LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?
-
Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?
De titel van dit topic vind ik niet helemaal goed gekozen :
de gemeente mag en kan uiteraard niet bepalen of jij naar een Mac kunt of mag gaan, de gemeente kan mogelijk wél tot het besluit komen of er een Mac in de gemeente bij kan komen. .
de gemeente mag en kan uiteraard niet bepalen of jij naar een Mac kunt of mag gaan, de gemeente kan mogelijk wél tot het besluit komen of er een Mac in de gemeente bij kan komen. .
Bob Schurkjens
, Sira
en alfatrion
vinden dit leuk
-
Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?
Mijn oog viel er ook op. De kop dekt niet de lading; is feitelijk onjuist.
moederslink
vindt dit leuk
Nou zo goedkoop is dat fastfood volgens mij helemaal niet.moederslink schreef: ↑02 sep 2021 16:29Fastfood is relatief goedkoop. Juist de armere en dikkere mensen kopen zooi.
Ik zie het toch in hun winkelwagen?
Zakken frites, chips, hele tray.s goedkoop bier, flessen Cola , snoep etc.
Wanneer dát juist véél duurder gaat worden en het biologische en het gezonde véél goedkoper , dan wordt het misschien nog wat anders.
Van 2 zakken frites a € 1.20 per stuk kan een heel gezin van 4-5 personen 2 dagen kanen +een flinke klodder mayonaise
En hoe een heel gezin van 4-5 personen twee dagen kan eten van € 2,40, zie ik niet zo direct.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat bv Mc Donald minder omzet zal draaien als er minder van die zaken bijkomen. Ben jarenlang zeer regelmatig langs zo’n zaak gereden, maar nog nooit binnen geweest. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
VS en VK verschillen flink.
VK heeft in ieder geval al een suikertax
-
Fastfood vind ik goedkoop, vergeleken bij een gezonde maaltijd.Lady1234 schreef: ↑02 sep 2021 16:57Nou zo goedkoop is dat fastfood volgens mij helemaal niet.
En hoe een heel gezin van 4-5 personen twee dagen kan eten van € 2,40, zie ik niet zo direct.
2 kg frites is goedkoop, dan heeft eenieder een vol bord frites , vult de maag
Misschien dan niet 2 dagen
-
In elk geval proberen ze het in het VK dus aan te pakken. Even grasduinen in het archief van The Guardian levert al snel een artikel op over fastfood. Namelijk dat reclame ervoor vanaf 2023 aan banden wordt gelegd in het VK.
https://www.theguardian.com/media/2021/ ... -from-2023
In navolging van alcohol en tabak. Veelzeggend.
https://www.theguardian.com/media/2021/ ... -from-2023
In navolging van alcohol en tabak. Veelzeggend.
-
Waar houdt het dan op? Stel dat dezelfde overheid gaat bepalen dat tankstations niet meer in dorpen gevestigd mogen zijn en in de steden nog maar een paar en mensen daarmee verplicht meer te gaan fietsen. Is dat dan ook toegestaan?
Stel dat de overheid gaat bepalen dat wij een paar uur per week moeten gaan bewegen, is dat ook toegestaan?
Allemaal maatregelen die goed zijn voor onze gezondheid en tegen obesitas. Willen we dan echt die kant uitgaan?
De opvattingen zijn aan veranderingen onderhevig. Vroeger dacht men dat vet de grote boosdoener was, maar dat blijkt transvetten te zijn.
Kolydraten heeft inmiddels de aandacht. Kolydraten zorgt voor veel insuline, wat op zijn beurt weer zorgt dat je je reserves niet aanspreek. Bovendien kun je er heel veel van op. Dat lukt je met vet niet.
Tot slot, hoe meer het bewerkt is hoe slechter het voor je is. Van die sinaasappelsap drink je veel meer dan je ervan zou eten.
Kolydraten heeft inmiddels de aandacht. Kolydraten zorgt voor veel insuline, wat op zijn beurt weer zorgt dat je je reserves niet aanspreek. Bovendien kun je er heel veel van op. Dat lukt je met vet niet.
Tot slot, hoe meer het bewerkt is hoe slechter het voor je is. Van die sinaasappelsap drink je veel meer dan je ervan zou eten.
Koolhydraten heeft en mens juist nodig.
En een glas sap van sinaasappels is nog altijd beter dan een cola, of pilsje.
En een glas sap van sinaasappels is nog altijd beter dan een cola, of pilsje.
Op zich niets tegen het verbieden van fastfoodketens, maar dan wel landelijk alles ( ook "Jan Patat" en branchegenoten) sluiten en niet per gemeente, deelgemeente of woonwijk. Een vette kledder bij de één is hetzelfde als diezelfde vette kledder bij de ander.
Een plaatselijk verbod zou, in mijn beleving, in strijd zijn met art. 1 van onze grondwet.
Een gedeelte van de inwoners iets bewust (proberen te) onthouden en het voor anderen onbeperkt beschikbaar houden komt neer op het discrimineren van een deel van de bevolking en dat is een stap te ver.
Een plaatselijk verbod zou, in mijn beleving, in strijd zijn met art. 1 van onze grondwet.
Een gedeelte van de inwoners iets bewust (proberen te) onthouden en het voor anderen onbeperkt beschikbaar houden komt neer op het discrimineren van een deel van de bevolking en dat is een stap te ver.
