'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

peter17111962 schreef:
05 okt 2021 12:57
Het lijkt er dus op dat ik eindelijk na veel jaren eens een keertje heb gewonnen met gokken.
Kreeg anderhalf jaar geleden een brief van mijn energiemaatschappij dat mijn vaste contract
termijn voorbij was. Ben heel erg blij dat ik toen de gok heb genomen om direct in te loggen
en weer voor 5 jaar opnieuw heb vastgezet. Als ik dit allemaal lees voelt dit echt alsof ik de
loterij heb gewonnen.
Daar moest je dus wel 4x afzien van een welkomstpremie. Bij mij was dat steeds rond €200.
Ik heb zojuist even bekeken wat een nieuw jaarcontract mij zou kosten: zo'n 50% duurder dan mijn huidige en ik zie geen welkomstpremies meer.
In april/mei moet ik een nieuw contract. Ik hoop dat het dan weer een beetje genormaliseerd is.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
06 okt 2021 20:11
Dat wordt dan een flink pakket aan accu’s.
Ja. Ze worden wel kleiner, zag ik gisteren in een servicebijdrage op een Duitse zender. Item ging over zonnepanelen aan je balkon, makkelijk te installeren. Per paneel 1 accu erachter.

NeoDutchio
Berichten: 12395
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
06 okt 2021 19:37
Je gaat nog uit van 100% salderen, dat gaat langzaam maar zeker minder worden.
En waar ga je mee douchen? Dat gaat met die airco niet lukken.. En als je dat ook elektrisch wilt doen zul je dus of naar een warmtepomp, een boiler of de tussenvorm (warmtepompboiler) toe moeten.. En dan heb je wel een flink dak nodig. Gezien je post laatst ga je dat niet redden ;)
Enkel de woonkamer verwarmen levert een besparing op het gas op. En inderdaad, het salderen gaat minder worden, maar met juist plannen hoef je niet te salderen.
Vandaag heb ik voor het eerst de verwarming aangezet. Gezien het zonnetje dat vandaag scheen had ik dus op eigen stroom kunnen verwarmen. Idem met de wasmachine, droogtrommel en vaatwasser. Deze overdag aanzetten bij voldoende opbrengst.
Helemaal van het gas af gaat nu nog niet lukken. Althans, niet zonder ingrijpende maatregelen. Nieuwe kozijnen en zonnepanelen is nog wel te doen, maar alle radiatoren hier aanpassen op lage temperatuur is mij nu een stap te ver.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

NeoDutchio schreef:
06 okt 2021 20:44
Enkel de woonkamer verwarmen levert een besparing op het gas op.
Is die woonkamer geIsoleerd?
Zo niet dan lekt alles toch weg naar de buitenisolatie?

Ivo.w
Berichten: 1776
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dit jaar en volgend jaar kun je nog volledig salderen.

Wanneer je dan in een jaar precies even veel kWh opwekt met zonnepanelen als dat je zelf gebruikt, moet je 0 kWh afrekenen en wordt er ook geen energiebelasting of ODE in rekening gebracht. De variabele kosten op je elektra rekening zijn dan dus 0 euro.
Je ontvangt dan nog steeds de heffinskorting energiebelasting volledig. Daardoor zal uiteindelijk de elektriciteitsrekening negatief worden. Momenteel is die heffinskorting namelijk hoger dan de kosten voor netbeheer en de vaste kosten van de energieleverancier.

Wanneer de huidige energieprijzen aanhouden wordt het bovendien aantrekkelijk om méér zonnepanelen te leggen dan wat je nodig hebt voor het afdekken van je eigen energiegebruik. Tot voor kort kreeg je voor die extra teruggeleverde kWh's maar een paar cent, meestal gelijk aan de kale prijs die de energieleverancier rekent (was 4 a 5 cent). Nu de kale prijs zo hoog ligt, levert het extra terugleveren aanzienlijk meer op dan voorheen. Waar je normaal 22-23 cent kon rekenen voor de kWh's die je kon salderen en 4-5 cent voor de extra teruglevering, kun je met de huidige tarieven al 35-40ct rekenen voor salderen snel 20ct voor wat je extra teruglevert.

