Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee gelukkig niet.
Maar deze vaccins zijn razendsnel ontwikkeld . Normaliter gaan daar jaren overheen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je dan bedenkt dat we met zo.n 7 miljard mensen zijn en er miljoenen nog niet zijn gevaccineerd en dus de varianten alle kansen hebben om flink te muteren , vraag ik mij af waar dit alles toe gaat leiden.

Lowieze
Berichten: 6654
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
11 jul 2021 12:18
Nee gelukkig niet.
Maar deze vaccins zijn razendsnel ontwikkeld . Normaliter gaan daar jaren overheen.
Er is al veel langer gewerkt met de mRNA-technologie, namelijk met immuuntherapie bij bepaalde soorten kanker.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u een link gepost hebt, kunt u die toch terugvinden in uw eigen reacties?

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
11 jul 2021 12:13
Valt toch wel mee? De priklocaties hebben van het publiek het rapportcijfer "9" ontvangen.

Haal heel veel liever zo'n prikkie dan - pak 'm beet - een bezoek aan de kaakchirurg om verstandskiezen te laten te trekken. Die geeft je ook een prikkie maar daar komt dan nog een hele kermis achteraan.
Naja, als ik geboord moet worden gaat het zonder prikkie. Heb er een hekel aan. Boren is nog geen 5 minuten vervelend, maar die verdoving is na uren pas uitgewerkt, en dan dat prikken... dank je.

Desalniettemin heb ik me toch laten vaccineren. Als je onverhoopt mét Corona in het ziekenhuis komt krijg je wel meer als één prikkie. Om over de rest nog maar niet te spreken. Heb ik 100% vertrouwen in dat vaccin? Dat ook weer niet. Maar niets doen is ook geen optie, wat mij betreft.

Moneyman
Berichten: 30263
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
11 jul 2021 12:03
Moneyman schreef:
11 jul 2021 11:59
Dat is niet bepaald wat het OMT zegt.
https://www.hartvannederland.nl/coronav ... 8pXic5EBhs
Ook dat artikel schrijft niet wat jij ervan maakte. Gelukkig.
reggie2 schreef:
11 jul 2021 12:03
Ik ben sowieso geen fan van medicijnen , alleen indien nodig.
Ik zou zeggen: het is nodig - en dat vond jij ook, aangezien je je eerste prik al binnen hebt. Daarom begrijp ik werkelijk niets van je onlogische reactie eerder vandaag.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hoef jij ook niet te begrijpen 👍 als Ik het maar begrijp.

Er zijn al dingen over een derde spuit, ik zeg lekker doen als je er achter staat. Deze dus niet

scharrelschipper
Berichten: 1842
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
11 jul 2021 11:59
reggie2 schreef:
11 jul 2021 11:52
@Moneyman ook op jouw antwoord dus dit.... als het geen bescherming geeft dan graag niet in mijn lijf.
Dus je hebt liever géén bescherming dan wél bescherming?
reggie2 schreef:
11 jul 2021 11:52
Volgens het OMT is bij de meeste de bescherming al verlopen...... ja zo ken ik er ook nog wel wat :-)
Dat is niet bepaald wat het OMT zegt.
Als ik het goed lees zegt het omt dat nu juist wel Moneyman.

Moneyman
Berichten: 30263
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees dan nóg maar een keer.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
11 jul 2021 11:39
Ik lees dit net in het AD:
“De enorme toename van het aantal coronabesmettingen, baart Menno de Jong, viroloog bij het Amsterdam UMC en lid van het Outbreak Management Team (OMT), zorgen. ,,We moeten er rekening mee houden dat de besmettingen toch doorsijpelen naar de kwetsbare bevolking", zegt hij bij de Amsterdamse zender AT5. Die zijn weliswaar gevaccineerd, maar tegen de huidige deltavariant bieden de vaccins volgens hem minder bescherming. ,,Plus dat de meest kwetsbare bevolking al vroeg in het jaar is gevaccineerd waardoor de bescherming al een beetje aan het aflopen is." “

Dat laatste zou wel erg zorgwekkend zijn, als blijkt dat die bescherming nu al aan het aflopen is.
Zonder context is zo'n bericht nauwelijks te doorgronden.

Viroloog aan het woord, geen immunoloog. Menno de Jong zou wel alles moeten weten van het virus zelf, maar niet alles van de reactie van je afweersysteem. 'Aan het aflopen' vertaal ik als: minder antistoffen in het bloed of helemaal verdwenen. Eigenlijk het normale verloop van een immuunreactie: eerst de indringer verjagen, dan het geheugen trainen en tenslotte, als de indringer niet terugkomt, de actieve afweer staken. Bij gezonde mensen reageert het immuunsysteem op nieuw contact met de indringer dan met een verse voorraad antistoffen. Het 'aflopen' verschilt van persoon tot persoon, kun je niet zo in het algemeen een zinnige uitspraak over doen (ook omdat alles nog zo nieuw is, dat er nog te weinig data is verzameld over de werking op de langere termijn).

