LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Nijogeth

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is toch wel heel krom weer als ze dat doen. De hele tijd ging het over ziekenhuisbezetting dit dat, nu gaat dat goed, gaan ze weer over op de besmettingen. Maar ja, als er een miljoen testen extra per week worden gedaan, dan krijg je dat. Dan moet je gewoon de uitslagen van Testen voor Toegang niet meer mee tellen, want die mensen gingen voorheen ook niet testen en werden voorheen ook niet bij de besmettingen genoemd.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nou in de telegraaf staat dat van Dissel al de vraag heeft om het land code rood te geven.....daar gaat je vakantie , mocht je naar het buitenland gaan.

Zo jammer dit, waarom niet met zijn allen rekening houden dat corona nog niet voorbij is.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
07 jul 2021 18:30
Nou in de telegraaf staat dat van Dissel al de vraag heeft om het land code rood te geven.....daar gaat je vakantie , mocht je naar het buitenland gaan. Zo jammer dit, waarom niet met zijn allen rekening houden dat corona nog niet voorbij is.
Tijdens code rood kan er meer dan je denkt, maar ik begrijp je punt wel: het wordt een waanzinnig gedoe om met pcr-testuitslagen op stap te gaan en onderweg maar hopen dat mensen met een NL-paspoort nog welkom zijn.

Corona blijft, dat weten we. Ik gok, dat de toonzetting tijdens de persconferenties veel invloed heeft, meer dan we dachten. Alle beperkingen eraf, behalve de anderhalve meter, is een heel ander signaal dan ik vandaag in Nordrhein-Westfalen opving. Daar kan vanaf vrijdag meer, onder voorwaarden: zodra er meer dan 10 of 35 besmettingen per 100.000 inwoners zijn, wordt het direct weer minder. Bij de 10 vallen grote evenementen weg (en komt de algemene maskerplicht terug), bij 35 komt het hele arsenaal met avondklok, winkelsluitingen, etc in zicht.
Nog een opvallende verplichting daar: meer dan 5 dagen afwezig op het werk, dan eerst een test, voordat je aan het werk gaat.

Jablan
Contacteer:

snellie schreef:
07 jul 2021 10:26
Want Jablan is de oppergod in dit topic?
Gelukkig niet. :D Er zijn hier vele goede bijdragen door anderen geplaatst.
Ik zou het zelf geen perceptie noemen, eerder observeren en omdat mensen mijn beroep zijn, ben ik behoorlijk getraind op het waarnemen van gedrag.
Mijn perceptie van het wandelen door een stadscentrum of het gevoel, dat bleef hangen, is weer anders: is de gesloten afdeling van de kliniek vrijgelaten of is hier een nevel met kalmeringsmiddelen rondgesproeid? Apathie komt het dichtst in de buurt, als je het in tekst wilt brengen.

Nijogeth

Ik denk eerder dat je naar ziekenhuisopnamen moet kijken als trend. Besmettingen per 100.000 inwoners is een leuke, maar dan moet je niet ineens allemaal testen overal voor verlangen van een groep die anders nooit getest zou worden. Ik vind dat we op de huidige manier momenteel door moeten gaan. De ziekenhuisbezetting neemt af, steeds meer mensen laten zich testen en vaccineren. Gooi je alles weer dicht, dan gaat niemand meer testen en valt het aantal besmettingen in een week weer drastisch omlaag.

Edit: daar hoort overigens wel bij dat men in de horeca aan de deur op blijft letten. Geen bewegend fietsje, geen kloppende id bij de code, dan ook niet binnen.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
07 jul 2021 18:15
Is toch wel heel krom weer als ze dat doen. De hele tijd ging het over ziekenhuisbezetting dit dat, nu gaat dat goed, gaan ze weer over op de besmettingen. Maar ja, als er een miljoen testen extra per week worden gedaan, dan krijg je dat. Dan moet je gewoon de uitslagen van Testen voor Toegang niet meer mee tellen, want die mensen gingen voorheen ook niet testen en werden voorheen ook niet bij de besmettingen genoemd.
Vindt je het gek dat het aantal besmettingen oploopt?
En was dat niet ooit de bedoeling:groepsimmuniteit?
Hoe meer je test,hoe meer besmettingen geconstateerd worden,dat lijkt me evident.
Als je in een griep seizoen testen uitgevoerd had, zou blijken dat 75% van de bevolking besmet was.
En omdat er nu meer besmettingen geconstateerd worden zijn we al weer om de oren geslagen met mogelijke nieuwe maatregelen.
Het is slechts mijn idee,maar het lijkt mij zinnig om eventuele maatregelen te nemen op basis van ziekenhuisopname`s en overlijdens en niet op basis van besmettingen.
Het was toch te verwachten dat het aantal geconstateerde besmettingen zou oplopen als er meer testen zouden zijn?
Ik ben er wel klaar mee,en ook wel met al die zwartgallige berichten hier.
Een oude spreuk:Mensch durf te leven!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als de buitenlanden Nederland de kleur rood geven en de mensen niet meer binnenlaten, is het huis te klein.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, dat is dus waar ik het al een paar dagen over heb. Waar men nu bang voor is, is het gevolg van exact datgene wat ik al eerder geconstateerd heb. Jongeren die vrolijk elkaar besmetten, en vervolgens zonder mondkapjes, zonder afstand, helemaal niks, net zo vrolijk iedereen die ze tegen het lijf lopen besmetten.

