LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
De Toyota importeur bedoelt dat het navigatiesysteem in Toyota auto's geen rekening houdt met snelheidsverschillen. Als ze het zouden willen dan kan het best want dat bewijst een universeel systeem als TomTom bijvoorbeeld. Toyota wil het niet omdat het dan kennelijk te duur wordt.
https://pvmagazine.nl/tomtom-is-klaar-v ... snelwegen/
https://pvmagazine.nl/tomtom-is-klaar-v ... snelwegen/
-
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Het is inderdaad een keuze van Toyota, niet iets dat universeel niet mogelijk zou zijn.
Mijn Peugeot navigatiesysteem weet namelijk wel dat het overdag 100km/h is, en 's avonds een andere max snelheid. Dus dat dit niet verwerkt zou kunnen worden in "een navigatiesysteem" is flauwekul.
Mijn Peugeot navigatiesysteem weet namelijk wel dat het overdag 100km/h is, en 's avonds een andere max snelheid. Dus dat dit niet verwerkt zou kunnen worden in "een navigatiesysteem" is flauwekul.
de auditu
vindt dit leuk
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Er zijn meerdere navigatiesystemen waar het snelheid nog niet goed aangegeven wordt. De ene bedrijf heeft er meer moeite mee dan de andere. Zo geeft google maps ook in de nacht 100 km/u aan. Niks aan te doen.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
In een tijd, waarin we mensen op de maan kunnen brengen en bodemmonsters van mars kunnen halen, is het dus niet mogelijk om een navigatiesysteem op verschillende tijden, verschillende maximumsnelheden te laten weergeven? Ik ben niet overtuigd van deze uitleg.Jan Yaris schreef: ↑08 sep 2021 11:26Uitleg
De nieuwste updates zijn niet voorzien van de nieuwe snelheid van 100 km/u overdag. Het is niet mogelijk om de snelheidsveranderingen, dat het de ene keer 100 km/u is en de andere keer 130 km/u is, te verwerken in een navigatiesysteem. Een navigatiesysteem kan daar geen rekening mee houden. Daarnaast is ook alleen Nederland het enige land in Europa die deze regelgeving heeft. Het kan dus helaas niet aangepast worden.
Met vriendelijke groet,
LOUWMAN & PARQUI B.V
#####
Toyota Informatie Center
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Ik ben wel benieuwd hoe jij dat zou doen. Alleen auto's die een camera hebben die verkeersborden kunnen herkennen hebben deze functionaliteit. Heb je die camera niet dan is het onmogelijk om up to date te zijn. Je hebt ook nog situaties waar de snelheid tijdelijk is aangepast. Hoe wil je dat oplossen? Als je het in een navigatiesysteem wilt bijhouden (nog even los van de praktische beperkingen) moet het navigatiesysteem ook OTA ondersteunen (en moet de auto dus ook een 4G verbinding hebben, want je kunt er niet van uit gaan dat iedere gebruiker dagelijks updates wil laden in z'n systeem.de auditu schreef: ↑09 sep 2021 18:10In een tijd, waarin we mensen op de maan kunnen brengen en bodemmonsters van mars kunnen halen, is het dus niet mogelijk om een navigatiesysteem op verschillende tijden, verschillende maximumsnelheden te laten weergeven? Ik ben niet overtuigd van deze uitleg.Jan Yaris schreef: ↑08 sep 2021 11:26Uitleg
De nieuwste updates zijn niet voorzien van de nieuwe snelheid van 100 km/u overdag. Het is niet mogelijk om de snelheidsveranderingen, dat het de ene keer 100 km/u is en de andere keer 130 km/u is, te verwerken in een navigatiesysteem. Een navigatiesysteem kan daar geen rekening mee houden. Daarnaast is ook alleen Nederland het enige land in Europa die deze regelgeving heeft. Het kan dus helaas niet aangepast worden.
Met vriendelijke groet,
LOUWMAN & PARQUI B.V
#####
Toyota Informatie Center
Maar goed, jij hebt er vast beter over nagedacht en hebt natuurlijk een oplossing die voor alle navigatiesystemen werkt.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
De reactie van Toyota "dat het technisch niet kan" is natuurlijk onzin. Eerlijker zou zijn om gewoon toe te geven dat ze er om moverende redenen niet voor gekozen hebben.