Het terugverdienen van zonnepanelen (en andere duurzame maatregelen) gaat met deze energietarieven plots bijna twee keer zo snel.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Bob Schurkjens schreef:
05 okt 2021 21:45
Let wel op dat niet alle energieleveranciers meedoen in de prijsvergelijkers.

Zo doet Energiedirect.nl niet mee bij Gaslicht.com en Pricewise.
Ik heb bij Energiedirect even gekeken. Er staat daar nergens voor hoe lang het contract is.
Er staat bij "met altijd dalen tarief".
Dan komt de gedachte bij me op of de berekening een gemiddelde is over 3 jaar.
Waarom is Energiedirect zo zwijgzaam over de inhoud van hun contract?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:
06 okt 2021 13:57
Belangrijk is en blijft om convectiewarmte (wat van je radiator komt) om te zetten in stralingswarmte.
Zulke omzetters lijkt me wel wat. Waar zijn die te koop?

Lady1234
Berichten: 27311
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geip Suusje schreef:
06 okt 2021 21:21
witte angora schreef:
06 okt 2021 13:57
Belangrijk is en blijft om convectiewarmte (wat van je radiator komt) om te zetten in stralingswarmte.
Zulke omzetters lijkt me wel wat. Waar zijn die te koop?
Dan zult u uw stoel tegen de radiator moeten zetten.

angel1978
Berichten: 11084
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
06 okt 2021 20:44
angel1978 schreef:
06 okt 2021 19:37
Je gaat nog uit van 100% salderen, dat gaat langzaam maar zeker minder worden.
En waar ga je mee douchen? Dat gaat met die airco niet lukken.. En als je dat ook elektrisch wilt doen zul je dus of naar een warmtepomp, een boiler of de tussenvorm (warmtepompboiler) toe moeten.. En dan heb je wel een flink dak nodig. Gezien je post laatst ga je dat niet redden ;)
Enkel de woonkamer verwarmen levert een besparing op het gas op. En inderdaad, het salderen gaat minder worden, maar met juist plannen hoef je niet te salderen.
Vandaag heb ik voor het eerst de verwarming aangezet. Gezien het zonnetje dat vandaag scheen had ik dus op eigen stroom kunnen verwarmen. Idem met de wasmachine, droogtrommel en vaatwasser. Deze overdag aanzetten bij voldoende opbrengst.
Helemaal van het gas af gaat nu nog niet lukken. Althans, niet zonder ingrijpende maatregelen. Nieuwe kozijnen en zonnepanelen is nog wel te doen, maar alle radiatoren hier aanpassen op lage temperatuur is mij nu een stap te ver.

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je dak is en hoeveel je daarop kwijt wilt, maar met die zo'n van vandaag en 16 panelen op mijn dak heb ik nog niet eens quite gedraaid, zonder elektrisch te verwarmen..en nu staat de zon nog aardig hoog.

En 's nachts moet je dan nooit een verwarming nodig hebben...

Denk dat het nog tegenvalt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geip Suusje schreef:
06 okt 2021 21:11
Bob Schurkjens schreef:
05 okt 2021 21:45
Let wel op dat niet alle energieleveranciers meedoen in de prijsvergelijkers.

Zo doet Energiedirect.nl niet mee bij Gaslicht.com en Pricewise.
Ik heb bij Energiedirect even gekeken. Er staat daar nergens voor hoe lang het contract is.
Er staat bij "met altijd dalen tarief".
Dan komt de gedachte bij me op of de berekening een gemiddelde is over 3 jaar.
Waarom is Energiedirect zo zwijgzaam over de inhoud van hun contract?
Het is gewoon een jaarcontract. Dat "altijd dalen tarief" snap ik ook niet. Hun website werkt ook niet goed momenteel.

gosewijn
Berichten: 2897
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door gosewijn »

Geen paniek de gasprijs gaat niet omhoog , Rusland gaat de gasleverantie opvoeren .heeft toch geholpen dat ik gebeld heb . :mrgreen:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Bob Schurkjens schreef:
06 okt 2021 22:57
Het is gewoon een jaarcontract.
Hoe weet jij dat? Ik zie geen contract of voorwaarden daar.
Op vergelijkingssites staan van anderen alle details, maar Energiedirect wil daar niet bij staan.
Energiedirect lijkt die niet te willen geven.
Je kan er alleen achter komen door het contract af te sluiten. En dan moet je goed bij de les zijn. Als het je niet bevalt moet je tijdig annuleren, Met alle mogelijke problemen die daar bij kunnen komen. Misschien zijn ze ineens moeilijk bereikbaar.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 06 okt 2021 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nou, ik heb daar zelf voor de tweede keer een jaarcontract. De site is overbelast o.i.d.

