LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Correspondentie Essent
Correspondentie Essent
Geacht Radar,
Tot 1 januari 2021 heb ik voor mijn elektriciteitsleverantie een contract gehad bij Essent. Iedere maand ook gewoon een papieren factuur ontvangen tot juli 2020. Aangezien de postbezorging niet altijd even correct verloopt, dacht ik dat die maand de factuur wellicht elders terecht was gekomen, maar de maanden daarna ook geen factuur meer ontvangen. Ik heb van juli tot en met december 2020 het maandbedrag gewoon overgemaakt. Aangezien ik per 1-1-2021 van plan was over te stappen naar een andere leverancier, ben ik er verder niet meer achteraan gegaan. De eindafrekening kwam gewoon weer wel per post en heb ik ook betaald.
Nu kreeg ik ineens deze maand van HoistFinance een schrijven dat zij een vordering van Essent vanwege openstaande facturen hadden gekocht. Mijn verbazing was groot. Ik heb nooit en te nimmer een herinnering of aanmaning van Essent ontvangen. Bij mijn weten heb ik ook geen betalingsachterstanden. Essent gebeld maar die kon niets meer zeggen omdat zij de vordering had verkocht aan HoistFinance. Die heb ik dan maar gebeld en zij gaan het uitzoeken. Ik kan zo mijn afschriften overleggen met alle betalingen, dus dat is het probleem niet. Waar ik wel mee zit, is dat ik vermoed dat Essent mails heeft verstuurd i.p.v. gewone post, zoals ik tot juli 2020 altijd heb ontvangen. Waarschijnlijk naar het niet meer gebruikte e-mailaccount van mijn bejaarde echtgenoot. Is het niet zo dat als een bedrijf anders te werk wil gaan hij daar op de tot dan toe gebruikte manier (de post) de andere partij van in kennis moet stellen? En als iemand niet reageert op b.v. een mail, is het dan ook niet gebruikelijk om eveneens per post naar het al jaren gebruikte en bekende adres een brief te sturen? Lijkt mij allemaal zeer ergernis- en kostenbesparend.
BVD.
Tot 1 januari 2021 heb ik voor mijn elektriciteitsleverantie een contract gehad bij Essent. Iedere maand ook gewoon een papieren factuur ontvangen tot juli 2020. Aangezien de postbezorging niet altijd even correct verloopt, dacht ik dat die maand de factuur wellicht elders terecht was gekomen, maar de maanden daarna ook geen factuur meer ontvangen. Ik heb van juli tot en met december 2020 het maandbedrag gewoon overgemaakt. Aangezien ik per 1-1-2021 van plan was over te stappen naar een andere leverancier, ben ik er verder niet meer achteraan gegaan. De eindafrekening kwam gewoon weer wel per post en heb ik ook betaald.
Nu kreeg ik ineens deze maand van HoistFinance een schrijven dat zij een vordering van Essent vanwege openstaande facturen hadden gekocht. Mijn verbazing was groot. Ik heb nooit en te nimmer een herinnering of aanmaning van Essent ontvangen. Bij mijn weten heb ik ook geen betalingsachterstanden. Essent gebeld maar die kon niets meer zeggen omdat zij de vordering had verkocht aan HoistFinance. Die heb ik dan maar gebeld en zij gaan het uitzoeken. Ik kan zo mijn afschriften overleggen met alle betalingen, dus dat is het probleem niet. Waar ik wel mee zit, is dat ik vermoed dat Essent mails heeft verstuurd i.p.v. gewone post, zoals ik tot juli 2020 altijd heb ontvangen. Waarschijnlijk naar het niet meer gebruikte e-mailaccount van mijn bejaarde echtgenoot. Is het niet zo dat als een bedrijf anders te werk wil gaan hij daar op de tot dan toe gebruikte manier (de post) de andere partij van in kennis moet stellen? En als iemand niet reageert op b.v. een mail, is het dan ook niet gebruikelijk om eveneens per post naar het al jaren gebruikte en bekende adres een brief te sturen? Lijkt mij allemaal zeer ergernis- en kostenbesparend.
BVD.
Re: Correspondentie Essent
U hebt in augustus niet even gebeld waar de factuur bleef? En staan de betalingen van de maanden, zonder factuur, vermeld op de eindafrekening?
Re: Correspondentie Essent
1) Stop met bellen. Bellen betekent geen bewijs. Mailen of brieven schrijven, dan heb je bewijs van afspraken en correspondentie.
2) Ja, je hebt gelijk. Ze mogen niet zomaar overstappen van post naar mail zonder dit aan te kondigen en duidelijk te weten wat het correcte emailadres is. maar pin me a.u.b. niet vast op waar dit wettelijk vastgelegd is.
2) Ja, je hebt gelijk. Ze mogen niet zomaar overstappen van post naar mail zonder dit aan te kondigen en duidelijk te weten wat het correcte emailadres is. maar pin me a.u.b. niet vast op waar dit wettelijk vastgelegd is.
