'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bob Schurkjens

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bob Schurkjens schreef:
07 okt 2021 22:40
De heffingskorting energiebelasting zal wel verhoogd worden. Daarmee wordt zuinig energieverbruik blijvend beloond. En het kan betaald worden uit de meeropbrengst energiebelasting / btw.
Ze lezen gewoon mee. Toch wel een gezaghebbend forum.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

De compensatie bestaat oa hierin dat de minima in een gemeente vouchers krijgen om daarmee hun huis meer te isoleren.
Daar ga je al als huurder, je kunt en mag niets , behalve wat tochtstrips plakken :mrgreen:
Krijgen alleen de uitkeringsgerechtigden in zo.n gemeente zoiets of ook diegenen die er qua inkomen net boven zitten?

De energiebelasting wordt verlaagd, aldus het kabinet.
Vooralsnog gaat dit gelden voor iedereen, dus zowel voor de stinkend rijken als voor de arme sloebers.
Gaat dit net zo traag en ellendig als met de toeslagen- en aardbevingschade ?

Ik moet het allemaal nog maar zien en heb nu een warme trui aan en dat zal wel zo blijven , denk ik.
De cv staat erg laag en alleen in de woonkamer , niet écht behaaglijk dus :(

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Verlaging van de energiebelasting (of het verhogen van de korting) gaat via de energiebedrijven. Dat is een kwestie van de nieuwe bedragen invoeren in de software en klaar. Het is aan de leverancier om het voorschot aan te passen - de grote bedrijven en hun dochters zullen dit wel uit zichzelf doen. Bij kleinere aanbieders heb ik mijn twijfels.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet het allemaal nog maar zien .....
Veel vertrouwen heb ik er niet in eerlijk gezegd, of dit allemaal vlot en rechtvaardig wordt ingevoerd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik prijs mij, nu, gelukkig dat ik het altijd warm heb.

Maar ik herinner mij, nog als de dag van gisteren, dat ik heel lang geleden een elektrische straalkachel even aanzette als ik ‘s nachts mijn baby verschoonde en voedde.
Mijn vader kwam dan op mijn deur bonzen, omdat hij op de meter keek. 😡

Die verhoging van de korting op de energiebelasting is zo simpel ingevoerd. Dat wijzigt al elk jaar.

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
15 okt 2021 22:22
Ik moet het allemaal nog maar zien .....
Veel vertrouwen heb ik er niet in eerlijk gezegd, of dit allemaal vlot en rechtvaardig wordt ingevoerd.
De politiek kennende zal er wel weer heel veel specifiek gemaakt moeten worden waardoor er weer een draak van een regeling komt die onuitvoerbaar is. Als ik naar mezelf kijk: ik gebruik al heel weinig energie en als die korting op de belasting verhoogd wordt betaal ik bijna niets meer. Terwijl als je wat armer bent en in een slecht geïsoleerd huis woont ga je alleen maar iets minder betalen. En zo kan je nog veel meer specifieke situaties bedenken. En ieder tweedekamerlid wil daar z'n plasje over doen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Ben blij dat ze er niet een of ander nivellerings mechanisme van gemaakt hebben .

Mensen zoals wij die net boven modaal verdienen hebben al geen recht op enige vorm van toeslagen of regelingen.

Was bang dat de compensatie niet voor ons zou gelden waardoor wij weer maximaal mogen betalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
09 okt 2021 12:04
Het wel zo dat de prijsvechters op de energiemarkt bestaan omdat de klant zo goedkoop als mogelijk uit wil zijn. Voorwaarden worden niet of niet goed gelezen en met de gedachte 'het zal allemaal wel kloppen' wordt op akkoord geklikt. Prijsvechters en energiecollectieven hebben het kapitaal niet om grote voorraden vooraf in te kopen en zijn daardoor afhankelijk van de korte termijn markt in de hoop dat de gasmarkt stabiel blijft.
Je doet hier een tendieus beroep op sentiment. De twee energieleveranciers die van de overeenkomsten met hun klanten afwillen hanteren de standaard voorwaarden. Bovendien, in kopen wil in dit verband niet zeggen dat er ook direct grote bedragen vooraf betaald moeten worden.
snuffel1 schreef:
09 okt 2021 12:04
Stel een prijsvechter koopt een kuub gas in voor 50 cent en verkoopt die kuub voor een vaste prijs van 90 cent dan is de winst 30 cent maar als de gasprijs door schaarste stijgt tot 90 cent inkoopsprijs oploopt dan valt de winst weg en valt zo'n prijsvechter uiteindelijk om. In de voorwaarden is een ontbindingsclausule opgenomen waarbij de energieleverancier het recht heeft om het contract éénzijdig te ontbinden als de gastarieven bovenmatig stijgen, (...)
Dat is een vernietigbaar beding, staat op de grijze lijst onder d.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 20:12
Zo staat het niet in het AD, maar dat zegt natuurlijk niets.
We zien wel op 1 januari.

https://www.ad.nl/politiek/hogere-energ ... ~ab409308/
Prachtig hoor, lagere belasting op electriciteit. En aan het electoraat leggen we uit dat de markt en Putin de hogere gasprijs veroorzaakt hebben.
Van het gas moesten we toch af.
Menigeen op het forum maakt de rekensom, om over te schakelen naar electra voor verwarming.
Ik vrees dat het stroomnet zo'n omslag niet aan kan, met een schrikbeeld dat op koude winteravonden hele wijken worden afgekoppeld om het stroomnet te behoeden voor totale overbelasting

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
16 okt 2021 07:18
Ik vrees dat het stroomnet zo'n omslag niet aan kan,
Dat weet ik wel zeker. Met als gevolg dat iedereen in de kou zit, want cv's hebben doorgaans elektra nodig om te functioneren.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Ook komt er 150 miljoen euro extra voor het isoleren van woningen. Gemeenten kunnen dat in de vorm van vouchers verdelen onder mensen in slecht geïsoleerde woningen. Met die vouchers kunnen zij bijvoorbeeld tochtstrips kopen bij bouwmarkten.”

