HandigeHarrie schreef: ↑29 aug 2021 13:28
.....Ik wel, ik moest mijn kop laten zien + ID bij de RABO-bank en voor ik het wist hadden ze mijn ID gescand; men beweerde dat ze geen ID zonder BSN mochten gebruiken voor de identificatie (die net in levende lijve al was gelukt).
Een bank doet dat binnenshuis en niet via internet. Dat vind ik al een groot verschil. Zodra er een plicht is om fiscale gegevens aan de belastingdienst door te geven, is er niet alleen de IDplicht volgens de witwas en fraude wet, maar ook voor fiscale zaken. Die laatste identificatie is ook in de wet vastgelegd en moet wel met BSN. In die zin heeft RABO-bank in jouw geval gelijk . Ook is in de wet geregeld dat deze identificatie volledig door de bank in hun systemen wordt geregistreerd. Ik vind wel dat de wetgever erg ver gaat met de verplichting om alles met ID-card in de systemen van de bank vast te leggen. Dat is volledig in strijd met hun eigen verhaal dat de burger verplicht is voorzichtig te zijn. Een verklaring van een bankmedewerker in het banksysteem dat identificatie heeft plaatsgevonden en daarbij vastlegging van BSN zou in mijn ogen voldoende moeten zijn, want dan is jaarlijkse saldo rapportage aan de fiscus mogelijk. Dat is in feite wat jij hierboven ook zegt: ze hebben alles gezien dus is het goed.
Bij ICS is die fiscale verplichting er alleen voor klanten die sparen op de kaart of er een schuld opbouwen. Dan mogen ze net als de bank BSN opvragen en vasthouden.
Als die strenge wetgeving over vastlegging er niet was zou in het geval van ICS bijv de ANWB voor de ANWBcard de ID controle kunnen doen. Dat worden dan de kantoren voor ICS. Maar de ANWB houdt zich angstvallig buiten die discussie.
De wetgeving aanvallen is weer een ander verhaal. Laat ik liever aan professionals over.
Maar bij ICS kijk ik simpelweg naar de wetgeving en de manier waarop die wordt toegepast. Mensen zonder schuld en spaarsaldo hoeven hun BSN niet te laten vastleggen. Punt uit. Is zelfs verboden om dat op te vragen.
Als een bank mij identificatie via internet zou opleggen, zou ik ook in opstand komen. En dat gaat dus gebeuren als ICS zijn gang mag gaan. Want wat ICS zonder kantoren noodgedwongen via internet doet, is voor een bank ook makkelijker. Geloof maar dat die in de gaten houden wat ICS allemaal gaat overkomen. Dus moet het gewoon helder worden wat wel en niet mag.