Mensen mogen alles wat ik schrijf 'mijn perceptie' noemen, net als jablan observeer ik. Wat ik observeer beschrijf ik. Mijn perceptie, mijn gevoel is hier en daar inderdaad: 'zijn de deuren van de gesloten afdeling opengegaan of zo'. Dat was iig vorige week in de supermarkt. Maar dat wilde ik niet eens schrijven om het allemaal een beetje netjes te houden.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar toen had u het over wezenloos rondlopende ouderen. En die ouderen zijn overwegend al gevaccineerd. Geen jongeren die anderen vrolijk besmetten.

witte angora

Ik had het over jongeren in de trein zonder mondkapje.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
07 jul 2021 22:13
Ik had het over jongeren in de trein zonder mondkapje, Lady. En dat weet je best wel, je bent gewoon weer aan het zuigen.
:lol:

witte angora

Lady, ik schreef:
witte angora schreef:
05 jul 2021 17:31
Het aantal besmettingen neemt weer rap toe. Waarom verbaast me dat niet? Inderdaad, wat de minister ook al aangeeft: mensen houden zich steeds minder aan de maatregelen. Gisteren van Utrecht naar Hoofddorp met de trein, via Schiphol. Op het perron: minimaal 20% draagt geen mondkapje, een iets groter deel 'draagt' het, en daar is alles mee gezegd. In de trein gaat het wat beter; maar ook daar: heel wat jonge mensen zonder mondkapje.

Bij de overstap op Schiphol: vier of vijf mensen moesten nog uitstappen, die werden gewoon opzij geduwd door instappers zonder mondkapje. Inderdaad, jonge mensen, en een lol dat ze hadden. De conducteur zag het hoofdschuddend aan. De terugweg idem: ondanks grote matrixborden voor de instappers om even naast de deuren te wachten: mensen staan pontificaal voor de deuren, en zie als uitstapper maar hoe je er doorheen komt.

Het aanmelden gaat zo: bij het aanmelden, een uur van tevoren, waren er twee andere meldingen, de verwachting was een gemiddelde drukte. Helaas was de trein bomvol. Dat meldsysteem werkt dus ook niet echt.

Wat de toekomst brengt? Een nieuwe lock-down, een milde. Restaurants weer eerder dicht, jongeren die niet meer naar evenementen kunnen, en beperkingen voor het OV. Daar kun je gewoon op wachten. En mensen doen dat toch echt zelf. Iets anders kan ik er niet van maken, sorry. Frustrerend? Nogal ja.

witte angora

Lady, ik schreef:
witte angora schreef:
05 jul 2021 18:29
sylvesterb schreef:
05 jul 2021 18:22
hierdoor zal het aantal patiënten wat in het ziekenhuis wordt opgenomen vrijwel enkel bestaan uit mensen die niet gevaccineerd zijn. Dit zie je ook terug in de cijfers in de UK, veel besmettingen maar geen zorgwekkende ziekenhuis opnames.
En dát moet nu eens klaar zijn. Hou me ten goede: ik mankeer zelf niks, en voor zover ik weet mankeren mensen in mijn familie of vrienden/kennissenkring ook niks. Op één of twee na dan. Maar waar het nu om moet gaan is de zorg voor al het andere behalve Corona. Dat loopt intussen wel zo achter, daar moet zo'n inhaalslag voor gemaakt worden. Iedere Corona-patiënt in het ziekenhuis levert wat dat betreft toch weer vertraging op. Het moet afgelopen zijn, en als jongeren zo nodig willen feesten en zelfs de boel doelbewust bedonderen met al die testen - stuur ze massaal naar Rottummeroog, laat ze daar een paar weken los gaan, en zie - het hele spul komt besmet, genezen en immuun terug. Hoeven ze niet eens meer gevaccineerd te worden.

