kleine beurt + apk

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
keesje26
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2017 22:10

kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door keesje26 »

Ik heb gister onze bus laten keuren en hierbij een kleine beurt gedaan. Voor de apk moest er alleen een remlicht lampje vervangen worden en bij de kleine beurt is de olie en oliefilter vervangen (toen ik de moter kap open deed, zag ik dat de ruitenvloeistof niet was bijgevuld). Ik heb hiervoor 325 euro voor moeten betalen. Ik heb het idee dat dit aan de hoge kant is en vroeg me af hoeveel jullie ongeveer betalen voor een kleine beurt in combinatie met apk?

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is een normale prijs voor een kleine beurt mét APK. Bij mijn garage betaal ik hetzelfde.

Er wordt natuurlijk niet alleen olie vervangen, maar ook de bougies, luchtfilter en een aantal andere zaken. Kosten voor de APK liggen trouwens rond de 60-100 euro bij een normale garage.
Laatst gewijzigd door witte angora op 26 mei 2021 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12418
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor mijn oude Matiz betaald ik altijd €250,- voor APK en beurt (excl. reparaties). Geen idee om wat voor een bus het gaat, maar zo gek klinkt het mij niet in de oren.

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een kleine beurt worden natuurlijk niet standaard de bougies vervangen.

Ik betaal voor een kleine beurt incl bijvullen ruitensproeiervloeistof en APK ca. € 200,00 Kia Pro Ceed bij dealer.

Moneyman
Berichten: 30469
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Moneyman »

325 euro voor de kleine beurt en APK van een bus lijkt me niets bijzonders.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:
26 mei 2021 12:08
Dat is een normale prijs voor een kleine beurt mét APK. Bij mijn garage betaal ik hetzelfde.

Er wordt natuurlijk niet alleen olie vervangen, maar ook de bougies, luchtfilter en een aantal andere zaken. Kosten voor de APK liggen trouwens rond de 60-100 euro bij een normale garage.

60-100 euro voor alleen APK ?? Dat is behoorlijk prijzig. Hier rond de 30-35 euro met roetmeting.
En als je combineert met een beurt dan is de APK gratis.

gosewijn
Berichten: 2900
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kijk eens in het instructie boekje wat ze allemaal moeten doen bij een kleine beurt. Niet bij alle garage is apk gratis .

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door witte angora »

Teunbosseman schreef:
26 mei 2021 12:48
witte angora schreef:
26 mei 2021 12:08
Dat is een normale prijs voor een kleine beurt mét APK. Bij mijn garage betaal ik hetzelfde.

Er wordt natuurlijk niet alleen olie vervangen, maar ook de bougies, luchtfilter en een aantal andere zaken. Kosten voor de APK liggen trouwens rond de 60-100 euro bij een normale garage.

60-100 euro voor alleen APK ?? Dat is behoorlijk prijzig. Hier rond de 30-35 euro met roetmeting.
En als je combineert met een beurt dan is de APK gratis.
Daarom ben ik nog een keer naar mijn oude garage gegaan. Navraag bij een buurman leerde hij dat het bij zijn garage 99 euro kost.

Overigens zit in die 60 euro ook de afmelding en dergelijke.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Revoked »

We doen niet aan APK's

Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

Diesel is doorgaans wat duurder dan benzine. Voor mijn auto ben ik 285 Euro kwijt voor een kleine beurt +APK. Ze doen daarvoor olie+olie filter verwisselen en een controle ronde. Een grote beurt omvat wat meer. Tegenwoordig is het ook meer condition based onderhoud, althans bij mijn dealers. Mijn Honda en Toyota dealers doen enkel wat er nodig is.

Kijk goed op de bon wat ze doen en kijk het na of het gedaan is. Oliefilter kan je controleren door te kijken of de rand van het filter roestig is. Is ie dat niet dan is hij waarschijnlijk nieuw en is ook je olie vervangen. Is de rand roestig dan kan je er vergif op innemen dat men in het gunstigste geval enkel de olie heeft verwisseld. Luchtfilter kan je controleren door te kijken of je nieuwe filter schoon is. Overigens zijn de meeste merkdealers die ik heb meegemaakt ok, uitzondering daargelaten.

