LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Het is gewoon te lezen zonder abo, ff scrollen naar beneden.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose2501

En zoveel bijzonders staat er niet in dat artikel van de Volkskrant. Was overwegend allemaal al bekend. Één dag flinke griep verschijnselen en dan met name bij vrouwen. Daar ga je geen vaccin voor opzij zetten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Zoveel negativiteit over Astra zeneca, zou ze aan het denken moeten zetten. Dit middel moeten ze gewoon uit de handel halen.
Gisteren had @jablan hier ook al een link gezet over dit middel, waarbij 9 doden na enting zijn gevallen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jose2501 schreef:
31 mar 2021 21:08
Lady1234 schreef:
31 mar 2021 21:03
@jose2501

Daar ga je geen vaccin voor opzij zetten.
Volgens dat artikel wel.
Nog maar eens lezen dan Jose. Er is een tijdelijke stop voor mensen onder de 60. En die stop geldt slechts in Duitsland.

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die 9 sterfgevallen, dat is toch op 20.000.000 gevaccineerden?

En verder:
Volkskrant schreef:Anderhalve dag was ze er ziek van, daarna voelde ze zich weer beter. ‘Dit valt natuurlijk in het niet bij corona’, relativeert ze. ‘Ik ken mensen die een half jaar na hun coronabesmetting nog klachten hebben. Dat is natuurlijk veel erger.’
Ik moet nog minimaal een maand wachten voordat ik een uitnodiging kan verwachten. Als ik morgen het AstraZeneca vaccin zou kunnen krijgen, zou ik direct gaan.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

9 sterfgevallen vind jij meevallen? Ja, als je het groot bekijkt, klopt dat.
Je zou maar 1 van die 9 zijn en het gaat niet eens om oude mensen, (wat ook erg zou zijn).

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Het zijn nu 9 sterfgevallen bij 31 meldingen op ca. 25 miljoen gezette prikken.

Maar zolang er niet meer informatie naar buiten komt met details over deze 31 meldingen, kan ik absoluut niet inschatten wie er te voorzichtig is. Op zich is de bijwerking goed te behandelen, geen reden om mensen uit te sluiten van dit vaccin. Het is meer de vraag waarom men in een reeks van landen zo ontzettend voorzichtig is geworden, dat bij dit lage aantal meldingen (veel minder dan bij de anticonceptiepil) op de noodrem wordt getrapt.
Jose2501 schreef:
31 mar 2021 21:06
Volgens mij is dit artikel voor iedereen te lezen. Kern van artikel is dat 2/3 van zorgmedewerkers stevige griepverschijnselen kregen na een injectie. Zo erg dat velen niet konden werken. Daarom weigeren veel mensen in de zorg Astrazeneca vaccin.
Daarom is het advies ook om niet al je mensen op dezelfde dag te laten inenten, maar op verschillende dagen. Dit komt nu bij AstraZeneca/Oxford naar voren, maar van Pfizer en Moderna zijn mensen ook twee dagen van slag. Het beste is om de twee dagen na een vaccinatie vrij te plannen.
Jose2501 schreef:
31 mar 2021 20:59
Als jij vindt dat hij fout zit leg dat dan eens uit met de cijfers van hem en CBS als uitgangspunt. Waar analyseert hij fout?
De gastschrijver maakt in de basis al een fout door te vergelijken met griep. Tegen griep hebben de meeste mensen een basisimmuniteit opgebouwd en daarom overlijden er relatief weinig mensen aan. Sars-CoV2 was nieuw, niemand was immuun. Je kunt niet aan de hand van ziekte A bepalen wat de over/ondersterfte van ziekte B is, omdat er veel te veel andere factoren in het spel zijn.

Ik ben er vrij zeker van, dat het CBS over het 1e kwartaal 2021 met een meervoudige analyse komt. Er is geen griepseizoen geweest en daarom zijn er x sterfgevallen minder, er gaat wel een ander virus rond en daarom zijn er x sterfgevallen meer dan verwacht en tenslotte de effecten van het afschalen van de zorg. Deze drie samen geven dan de over-/ondersterfte voor dit kwartaal weer en dat getal is niet meer dan een 'als dan' getal, een schatting naar beste kunnen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik wijs naar waar geen rekening mee wordt gehouden.
Voor een zuivere vergelijking moet je griep benaderen alsof het iedereen raakt of Covid19 behandelen alsof het grootste deel van de bevolking al immuun is.

