16again schreef: ↑31 aug 2021 08:36
sjohie schreef: ↑31 aug 2021 07:56
De GPU's die de miners inzetten, zijn inderdaad niet beschikbaar voor grafische kaarten voor gamers, en vice-versa, maar oa Linus Tech Tips heeft daar op zijn youtube kanaal wel het eea over uit de doeken gedaan, en die miners zijn niet de grootste veroorzakers van de GPU tekorten, met die idioot dure videokaarten tot gevolg.
Dit lijkt specialistische mining hardware, met ASIC's als kloppend hard, niet (meer) GPU's. Dus in dit geval speelt het GPU tekort geen rol.
Nu vergelijk je GPUs met ASICs, als een soort appels met peren.
Maar beiden rollen gewoon uit dezelfde chip fabriek, een productieverhoging van de ene soort is automatisch een productieverlaging van de andere
De echte krapte bij de foundries zit bij de high-end halfgeleiders, die van <20nm kort gezegd. Dus de CPU's van AMD/Intel (alhoewel zij eigen foundries hebben), mobiele SOC's, sommige chips voor automotive, en dus GPU's van Nvidia en AMD. Op wat voor procedé die ASIC's gemaakt worden weet ik niet, dat is een vrij schimmige wereld, dus waar die gebakken worden is onduidelijk. Veel halfgeleiders zijn >20nm, en van die foundries zijn er meer dan voor het high-spul, dus kan best zijn, dat die ASIC's er wel zijn.
Het is een complex verhaal, maar de eindige chip-bak capaciteit is door corona anders verdeeld, en dat ging niet soepel, maar met horten en storen. Door het thuiswerken en thuisvermaken bijvoorbeeld, zijn de verkopen van computerhardware onverwacht meer gestegen dan gepland, en dat valt samen met de introductie van 2 nieuwe game-consoles, een erg gewenste processorfamilie van AMD, en stijgende grondstofprijzen. Zo kost (soldeer)tin, ik geloof het dubbele van een jaar geleden. En met alleen die chips ben je er niet, je moet ook moederborden en geheugen hebben, en goede voedingen. Je ziet dat de prijzen van voedingen >1000W ook enorm zijn gestegen.
Verder verwachtte de automotive branche een grote dip, en annuleerden en-masse chip-orders bij foundries. Die gaten bleven niet lang onopgevuld, want de groepen die ik hierboven noem, hebben die capaciteit snel opgepikt. Nu de automotive branche meer kan verkopen dan verwacht, moeten ze achteraan in de rij staan.
Dan is er nog de wereldwijde logistieke diarree veroorzaakt door de eerste coronagolf in China, waardoor ze daar nu containers moeten maken om spul te kunnen versturen, want al die lege, staan overal in de wereld, behalve daar. Dwars parkerende schepen in een sloot helpen dan ook niet echt. Luchtvrachtprijzen zijn voor bepaalde routes ook bijna vertienvoudigd, want in veel passagierstoestellen, gaat vracht mee, en die vliegen nog lang niet op de schema's van voor de pandemie.