LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] TV net buiten garantieperiode weer defect
-
TV net buiten garantieperiode weer defect
Goedemiddag,
In juni 2019 heb ik een TV gekocht bij een grote electronicaketen. De TV kocht ik voor €699. Nu is afgelopen januari (2021)het scherm vervangen vanwege een defect. Dit is onder garantie vervangen (fabrieksgarantie 2 jaar). Nu constateer ik hetzelfde defect weer, maar nu net buiten de garantieperiode. Ik ga er vanuit dat wederom het scherm vervangen gaat worden. De reparateur gaf in januari aan dat een scherm normaal gesproken een €350 kost, daar komen dan montagekosten bij. Ik vroeg dit uit interesse.
Volgens de Uneto-VNI lijst moet een TV uit die prijsklasse minimaal 5 jaar meegaan zonder (noemenswaardige) problemen.
Ondertussen al een reparatieverzoek ingediend, zal daar van de week wel bericht over krijgen. Ik neem aan dat ik een goede kans van slagen heb om het scherm wederom onder garantie te laten vervangen, of ben ik te optimistisch? Kan iemand mij adviseren?
In juni 2019 heb ik een TV gekocht bij een grote electronicaketen. De TV kocht ik voor €699. Nu is afgelopen januari (2021)het scherm vervangen vanwege een defect. Dit is onder garantie vervangen (fabrieksgarantie 2 jaar). Nu constateer ik hetzelfde defect weer, maar nu net buiten de garantieperiode. Ik ga er vanuit dat wederom het scherm vervangen gaat worden. De reparateur gaf in januari aan dat een scherm normaal gesproken een €350 kost, daar komen dan montagekosten bij. Ik vroeg dit uit interesse.
Volgens de Uneto-VNI lijst moet een TV uit die prijsklasse minimaal 5 jaar meegaan zonder (noemenswaardige) problemen.
Ondertussen al een reparatieverzoek ingediend, zal daar van de week wel bericht over krijgen. Ik neem aan dat ik een goede kans van slagen heb om het scherm wederom onder garantie te laten vervangen, of ben ik te optimistisch? Kan iemand mij adviseren?
-
Re: TV net buiten garantieperiode weer defect
Het ligt er helemaal aan bij wie u gekocht hebt. Er zijn meerdere ketens en de een is wat klantvriendelijker dan de ander. Een nette winkel kan zeggen dat 7 a 8 maanden te snel is dat het scherm weer kapot gaat en zal gratis gaan vervangen. Je kan een verkoper treffen die zegt dat de tv 5 jaar mee moet gaan, de tv nu 2 jaar oud is en u 3/5 deel van de reparatiekosten moet gaan betalen. Je kan ook een landelijke keten treffen die zo flexibel is als een kluisdeur en knetterhard zegt dat de garantie verlopen is en u de volle mep mag gaan betalen.
Waar u wettelijk recht op hebt kunnen anderen vertellen, maar recht hebben is niet altijd hetzelfde als recht krijgen. Ook ligt de bewijslast bij u dat het scherm defect is geraakt buiten uw schuld om.
Waar u wettelijk recht op hebt kunnen anderen vertellen, maar recht hebben is niet altijd hetzelfde als recht krijgen. Ook ligt de bewijslast bij u dat het scherm defect is geraakt buiten uw schuld om.
Als je een beroep wilt doen op de wettelijke garantie dan zul je aannemelijk moeten maken dat het herstel niet goed is uitgevoerd. Dat UNETO-VNI stelt dat televisies 5 jaar moeten meegaan is onvoldoende. Je wilt eigenlijk een rapport hebben waarin gewezen wordt op een productiefout of op iets dat eerder al opgelost had moeten worden.
Wacht eerst even af wat de winkel zegt. Hopelijk lossen hun het op. Als hun kosten rekenen moeten ze dat naar je communiceren.
Op https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... s-redelijk staat meer uitleg over de wettelijke garantie. Hierin staat alleen dat het een redelijke termijn mee moet gaan. Wat een redelijke termijn is is afhankelijk van de prijs en eerdere uitspraken.
Je kunt eventueel naar een geschillencommissie. Of het verstandig is weet ik niet
Door de hoge lonen kost reparatie een hoop geld. Dat is het TV niet waard en de kans op defecte is na reparatie groter.
Op https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... s-redelijk staat meer uitleg over de wettelijke garantie. Hierin staat alleen dat het een redelijke termijn mee moet gaan. Wat een redelijke termijn is is afhankelijk van de prijs en eerdere uitspraken.
Je kunt eventueel naar een geschillencommissie. Of het verstandig is weet ik niet
Door de hoge lonen kost reparatie een hoop geld. Dat is het TV niet waard en de kans op defecte is na reparatie groter.
