Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Erthanax
Berichten: 10048
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lisa29 schreef:
07 nov 2021 20:52
Heeft er niemand 'even tot hier' gekeken gisteren?
Ja hoor, ik wel.
Ik vond hun uitleg helder, met name omdat ze lieten zien hoe makkelijk het is mensen met cijfers en grafieken op het verkeerde been te zetten.
Ik ook! En met de rest van uw reactie ben ik het ook al helemaal eens. (Alleen ben ik geen amateurviroloog :wink:)

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig weer zout in de pap in het weekend.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Bob Schurkjens schreef:
07 nov 2021 15:43
Ook weer een voorbeeld van cognitieve dissonantiereductie: feiten zijn "slechts een mening".
Veel "moeilijke"woorden gebruiken,dan lijkt het nog wat.

Erthanax
Berichten: 10048
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bob Schurkjens had met één moeilijk woord kunnen volstaan; cognitievedissonantiereductie is immers één woord. Afgezien daarvan, verstrekte hij een duidelijke en correcte uitleg, dus het gebruik van een zg. moeilijk woord vind ik niet bezwaarlijk. Bovendien had hij nog gelijk ook. Vind ik, voeg ik er maar aan toe, om gedoe te voorkomen.

Moneyman
Berichten: 31109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
07 nov 2021 21:25
Bob Schurkjens schreef:
07 nov 2021 15:43
Ook weer een voorbeeld van cognitieve dissonantiereductie: feiten zijn "slechts een mening".
Veel "moeilijke"woorden gebruiken,dan lijkt het nog wat.
Wel érg zwak en totaal inhoudsloos, dit soort reacties.

Grappig genoeg bevestig je daarmee eerder het punt van Bob dan dat je t weerlegt :D

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lisa29 schreef:
07 nov 2021 20:52
Heeft er niemand 'even tot hier' gekeken gisteren? Ik vond hun uitleg helder, met name omdat ze lieten zien hoe makkelijk het is mensen met cijfers en grafieken op het verkeerde been te zetten.
In het kort: van de ongeveer 1350 corona patiënten in het ziekenhuis is 44% gevaccineerd. Dat zijn dus 594 mensen. 56% van de corona patiënten in het ziekenhuis is ongevaccineerd. Dat zijn dus 756 mensen.
Maar: er zijn ongeveer 13 miljoen mensen gevaccineerd. Daarvan liggen er 594 in het ziekenhuis. Dat betekent dat per 100.000 gevaccineerde mensen er dus 4,6 met corona in het ziekenhuis belanden.
Er zijn ongeveer 2 miljoen mensen niet gevaccineerd. Daarvan liggen er 756 in het ziekenhuis. Dat betekent dat per 100.000 ongevaccineerden er dus 37,8 met corona in het ziekenhuis belanden.

Dus de kans om als ongevaccineerde met corona in het ziekenhuis te belanden is veel groter.

Het is natuurlijk wel zo dat als je gevaccineerd bent je niet moet denken dat je 100% beschermd bent. Die denkfout wordt helaas nog wel gemaakt.
Net als de denkfout dat alles automatisch de schuld is van de ongevaccineerden.

Zou het niet beter zijn als er wat meer aandacht komt voor maatregelen als 1,5 meter afstand, veel handen wassen, testen bij klachten en quarantaine als je positief test. Ook als je gevaccineerd bent, het gaat er volgens mij nu om zoveel mogelijk besmettingen te voorkomen. Niet alleen vanwege de druk op de zorg maar ook om het aantal mensen met blijvende klachten door longcovid te beperken.
Maar ja ik ben maar 1 van de 17 miljoen amateurvirologen 😉
https://www.ad.nl/buitenland/98-procent ... ~a030ac1e/

( even in private of incognitobrowser als je tegen premium wall aanloopt )