Normaal krijg je keurig het jaarbedrag op de site te zien na het invullen van je gegevens. Maar dat werkt nu niet. Probeer het de komende dagen nog eens. Dan is het vast opgelost.

Fijn dat Gosewijn even met de chef in het Kremlin heeft gebeld. Kunnen we allemaal relaxed naar bed :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12395
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
06 okt 2021 22:52
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je dak is en hoeveel je daarop kwijt wilt, maar met die zo'n van vandaag en 16 panelen op mijn dak heb ik nog niet eens quite gedraaid, zonder elektrisch te verwarmen..en nu staat de zon nog aardig hoog.

En 's nachts moet je dan nooit een verwarming nodig hebben...

Denk dat het nog tegenvalt.
Op normale dagen gebruiken wij tussen de 4 en 5 KWH (op de wasdagen rond de 10).Ik heb verschillende daken (huis, schuur en carpoort) waar ik panelen op kan leggen in verschillende richtingen. Dus van de ochtendzon tot de avondzon zou ik kunnen opwekken. Ook de zijgevel kan. Heeft iets minder opbrengst omdat het verticaal is, maar staat nagenoeg de hele dag in de zon.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

Waar je ook rekening mee moet houden met zonnepanelen is dat de omvormer heel veel warmte produceert. Dat is in de winter wel lekker als bijverwarming, maar in de zomer een groot nadeel.

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of dat een issue is, hangt uiteraard wel heel erg af van de plaats van de omvormer, en de vraag of je micro-omvormers per paneel hebt of één centrale omvormer.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

Wij hebben 1 centrale. Die hebben we op zolder, naast onze slaapkamer. Dat is nu wel lekker, want we hebben boven geen verwarming. Maar in de zomer is het niet echt fijn. Die micro omvormers waren veel beter geweest, maar de wbv betaalt, dus geen keus.
Gelukkig heeft handige klusjesman een afzuigsysteem gemaakt voor de warme lucht in de zomer.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door scontra »

Vorig jaar een meerjarig contract afgesloten bij PureEnergie en wilde, nu net, even kijken hoe een dergelijk contract er nu zou uitzien i.v.m. de sterk stijgende tarieven.

Kreeg bij het openen van de site direct de mededeling te zien dat het (tijdelijk) niet mogelijk is voor nieuwe klanten om een contract af te sluiten !

Dit houdt in dat zij die nu zouden willen overstappen dit niet eens zouden kunnen en mogelijk zijn er wel meer energieleveranciers die deze stop hanteren.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Verbaast me niks, eigenlijk. Een nieuw contract tegen de huidige prijs kon wel eens een flink verlies opleveren voor de maatschappij. Terwijl een contract aanbieden tegen - nog niet - bestaande prijzen niet echt concurrerend is.

Toch zou ik heel erg mijn vingers aan de pols houden tav het maandbedrag. PureEnergie lijkt me geen grote speler. Geen idee hoe hun kas er uit ziet, maar mocht het tot een faillissement komen, dan is het prettiger als je wat bij moet betalen dan dat je, behoudens een stornering, niks terug krijgt.

150747
Berichten: 241
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 150747 »

Wij hebben ons een paar airco's aangeschaft en deze verwarmen mooi de woning tegen een 3 Kwh per dag, ongeveer 70 cent.
Ons stroomverbruik ligt op 2500Kwh per jaar en daar zit het laden van onze hybride ook nog bij in dankzij onze zonnepanelen.
Je kunt dus wat doen aan het hoge gasverbruik.
Wij gebruiken zo'n 100 cuub per jaar. Eigenlijk warm water en douchen.

Plaats reactie