-
Dat gebeurt gelukkig al op veel scholen, echter de jeugd vliegt in de pauze(s) vaak tóch weer nd buurtsuper om de hoek voor snaai en vette kaascroissantjes
reggie2
vindt dit leuk
Het gaat er om of een gemeente mag bepalen waar de zaak voor de snelle, makkelijke hap zich mag vestigen.
Dat recht hebben gemeenten al op hoofdlijnen bij brandstoffen, winkels en horeca.
Als je de gemeenten hun zin wilt geven, dan zou je horeca verder moeten opdelen naar soort restaurant.
Ik vind het een slecht idee. Het is een klacht over de beperkingen van de huidige wet, niet denken in oplossingen op basis van de overige wetgeving.
Een belasting op suiker heeft meer effect.
Dat recht hebben gemeenten al op hoofdlijnen bij brandstoffen, winkels en horeca.
Als je de gemeenten hun zin wilt geven, dan zou je horeca verder moeten opdelen naar soort restaurant.
Ik vind het een slecht idee. Het is een klacht over de beperkingen van de huidige wet, niet denken in oplossingen op basis van de overige wetgeving.
Een belasting op suiker heeft meer effect.
-
Ivo.w
vindt dit leuk
Dan worden spullen met suiker wat duurder of er zit minder suiker in. Gaat de boel echt niet redden.
Ik kocht vanmiddag bakkerskrakelingen, die zijn bestrooid met suiker en heel erg lekker. Dus dan wat duurder of minder suiker erop. Zet echt geen zoden aan de dijk.
Ik kocht vanmiddag bakkerskrakelingen, die zijn bestrooid met suiker en heel erg lekker. Dus dan wat duurder of minder suiker erop. Zet echt geen zoden aan de dijk.
-
Kijk voor de aardigheid eens op de diverse etiketten.
Bijna overal zit suiker in.
Je moet toch écht zelf opletten en je bent zelf verantwoordelijk uiteindelijk.
Lekker gebak, lekkere koeken? Jammie! Heerlijk! Maar met mate én daarna de calorieën er even uit wandelen...
Bijna overal zit suiker in.
Je moet toch écht zelf opletten en je bent zelf verantwoordelijk uiteindelijk.
Lekker gebak, lekkere koeken? Jammie! Heerlijk! Maar met mate én daarna de calorieën er even uit wandelen...
-
Mijn internist heeft mij jaren geleden al aangeraden om geen vruchtensap te drinken maar cola light i.v.m. mijn diabetes.
-
Dat is niet helemaal correct natuurlijk , fruitsuikers zitten er zeker in fruit , dat is zo, maar daarnaast bevat fruit ook vezels, dus sowieso is vers fruit gezonder dan zoete suikerbommen zoals snoep en zoete limonade drankjes.
Ja, waar ga je de grens leggen over wat gezond is? De McDonalds mag zich niet vestigen, maar als een gewoon restaurant een hamburger verkoopt mag dat weer wel. En ook die komen het hier aan huis brengen, tussen de pizza's, de sushi's en de shoarmas zitten genoeg zaken die geen fastfood zijn, maar wel ongezonde dingen op het menu. Moeten die hun menu's dan aanpassen.
Ik moet zeggen dat het me allemaal weinig kan schelen. Eten bestellen of uiteten zijn de uitjes waarbij ik even niet op wil letten. Laat dat alsjeblieft zo blijven. Ik houd me al zeker 5 dagen in de week aan een koolhydraatarm (ja, een mens kan zonder koolhydraten, maar koolhydraatarm is net wat makkelijker te bewerkstelligen met eten) en suikerarm dieet, dat bevalt me goed. De calorieën vallen heel snel mee als de koolhydraatrijke producten wegvallen. Maar het is fijn er af en toe niet op te hoeven letten en gewoonweg eens te kunnen schransen.
Persoonlijk denk ik vooral dat gemeenten zich moeten focussen op gezonde alternatieven en ervoor moeten zorgen dat mensen ook een idee krijgen hoe ze gezond kunnen koken.
Ik moet zeggen dat het me allemaal weinig kan schelen. Eten bestellen of uiteten zijn de uitjes waarbij ik even niet op wil letten. Laat dat alsjeblieft zo blijven. Ik houd me al zeker 5 dagen in de week aan een koolhydraatarm (ja, een mens kan zonder koolhydraten, maar koolhydraatarm is net wat makkelijker te bewerkstelligen met eten) en suikerarm dieet, dat bevalt me goed. De calorieën vallen heel snel mee als de koolhydraatrijke producten wegvallen. Maar het is fijn er af en toe niet op te hoeven letten en gewoonweg eens te kunnen schransen.
Persoonlijk denk ik vooral dat gemeenten zich moeten focussen op gezonde alternatieven en ervoor moeten zorgen dat mensen ook een idee krijgen hoe ze gezond kunnen koken.
Maar u hebt dan ook een aandoening.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑02 sep 2021 20:03Mijn internist heeft mij jaren geleden al aangeraden om geen vruchtensap te drinken maar cola light i.v.m. mijn diabetes.
Voor gezonde mensen niets mis met een versgeperst glaasje sinaasappelsap bij het ontbijt.