LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
sylvesterb

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moneyman schreef:
19 aug 2021 21:05
Slechte zaak, als het echt is. Want wat mij triggert, is het feit dat je spreekt over een mail. Je hebt maar één bericht gekregen, en dat was dan blijkbaar een mail? Dat is geen gebruikelijke werkwijze bij gerechtsdeurwaarders, normaal gesproken krijg je eerst een sommatie per post. Er wordt veel valse mail verstuurd momenteel. Bel ze eens op op het nummer van hun echte website en check of het echt is.

Mocht het echt zijn, eis dan een antwoord of dien een klacht in.
zakagenda schreef:
19 aug 2021 20:25
De aanmaning is ook niet persoonlijk ondertekend.
Dat hoeft ook niet en gebeurt zelden.
Maar MM er zijn toch ook nog deurwaarder kantoren die ook een incassotak hebben? Neem aan dat die 14 dagen termijn dan niet geld en incasso mail ook gewoon mogelijk is?

zakagenda

Ongelezen bericht door zakagenda »

Veel vragen terwijl ik gewoon wil weten of een incassopersoon oneindig de tijd heeft om te reageren op mijn vragen. @moneyman legt het begrijpend uit, en volgens mij moet ik gewoon geduldig wachten wat er gaat komen.

Ik heb nimmer post ontvangen van de schuldeiser, dus die aanmaning kwam voor mij onverwachts. Vandaar dat ik nu ook vragen voor incassopersoon heb, en als het goed is krijg ik geld van de schuldeiser waar een derde partij mee bezig is, woekerrente over een periode van 15 jaar.

Dus bangmakerij of nep.
Laatst gewijzigd door zakagenda op 19 aug 2021 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

zakagenda schreef:
19 aug 2021 18:20
Ik verwacht eerst uitleg om antwoorden, en hoe lang dat gaat duren. Zolang ik die niet heb betaal ik nog niet. Het gaat er nu mij om dat ik respons verwacht van de incassopersoon binnen redelijk tijdsbestek.
Waarom zou u betalen als u denkt dat het fake is??
Welke antwoorden wilt u? Wat heeft u gevraagd dan?
En hoezo alles per mail??

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Woekerrente over 15 jaar? Hebt u een lening lopen bij een bank die u niet meer betaalt, omdat u vindt dat u eigenlijk geld tegoed hebt?

En is het niet gewoon een incassobureau en niet een incassopersoon?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Vreemd, er klopt iets helemaal niet in dit verhaal....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
19 aug 2021 21:14
Maar MM er zijn toch ook nog deurwaarder kantoren die ook een incassotak hebben? Neem aan dat die 14 dagen termijn dan niet geld en incasso mail ook gewoon mogelijk is?
Zeker, vrijwel alle gerechtsdeurwaarders doen ook incasso. Maar het grote verschil met reguliere incassobureaus is dat alle voorschriften en waarborgen (incl. tuchtrecht) van de gerechtsdeurwaarder óók op de incassowerkzaamheden van toepassing zijn. Dus ook de eisen ten aanzien van reactietijden.
moederslink schreef:
19 aug 2021 21:37
Of het klopt weet ik niet, maar vaag is t zeker!

zakagenda

Lady1234 schreef:
19 aug 2021 21:34
Woekerrente over 15 jaar? Hebt u een lening lopen bij een bank die u niet meer betaalt, omdat u vindt dat u eigenlijk geld tegoed hebt?

En is het niet gewoon een incassobureau en niet een incassopersoon?
Nee ik betaal nog steeds elke maand voor mijn flexibel krediet. Het is Flanderijn.

zakagenda

moederslink schreef:
19 aug 2021 21:37
De incassopersoon stuurt één mail voor het volle bedrag en dat is het. Het gaat om die flex.kred. maar die loopt nog en betaal ik aan af. Ik ga dus niet de hele mep betalen als ik geen antwoorden krijg van de incassopersoon van mijn gestelde vragen.

Ik wacht dus af wat er gaat komen, meer weet ik er ook niet van dan dat ik geen antwoorden krijg.

Moneyman

zakagenda schreef:
19 aug 2021 22:02
Nee ik betaal nog steeds elke maand voor mijn flexibel krediet. Het is Flanderijn.
Je betaalt iedere maand? Waarom is er dan een incassoprocedure gestart? En wat betwist je dan?

