Jablan schreef: ↑20 mei 2021 20:39
En wat niet mag, wordt aan de grens geëist
Jose2501 schreef: ↑19 mei 2021 22:27
Wat voor onzin dan @jablan?
Neem dit
Mijn Deltaplan Ventilatie is urgenter dan ooit.
Mijn Deltaplan wijst op een veel te groot ego - hij is echt niet de enige, die hier aandacht voor vraagt. Iets verderop dit:
Nu wereldwijd, behalve in Nederland, wordt erkend dat de verspreiding door de lucht de dominante verspreidingsweg is van Covid-19
Bij zo'n zin verwacht ik op zijn minst een link naar een bron of naar een eerder artikel op dezelfde site, waaruit dat blijkt. Zoals het hier staat, is het niets anders dan stemmingmakerij. Rest van de tekst roept eerder de gedachte aan een stampvoetende kleuter op, die vastzit in blinde woede.
Kijk ik er verder doorheen, dan lees ik gedachtenflarden over CO2-meters, ventilatiesystemen. Duidelijk iemand, die zich er wel in heeft verdiept, maar het niet begrijpt, anders kun je er een veel samenhangender verhaal van maken.
Dan liever naar een dame van het vak luisteren. Sandra Ciesek, virologe te Frankfurt am Main, in de NDR-Podcast Corona-Update, aflevering 89. Paar interessante dingen.
- Universiteit van Oxford komt in juni met een eerste inschatting van de bescherming voor mensen, die met twee verschillende vaccins zijn geprikt. Nu al is duidelijk: prik 1 met AstraZeneca en prik 2 met BionTech is zwaar. Twee keer twee dagen stevig last van de bekende bijwerkingen (koorts, hoofdpijn, spierpijn) Commentaar van de virologe: er is met vier weken afstand geprikt. Het zou goed kunnen, dat de reacties minder heftig uitvallen wanneer de tweede prik 9-12 weken later is.
- In Duitsland zijn de chirurgen in een beroepsvereniging georganiseerd. Twee adviezen voor de planbare zorg: als iemand besmet is geweest, 7 weken wachten met de operatie. Bij een vaccinatie is dat 1 week. De belangrijkste reden: geen vermenging van Corona-symptomen met reacties van het lichaam op een operatie. Spoedoperaties moeten wel worden uitgevoerd.
- Eindeloos veel varianten van het virus bekend. Toch valt het op, dat alle grote mutaties, die los van elkaar zijn ontstaan, aanpassingen van het virus op dezelfde punten laten zien. Het aantal 'zorgwekkende mutaties' is eigenlijk redelijk beperkt, wanneer meerdere varianten dezelfde wijzigingen ten opzichte van het origineel laten zien.
Daar hang ik dan een eerdere inschatting van haar collega Christian Drosten aan: waar een virus zich aan de ene kant verbetert, zijn er aan de andere kant verslechteringen. Als het virus zich beter aan slijmvliescellen in neus en keel hecht, heeft het meer moeite met andere cellen in het lichaam.