Puur juridisch ben je inderdaad optimistisch. Om recht te hebben op een vervangend scherm zul je moeten aantonen dat de reparatie onjuist uitgevoerd is. Het enkele feit dat het scherm nu kapot gaat, en de TV geacht wordt 5 jaar mee te gaan volgens een (overigens discutabele) lijst van UNETO-VNI, is daarvoor onvoldoende.Hermandevries schreef: ↑15 aug 2021 17:22Ondertussen al een reparatieverzoek ingediend, zal daar van de week wel bericht over krijgen. Ik neem aan dat ik een goede kans van slagen heb om het scherm wederom onder garantie te laten vervangen, of ben ik te optimistisch? Kan iemand mij adviseren?
Maar mogelijk wordt je gered door een niet strikt juridische houding van de verkoper of fabrikant. Maar omdat je niets zegt over wie dat zijn, valt er ook niets in te schatten.
Succes; laat je nog weten wat de uitkomst is en of je iets aan dit topic had?
-
Bedankt allen voor de reacties.
Ik heb ondertussen contact gehad met de betrokkenen; de TV is gekocht bij de Mediamarkt, het gaat om een Samsung 65''.
Blijkbaar wordt er slechts 3 maanden garantie gegeven op reparaties. Die schermen zijn ontzettend duur, dan vind ik het geven van 3 maanden garantie op dergelijke producten niet getuigen van vertrouwen in eigen producten / kunde.
Tot dusver is niemand bereid het scherm volledig te vergoeden, wat ik zelf redelijk vind. Hij is anderhalve maand buiten de garantie, het scherm zelf is 7 maanden oud. Ik krijg nu een coulanceregeling aangeboden plus een inruilvoorstel op een andere vervangende TV, zodat ik dat dan kan vergelijken. maar even afwachten waar ze mee komen.
edit: ik krijg nu tijdens het typen een mail van Samsung met een code waarmee je in een omgeving komt met "een exclusief aanbod met sterk verlaagde prijzen". Lijkt fantastisch, maar googelend op typenummers is het geen euro goedkoper (zelfs duurder in sommige gevallen) dan andere aanbieders online. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb ondertussen contact gehad met de betrokkenen; de TV is gekocht bij de Mediamarkt, het gaat om een Samsung 65''.
Blijkbaar wordt er slechts 3 maanden garantie gegeven op reparaties. Die schermen zijn ontzettend duur, dan vind ik het geven van 3 maanden garantie op dergelijke producten niet getuigen van vertrouwen in eigen producten / kunde.
Tot dusver is niemand bereid het scherm volledig te vergoeden, wat ik zelf redelijk vind. Hij is anderhalve maand buiten de garantie, het scherm zelf is 7 maanden oud. Ik krijg nu een coulanceregeling aangeboden plus een inruilvoorstel op een andere vervangende TV, zodat ik dat dan kan vergelijken. maar even afwachten waar ze mee komen.
edit: ik krijg nu tijdens het typen een mail van Samsung met een code waarmee je in een omgeving komt met "een exclusief aanbod met sterk verlaagde prijzen". Lijkt fantastisch, maar googelend op typenummers is het geen euro goedkoper (zelfs duurder in sommige gevallen) dan andere aanbieders online. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Welke aanbod krijg je nu concreet? En is er iets gezegd over de oorzaak van het defect?
-
Er is niets gezegd over de oorzaak, wel dat het "heel vervelend is"
Aanbod 1: ik kreeg een mail met een speciale code die ik kon invoeren op de Samsung website. Daarmee kom ik in een omgeving met sterk verlaagde prijzen. Daar kan ik een nieuwe TV uitkiezen. 2 minuten googelen leert dat de TVs zeer zeker niet goedkoper zijn en die "sterk verlaagde prijzen" is dus gewoon niet waar.
Aanbod 2: coulanceregeling, die krijg ik morgen. Een reparatievoorstel waarbij zij een deel voor hun rekening nemen. Ik heb niet het idee dat dit een interessant voorstel gaat worden.
Aanbod 1: ik kreeg een mail met een speciale code die ik kon invoeren op de Samsung website. Daarmee kom ik in een omgeving met sterk verlaagde prijzen. Daar kan ik een nieuwe TV uitkiezen. 2 minuten googelen leert dat de TVs zeer zeker niet goedkoper zijn en die "sterk verlaagde prijzen" is dus gewoon niet waar.
Aanbod 2: coulanceregeling, die krijg ik morgen. Een reparatievoorstel waarbij zij een deel voor hun rekening nemen. Ik heb niet het idee dat dit een interessant voorstel gaat worden.
OK, helder. Ik zou toch maar serieus nadenken over de tweede optie, want de kans dat je er meer uit gaat slepen lijkt me niet groot. Zeker niet bij een bedrijf als de Mediamarkt.
Tenzij je gewoon klaar bent met deze TV en gewoon een nieuwe koopt natuurlijk
Tenzij je gewoon klaar bent met deze TV en gewoon een nieuwe koopt natuurlijk
Laat duidelijk omschrijven wat er defect is .. Het vervangen van een T-Con is een heel snelle oplossing , dit is in de meeste gevallen ook de oorzaak van een (schermdefect). Een T-Con is een printplaat tussen het moederbord en het werkelijke scherm. Flatcables tussen T-Con en moederbord of scherm kunnen nogal eens de problemen veroorzaken bij niet correct uitgevoerde reparaties.