Je maakt het alleen maar vager zo.

zakagenda

Waarom is er dan een incassoprocedure gestart?
Dat weet ik niet, dat probeer ik ook te vragen via mail..al 3 keer aan de incassant. De bank wilt waarschijnlijk zo snel mogelijk alle openstaande bedragen binnen harken, voordat claimservice de strijd gaat winnen. Kifid geeft groen en de Rabo gaat het uit zich zelf doen.
Ik denk dat ik het hier in moet zoeken, maar waarom de incassant mij dat niet wil uitleggen begrijp ik dus niet goed. En waarom geen post? begrijp ik ook niet.

Sannietje

Ongelezen bericht door Sannietje »

zakagenda schreef:
19 aug 2021 16:46
Als een incassopersoon niet bereid is om binnen een aantal weken iets van zich te laten horen, wat gaan ze mij dan laten horen door de telefoon.
Ik zou het al netjes vinden als ze lieten weten....bedankt voor uw mails, het heeft onze aandacht u hoort van ons we zijn er mee bezig. Dan weet ik in ieder geval iets, nu ligt die aanmaning mij wel wat zwaar op de maag.
Als jij belt en zij nemen op kan jij je verhaal doen en ze verwijzen naar de e-mail. Dan hoor je vanzelf of het echt of nep is. Zeer waarschijnlijk zullen ze jou vertellen welk bedrag er open staat en wat jij moet betalen. Ze zullen jou vragen waarom jij "nu" niet betaald. Dan kan jij uitleggen waarom niet en dat een derde partij met de woekerrente bezig is waar jij wat van terug verwacht.
Dan hoor je vanzelf of ze akkoord gaan met jouw voorstel of niet en zo niet...wat je verder kan verwachten.

Zoiets.

Seinhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Om welke incassobureau gaat het? Jij weet het beste of een rekening juist is of niet.

Indien de rekening klopt, bel hun dan op en maak een betaling regeling. Meestal sturen hun jou een mail met de gemaakte afspraken, of kan je dat terug vinden als je inlog op hun site. Dat je een mail gestuurd hebt is goed, bellen kan geen kwaad.

Als het fake is, dan hoef je niks te doen. Een rechter kan het beoordelen. Maar als de rechter zegt dat de rekening klopt dan betaal je nog meer.

Bij twijfel, bel en vraag naar de oorspronkelijke rekening. Indien dat niet gebeurt stel deze vraag per mail.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 20 aug 2021 03:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Seinhuis

zakagenda schreef:
19 aug 2021 21:29

Ik heb nimmer post ontvangen van de schuldeiser, dus die aanmaning kwam voor mij onverwachts. Vandaar dat ik nu ook vragen voor incassopersoon heb, en als het goed is krijg ik geld van de schuldeiser waar een derde partij mee bezig is, woekerrente over een periode van 15 jaar.

Dus bangmakerij of nep.
Het bedrijf met de oorspronkelijke rekening moet jou 2 brieven gestuurd hebben. Heb je wel het goede adres opgegeven? Kijk op https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssobureau/ voor meer informatie. Ook kan je naar hun bellen voor juridische ondersteuning.

zakagenda

Een gerechtsdeurwaarder moet “binnen redelijke termijn”, hetgeen in de praktijk “binnen 14 dagen” betekent, reageren. Desnoods met alleen een ontvangstbevestiging en een indicatie van het vervolg.
Dit is het antwoord waar ik naar zocht, bedankt @moneyman. Dit is dus duidelijk niet gebeurd door de gerechtsdeurwaarder van de bank. Het geeft meteen aan op welke fiets zij rijden en het komt bij mij niet erg vertrouwd over. Er worden hier op het forum veel vragen gesteld die ik ook aan de incassant gesteld heb, en daar wacht ik dus op om antwoord te krijgen.

Het is ook het belang van de incassant/gerechtsdeurwaarder om de procedure in goede banen te leiden voor de bank maar ook voor mij, het laatste daar twijfel ik aan. Ok. we gaan week 5 in en wie weet komen er nieuwe onthullingen.

Seinhuis

Er zit een groot verschil tussen een incassobureau (blaffende honden) en een deurwaarder (bijtende honden)

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... assobureau staat hoe je een klacht tegen een incassobureau kan indienen.

Op https://www.nationaleombudsman.nl/gerechtsdeurwaarder staat hoe je een klacht tegen een deurwaarder kan indienen.

Je kunt uitstel van betaling aanvragen, maar niet oneindig. Indien je niet betaald komt het voor de rechter (indien het niet is gebeurd) die alleen kijkt of de rekening terecht is. Na de rechtspraak is betalen de enige optie om loonbeslag, bankbeslag en beslag op inboedel te voorkomen. Elk stap verder betekent extra kosten.

Je hebt 5 weken gewacht, waardoor je 1x loon gehad hebt. Neem zelf actie om verdere problemen en nog meer kosten te verkomen.

