LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Pokkenvirus (familie der Poxviridae) is een virus met DNA. Het verandert langzaam. Er bestaan vele varianten van, het International Committee on Taxonomy of Viruses deelt ze in en op hoofdlijnen zijn er pokkenvirussen voor mensen, vogels, schapen en geiten, krokodillen, hazen en konijnen (myxomatose), ongewervelde dieren, varkens, apen, runderen, knaagdieren. Oftewel voor elk dier op de wereld een eigen virusvariant. Dat is het gevolg van aanpassingen aan de gastheer in de loop van de eeuwen.
Het DNA is de reden waarom een pokkenvaccin lang meegaat - erfgoed verandert langzaam, het vaccin hoeft niet zo vaak aangepast te worden.

Gevonden op YouTube 5 VWO - DNA en RNa met UItleg over de opbouw van DNA en RNA, verschillen tussen RNA en DNA, uitleg van transcriptie, translatie en eiwitsynthese met een ribosoom, t-RNA en messenger RNA. 14 minuten, zo te zien van een docent Thijs op een middelbare school.

Met Sars-CoV2 zitten we in een andere virusgroep, de RNA-virussen. Ze muteren snel, met consequenties. RNA werkt zo, dat elke verbetering wordt gecompenseerd met een verslechtering.
In beeldspraak: als het virus per ongeluk 6 vingers aan een voet laat groeien, heeft het ook een hand met 4 tenen. En met verkeerde lichaamsdelen is het leven moeilijker, zo'n virusvariant zal snel uitsterven.
Met het huidige virus zie je hetzelfde. De Britse variant B117 heeft als verbetering een betere aanhechting aan het slijmvlies van keel en neus. De compensatie zit er direct achteraan: het hecht zich minder goed in de longen (of andere organen zonder slijmvlies), richt daar minder schade aan. Hoewel politici in veel landen roepen, dat deze variant dodelijker is, geeft de werkelijkheid een andere richting aan: van deze variant ben je korter, maar heftiger ziek.

De uitspraak 'dodelijker' is op basis van de Britse cijfers, maar zonder context kun je dit niet zo zeggen. De Brexit heeft geleid tot een enorm personeelstekort in de NHS (Vooral Poolse verpleegkundigen zijn vertrokken naar andere landen) en dat is weer de hoofdreden, waarom het in december 2020 in Engeland compleet misging: wel bedden, geen personeel.

Ik vind het al knap, dat het is gelukt om voor een zo instabiel RNA-virus een vaccin te maken en voor de rest kijk ik naar de directie van BioNTech: men verwacht, dat een vaccin ongeveer 5 jaar bescherming biedt of om de vijf jaar aangepast wordt. Dat is al een heel ander geluid dan tot nu toe gehoord (op basis van de ervaring met het griepvirus werd een jaarlijkse vaccinatieronde verwacht).
Laatst gewijzigd door Jablan op 27 mar 2021 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

scharrelschipper schreef:
27 mar 2021 20:45
Het is toch al lang bekend dat we er niet van af raken?
Net als van al die andere meer of minder gemene griep varianten.
ik heb me er al bij neer gelegd dat het zo is,en heb dat ook eigenlijk steeds geweten/gedacht sinds dat het de kop op stak.
Leer er mee leven zou ik een ieder aanraden.
Exact dit. Vanmorgen was ik bij de MM in Utrecht. Keurige winkel, prima ingericht op gescheiden stromen en dergelijke. Maar ook: netjes, dit in tegenstelling tot de Ikea waar je het idee hebt dat je op een bouwplaats bent.

Ik denk inderdaad dat we de kant op moeten dat er nog jarenlang gescheiden looproutes en andere dingen nodig zijn, zoals een beperkt aantal bezoekers in de winkel. Dat is niet anders; maar maak er dan ook wat acceptabels van. Accepteer dit gewoon als het nieuwe winkelen, dat dit de nieuwe maatschappij wordt. En gooi s.v.p. de horeca open; of mensen nu in de stad een staande receptie houden en daarmee anderen in de weg staan of dat ze rustig en op gepaste afstand op een terras zitten, dan kun je m.i. beter voor het laatste kiezen.