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Ongetwijfeld zal het R getal daar lager zijn.
Maar om dat succesverhaal geheel toe te schrijven aan de hogere vaccinatiegraad ....
De bevolking gaat daar beter om met het virus. Niet alleen is daardoor vaccinatiegraad hoger, ook het gedrag is anders: Zo is men bijvoorbeeld massaal mondkapjes blijven dragen, ook toen dat niet meer verplicht was.
Dit ander gedrag draagt bij aan lager R getal, en zal dus ook hebben meegespeeld.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
07 nov 2021 22:17
Ongetwijfeld zal het R getal daar lager zijn.
Maar om dat succesverhaal geheel toe te schrijven aan de hogere vaccinatiegraad ....
De bevolking gaat daar beter om met het virus. Niet alleen is daardoor vaccinatiegraad hoger, ook het gedrag is anders: Zo is men bijvoorbeeld massaal mondkapjes blijven dragen, ook toen dat niet meer verplicht was.
Dit ander gedrag draagt bij aan lager R getal, en zal dus ook hebben meegespeeld.
Vet van mij.
Wie doet dat behalve jij blijkbaar?

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gekke is dat je dus op veel plaatsen in Nederland ook gewoon vergelijkbare cijfers als bijvoorbeeld Gibraltar (99+% gevaccineerd) ziet, maar dat bijvoorbeeld de grotere steden daarbij flink achter blijven. Als je ziet welke gemeentes in Nederland het meeste gevaccineerd hebben dan is dat eigenlijk allemaal buiten de Randstad om. En laat al die gemeentes waar ze gewoon bijna 90% gevaccineerd hebben nu wel redelijk goede cijfers laten zien, dan zou je eigenlijk daar op moeten kunnen ageren. Gemeentes met lage vaccinatiecijfers extra maatregelen opleggen bijvoorbeeld, maar dat is bijna onmogelijk.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Keurig compleet artikel.
Ik mis alleen nog de invloed van het weer: in Portugal en Spanje is het een goed najaar met een lage luchtvochtigheid en hoe droger de lucht, hoe minder aerosolen, daarmee minder virus in de lucht. Heel anders dan Nederland...

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Interessant artikel. Het eindigt weliswaar met de oproep tot vaccinatie. Maar als je het hele verhaal leest lijkt het juist de combinatie van verschillende factoren.
-Hoge vaccinatiegraad
-hoge motivatie van de bevolking uit angst voor herhaling van de ergste golf -een leider die duidelijk is en past bij het volk
- mondkapjes vanaf het begin die ook consequent gedragen worden
- mentaliteit van het volk, volgzaam ipv tegen alles aanschoppen

De vraag is natuurlijk of je de situatie van Portugal kunt generaliseren naar andere landen. Misschien wel naar landen met soortgelijke geschiedenis of achtergrond. Ben alleen bang dat het voor Nederland niet opgaat. Met name dat er een gevoel van noodzaak lijkt te ontbreken en het Nederlandse polderen lijken ons nu de das om te doen.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ga er maar vanuit dat een groot deel van de bevolking hier de handdoek in de ring heeft gegooid. Vanmiddag was ik naar Den Haag voor een strijkijzer (ben er beter geslaagd dan ik had kunnen denken; plus een megawaanzinnig mooi overhemd weten te scoren);

- Rechts lopen? Wat is dat? En waarom zou je?
- Anderhalve meter afstand? Waarom?
- Druk druk druk
- Mondkapje? Naja, ergens onder de kin, dan draag je het toch ook?
- Ziek? Dan ga je toch gewoon naar buiten?

etcetera etcetera.

'Laat ons eten en drinken, want morgen sterven we toch wel'.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat hebt u toch met dat “rechts” lopen? En op zondag naar Den Haag voor een strijkijzer? Dat bestel je toch even via internet.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1015
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Nijogeth schreef:
07 nov 2021 22:28
Het gekke is dat je dus op veel plaatsen in Nederland ook gewoon vergelijkbare cijfers als bijvoorbeeld Gibraltar (99+% gevaccineerd) ziet, maar dat bijvoorbeeld de grotere steden daarbij flink achter blijven. Als je ziet welke gemeentes in Nederland het meeste gevaccineerd hebben dan is dat eigenlijk allemaal buiten de Randstad om. En laat al die gemeentes waar ze gewoon bijna 90% gevaccineerd hebben nu wel redelijk goede cijfers laten zien, dan zou je eigenlijk daar op moeten kunnen ageren. Gemeentes met lage vaccinatiecijfers extra maatregelen opleggen bijvoorbeeld, maar dat is bijna onmogelijk.
Dus volgens u ligt de schuld bij de ongevaccineerde?