Alleen als de rekening onterecht is, ga dan achterover leunen. Ga wel (op uitnodiging) naar de rechtbank toe om je onschuld aan te tonen. Als de rechter het een onterechte rekening vind, dan hoef je niks te betalen. Als de rechter vind dat je de rekening moet betalen dan komen de proceskosten er bovenop.

zakagenda

Ik begrijp het. Ik heb vandaag weer een e-mail eruit gegooid naar Flanderijn met het verzoek om antwoord te geven op mijn eerder verzonden mails. Ik wacht dat af en dan is volgende week vroeg zat om een klacht in te dienen waar ik verder mee kan.

Sannietje

zakagenda schreef:
20 aug 2021 13:02
Ik begrijp het. Ik heb vandaag weer een e-mail eruit gegooid naar Flanderijn met het verzoek om antwoord te geven op mijn eerder verzonden mails. Ik wacht dat af en dan is volgende week vroeg zat om een klacht in te dienen waar ik verder mee kan.
Ik geef je weinig kans dat je per mail beantwoord wordt.

Moneyman

zakagenda schreef:
20 aug 2021 10:09
Een gerechtsdeurwaarder moet “binnen redelijke termijn”, hetgeen in de praktijk “binnen 14 dagen” betekent, reageren. Desnoods met alleen een ontvangstbevestiging en een indicatie van het vervolg.
Dit is het antwoord waar ik naar zocht, bedankt @moneyman. Dit is dus duidelijk niet gebeurd door de gerechtsdeurwaarder van de bank. Het geeft meteen aan op welke fiets zij rijden en het komt bij mij niet erg vertrouwd over. Er worden hier op het forum veel vragen gesteld die ik ook aan de incassant gesteld heb, en daar wacht ik dus op om antwoord te krijgen.
Ach, het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn hoor. De praktijk is vaak dat een verweer doorgestuurd wordt naar de opdrachtgever, dat het (zeker in vakantietijd) even duurt voordat er antwoord komt, en dat ondertussen vergeten wordt om jou even antwoord te geven. Niet conform de formele regels, maar wel de praktijk.
Seinhuis schreef:
20 aug 2021 03:04
Het bedrijf met de oorspronkelijke rekening moet jou 2 brieven gestuurd hebben.
Waarom? Die verplichting bestaat niet.
Sannietje schreef:
20 aug 2021 13:34
Waarom niet? Mail is een doodnormaal communicatiemiddel.

Sannietje

Moneyman schreef:
20 aug 2021 13:43
zakagenda schreef:
20 aug 2021 10:09
Ach, het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn hoor. De praktijk is vaak dat een verweer doorgestuurd wordt naar de opdrachtgever, dat het (zeker in vakantietijd) even duurt voordat er antwoord komt, en dat ondertussen vergeten wordt om jou even antwoord te geven. Niet conform de formele regels, maar wel de praktijk.
Seinhuis schreef:
20 aug 2021 03:04
Het bedrijf met de oorspronkelijke rekening moet jou 2 brieven gestuurd hebben.
Waarom? Die verplichting bestaat niet.
Sannietje schreef:
20 aug 2021 13:34
Waarom niet? Mail is een doodnormaal communicatiemiddel.
Klopt, maar er wordt niet gereageerd, ook geen leesbevestiging. Zo ik begrijp is het een mail van Flanderijn. Flanderijn lijkt mij geen slecht incassobureau die maar aan moddert of hun klanten of schuldenaren verwaarlozen.

Ikzelf vermoed dat TS heeft gereageerd op die mail van Flanderijn en dat het een [email protected] mailadres is. Dat het mailadres waar TS een reactie naar kan sturen ergens onderaan bij de contactgegevens staat. Dan zou de mail nooit aan komen dus.
Dat vermoed ik, zeg niet dat het zo is.

Maar ik snap dat gemail gewoon niet. 1 keer een mail zou voldoende moeten zijn voor een antwoord. Als er geen reactie komt binnen de 5 dagen dat TS had moeten betalen had deze gelijk kunnen bellen om in elk geval te checken of zijn mail is aan gekomen. Nu zit hij ermee in zijn maag. Ik vraag me af wat er mis is met bellen?

Moneyman

Sannietje schreef:
20 aug 2021 14:01
Ik vraag me af wat er mis is met bellen?
Er is in de basis niets mis met bellen. De realiteit bij veel grotere incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoren is echter een lange wachttijd, en je hebt minder makkelijk je bewijs. Mail is een normaal middel. Als TS een no-reply-adres had gebruikt, had hij een foutmelding gehad.

Gesloten