LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitspraken van de koning over toeslagenaffaire en aardbevingsgebied

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
rebco

Uitspraken van de koning over toeslagenaffaire en aardbevingsgebied

Ongelezen bericht door rebco »

In uw troonrede van dit jaar werd gesproken over de toeslagenaffaire en over de aardbevingsschade.

Zo zegt de koning

De afhandeling van de aardbevingsschade in Groningen is te lang te stroperig geweest.

Omdat u in de verleden tijd spreekt lijkt het erop dat dat nu niet meer zo is, terwijl dit proces nog steeds, onder andere, stroperig is.

Mijn inziens had dit in tegenwoordige tijd moeten staan.

De afhandeling van de aardbevingsschade in Groningen is te stroperig. Tegenwoordige tijd.

Een zelfde begaat u bij de toeslagenaffaire:

De overheid heeft mensen letterlijk en figuurlijk onrecht gedaan,. Dat moet zijn:

De overheid doet mensen letterlijk en figuurlijk onrecht aan. Ook tegenwoordige tijd, want de overheid doet dat op tal van gebieden nog steeds.

Mocht het anders zijn dan hoor ik graag van deze mensen die gedupeerd zijn van de toeslagenaffaire of van de aardbevingsgebied.
Laatst gewijzigd door rebco op 30 sep 2021 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Re: Uitspraken van de koning over toeslagenaffaire en aardbevingsgebied

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nu weet ik uit betrouwbare bron dat er wel een W.A. zeer actief is hier, maar of de Koning meeleest waag ik te betwijfelen ;)

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rebco schreef:
30 sep 2021 08:46
De overheid doet mensen letterlijk en figuurlijk onrecht aan. Ook tegenwoordige tijd, want de overheid doet dat op tal van gebieden nog steeds.
Natuurlijk gaan er zaken bij de overheid fout, maar vergeet niet dat de afhandeling van de toeslagaffaire ook enorme vertraging heeft omdat opeens vele nieuwe meldingen binnen kwamen met "slachtoffers" waarvan nog niets bekend was. En ik zet "slachtoffers" tussen haakjes omdat inmiddels al is gebleken dat vele geen slachtoffer zijn maar gewoon een graantje willen meepikken van de compensatieregelingen. Zij duperen de echte slachtoffers....

En uiteindelijk is dit beleid allemaal het gevolg van het zeer complexe toeslagen systeem en de roep van de tweede kamer om strenger te zijn bij misbruik. En waar het kabinet afstand nam heb ik weinig tweede Kamerleden gehoord die zeggen "Oh dat hadden we toen niet van het kabinet moeten vragen".

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Vooral dat laatste, ik zie al die stampvoetende kamerleden bij de interruptiemicrofoon ten tijde van die "Bulgarenfraude" nog staan, wat een grote katalysator was voor dit alles, dat steekt ook mij wel behoorlijk.

Het is wel zo dat de minister-president, teflon-don Rutte, eindverantwoordelijke is, en alle ministers van de betrokken ministeries, de grootste verantwoordelijkheid dragen, maar de eisen vanuit de volksvertegenwoordiging, waren het startpunt van dit alles.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Mooi, terugkijken naar het startpunt.
Maar de klachten van TS gaan over de stroperige afhandeling van beide zaken achteraf, zoeken we daar ook de oorzaak bij wat frauderende bulgaren?

Moneyman

Een beetje in het wilde weg roepen dat het "te stroperig" gaat, is weinig zinvol. Er is een probleem ontstaan, en dat is dermate ingewikkeld dat het niet zomaar even snel op te lossen is. Hoe erg dat ook is.

Dit soort topics leidt tot niets. Hooguit lucht het even op om het hart te luchten.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zie inderdaad het nut van dit soort topics ook niet direct.

Weinig discussie waarde en ook geen duidelijke vraag waarmee TS geholpen kan worden. Kijk ik dan naar het andere topic van dezelfde TS op dit moment, dan vraag ik mij sterk af of dit niet gewoon wat getroll is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, het gaat eigenlijk om een taalkundig issue: volgens TS had de koning (de andere WA dus) in de tegenwoordige tijd moeten spreken. Maar ik weet niet of dat zo werkt. Wat er nu gezegd is, is een erkenning van het verleden. Het heden zou zomaar ineens kunnen veranderen. Althans, dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Althans, het zou het voornemen van de regering moeten zijn om dit te veranderen.