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 nov 2021 23:14
Ga er maar vanuit dat een groot deel van de bevolking hier de handdoek in de ring heeft gegooid. Vanmiddag was ik naar Den Haag voor een strijkijzer (ben er beter geslaagd dan ik had kunnen denken; plus een megawaanzinnig mooi overhemd weten te scoren);

- Rechts lopen? Wat is dat? En waarom zou je?
- Anderhalve meter afstand? Waarom?
- Druk druk druk
- Mondkapje? Naja, ergens onder de kin, dan draag je het toch ook?
- Ziek? Dan ga je toch gewoon naar buiten?

etcetera etcetera.

'Laat ons eten en drinken, want morgen sterven we toch wel'.
Eén van de basisregels was toch: verspreid zoveel mogelijk het winkelen?
Als je iemand bent die zich nogal snel ergert aan het gedrag van anderen, waarom dan zaterdag én zondag in grote, drukke steden gaan winkelen als er door de week gelegenheid genoeg is daarvoor?

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nope. Ik heb alleen voor het weekend een treinabonnement. Door de week gaat niet lukken.

En als een van de basisregels is dat het winkelen zoveel mogelijk verspreid moet worden, houden slechts zeer weinigen zich ook aan die regel.

Online shoppen kan, maar ik zie graag wat ik koop. Daardoor is er iets heel anders uit de bus gerold als ik van tevoren gedacht had.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
07 nov 2021 22:22
16again schreef:
07 nov 2021 22:17
Ongetwijfeld zal het R getal daar lager zijn.
Maar om dat succesverhaal geheel toe te schrijven aan de hogere vaccinatiegraad ....
De bevolking gaat daar beter om met het virus. Niet alleen is daardoor vaccinatiegraad hoger, ook het gedrag is anders: Zo is men bijvoorbeeld massaal mondkapjes blijven dragen, ook toen dat niet meer verplicht was.
Dit ander gedrag draagt bij aan lager R getal, en zal dus ook hebben meegespeeld.
Vet van mij.
Wie doet dat behalve jij blijkbaar?
Heb je het artikel gelezen?? De auteur !!
100% gevaccineerd
De reden voor dat Portugese succesverhaal is de waanzinnig hoge vaccinatiegraad: 86,2% van de bevolking heeft twee prikken gekregen

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Wij zitten al weken op een vaccinatiegraad van 84,5%, dus zoveel scheelt dat niet met Portugal. Er wordt heel veel gevaccineerd (bijna 100.000 prikken per week las ik) maar het percentage stijgt maar niet. Rara, hoe zit dit?
Laatst gewijzigd door lievemarie op 08 nov 2021 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

De portugese 86.2% is zo'n beetje 100% van allen ouder dan 12 jaar.
Die portugese 86.2% is inclusief de kinderen tot 12, die niet worden geprikt
Onze 84.5% zal al exclusief kinderen zijn

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
08 nov 2021 09:48
De portugese 86.2% is zo'n beetje 100% van allen ouder dan 12 jaar.
Die portugese 86.2% is inclusief de kinderen tot 12, die niet worden geprikt
Onze 84.5% zal al exclusief kinderen zijn
Dat is de nuance inderdaad. Bij ons is het percentage met kinderen 82,1. met een opkomst (= ten minste een 1e prik) van 85,4. Voor 18+ers/volwassenen is dit 84,1 en 87,5 in Nederland.

Er van uit gaand dat wie A zegt (= 1e prik haalt), ook B zegt (=2e ook halen), zullen we tenminste een vaccinatiegraad van 85,4 gaan halen voor >12 jaar, en 87,5 voor 18+ers.

Bron.

Gesloten