Als jij cijfers wilt, dan kun je die zelf vinden. Die cijfers zijn niet relevant voor dit issue, het gaat om het cherry-picking-argument oftewel: wat laat je weg en wat gebruik je. Bij Maurice is het stelselmatig, dat er wordt ingezoomd op 1 punt en de rest vergeten.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou eigenlijk wel willen weten wat dat er allemaal toe doet. De seizoenen in Amerika. Griep. En ga maar door. Zeer lage sterftecijfers door een aandoening waarvan men niet eens met zekerheid weet dat het door een vaccin komt.


Lees eens een lekker griezelboek. Dat kunt u nadien naast u neerleggen. Lijkt me gezonder.

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

reggie2 schreef:
31 mar 2021 21:24
9 sterfgevallen vind jij meevallen? Ja, als je het groot bekijkt, klopt dat.
Je zou maar 1 van die 9 zijn en het gaat niet eens om oude mensen, (wat ook erg zou zijn).
Ja, dat vind ik meevallen. Ik bekijk het niet groot, maar realistisch: Elke medische handeling kent een risico, dat doorgaans veel hoger ligt dan waar het hier over gaat. Ik vind het een verwaarloosbaar klein risico en ik zou geen moment aarzelen dat te nemen.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Wat mij verbaasd is dat velen er nog steeds vanuit gaan dat we deze smerige griep/virus onder de knie krijgen of uit kunnen roeien.
Daar geloof ik niet in.
En dat gaat ook niet wereldwijd lukken natuurlijk.
Er zijn teveel landen/streken waar geen vaccins zijn of komen.
Er van uit gaande dat de vaccins het op gaan lossen.
Daar is al het nodige over gezegd dus daar ga ik verder niets over zeggen.
Ik heb het al eerder gemeld,ik heb contact gezocht met de gemeente waar ik woon,en gevraagd waarom de burgemeester en tevens regio veiligheids chef,zegt dat de ziekenhuizen uitpuilen en de cijfers van opgenomen patienten en overledenen vreselijk oplopen,terwijl het corona dashboard het tegendeel laat zien.
Welnu;daar heb ik antwoord op gekregen per telefoon,terwijl je een vraag alleen kon stellen met gebruik van je digid (maar dit terzijde).
Eerst werd er gezegd dat we niet allemaal de zelfde informatie kregen en dat het ook nog zo zou kunnen zijn dat de burgemeester ook niet alle ( juiste) info zou krijgen,kortom burocratisch gewam
Het kwam erop neer dat deze burgervader de lijn volgt van de landelijke berichtgeving (lees persco van Rutte en de Jonge) en dus de situatie erger voorstelt dan het in werkelijkheid is om ons aan te sporen om de regels goed na te leven.
Dat is op zich vanuit hun standpunt nog wel te begrijpen,maar het is natuurlijk wel de kluit belazeren.
En erger,als meer mensen dat snappen is de basis om je aan de regels te houden helemaal weg.
Niet dat ik dat erg vind,maar dat is slechts mijn persoonlijke mening en ik meen te lezen op dit forum dat ik daarmee dik in de minderheid ben.
Vraag me niet om bronvermelding want dat kan natuurlijk in dit geval niet,geloof me op mijn woord wat deze info aangaat.
Tot zover;ik word er niet blij van.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

reggie2 schreef:
31 mar 2021 21:11
Zoveel negativiteit over Astra zeneca, zou ze aan het denken moeten zetten. Dit middel moeten ze gewoon uit de handel halen.
Gisteren had @jablan hier ook al een link gezet over dit middel, waarbij 9 doden na enting zijn gevallen.
Maar nog lang niet zo erg als de pil begreep ik. Die zouden ze pas uit de handel moeten halen.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

reggie2 schreef:
31 mar 2021 21:24
9 sterfgevallen vind jij meevallen? Ja, als je het groot bekijkt, klopt dat.
Je zou maar 1 van die 9 zijn en het gaat niet eens om oude mensen, (wat ook erg zou zijn).
Als ik een van die 9 zou zijn zou ik me er zeker niet meer druk om maken.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@scharrelschipper

Dus u denkt dat de gemelde cijfers van het RIVM gelogen zijn en ik zou moeten geloven dat een ambtenaar u vertelt dat een burgemeester ook maar liegt, en dat een en ander opgeklopt wordt?