Degenen hieronder die aangeven dat het inderdaad niet mogelijk is om variabele snelheden en dergelijke in navigatiesystemen te verwerken lopen blijkbaar achter qua kennis, want er zijn gewoon oplossingen op de markt die het wél doen. Denk aan Flitsmeister, die naast de 100-130-verschillen ook de actuele snelheid van matrixborden, tijdelijke snelheidsbeperkingen en al dan niet geopende spitsstroken verwerkt.
Het kán dus wel. Je moet er alleen voor kiezen.
Degenen hieronder die aangeven dat het inderdaad niet mogelijk is om variabele snelheden en dergelijke in navigatiesystemen te verwerken lopen blijkbaar achter qua kennis, want er zijn gewoon oplossingen op de markt die het wél doen. Denk aan Flitsmeister, die naast de 100-130-verschillen ook de actuele snelheid van matrixborden, tijdelijke snelheidsbeperkingen en al dan niet geopende spitsstroken verwerkt.
Het kán dus wel. Je moet er alleen voor kiezen.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Verwacht u echt dat ik hier op reageer?PeterPeters1966 schreef: ↑10 sep 2021 08:43Ik ben wel benieuwd hoe jij dat zou doen. Alleen auto's die een camera hebben die verkeersborden kunnen herkennen hebben deze functionaliteit. Heb je die camera niet dan is het onmogelijk om up to date te zijn. Je hebt ook nog situaties waar de snelheid tijdelijk is aangepast. Hoe wil je dat oplossen? Als je het in een navigatiesysteem wilt bijhouden (nog even los van de praktische beperkingen) moet het navigatiesysteem ook OTA ondersteunen (en moet de auto dus ook een 4G verbinding hebben, want je kunt er niet van uit gaan dat iedere gebruiker dagelijks updates wil laden in z'n systeem.de auditu schreef: ↑09 sep 2021 18:10In een tijd, waarin we mensen op de maan kunnen brengen en bodemmonsters van mars kunnen halen, is het dus niet mogelijk om een navigatiesysteem op verschillende tijden, verschillende maximumsnelheden te laten weergeven? Ik ben niet overtuigd van deze uitleg.Jan Yaris schreef: ↑08 sep 2021 11:26Uitleg
De nieuwste updates zijn niet voorzien van de nieuwe snelheid van 100 km/u overdag. Het is niet mogelijk om de snelheidsveranderingen, dat het de ene keer 100 km/u is en de andere keer 130 km/u is, te verwerken in een navigatiesysteem. Een navigatiesysteem kan daar geen rekening mee houden. Daarnaast is ook alleen Nederland het enige land in Europa die deze regelgeving heeft. Het kan dus helaas niet aangepast worden.
Met vriendelijke groet,
LOUWMAN & PARQUI B.V
#####
Toyota Informatie Center
Maar goed, jij hebt er vast beter over nagedacht en hebt natuurlijk een oplossing die voor alle navigatiesystemen werkt.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Ik denk dat het vrij uniek is dat op hetzelfde wegvak er op vaste tijden verschillende snelheden worden gehanteerd. Deze gegevens dienen bij de wegvakinformatie te worden opgeslagen. Het gaat dan om de snelheid, begintijd en eindtijd. En dat voor elke snelheid en periode. De navigatieapplicatie moet die wel kunnen uitlezen. Ik kan me voorstellen dat beide niet zijn geïmplementeerd en dat er zowel een data-update als een navigatie-update voor nodig is. Geo-informatie is mijn vak.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Zo simpel is het niet, Toyota koopt de hele in-dash unit van een bedrijf als Mapmaster of TomTom Automotive, en integreren dat met hun auto en systemen. Dat kost tijd, een nieuwe auto ontwikkelen kost jaren, en dat type wordt om een scala van redenen een paar jaar voordat jij de auto koopt, (al) gekozen. Goedkopere auto's hebben goedkopere units, vaak zonder over the air updates. Vanaf het moment van die keuze door Toyota, zijn zij afhankelijk van derden, oa de bedrijven die de datasets ervoor samenstellen. Ook kan je aan zo'n simpele unit, met relatief weinig opslag en rekenkracht, niet tot het oneindige nieuwe functionaliteit toevoegen, want dat kan het systeem simpelweg niet.grun schreef: ↑09 sep 2021 06:02De Toyota importeur bedoelt dat het navigatiesysteem in Toyota auto's geen rekening houdt met snelheidsverschillen. Als ze het zouden willen dan kan het best want dat bewijst een universeel systeem als TomTom bijvoorbeeld. Toyota wil het niet omdat het dan kennelijk te duur wordt.
https://pvmagazine.nl/tomtom-is-klaar-v ... snelwegen/
De achterliggende GIS data, waar ik veel mee werk, is zo ongeveer het duurste van alles, dat wordt continue ingewonnen door bedrijven als voorheen NavTeq (nu eigendom van een consortium Duitse autobouwers), Cyclomedia en TomTom dochter TeleAtlas. Dat inwinnen, en vooral actueel houden, kost miljoenen aan euro's en mens-uren, vandaar ook dat de eigenaren van die data er alles aan doen om dat af te schermen.
