LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetaling coronavoucher Corendon

marceltwente
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2021 21:24

Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door marceltwente »

Na een jaar zouden wij op 19 maart eindelijk ons coronavoucher uitbetaald krijgen. Vandaag ontvingen wij echter van Corendon dat zij wachten op het coronafonds voor uitbetaling en toestemming van de Europese unie.
Waar blijft Nederlands recht

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door sylvesterb »

marceltwente schreef:
12 mar 2021 21:40
Na een jaar zouden wij op 19 maart eindelijk ons coronavoucher uitbetaald krijgen. Vandaag ontvingen wij echter van Corendon dat zij wachten op het coronafonds voor uitbetaling en toestemming van de Europese unie.
Waar blijft Nederlands recht
Je hebt gewoon rechten, maar die zul je dan moeten halen. Wat Corendon eigenlijk zegt is.... We hebben geen geld en zonder Coronafond gaan we failliet en krijg je niets.....

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door D34M0N »

marceltwente schreef:
12 mar 2021 21:40

Waar blijft Nederlands recht
Voor recht zul je naar een rechter moeten gaan.

Seinhuis
Berichten: 2392
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Voor je rechten zou je naar je rechtsbijstandverzekering, of naar https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... es/reizen/ moeten gaan. Vervolgens kan je een deurwaarder inschakelen.

Echter, van een kale kip valt niet te plukken.

Heel misschien kan je je geld terug krijgen bij je creditcard maatschappij (indien betaald hebt met creditcard). Al is de kans groot dat je te laat bent.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

marceltwente schreef:
12 mar 2021 21:40
Na een jaar zouden wij op 19 maart eindelijk ons coronavoucher uitbetaald krijgen. Vandaag ontvingen wij echter van Corendon dat zij wachten op het coronafonds voor uitbetaling en toestemming van de Europese unie.
Waar blijft Nederlands recht
Je kunt Corendon gewoon failliet laten verklaren als ze niet aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Dat is het recht wat je hebt. Dat daarna iedereen met lege handen staat is wel het gevolg daarvan. En als we die kant op gaan kan het wel eens als een grote olievlek gaan werken en daar wordt niemand beter van. Als Corendon failliet gaat zullen andere reisorganisaties snel volgen, gevolgd door hun leveranciers en schuldeisers en vervolgens daarvan weer de leveranciers en schuldeisers. Wellicht dat uiteindelijk jouw eigen baan daar dan ook door wordt beïnvloed.

Seinhuis
Berichten: 2392
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met ANVR en SGR. Hun hebben een calamiteitenfonds. Al is het (bij mij) onbekend hoe hun met deze nieuwe situatie om gaan.

alfatrion
Berichten: 22039
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier zie je wat er gebeurt als je een jaar wacht. Dan zijn er nog steeds problemen.

Een enkele consument kan er niet voor zorgen dat een bedrijf als Corendon failliet gaat, omdat een bedrijf als Corendon een reis kan terugbetalen aan een enkele consument. Een consument kan naar de rechter gaan en daar betaling afdwingen. In theorie kan een bedrijf dan alsnog weigeren en dan kan de maatregelen nemen, maar zover zal dat niet gaan.

Het probleem zal hem eerder zitten in terugbetalen van alle consumenten. Een faillissement is dan een oplossing om nog een deel van je geld terug te krijgen. Daarbij zijn wel andere partijen die voorgaan. Als het gaat om een pakketreis dan is de consument beschermd door een fonds en is hij zijn geld niet kwijt.

Het wordt tijd dat bedrijven meer doen dan alleen een voucher aanbieden zonder echte voordelen voor de consument.
Seinhuis schreef:
13 mar 2021 14:58
Neem contact op met ANVR en SGR. Hun hebben een calamiteitenfonds. Al is het (bij mij) onbekend hoe hun met deze nieuwe situatie om gaan.
Ook dat wordt een gevecht. Hun standpunt is dat de overeenkomst als gevolg van ontbinding niet meer bestaat en derhalve een regeling nodig is. Dit standpunt is onjuist. Het gevolg van ontbinding is dat partijen de afspreken prestaties niet meer hoeven te leveren en geleverde prestaties ongedaan moeten maken, maar de overeenkomst blijft gewoon bestaan.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door WZZ »

Daar waar TUI wel gewoon betaalt doet Corendon het niet onder het mom dat ze onvoldoende geld hebben. Mijn conclusie is dat boeken bij Corendon dus onverstandig is omdat het bedrijf niet solvabel is.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
13 mar 2021 14:33
Je kunt Corendon gewoon failliet laten verklaren als ze niet aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Dat is het recht wat je hebt. Dat daarna iedereen met lege handen staat is wel het gevolg daarvan. En als we die kant op gaan kan het wel eens als een grote olievlek gaan werken en daar wordt niemand beter van. Als Corendon failliet gaat zullen andere reisorganisaties snel volgen, gevolgd door hun leveranciers en schuldeisers en vervolgens daarvan weer de leveranciers en schuldeisers. Wellicht dat uiteindelijk jouw eigen baan daar dan ook door wordt beïnvloed.
Wat is dit voor doemdenken? Bedrijven die slecht presteren behoren juist om te vallen in slechte tijden. Dat is marktwerking.
Zodra de markt aantrekt, staan nieuwe bedrijven op.