U wordt compleet ongeloofwaardig.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
31 mar 2021 21:53
Ik wijs naar waar geen rekening mee wordt gehouden.
Voor een zuivere vergelijking moet je griep benaderen alsof het iedereen raakt of Covid19 behandelen alsof het grootste deel van de bevolking al immuun is.
Zuivere vergelijking? In de berekening van de oversterfte maakt de Hond helemaal GEEN vergelijking tussen Corona en griep.
Wat de Hond wel doet: Aan de hand van eerdere griepgolven, en sterftecijfers toen, probeert hij de prognose van het aantal sterfgevallen voor 2020 te maken, voor het geval er geen Corona zou bestaan.
Het verschil tussen die prognose en het werkelijk aantal overledenen is de oversterfte.

CBS doet hetzelfde, alleen met eigen prognose.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het oordeel van het RIVM vind ik toch waardevoller dan dat van meneer De Hond. Deze man is een beroepsbetweter. Zijn mening en inbreng boeit mij in het geheel niet. Onbegrijpelijk dat hij zoveel aandacht krijgt. En geld. Dertig ruggen per maand voor "zijn team" aan donaties. De Hond is geen viroloog, maar krijgt wel alle aandacht. Kennelijk kanaliseert hij op succesvolle wijze het wantrouwen jegens de overheid.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

scharrelschipper schreef:
31 mar 2021 22:18
Wat mij verbaasd is dat velen er nog steeds vanuit gaan dat we deze smerige griep/virus onder de knie krijgen of uit kunnen roeien.
Daar geloof ik niet in.
En dat gaat ook niet wereldwijd lukken natuurlijk.
Er zijn teveel landen/streken waar geen vaccins zijn of komen.
Er van uit gaande dat de vaccins het op gaan lossen.
Daar is al het nodige over gezegd dus daar ga ik verder niets over zeggen.
Ik heb het al eerder gemeld,ik heb contact gezocht met de gemeente waar ik woon,en gevraagd waarom de burgemeester en tevens regio veiligheids chef,zegt dat de ziekenhuizen uitpuilen en de cijfers van opgenomen patienten en overledenen vreselijk oplopen,terwijl het corona dashboard het tegendeel laat zien.
Welnu;daar heb ik antwoord op gekregen per telefoon,terwijl je een vraag alleen kon stellen met gebruik van je digid (maar dit terzijde).
Eerst werd er gezegd dat we niet allemaal de zelfde informatie kregen en dat het ook nog zo zou kunnen zijn dat de burgemeester ook niet alle ( juiste) info zou krijgen,kortom burocratisch gewam
Het kwam erop neer dat deze burgervader de lijn volgt van de landelijke berichtgeving (lees persco van Rutte en de Jonge) en dus de situatie erger voorstelt dan het in werkelijkheid is om ons aan te sporen om de regels goed na te leven.
Dat is op zich vanuit hun standpunt nog wel te begrijpen,maar het is natuurlijk wel de kluit belazeren.
En erger,als meer mensen dat snappen is de basis om je aan de regels te houden helemaal weg.
Niet dat ik dat erg vind,maar dat is slechts mijn persoonlijke mening en ik meen te lezen op dit forum dat ik daarmee dik in de minderheid ben.
Vraag me niet om bronvermelding want dat kan natuurlijk in dit geval niet,geloof me op mijn woord wat deze info aangaat.
Tot zover;ik word er niet blij van.
Tja, zo werkt het natuurlijk niet.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
01 apr 2021 00:09
Het oordeel van het RIVM vind ik toch waardevoller dan dat van meneer De Hond. Deze man is een beroepsbetweter. Zijn mening en inbreng boeit mij in het geheel niet. Onbegrijpelijk dat hij zoveel aandacht krijgt. En geld. Dertig ruggen per maand voor "zijn team" aan donaties. De Hond is geen viroloog, maar krijgt wel alle aandacht. Kennelijk kanaliseert hij op succesvolle wijze het wantrouwen jegens de overheid.
Als het rivm ook eens zou beginnen met openheid.
In alle Kamerdebatten en persconferenties over de avondklok ontbrak inzicht in de modellen en data en ook aannames waarop het kabinet, OMT en RIVM hun conclusies baseren

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
01 apr 2021 07:22
Die is echt belachelijk en getuigt alleen van domheid
Domheid van wie? Degene die er de ogen voor sluit, of de schrijver?
Het was een quote uit de samenvatting van:
https://www.ftm.nl/artikelen/rivm-reken ... warte-doos

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Snel terugbladeren. RIVM en openheid ... ja, ik had hem gisteren al meegenomen.

Kanaal van het RIVM op YouTube. Maandag was er een live-stream, kun je terugkijken, over rekenmodellen en het virus. Bijna een uur lang.

Gesloten