Jablan
Contacteer:

Zo, kinderen en anderen, terug naar Corona. 5500 nieuwe besmettingen vandaag en het begint weer in mijn werk op te duiken, want de thuiswonende kinderen worden positief getest. Officieel moet dan het hele gezin thuisblijven en zich 'vrijwillig' ophokken. Iets praktischer is de zieke in een tentje in de tuin op afstand houden, elke dag een sneltest en als het niet anders kan, wel opdraven op de werkplek. Meeste ouders hebben minstens 1 prik gehad of al Janssen gehaald vanwege de vakantieplannen, die in het water vallen nu.

Nadat vanmorgen voor de vijfde keer dezelfde soort plek van besmetting langskwam, is het mij wel duidelijk. Discotheek open en de ventilatie heeft geen aandacht gekregen. Dom, dommer, domst - van rivm, omt en regering.

Vanmorgen ook in het nieuws de uitslag van een vervolgonderzoek van het Max Planck Instituut. De doe-het-zelf ventilatie (ik heb er al eerder naar verlinkt) is voor het doel (aerosolen afzuigen) net zo effectief als een duur HEPA-filter in de airco.

En heel eerlijk ... wij zijn gelukkig, dat onze jongen en Umfeld liever thuis bij elkaar zijn dan naar elke commerciële verleiding willen. Terras? Kan thuis. IJs? Kun je zelf maken. Film? Via internet en beamer in de thuisbioscoop. Enz.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... hp&pc=U531

Ik vind dit een goed plan, jammer dat het nodig is , maar aangezien mensen zelf hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Nijogeth

Ik zie niet in waarom het nodig zou moeten zijn? De cijfers dalen toch, op de besmettingen na, maar dat is een beetje vertekend door alle extra testen.

Jablan
Contacteer:

Nee, de cijfers zijn niet vertekend. Nu gebeurt hier wat al eerder elders te zien was: nieuwe variant, te snel versoepeld en het aantal besmettingen explodeert. Alle cijfers lopen sowieso achter op de werkelijkheid.

@Reggie: het is fijn, als je de kop overneemt van een artikel, waar jij naar linkt. Dan is direct duidelijk waar het over gaat. Ik ben het absoluut met je eens, dat het nachtleven en alcoholgebruik weer beperkt wordt.

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als de cijfers stijgen doordat een deel van de maatregelen zijn ingetrokken bewijst het alleen maar dat betuttelende regeltjes blijkbaar nodig zijn. Kennelijk zijn we met z'n allen te dom om zelf na te denken. Wat wel weer grappig is, want toen er allerlei maatregelen werden ingevoerd wist iedereen het beter dan de ministers. Blijkbaar hebben we als volwassenen toch overheidsregeltjes nodig om ons te beschermen.

witte angora

Het probleem is dus dat de nog bestaande betuttelende regeltjes zo massaal genegeerd worden. En dan krijg je nu dus de blaren waar met name jonge mensen op moeten gaan zitten.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
08 jul 2021 17:57
Ik zie niet in waarom het nodig zou moeten zijn? De cijfers dalen toch, op de besmettingen na, maar dat is een beetje vertekend door alle extra testen.
Dat het vertekend is door het testen is natuurlijk onzin. Maar het praat zo lekker na.

Wat betreft die maatregelen is het in principe ook helemaal niet nodig.
Van Dissel zei het heel treffend in de technische briefing gisteren:

Het OMT is er niet om elke stevige verkoudheid te bestrijden. Het OMT komt bij elkaar om de druk op de zorg niet te hoog te laten oplopen en om de epidemiologische situatie te beschrijven en te duiden.

Wat dat betreft gaat het nu prima en er is geen aanwijzing dat de Zorg echt in de knel gaat komen, ook niet met oplopende besmettingscijfers. Wat het OMT betreft zouden maatregelen dan ook in principe niet nodig zijn..

Maar ja, heel wat Nederlanders zien hun vakantie nu ernstig in gevaar komen, aangezien het buitenland WEL naar de besmettingscijfers kijkt. Gaan we op rood vanuit het buitenland, dan kan het zomaar zijn dat heel veel mensen hun vakantie of niet door zien gaan ( komen land niet in ) of alleen met zware maatregelen zoals 14 dagen quarantaine. Niet alleen de jongeren zullen op de blaren moeten zitten dan...

Dit is dus echt een politieke beslissing.

Gesloten