Toyota is in dit geval verantwoordelijk voor het hele infotainmentsysteem waar de navigatie onderdeel van uitmaakt, en de juiste/veilige samenwerking met de rest van de auto, TomTom in dit voorbeeld voor één simpele unit die maar één ding hoeft te kunnen.
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Ik vraag mij af hoe een navigatiesysteem de juiste snelheid zou kunnen weergeven op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Er staan vaste borden met de snelheden tussen 06:00 en 19:00u 100km/u, daarna 120km/u. Bij een open spitsstrook is het sowieso 100. Op meerdere plekken staan dynamische borden die een afwijkende snelheid aangeven bij drukte. Deze dynamische borden staan elke keer als ik er langs rij op 100.
Als je een camera zou hebben in de auto zou die in de avonduren blijven switchen tussen de vaste borden van 120 en de dynamische 100.
Als je een camera zou hebben in de auto zou die in de avonduren blijven switchen tussen de vaste borden van 120 en de dynamische 100.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Je legt het prima uit, maar in wezen zeg je hetzelfde als ik. Namelijk dat het technisch mogelijk is, maar dat de prijs een obstakel vormt. Dat is toch net iets anders dan wat Toyota tegen de klant zegt, die zegt gewoon 'Kan niet'.sjohie schreef: ↑28 sep 2021 08:55Goedkopere auto's hebben goedkopere units, vaak zonder over the air updates. Vanaf het moment van die keuze door Toyota, zijn zij afhankelijk van derden, oa de bedrijven die de datasets ervoor samenstellen. Ook kan je aan zo'n simpele unit, met relatief weinig opslag en rekenkracht, niet tot het oneindige nieuwe functionaliteit toevoegen, want dat kan het systeem simpelweg niet.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Dat is juist wat ik in een eerdere reactie wilde zeggen. Waar overigens een vreemde reactie op volgde, die meer weg had van iemand afplassen, dan inhoudelijk reageren, maar dit terzijde. Mijn TomTom, die al enkele jaren meegaat, past keurig de snelheid en de bijbehorende rittijd aan de hand van tijdstip aan. Is gewoon met de updates meegekomen. Kennelijk is daar geen camera voor nodig, die verkeersborden leest.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
GPS, naja plaatsbepaling in het algemeen, leunt ook op nauwkeurige tijdwaarneming, dus die GPS ontvangers in de navigatie-devices, of het nu een ingebouwd ding is, of een losse tomTom, beschikken altijd over de actuele tijd, want die zendt een GPS satelliet er naar toe. Wat zo zal zijn, is dat een ouder ingebouwd systeem, die ontvangen tijdsignalen niet kan verwerken icm de offline onboard dataset, en nieuwere systemen als die losse TomTom, of meer high-end oplossingen in zeg een Tesla S of BMW 7 serie, wel. Vaak In combinatie met een data/online verbinding, waar ook bijvoorbeeld realtime file info mee wordt opgehaald.de auditu schreef: ↑28 sep 2021 10:52Dat is juist wat ik in een eerdere reactie wilde zeggen. Waar overigens een vreemde reactie op volgde, die meer weg had van iemand afplassen, dan inhoudelijk reageren, maar dit terzijde. Mijn TomTom, die al enkele jaren meegaat, past keurig de snelheid en de bijbehorende rittijd aan de hand van tijdstip aan. Is gewoon met de updates meegekomen. Kennelijk is daar geen camera voor nodig, die verkeersborden leest.