Sowieso is er geen enkele WA verantwoordelijk voor de inhoud van de troonrede; dat is de MP.

Betsy10

Ongelezen bericht door Betsy10 »

Uitspraken van Willem Alexander over de toeslag-affaire kun je sowieso niet serieus nemen; van werkelijke betrokkenheid is immers geen sprake, dat is wel duidelijk.
Een drastische vermindering of nog beter afschaffing van de exorbitante uitkering die hij en zijn familieleden jaarlijks ontvangen zou voedselbanken bij voorbeeld geheel overbodig maken.
Ook zou er meer geld vrijkomen voor b.v. de gezondheidszorg, het onderwijs en de woningbouw.
Het gaat er trouwens niet in eerste instantie om wat het koningshuis de staat kost, het is de schaamteloze mentaliteit om met zo'n gigantisch persoonlijk vermogen nog een uitkering te accepteren in deze tijd met zoveel mensen die met hun kinderen in de grootste armoede leven; dat is buitengewoon onfatsoenlijk.
Maar ongetwijfeld staan toch weer hele volksstammen op koningsdag onnozel met een vlaggetje naar die parasitaire familie te zwaaien; onbegrijpelijk.

witte angora

Sja, met een miljoentje minder voor (de andere) WA los je in één keer alle problemen in Nederland op. Maar dat is helemaal niet waar het in dit topic om gaat.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

sorry maar hoe naief kan men zijn dat men denkt dat het beetje geld van WA maar iets zal veranderen als het ergens anders voor wordt uitgegeven. Weer linkse symbool politiek zonder praktische bruikbaarheid.

Betsy10

Ongelezen bericht door Betsy10 »

Voor juliomariner: zoals ik al aangaf: het gaat niet alleen om de kosten van het koningshuis maar vooral om het gebrek aan moreel besef van die mensen.
Dat heeft dus niets met links of rechts te maken.
(Hoewel gebrek aan solidariteitsgevoel, empathie en moreel besef veel vaker voorkomt bij rechtse kiezers, daar is meer dan genoeg sociologisch onderzoek naar gedaan.)

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als ze u uw hele leven in een glazen kooi zetten zou u daar ook niet helemaal normaal van blijven.
Het morele besef heeft zeker wel wat met links of rechts te maken. Met het linkse vingertje mensen terechtwijzen maar wel met de andere hand zoveel mogelijk bij elkaar schrapen.
Wie geeft ons trouwens het recht om over iemands morele besef te oordelen?

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
30 sep 2021 09:03
Vooral dat laatste, ik zie al die stampvoetende kamerleden bij de interruptiemicrofoon ten tijde van die "Bulgarenfraude" nog staan, wat een grote katalysator was voor dit alles, dat steekt ook mij wel behoorlijk.

Het is wel zo dat de minister-president, teflon-don Rutte, eindverantwoordelijke is, en alle ministers van de betrokken ministeries, de grootste verantwoordelijkheid dragen, maar de eisen vanuit de volksvertegenwoordiging, waren het startpunt van dit alles.
Voor de uitvoering zijn de bewindslieden verantwoordelijk, maar voor de wetgeving het parlement. Het parlement is uiteindelijk het hoogste orgaan in ons land op dat gebied. Bewindslieden moeten uitvoeren wat het parlement zegt. En als ze dat niet doen kan het parlement bewindsliedern wegsturen. Andersom niet. Parlementsleden kunnen slechts bij verkiezingen worden weggestuurd.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Betsy10 schreef:
30 sep 2021 13:25
Voor juliomariner: zoals ik al aangaf: het gaat niet alleen om de kosten van het koningshuis maar vooral om het gebrek aan moreel besef van die mensen.
Dat heeft dus niets met links of rechts te maken.
(Hoewel gebrek aan solidariteitsgevoel, empathie en moreel besef veel vaker voorkomt bij rechtse kiezers, daar is meer dan genoeg sociologisch onderzoek naar gedaan.)
Je doet nogal wat uitspraken, maar is dat ook ergens op gebaseerd?

witte angora

Dus als een koning zonder enige macht wat meer Betsy10-gericht solidariteitsgevoel, empathie en moreel besef heeft, en daarnaast jaarlijks een miljoentje aan de staatskas doneert, zijn de woningnood, de armoede, het klimaatprobleem en al het andere ineens opgelost?