Het enige wat blijft is: vanmorgen kwam ik er achter dat ik nieuwe 'toffels' nodig heb. Dan zou je voorheen direct na de MM naar van Haren gaan. Maar dat kon dus niet want: de afspraak moet minimaal 4 uur van tevoren gemaakt worden. En die 4 uur had ik niet. Of ik moest de halve dag in Utrecht doorbrengen, en dát is nu net niet de bedoeling. Dat moet volgens mij toch ook anders kunnen?

En ja: dat bezoek aan de MM was noodzakelijk. En de stad ben ik verder niet in geweest. Direct na de MM weer naar huis. Niks funshoppen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

scharrelschipper schreef:
27 mar 2021 20:45
En dan liefst niet zo als we nu leven.
Wat van mij niet hoeft terug te komen zijn die 3 ( lucht-klap) zoenen bij een begroeting :lol:
En ook het niet het te dicht in mijn ruimte komen bij het winkelen en het handen schudden? Was ik ook niet echt fan van :D , het stikt vd bacteriën op handen , dus vaak mijn handen wassen deed ik al en zal ik blijven doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat wordt goed ' plannen' WA .
Met lijstjes werken en op volgorde de tijdssloten inplannen , als dat lukt.
Dan kun je zomaar 3-4 winkels in een middagje afwerken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Het normale winkelen moet weer terugkomen.
Niks gangpaden, dat gaat niet werken, sowieso niet voor altijd.
Laten ze eerst de kledingwinkels maar weer eens opengooien.

@moederslink, die 3 klapzoenen hoeven wat mij betreft ook niet😄

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Afgelopen week had ik ff mazzel: ik had veters nodig bij Scapino, ze kwam aan de deur en zei dat ik een afspraak moest maken......zucht.
Toen ik zei dat ik alleen veters nodig had , die achter de toonbank hangen , mocht ik naar binnen en stond binnen 5 minuten weer buiten.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora “Dat moet volgens mij toch ook anders kunnen?”

Dat kan toch ook heel gemakkelijk via de webshop van van Haren of welke schoenenwinkel dan ook?
Alsof we tegenwoordig nog afhankelijk zijn van bezoek aan een stenen winkel.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
27 mar 2021 21:39

Alsof we tegenwoordig nog afhankelijk zijn van bezoek aan een stenen winkel.
Nou ik moet je eerlijk zeggen dat ik heel erg naar een "stenen winkel" verlang.
Via internet je kleding kopen vind ik 10 x niks.
Ik wil het zien, passen en voelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
27 mar 2021 21:13
Ik vind het al knap, dat het is gelukt om voor een zo instabiel RNA-virus een vaccin te maken en voor de rest kijk ik naar de directie van BioNTech: men verwacht, dat een vaccin ongeveer 5 jaar bescherming biedt of om de vijf jaar aangepast wordt. Dat is al een heel ander geluid dan tot nu toe gehoord (op basis van de ervaring met het griepvirus werd een jaarlijkse vaccinatieronde verwacht).
Wat ik ook zo vreemd vond ....... ik las dat Pfizer helemaal niet zo diep bevroren bewaard hoeft te worden. Het kan ook bij -20.
Dat had je toch ook wel eerder kunnen bedenken?
Dan hadden huisartsen er toch ook al mee kunnen prikken ?
Ik moet zeggen dat ik wel aardig sceptisch ben ( geworden ) over al deze verwarrende geluiden.
Het is voortschrijdend inzicht blijkbaar, maar het maakt het eea niet echt duidelijker.
Je weet als leek immers niets en moet maar op het nieuws vertrouwen.... 8)

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ze hadden er eerder mee kunnen prikken dan?

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
27 mar 2021 21:39
@witte angora “Dat moet volgens mij toch ook anders kunnen?”