Je drukt de consument hier vooral op het hart om aan het algemeen belang te denken, terwijl ik, in het algemeen gesproken, de bedrijven daar nog niet op heb kunnen betrappen.

alfatrion
Berichten: 22039
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die bedrijven hadden voor de crisis ook een buffer kunnen aanleggen. Het lijkt mij een goed idee als de wetgeving waarin is bepaald dat er bij een consumentenkoop niet per algemene voorwaarden niet mag wordem bedongen dat meer dan 50% vooruit moet wordt betaald in beginsel voor alle C2B overeenkomsten gaan gelden, dus onderbrengen in art. 6:237 BW.

Moneyman
Berichten: 31105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
14 mar 2021 15:18
Je drukt de consument hier vooral op het hart om aan het algemeen belang te denken, terwijl ik, in het algemeen gesproken, de bedrijven daar nog niet op heb kunnen betrappen.
Dit is een wel heel kernachtige samenvatting van de reisbranche in het algemeen. Helaas.

BL2
Berichten: 5004
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door BL2 »

En als de voucher gedupeerden willen weten waar de reserve miljoenen van Corendon aan zijn uitgegeven, nog niet zo heel lang geleden was er dus in elk geval geld in overvloed:

https://www-nu-nl.cdn.ampproject.org/v/ ... -doen.html

Natuurlijk heeft Corendon geld genoeg, of zouden ze alle vliegtuigen huren en de huur niet betalen, en op elk hotel een 110 procent hypotheek hebben ?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
14 mar 2021 15:18
PeterPeters1966 schreef:
13 mar 2021 14:33
Je kunt Corendon gewoon failliet laten verklaren als ze niet aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Dat is het recht wat je hebt. Dat daarna iedereen met lege handen staat is wel het gevolg daarvan. En als we die kant op gaan kan het wel eens als een grote olievlek gaan werken en daar wordt niemand beter van. Als Corendon failliet gaat zullen andere reisorganisaties snel volgen, gevolgd door hun leveranciers en schuldeisers en vervolgens daarvan weer de leveranciers en schuldeisers. Wellicht dat uiteindelijk jouw eigen baan daar dan ook door wordt beïnvloed.
Wat is dit voor doemdenken? Bedrijven die slecht presteren behoren juist om te vallen in slechte tijden. Dat is marktwerking.
Zodra de markt aantrekt, staan nieuwe bedrijven op.

Je drukt de consument hier vooral op het hart om aan het algemeen belang te denken, terwijl ik, in het algemeen gesproken, de bedrijven daar nog niet op heb kunnen betrappen.
Ik denk dat hun vele medewerkers, een bedrijf is immers niet een amorfe ongevoelige entiteit maar een verzameling mensen met gezinnen, hypotheken en dromen, er toch iets anders naar zullen kijken......

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat je eigenlijk zou willen, is dat Rutte even een "Orbannetje" doet, dus dat garantiefonds opstart zodat mensen en bedrijven geholpen worden, en dat de EU lekker misselijk mag gaan worden in hun eigen ambtenareske draaimolen.

Moneyman
Berichten: 31105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
15 mar 2021 10:35
16again schreef:
14 mar 2021 15:18
Wat is dit voor doemdenken? Bedrijven die slecht presteren behoren juist om te vallen in slechte tijden. Dat is marktwerking.
Zodra de markt aantrekt, staan nieuwe bedrijven op.

Je drukt de consument hier vooral op het hart om aan het algemeen belang te denken, terwijl ik, in het algemeen gesproken, de bedrijven daar nog niet op heb kunnen betrappen.
Ik denk dat hun vele medewerkers, een bedrijf is immers niet een amorfe ongevoelige entiteit maar een verzameling mensen met gezinnen, hypotheken en dromen, er toch iets anders naar zullen kijken......
Dat denk ik ook. Maar dat is geen reden om de marktwerking niet zijn werk te laten doen. Ik ben als individu niet verantwoordelijk om de banen van de Corendons van deze wereld te garanderen.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
15 mar 2021 11:06
sjohie schreef:
15 mar 2021 10:35
16again schreef:
14 mar 2021 15:18
Wat is dit voor doemdenken? Bedrijven die slecht presteren behoren juist om te vallen in slechte tijden. Dat is marktwerking.
Zodra de markt aantrekt, staan nieuwe bedrijven op.