Moneyman

Betsy10 schreef:
30 sep 2021 11:39
Een drastische vermindering of nog beter afschaffing van de exorbitante uitkering die hij en zijn familieleden jaarlijks ontvangen zou voedselbanken bij voorbeeld geheel overbodig maken.
Man man man, wat een simpelheid. En bovendien volkomen offtopic.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
30 sep 2021 14:11
sjohie schreef:
30 sep 2021 09:03

Voor de uitvoering zijn de bewindslieden verantwoordelijk, maar voor de wetgeving het parlement. Het parlement is uiteindelijk het hoogste orgaan in ons land op dat gebied. Bewindslieden moeten uitvoeren wat het parlement zegt. En als ze dat niet doen kan het parlement bewindsliedern wegsturen. Andersom niet. Parlementsleden kunnen slechts bij verkiezingen worden weggestuurd.
Dat wegsturen kan het parlement natuurlijk alleen als de informatievoorziening aan hen, vanuit bijvoorbeeld de bewindslieden, op orde is. Ook dat probleem is onlosmakelijk verbonden met de toeslagen-affaire.

Ik vond, en vind, het alleen wat apart dat die toeslagen-affaire niet echt een hele grote factor leek in de afgelopen verkiezingscampagne. Aan de andere kant, het hele politieke bestel is er (in)direct bij betrokken.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

sylvesterb schreef:
30 sep 2021 08:57
rebco schreef:
Natuurlijk gaan er zaken bij de overheid fout, maar vergeet niet dat de afhandeling van de toeslagaffaire ook enorme vertraging heeft omdat opeens vele nieuwe meldingen binnen kwamen met "slachtoffers" waarvan nog niets bekend was. En ik zet "slachtoffers" tussen haakjes omdat inmiddels al is gebleken dat vele geen slachtoffer zijn maar gewoon een graantje willen meepikken van de compensatieregelingen. Zij duperen de echte slachtoffers....

En uiteindelijk is dit beleid allemaal het gevolg van het zeer complexe toeslagen systeem en de roep van de tweede kamer om strenger te zijn bij misbruik. En waar het kabinet afstand nam heb ik weinig tweede Kamerleden gehoord die zeggen "Oh dat hadden we toen niet van het kabinet moeten vragen".
Het gaat iet om de mensen die gefraudeerd hebben. het is terecht dat deze aangepakt worden. het gaat om de grote groep mensen die ten onrechte de stempel fraudeur hebben gekregen en daardoor in de problemen zijn gekomen. Mede als het gevolg van het harde optreden van de belastingdienst en het niet willen toegeven dat zij fouten hebben gemaakt.
Daar draait deze hele affaire om.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ik_weet_niet_alles schreef:
01 okt 2021 08:59
sylvesterb schreef:
30 sep 2021 08:57
rebco schreef:

Het gaat iet om de mensen die gefraudeerd hebben. het is terecht dat deze aangepakt worden. het gaat om de grote groep mensen die ten onrechte de stempel fraudeur hebben gekregen en daardoor in de problemen zijn gekomen. Mede als het gevolg van het harde optreden van de belastingdienst en het niet willen toegeven dat zij fouten hebben gemaakt.
Daar draait deze hele affaire om.
Maar door de ophef draait het al lang niet meer om die groep alleen. Kan ff de naam niet meer vinden van de kinderopvang organisatie die ouders heeft misleid en waardoor zij fraude hebben gepleegd, ook zij komen nu in aanmerking voor vergoeding en zien zichzelf als slachtoffer, hierover kun je een discussie voeren.

Als partij B via de toeslag van A fraude pleegt wie is er dan verantwoordelijk? De belastingdienst deed zaken met A en die gaf B toestemming om toeslagen aan te vragen.

Concreet blijft het probleem dat de toeslagen een te complex systeem is wat niet te begrijpen is voor een leek en ook niet goed door de systemen van de belastingdienst. Niet het kabinet maar de tweede kamer is verantwoordelijk voor het instant houden van dit toeslagen systeem.

En het kabinet is politiek verantwoordelijk maar niet persoonlijk en zoals hoort zijn ze afgetreden in januari. In maart koos de kiezer weer voor dit kabinet (zelfs met meer zetels dan vier jaar terug). Daarmee is de verantwoordelijkheid genomen en nu mogen ze het oplossen en helaas kost de belastingbetaler dit circa 5 miljard. De vraag is meer waarom de verantwoordelijk ambtenaren er nog zitten, immers voerde zij het beleid uit en negeerde waarschuwingen hierover.

Gesloten