Re: Correspondentie Essent
Ik weet dat Essent voor handmatige betalingen een bedrag van € 2,42 in rekening brengt, terwijl de bank bij haar slechts € 0,15 in rekening brengt. Je kan voor de afgelopen vijf jaar het verschil bij elkaar optellen en je hebt recht om dit terug te ontvangen. Je kan dit verrekenen met dit voorschot. Als het bedrag hoog genoeg is dan is het voorschot reeds betaald.
Essent heeft in haar voorwaarden wel staat dat ze een voorschot mogen vragen en ook dat ze mogen bepalen wanneer dat betaald moet zijn, maar er staat niet in dat je daarna in verzuim bent. Essent moet daarom eerst een in bestselling versturen, daarna een veertiendaagse herinnering brief en pas daarna zijn incassokosten verschuldigd.
Essent heeft in haar voorwaarden wel staat dat ze een voorschot mogen vragen en ook dat ze mogen bepalen wanneer dat betaald moet zijn, maar er staat niet in dat je daarna in verzuim bent. Essent moet daarom eerst een in bestselling versturen, daarna een veertiendaagse herinnering brief en pas daarna zijn incassokosten verschuldigd.
Ik denk dat een aankondiging niet perse noodzakelijk, maar ze moest wel mogen verwachten dat correspondentie daarop aan zou komen. TS zou kunnen aanvoeren dat hij mocht verwachten dat Essent geen gebruik van dat e-mailadres zou maken, omdat partijen daar al jaren geen gebruik van hebben gemaakt. Prima, natuurlijk als backup.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Correspondentie Essent
Er komt nog meer bij kijken om een handmatige betaling te verwerken. Of kosten die mensen en systemen van Essent die dit moeten controleren niets?
Re: Correspondentie Essent
Dat zijn geen kosten voor het gebruik van het betaalmiddel.
Re: Correspondentie Essent
En wat hebben die kosten van een handmatige betaling van doen met volgens dat incasso bureau maandenlange verzuim van betalingen?
De Rs zal beslist elke maand hetzelfde bedrag handmatig hebben overgemaakt.
En over welk voorschot hebt u het? .
De Rs zal beslist elke maand hetzelfde bedrag handmatig hebben overgemaakt.
En over welk voorschot hebt u het? .
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Correspondentie Essent
Hoe kunt u een rekening betalen zonder een betalingskenmerk? Deze betalingen kunnen dus niet gelezen worden in het systeem. Is dat geld ook niet automatisch terug gekomen na een x periode?
Verder hebt u een account bij Essent, maar hebt nooit het mailadres aangepast? Hoe kunt u dan een nieuw wachtwoord aanvragen als u het oude niet meer weet?
Er kan een mail verstuurd dat in de toekomst de facturen per mail gaan. Maar als u niet het juiste mailadres doorgeeft komt dat niet aan natuurlijk.
Juridisch zal er wel uitleg komen, maar slim is het natuurlijk niet om niet even te informeren waarom er geen papieren facturen meer komen.
Verder hebt u een account bij Essent, maar hebt nooit het mailadres aangepast? Hoe kunt u dan een nieuw wachtwoord aanvragen als u het oude niet meer weet?
Er kan een mail verstuurd dat in de toekomst de facturen per mail gaan. Maar als u niet het juiste mailadres doorgeeft komt dat niet aan natuurlijk.
Juridisch zal er wel uitleg komen, maar slim is het natuurlijk niet om niet even te informeren waarom er geen papieren facturen meer komen.
miffy53
vindt dit leuk
Re: Correspondentie Essent
Wat een domme vraag. Gewoon het bedrag en rekeningnummer wel overnemen en het betalingskenmerk niet overnemen. De bank zal de betaling gewoon uitvoeren.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Correspondentie Essent
Even een stukje doorlezen, deze betalingen lopen vast in het systeem van de ontvanger. Aangezien er geen betalingskenmerk is kan deze dus niet gekoppeld worden aan de juiste factuur en blijft de betaling open staan bij Essent.
Het zou schelen als u niet steeds na een paar woorden al gaat reageren, maar eerst even alles doorleest.
miffy53
vindt dit leuk
Re: Correspondentie Essent
Het zou schelen als jezelf nadenkt voor dat je iets schrijft. Op het moment dat iemand een bedrag overboekt naar de bankrekening van Essent, dan is er betaald. Dat Essent die niet boekt op de factuur, zoals jij stelt, doet daar niets aan af.