Inderdaad, in onze gemeente kunnen huiseigenaren een voucher aanvragen van 75 euro voor energiebesparende maatregelen.
Huurders mogen dit dan schijnbaar zelf betalen, er is weer over nagedacht.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Lowieze schreef:
16 okt 2021 09:23
Inderdaad, in onze gemeente kunnen huiseigenaren een voucher aanvragen van 75 euro voor energiebesparende maatregelen.
Huurders mogen dit dan schijnbaar zelf betalen, er is weer over nagedacht.
Een klein kiertje kan ik zelf nog wel verhelpen met een stukje tochtstrip of de kitspuit. Dat zijn de kosten ook niet, hooguit een paar euro. Voor een groter (lees: duurder) project laat ik de woningbouw komen, die dat dan ook meteen doet (ik prijs me gelukkig met een uitstekende verhuurder). Zoals tocht onder de voordeur, daar zit een aluminium profiel met een soort borstel die de kier tussen deur en dorpel afdicht. Die was na 40 jaar versleten en moest vervangen worden. Dat bleek een secuur werkje te zijn waarbij hij toch al snel een halfuurtje bezig was om het goed af te stellen zodat het wel afdicht maar niet klemt.

16again

ZeerPrivé schreef:
16 okt 2021 09:21
witte angora schreef:
16 okt 2021 09:05
16again schreef:
16 okt 2021 07:18
Ik vrees dat het stroomnet zo'n omslag niet aan kan,
Dat weet ik wel zeker. Met als gevolg dat iedereen in de kou zit, want cv's hebben doorgaans elektra nodig om te functioneren.

Huurders die in oude, slecht geïsoleerde woningen zitten, worden bij gebruik van - meerdere - elektrische kacheltjes vanzelf wel geconfronteerd met doorslaande stoppen.
En dan zetten ze een kacheltje uit , en gaan ze met de rest vrolijk verder. Totdat de hele buurt ineens donker wordt

lievemarie

Ongelezen bericht door lievemarie »

Dit is de gemakkelijke weg van de regering. Iedereen "profiteert", dus ook de rijkeren.

Ik vind het prima (heel egoïstisch), huisje is klein, goed geïsoleerd en met zonnepanelen. Dus ik hou geld over. Maar ik betreur alle minima die met deze belastingverlaging toch veel meer moeten gaan betalen.

16again

lievemarie schreef:
16 okt 2021 11:27
Dit is de gemakkelijke weg van de regering. Iedereen "profiteert", dus ook de rijkeren.
Waarom moet nu alles als nivelleringsinstrument worden gebruikt?
Acties in de supermarkt zijn toch ook niet alleen voor armen?

lievemarie

Men maakte zich druk over de minima die door de stijgende prijzen in de problemen zouden komen. Die groep had acuut hulp nodig. Dan is het toch niet nodig om iedereen te laten profiteren? John de Mol gaat toch ook niet naar een voedselbank?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
16 okt 2021 11:49
Waarom moet nu alles als nivelleringsinstrument worden gebruikt?
Acties in de supermarkt zijn toch ook niet alleen voor armen?
Wat is het nut van de maatregel als alles defacto hetzelfde blijft?
De supermarkten bevinden zich in een ander domein. Dat is commercie.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

lievemarie schreef:
16 okt 2021 11:56
Men maakte zich druk over de minima die door de stijgende prijzen in de problemen zouden komen. Die groep had acuut hulp nodig. Dan is het toch niet nodig om iedereen te laten profiteren? John de Mol gaat toch ook niet naar een voedselbank?
Er is geen gratis op de wereld.
Als de invoering van een maatregel zo eenvoudig kan zijn, waarom dan moeilijk en complex gaan doen waar veel inspanning (en dus onnodig veel kosten) voor nodig zijn.
En John de Mol mag ook wel eens een paar tientjes voordeel krijgen, ik denk dat die ook wel genoeg terugdoet voor de maatschappij....ook al is het je smaak niet.

lievemarie

Gisteren zag ik een interview (editienl/hart van nl o.i.d.) waarin een vrouw leefde van 50 euro in de week. Ondanks de verlaging van de energiebelasting zou ze toch 15 euro per week meer kwijt zijn aan kosten. Dat vind ik schrijnend.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

lievemarie schreef:
16 okt 2021 12:12
Gisteren zag ik een interview (editienl/hart van nl o.i.d.) waarin een vrouw leefde van 50 euro in de week. Ondanks de verlaging van de energiebelasting zou ze toch 15 euro per week meer kwijt zijn aan kosten. Dat vind ik schrijnend.
Dat is inderdaad schrijnend. Ik weet zeker dat er volgend jaar een enorme toeloop naar de voedselbanken zal komen.

Gesloten