Maar goed, het is een lange tijd ook een leuk verdienmodel geweest, beetje ala Nespresso. In een pakketje van 500 euro bij aanschaf van de auto, zat dan navigatie, maar elke update kostte je fluitend 100 euro. Zo konden fabrikanten hun dealers van wat werk voorzien.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Je moet gewoon niet (alleen) van camerabeelden afgaan, maar de snelheid baseren op informatie die digitaal aanwezig is. Exact zoals o.a. Flitsmeister het probleemloos doet.NeoDutchio schreef: ↑28 sep 2021 09:06Ik vraag mij af hoe een navigatiesysteem de juiste snelheid zou kunnen weergeven op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Er staan vaste borden met de snelheden tussen 06:00 en 19:00u 100km/u, daarna 120km/u. Bij een open spitsstrook is het sowieso 100. Op meerdere plekken staan dynamische borden die een afwijkende snelheid aangeven bij drukte. Deze dynamische borden staan elke keer als ik er langs rij op 100. Als je een camera zou hebben in de auto zou die in de avonduren blijven switchen tussen de vaste borden van 120 en de dynamische 100.
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
De oplossing is veel eenvoudiger dan iedereen denkt. Bij iedere auto kun je namelijk gewoon uit het raam kijken en zien wat er op de borden staat. En daar hou je je vervolgens aan. Kost niets en altijd up to date, ook bij tijdelijke wegafzettingen ed. Of denk ik nu te simpelMoneyman schreef: ↑28 sep 2021 13:09Je moet gewoon niet (alleen) van camerabeelden afgaan, maar de snelheid baseren op informatie die digitaal aanwezig is. Exact zoals o.a. Flitsmeister het probleemloos doet.NeoDutchio schreef: ↑28 sep 2021 09:06Ik vraag mij af hoe een navigatiesysteem de juiste snelheid zou kunnen weergeven op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Er staan vaste borden met de snelheden tussen 06:00 en 19:00u 100km/u, daarna 120km/u. Bij een open spitsstrook is het sowieso 100. Op meerdere plekken staan dynamische borden die een afwijkende snelheid aangeven bij drukte. Deze dynamische borden staan elke keer als ik er langs rij op 100. Als je een camera zou hebben in de auto zou die in de avonduren blijven switchen tussen de vaste borden van 120 en de dynamische 100.
D34M0N
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Maar dan moet je wel een navigatiesysteem hebben met een dataverbinding. Niet ieder systeem heeft dat.Moneyman schreef: ↑28 sep 2021 13:09Je moet gewoon niet (alleen) van camerabeelden afgaan, maar de snelheid baseren op informatie die digitaal aanwezig is. Exact zoals o.a. Flitsmeister het probleemloos doet.NeoDutchio schreef: ↑28 sep 2021 09:06Ik vraag mij af hoe een navigatiesysteem de juiste snelheid zou kunnen weergeven op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Er staan vaste borden met de snelheden tussen 06:00 en 19:00u 100km/u, daarna 120km/u. Bij een open spitsstrook is het sowieso 100. Op meerdere plekken staan dynamische borden die een afwijkende snelheid aangeven bij drukte. Deze dynamische borden staan elke keer als ik er langs rij op 100. Als je een camera zou hebben in de auto zou die in de avonduren blijven switchen tussen de vaste borden van 120 en de dynamische 100.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Mijn Mercedes gaat daar gewoon goed mee om. De software interpreteert de borden net als een mens.NeoDutchio schreef: ↑28 sep 2021 09:06Ik vraag mij af hoe een navigatiesysteem de juiste snelheid zou kunnen weergeven op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Er staan vaste borden met de snelheden tussen 06:00 en 19:00u 100km/u, daarna 120km/u. Bij een open spitsstrook is het sowieso 100. Op meerdere plekken staan dynamische borden die een afwijkende snelheid aangeven bij drukte. Deze dynamische borden staan elke keer als ik er langs rij op 100.
Als je een camera zou hebben in de auto zou die in de avonduren blijven switchen tussen de vaste borden van 120 en de dynamische 100.
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen
Dat wil dus zeggen dat u 100 meter lang 120 rijdt, dan weer 100, bij de volgende oprit weer 120 om direct erna weer 100 te gaan rijden?PeterPeters1966 schreef: ↑05 okt 2021 05:27Mijn Mercedes gaat daar gewoon goed mee om. De software interpreteert de borden net als een mens.NeoDutchio schreef: ↑28 sep 2021 09:06Ik vraag mij af hoe een navigatiesysteem de juiste snelheid zou kunnen weergeven op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Er staan vaste borden met de snelheden tussen 06:00 en 19:00u 100km/u, daarna 120km/u. Bij een open spitsstrook is het sowieso 100. Op meerdere plekken staan dynamische borden die een afwijkende snelheid aangeven bij drukte. Deze dynamische borden staan elke keer als ik er langs rij op 100.
Als je een camera zou hebben in de auto zou die in de avonduren blijven switchen tussen de vaste borden van 120 en de dynamische 100.