Kokka1
Berichten: 424
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Revoked schreef:
26 mei 2021 14:04
We doen niet aan APK's
want? tegen de tijd dat het nodig is dan gaan ze eruit?

v.d.Heyden
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Het ligt eraan bij welke garage u de APK en de kleine beurt heeft laten doen en hoe oud de bus is. Ook ligt het uurloon bv in het westen van het land wat hoger dan in bv het oosten. Een merk-dealer heeft veelal standaard prijzen voor een kleine onderhoudsbeurt en de APK. Bij ons in het oosten van NL is het gangbare uurloon bij een universeel garagebedrijf tussen de 50,= en 60,= ex.BTW per uur. De Mercedesdealer hanteert een hoger uurloon dan de Opeldealer.
APK voor een moderne diesel schommelt rond de 50,= a 60,= ex.BTW. Bij een oudere diesel moet fysiek de roetmeting worden gedaan, is vaak wat duurder dan de OBD meting.
Uitgaande van een diesel met een carterinhoud van 6 a 7 liter met een goede kwaliteit olie kom je al gauw tussen de 100,= en 125,= ex.BTW. Oliefilter is niet de hele wereld, reken voor een dure op 25,= ex. Dan nog een postje "milieu + klein materiaal" van max. 10,=, en max. een uurtje werk dan kom je bij een universeel ergens uit richting 280,= + BTW = 340,= Bij een merkdealer wat meer.
Dus met die 325,= hebben ze u niet echt het vel over de oren gehaald. Het kan duurder, het kan goedkoper.

Ivo.w
Berichten: 1782
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
26 mei 2021 14:03
Daarom ben ik nog een keer naar mijn oude garage gegaan. Navraag bij een buurman leerde hij dat het bij zijn garage 99 euro kost.

Overigens zit in die 60 euro ook de afmelding en dergelijke.
Voor 99 euro een volledige kleine beurt en APK?
Onmogelijk voor een diesel bus. Alleen goede kwaliteit olie + een nieuw oliefilter zal al ongeveer dat bedrag kosten. En dat is nog zonder de arbeidskosten voor het uitvoeren van de oliewissel.

Olie, oliefilter, luchtfilter, eventueel interieurfilter. APK + afmelden, wat klein materiaal zoals het nieuwe lampje. En dan nog anderhalf uur werk, maakt dat je al snel op 250 euro ex btw zit. Dan is 325 euro inclusief btw dus geen gek bedrag.

Misschien dat het bij een andere garage enkele tientjes goedkoper kan, maar voor een volledig uitgevoerde kleine beurt + apk ga je echt nergens héél veel voordeliger uit zijn.

Wordt het veel goedkoper dan 300 euro, dan worden ofwel niet alle vereiste punten gecontroleerd, ofwel wordt de oliewissel overgeslagen.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
26 mei 2021 22:03
witte angora schreef:
26 mei 2021 14:03
Daarom ben ik nog een keer naar mijn oude garage gegaan. Navraag bij een buurman leerde hij dat het bij zijn garage 99 euro kost.

Overigens zit in die 60 euro ook de afmelding en dergelijke.
Voor 99 euro een volledige kleine beurt en APK?
Alleen apk voor een personenauto.

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat is dus een dwaas bedrag.

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je een beurt laat doen, groot of klein, betaal je meestal voor de APK slechts het afmelden.

Maar zonder beurt, betaal je uiteraard ook de tijd voor de keuring.

Erthanax
Berichten: 9835
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor alleen een APK van een personenauto vind ik 99 euro behoorlijk duur:
ANWB schreef:De prijzen voor zo’n aparte keuring lopen uiteen van € 19 tot € 63. Sommige garages rekenen extra kosten voor de roetmeting, viergastest of het afmelden van de auto.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, daarom ben ik maar weer naar mijn oude garage terug gegaan.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Revoked »

Kokka1 schreef:
26 mei 2021 17:29
Revoked schreef:
26 mei 2021 14:04
We doen niet aan APK's
want? tegen de tijd dat het nodig is dan gaan ze eruit?
Euh...ja. Ik moest het ff navragen aan de wagenparkbeheerder(v), omdat ik echt nog nooit een auto naar een APK-keuring heb moeten brengen. "Nooit" als in de laatste 15 jaar...

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kleine beurt + apk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze hoeven ook pas na drie jaar gekeurd.

Gesloten