Dat kan toch ook heel gemakkelijk via de webshop van van Haren of welke schoenenwinkel dan ook?
Alsof we tegenwoordig nog afhankelijk zijn van bezoek aan een stenen winkel.
Nou... ik wil ze toch wel gewoon even passen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@moederslink

U moet niet op het nieuws vertrouwen maar op de dokter.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

angel1978 schreef:
27 mar 2021 22:10
Ze hadden er eerder mee kunnen prikken dan?
Ze hadden het kunnen distribueren naar de huisartsen. Zij hadden dan al een hoop prikken kunnen zetten.
Nu moest het worden bewaard in ruimtes die er bij een gewone praktijk gewoon niet zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
27 mar 2021 22:13
@moederslink

U moet niet op het nieuws vertrouwen maar op de dokter.
Maar welke dokter dan , Lady :lol:
Het stikt vd " deskundigen " op tv en in de kranten.
Ik denk dat mijn huisarts er minder van weet dan zo.n ' deskundige' .
Laatst gewijzigd door moederslink op 27 mar 2021 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
27 mar 2021 21:56

Wat ik ook zo vreemd vond ....... ik las dat Pfizer helemaal niet zo diep bevroren bewaard hoeft te worden. Het kan ook bij -20.
Dat had je toch ook wel eerder kunnen bedenken?
Dan hadden huisartsen er toch ook al mee kunnen prikken ?
Ik moet zeggen dat ik wel aardig sceptisch ben ( geworden ) over al deze verwarrende geluiden.
Het is voortschrijdend inzicht blijkbaar, maar het maakt het eea niet echt duidelijker.
Je weet als leek immers niets en moet maar op het nieuws vertrouwen.... 8)
Je geeft het zelf al aan: voortschrijdend inzicht. Men had ook 10 jaar kunnen onderzoeken zodat alle ins & outs duidelijk waren. Hadden we alleen maar 10 jaar extra voor in lockdown moeten blijven. Een ander alternatief zou zijn om gewoon te gaan doen als een paar decennia geleden: alle details die we nu via alle kanalen kunnen krijgen laten we dan gewoon achterwege en luisteren gewoon naar wat de dokter zegt. Niet dat het daardoor verandert, maar het is voor veel mensen wel makkelijker te begrijpen. Het is ondertussen wel duidelijk dat de complexiteit van de materie voor veel mensen te hoog is gegrepen en voor verwarring zorgt.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
27 mar 2021 21:35
Dat wordt goed ' plannen' WA .
Met lijstjes werken en op volgorde de tijdssloten inplannen , als dat lukt.
Dan kun je zomaar 3-4 winkels in een middagje afwerken.
Dat plannen is niet zo moeilijk. Van de week ook gedaan. En volgende keer weer. Het is enkel nogal onhandig als je er 's ochtends achter komt dat je iets nodig hebt in een winkel waar je een uur later langs komt, terwijl er 4 uur tussen inplannen en bezoeken moet zitten. Net als met die boortjes van de week. Kun je pas een dag later verder met je klus, maar ondertussen ligt wel de boel overhoop.

Afijn, er komen meer dagen. Heb de keuze gemaakt wat ik hebben wil, misschien morgen op pad om het te halen, en dan in één keer door naar van Haren. Of op een andere dag. Dat kan ook.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Smartje »

Dokteren zien juist wel door de bomen het bos.
Zijn commerciële praktijken. Kost teveel, prikje niet, maar alle voorzieningen er om heen.

Vragen bijvoorbeeld: dus of je met je halfdooie schoonmoeder in haar onderbroek, op je nek nemen en toch naar de praktijk kan komen. Zelf ervaren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

PeterPeters1966 schreef:
27 mar 2021 22:22
Het is ondertussen wel duidelijk dat de complexiteit van de materie voor veel mensen te hoog is gegrepen en voor verwarring zorgt.
Dát is wel duidelijk ja. Zelfs artsen/ deskundigen onderling geven soms tegenstrijdige geluiden af. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Smartje schreef:
27 mar 2021 22:36
Vragen bijvoorbeeld: dus of je met je halfdooie schoonmoeder in haar onderbroek, op je nek nemen en toch naar de praktijk kan komen. Zelf ervaren.
Mag het een tandje minder plastisch :o ?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
27 mar 2021 22:16
Lady1234 schreef:
27 mar 2021 22:13
@moederslink

U moet niet op het nieuws vertrouwen maar op de dokter.
Maar welke dokter dan , Lady :lol:
Het stikt vd " deskundigen " op tv en in de kranten.
Ik denk dat mijn huisarts er minder van weet dan zo.n ' deskundige' .
Wacht gewoon op uw oproep voor de vaccinatie en trek u verder van alle “deskundigen” niets aan.

Gesloten