Je drukt de consument hier vooral op het hart om aan het algemeen belang te denken, terwijl ik, in het algemeen gesproken, de bedrijven daar nog niet op heb kunnen betrappen.
Ik denk dat hun vele medewerkers, een bedrijf is immers niet een amorfe ongevoelige entiteit maar een verzameling mensen met gezinnen, hypotheken en dromen, er toch iets anders naar zullen kijken......
Dat denk ik ook. Maar dat is geen reden om de marktwerking niet zijn werk te laten doen. Ik ben als individu niet verantwoordelijk om de banen van de Corendons van deze wereld te garanderen.
In een normaal werkende economie, nee zelfs complete maatschappij, zou ik het volmondig met je eens zijn. Echter is de huidige situatie, eentje waar geen enkel bedrijf zich realistisch gezien op had kunnen voorbereiden. Dan nog vind ook ik dat niet alle bedrijven koste wat kost boven water gehouden moeten worden, dat kán ook niet, echter gloort er voor de leisure branche licht aan het eind van de tunnel, en het lijkt er op dat wat amechtige ambtenaren in Brussel nog even een stok in de spaken gaan zitten steken, net voordat ze weer wat kunnen beginnen met ondernemen.

alfatrion
Berichten: 22039
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
15 mar 2021 09:53
16again schreef:
14 mar 2021 15:18
Je drukt de consument hier vooral op het hart om aan het algemeen belang te denken, terwijl ik, in het algemeen gesproken, de bedrijven daar nog niet op heb kunnen betrappen.
Dit is een wel heel kernachtige samenvatting van de reisbranche in het algemeen. Helaas.
Ik heb er zelf nog een topic geopend. Eerst misleidende ze en daarna kunnen ze het financieel niet voor je oplossen. En ik denk dat dit echt niet het ergste geval betrof. Ik ken ook mensen die in een hotel zaten wat halverwege gesloten is. Ze konden hen zelfs niet financieel tegemoed komen als ze nog een reis bij ze afnamen.
sjohie schreef:
15 mar 2021 10:35
Ik denk dat hun vele medewerkers, een bedrijf is immers niet een amorfe ongevoelige entiteit maar een verzameling mensen met gezinnen, hypotheken en dromen, er toch iets anders naar zullen kijken......
Dat zijn (voor een deel) dezelfde mensen die jou niet helpen in tijden dat het goed met hen gaat.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door thecure »

BL2 schreef:
15 mar 2021 10:03
En als de voucher gedupeerden willen weten waar de reserve miljoenen van Corendon aan zijn uitgegeven, nog niet zo heel lang geleden was er dus in elk geval geld in overvloed:

https://www-nu-nl.cdn.ampproject.org/v/ ... -doen.html

Natuurlijk heeft Corendon geld genoeg, of zouden ze alle vliegtuigen huren en de huur niet betalen, en op elk hotel een 110 procent hypotheek hebben ?
Daar heb ik ze inderdaad eens aan herrinnerd op Twitter, maar ik kreeg de wind van voren, omdat dit een ander onderdeel van het bedrijf zou zijn.... jaja

Seinhuis
Berichten: 2392
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vanaf woensdag kan je je voucher die verlopen is aanmelden bij SGR. Dit moet vanaf datum dat het voucher verlopen is (1 jaar na datum vertrek) binnen 2 maanden gebeuren.

https://nos.nl/artikel/2372788-consumen ... fonds.html

https://www.sgr.nl/news/reisvoucher-maa ... ie-blijft/

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitbetaling coronavoucher Corendon

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
14 mar 2021 15:27
Die bedrijven hadden voor de crisis ook een buffer kunnen aanleggen. Het lijkt mij een goed idee als de wetgeving waarin is bepaald dat er bij een consumentenkoop niet per algemene voorwaarden niet mag wordem bedongen dat meer dan 50% vooruit moet wordt betaald in beginsel voor alle C2B overeenkomsten gaan gelden, dus onderbrengen in art. 6:237 BW.
Een buffer ter grootte van een complete jaaromzet? De aandeelhouders, zouden de besturen kielhalen. Nu, achteraf, is het makkelijk de koe in de kont kijken, maar met deze crisis heeft geen enkel bedrijf rekening gehouden.

Gesloten