Dat hangt wel in de lucht. Delta-variant.
Ik wil niet iedereen citeren, paar punten.
WA had een paar dagen terug een observatie over mensen, die wat verbaasd of verdwaasd rondliepen. Vandaag moest ik bij een klant in een stadscentrum zijn en WA heeft het goed gezien. Inderdaad, alsof mensen voor het eerst de buitenwereld ontdekken. Totaal in eigen wereld, niets of niemand meer opmerken, niet meer gewend aan drukte.
Dan het wijzen naar jongeren. Wat dachten jullie ervan om naar de echte verantwoordelijken te wijzen: de regering. Het wordt steeds duidelijker (zeker met een onderliggende exponentiële groei in het aantal besmettingen), dat er te vroeg is versoepeld. Er is niet gewacht totdat iedereen de kans op een volledige vaccinatie heeft gekregen en met het vaccineren van oud naar jong kan iedereen met een piepklein beetje gezond verstand voorspellen, dat de vrijheid maximaal uitgeprobeerd wordt, juist door de groep, die nog niet (volledig) is gevaccineerd.
Specifiek naar de besmettingen in Enschede. Aspen Valley aan de Oude Markt. Studentendiscotheek. Het hoge aantal (165) besmettingen op het totaal aantal (800) bezoekers bevestigt een paar dingen:
- Afstand houden onmogelijk
- Ventilatie zwaar onder de norm (elke 10 minuten het complete aantal kubieke meters van een ruimte verversen)
- Er moet iemand geweest zijn, vers besmet, kort voor de eerste symptomen, die flink heeft staan dansen en zweten.
Hier val ik terug op de Duitse virologen voor de rest. Vorig jaar, bij de Europese variant was je het meest besmettelijk op de dag, voordat de symptomen begonnen. Met de Britse variant werd dit al een dag langer, de laatste twee dagen voor de eerste symptomen. Nu met de Delta variant is het nog ruimer geworden: van drie dagen voor tot twee dagen na de eerste symptomen met als venijnig detail: de Delta variant laat mensen langer ruiken en proeven, daarmee valt die aanwijzing voor een ongemerkte besmetting weg.
Het jaar van zoon heeft (z o n d e r u i t z o n d e r i n g e n) een dubbele date bij de GGD voor elkaar.