xflorisx schreef: ↑07 okt 2021 15:28
Zibro kachels, alcohol branders en houtkachels zijn zeker niet de gezondste oplossingen. Maar wel een oplossing voor oude tochtige huizen van mensen met een laag inkomen. Helaas dus.
Houtkachels zijn een manier van verwarmen voor mensen, die geen gasaansluiting hebben. Landelijk gebied bijvoorbeeld.
misterzuinig schreef: ↑07 okt 2021 19:47
Ik voer al bezuinigingen op de centrale verarming door, deze winter gaat die niet hoger dan 17 graden. Misschien de centrale verarming maar afschaffen en in plaats daarvan houtkachels gebruiken? [...]
Dan heb je het wel warmer dan 17 graden. Momenteel staat hij hier 2 uur per dag aan en dan is het de hele avond minstens 22 graden in de woonkamer, de volgende ochtend nog steeds 20 graden.
scontra schreef: ↑07 okt 2021 19:57
U heeft blijkbaar geen idee wat gedroogd haardhout kost ?
Laatste keer 375 euro voor 5 m3 gemengd beuk/eik inclusief brengen. Direct besteld voor de volgende keer, want er is een tekort aan haardhout, daarom houdt de leverancier 5 m3 voor ons opzij. In dit huis gaat er zes meter per winter door (milde winters). Dat zal minder worden, omdat we stap voor stap vernieuwen en dan direct de isolatie meenemen.
Bob Schurkjens schreef: ↑07 okt 2021 19:54
Wat ben ik blij dat ik niet meer in een uche uche buurt met uche uche schoorstenen uche woon.
Dat is de andere kant van het verhaal. Wij stoken alleen hout en echt niets anders. Met een keramisch filter direct bovenop de kachel. Als wij stoken, ruikt niemand wat en drijven er geen rookwolken door de straat.
Maar helaas ... buurman iets verderop gooide alles in de kachel. Dat was uche uche uche ... middenin de zomer. Wij hebben hem erop aangesproken en nu ligt er een beetje hout op voorraad en de rekening van de schoorsteenveger doet de rest.