De kwetsbare groepen zijn allang bekend. Iedereen met een slecht werkend immuunsysteem. Bijvoorbeeld als je een orgaantransplantatie hebt gehad. En inderdaad, de groep ouderen, waarvan het immuunsysteem al zoveel moet onthouden, dat er weinig plek is voor nieuwe indringers (system overload). In de NDR-Podcast kwam een anekdote langs over een jonge patiënt, die regelmatig een vaccin tegen de mazelen kreeg en daar totaal geen reactie op had, pas na de tiende prik een beetje bescherming had opgebouwd. Dit soort mensen zitten in de gevarenzone en blijven daar nog een tijdje.
Israël kan nu met Corona het voorbeeld zijn: kwetsbare groepen krijgen een derde dosis BionTech aangeboden en er is discussie of niet de hele bevolking een derde ronde zou moeten krijgen.

Ergens kan dit bericht niet kloppen. Amerikaanse CDC gaat ervan uit, dat Moderna en BionTech levenslang bescherming bieden. Dat is behoorlijk anders dan 'immuniteit loopt af'.

In het verhaal ontbreekt de betere bescherming, die mensen opbouwen na het toedienen van verschillende vaccins. Ik wilde er eerst ook niet aan - ook dit is een groot experiment - maar BionTech na Astra werkt, Moderna na BionTech geeft weer een ander effect en er zal vast ergens op de wereld worden gekeken naar Janssen plus Moderna of BionTech. De betere bescherming lijkt een gevolg van het verschil in soort vaccin: mRNA na een vectorvaccin geeft het immuunsysteem een extra duw.


Ander relevant gegeven. Nieuwste schattingen gaan uit van groepsimmuniteit bij 85% ingeënt in plaats van 70%. Een extra reden om je zo goed mogelijk te beschermen, is het niet door een vaccin, dan door binnen je eigen groep te blijven. Helaas, geen wisselende contacten toegestaan ^^

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

snellie schreef:
07 apr 2021 15:26
Als de boel niet snel een beetje wordt opengegooid zal het dit jaar faillissementen regenen. En daar bestaat geen vaccinatie tegen.
En weer een grote droogte:

Aantal faillissementen juni nadert laagterecord van februari - https://nos.nl/l/2388970#UPDATE-container-54454140

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Voor abonnees: https://www.volkskrant.nl/a-b969a2ed

Het is een analyse van Maarten Keulemans met 6 inschattingsfouten van het kabinet:
1 testen voor toegang niet waterdicht (de gebruikte testen missen in 20% van de gevallen een besmet persoon)
2 qr-codes te lang geldig
3 ventilatie
4 de 14 dagen wachten tot het vaccin werkt
5 de snelle deltavariant
6 de wil om weer alles te doen

En zo gebeurde het, dat een klein landje ...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »


Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben letterlijk over 5 minuten volledig gevaccineerd. Dan zijn de 14 dagen om. Maar ik heb geen probleem met ongevaccineerde personen.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Aftellen, Nijo. Nu nog enkele seconden.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En nu helemaal. Nu ben ik onsterfelijk *gaat van balkon afspringen*

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
12 jul 2021 18:12
En nu helemaal. Nu ben ik onsterfelijk *gaat van balkon afspringen*


:lol: Doe maar niet, zonde van je vaccinatie :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
12 jul 2021 18:12
En nu helemaal. Nu ben ik onsterfelijk *gaat van balkon afspringen*
Ik vermoed zo dat die vaccinaties bij jou enkele zeer zeldzame en niet-geregistreerde bijwerkingen hebben gehad.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig ligt er alleen harde kiezel onder mijn balkon. Geen beetje pijn heb ik er aan overgehouden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
11 jul 2021 11:39
Ik lees dit net in het AD:
“De enorme toename van het aantal coronabesmettingen, baart Menno de Jong, viroloog bij het Amsterdam UMC en lid van het Outbreak Management Team (OMT), zorgen. ,,We moeten er rekening mee houden dat de besmettingen toch doorsijpelen naar de kwetsbare bevolking", zegt hij bij de Amsterdamse zender AT5. Die zijn weliswaar gevaccineerd, maar tegen de huidige deltavariant bieden de vaccins volgens hem minder bescherming. ,,Plus dat de meest kwetsbare bevolking al vroeg in het jaar is gevaccineerd waardoor de bescherming al een beetje aan het aflopen is." “

Dat laatste zou wel erg zorgwekkend zijn, als blijkt dat die bescherming nu al aan het aflopen is.
Dat gebeurd met elk vaccin, alleen is hoe snél iets van de lange termijn, en mogelijk ook verschillend per vaccintype. Veel kunnen ze wel interpoleren etc, dus ze hebben echt wel een idee hiervan, maar dat wil je wel kunnen valideren. Ook zijn veel cijfers gebaseerd op de originele variant, en niet de Δ. Door normale afname en opkomst van varianten, wordt ~12 maanden veel genoemd.

Gesloten