Re: Correspondentie Essent
Gelukkig is de Hoge Raad het niet eens met jouw standpunt. Ook een betaling zonder betalingskenmerk geldt als rechtgeldige betaling.NeoDutchio schreef: ↑01 jun 2021 09:13Even een stukje doorlezen, deze betalingen lopen vast in het systeem van de ontvanger. Aangezien er geen betalingskenmerk is kan deze dus niet gekoppeld worden aan de juiste factuur en blijft de betaling open staan bij Essent. Het zou schelen als u niet steeds na een paar woorden al gaat reageren, maar eerst even alles doorleest.
16again
vindt dit leuk
Re: Correspondentie Essent
Maar hoe zit het dan met terugbetalingen. In het verleden heb ik wel eens systemen ingericht voor dit soort betalingen, en daarbij werden altijd niet herkende betalingen, denk aan een foutief of geen betalingskenmerk, teruggeboekt.Moneyman schreef: ↑01 jun 2021 09:40Gelukkig is de Hoge Raad het niet eens met jouw standpunt. Ook een betaling zonder betalingskenmerk geldt als rechtgeldige betaling.NeoDutchio schreef: ↑01 jun 2021 09:13Even een stukje doorlezen, deze betalingen lopen vast in het systeem van de ontvanger. Aangezien er geen betalingskenmerk is kan deze dus niet gekoppeld worden aan de juiste factuur en blijft de betaling open staan bij Essent. Het zou schelen als u niet steeds na een paar woorden al gaat reageren, maar eerst even alles doorleest.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Correspondentie Essent
Dat staat hier los van. Doordat je geld overmaakt zonder kenmerk werk je er zelf aan mee dat er een administratieve puinhoop veroorzaakt wordt.
miffy53
vindt dit leuk
Re: Correspondentie Essent
Dat is wel praktisch, maar juridisch niet juist. De gevolgen van deze inrichting liggen dan bij degene die terugstort. De ontvanger moet veel meer moeite doen om betalingen intern aan de juiste openstaadne post te koppelen. Er zijn (afgezien van de zeldzame contante stortingen) veel meer manieren om betalingen te herleiden, zeker in deze tijd waarin betalingssystemen zelflerend zijn.
Re: Correspondentie Essent
Je veranderd van standpunt. Je oude standpunt was: zonder betalingskenmerk kan er niet betaald worden. Je nieuwe standpunt is: dan wordt het bij Essent een administratieve puinhoop.NeoDutchio schreef: ↑01 jun 2021 10:11Dat staat hier los van. Doordat je geld overmaakt zonder kenmerk werk je er zelf aan mee dat er een administratieve puinhoop veroorzaakt wordt.
Essent en alleen Essent is verantwoordelijk voor haar administratie. De ontvanger van een bankoverschrijving krijgt altijd het rekeningnummer en de naam van wie die bankrekening is. Essent kan aan de hand van die drie gegevens zien bij welke klant bij die betaling hoort.
Re: Correspondentie Essent
Dat doe ik ook wel eens, maar dan uiteraard wel met het betalingskenmerk. Dan gaat het altijd goed.
Met factuurnummer en factuurdatum als mededeling moet het ook herleidbaar zijn, al is het dan wel handwerk.
Met factuurnummer en factuurdatum als mededeling moet het ook herleidbaar zijn, al is het dan wel handwerk.
Re: Correspondentie Essent
Probeer met Eneco met een oplossing te komen. Communiceer uitsluitend per mail vanwege de bewijzen dat je kunt verzamelen. Lukt dat niet?
Ga naar de geschillencommissie (https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/)
Of betaal niet, en wacht op de dagvaarding (uitnodiging rechtzaak) en leg je standpunten uit (met het tonen van de bewijzen).
Indien de rechter jou in het ongelijk stel, dan zijn de kosten nog verder opgelopen en moet je meer betalen.
Ga naar de geschillencommissie (https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/)
Of betaal niet, en wacht op de dagvaarding (uitnodiging rechtzaak) en leg je standpunten uit (met het tonen van de bewijzen).
Indien de rechter jou in het ongelijk stel, dan zijn de kosten nog verder opgelopen en moet je meer betalen.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Correspondentie Essent
Ik verander niet van standpunt, u leest iets half, u trekt daar uw eigen conclusie uit en daar blijft u op doorgaan. Mijn standpunt was niet dat je niet kan betalen zonder kenmerk, mijn vraag aan TS was hoe hij/zij dat heeft kunnen doen.alfatrion schreef: ↑01 jun 2021 12:02Je veranderd van standpunt. Je oude standpunt was: zonder betalingskenmerk kan er niet betaald worden. Je nieuwe standpunt is: dan wordt het bij Essent een administratieve puinhoop.NeoDutchio schreef: ↑01 jun 2021 10:11Dat staat hier los van. Doordat je geld overmaakt zonder kenmerk werk je er zelf aan mee dat er een administratieve puinhoop veroorzaakt wordt.
Als u iets niet snapt, vraag er dan om, dan hoeft u zelf geen verkeerde conclusies te trekken en vervolgens die foute conclusies in mijn schoenen te schuiven.