lievemarie schreef: ↑26 okt 2021 18:16
Jablan schreef: ↑26 okt 2021 17:49
En het gedram over gevaccineerd op de ic ... Daarbij gaat het vooral om ouderen, 70-plus momenteel.
Slap excuus Jablan. Zijn dat geen mensen die recht hebben op zorg dan? Of moeten we 70-plussers maar gewoon afschrijven? Gevaccineerd of niet.
Het is geen excuus. Ik pak dat op, omdat
ook gevaccineerden in het ziekenhuis als smoes wordt gebruikt om geen prik te halen, juist door mensen, die veel jonger zijn en door een vaccin 99% zeker buiten het ziekenhuis blijven na een besmetting.
Nijogeth schreef: ↑26 okt 2021 19:09
En dat zit niet bij de ongevaccineerden, want nog steeds is 90% gevaccineerd en werkt het niet zoals het hoort. Dat zit bij de vaccins (ze werken niet zo goed als beloofd, waardoor het virus nog steeds te vrij rondgaat), de ziekenhuizen (niet genoeg bedden en personeel) of bij de regering (een onterechte angst dat het weer gaat escaleren).
De belangrijkste reden zie je over het hoofd: het virus zelf muteert. Voor de rest zijn de vaccins nog steeds extreem effectief: minder ziek, minder overdracht. Het 'minder overdraagbaar' zie je aan het ontstaan van nieuwe varianten. Ze verdwijnen behoorlijk snel, breiden zich niet uit, lopen dood op de muur van de vaccins, kunnen zich niet doorzetten.
scharrelschipper schreef: ↑26 okt 2021 18:21
Ik vind de vergelijking niet helemaal kloppen,maar als het wel zou kloppen is dat dan een goede zaak?
Bij de andere onderwerpen niet, bij dit onderwerp - Corona - wel. De hele discussie of de hele zg. tweedeling of nu weer nieuwe beperkingen, die discussie hadden we niet gehad als van het begin af aan was ingezet op een vaccinatieplicht, net zoals bij de pokken. Dan zouden we nu in hele comfortabele positie zitten, zonder beperkingen binnen Nederland, hooguit gezondheidscheck bij internationale reizen. Maar goed, die plicht is direct op emotioneel-normatieve gronden uitgesloten en de rekening daarvoor krijgen we nu gepresenteerd.
De verzuimcijfers in mijn werk vertellen misschien meer. Bedenk hierbij wel: ik zie alleen de leeftijdsgroep, die ergens in dienst is. Niet de ouderen, niet de chronisch zieken, niet de 100% afgekeurden, niet de mensen met een uitkering.
Momenteel springen de langdurig zieken eruit, mensen die op een wachtlijst staan en dat zijn er meer dan we aan Covid19-gevallen zien.
Covid19 druppelt door en het zijn telkens de mensen, die geen vaccin wilden. Zijn ze hersteld, zijn ze ook genezen van dat idee en willen zo snel mogelijk die prik. Dan staan mijn collega's of ik op de rem. Eerst een negatieve test, de actieve afweer bepalen en in overleg met een (bedrijfs-)arts het beste tijdstip uitzoeken voor die prik. Dat is dus niet direct na herstel, ook niet zes maanden na herstel (zoals de regel in Duitsland is), maar totaal verschillend per persoon ergens daar tussen in.
Bij de wachtlijst-groep maken we ons meer zorgen. Daar zitten een paar gevallen tussen, die gewoon met spoed geholpen zouden moeten worden en dat lukt alleen via de zorgverzekeraar (of in Duitsland door zelf te gaan bellen). Gelukkig werkt dit wel, dus nog geen doden. Maar erg ver zijn we er niet van verwijderd.