Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door 16again »

In de uitzending valt te horen dat de verzekeraars 400 miljoen winst maken op aanvullende verzekeringen. Dus de verzekering loont weldegelijk.
Ieder voor zich kan slim rekenen, die 400 miljoen (+ nog kosten??) hoest je wel gezamenlijk op, en daar wordt geen dokter van betaald.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door rattaplan »

Sparen of een buffer aanhouden voor extra zorgkosten is voor veel mensen te lastig, Ze betalen liever maandelijks meer zorgpremie en dat ze dan het risico voor hun gevoel afgedekt hebben, dan dat de de tandarts rekening betalen op het moment dat het zich aandient. Dit komt altijd ongelegen. Dat ze vaak uiteindelijk meer betalen aan premie staan ze niet bij stil of nemen ze op de koop toe.

Hausdörfer
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2021 10:52

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Hausdörfer »

De ONVZ siert haar vergoedingenlijst met 100% vergoeding voor stottertherapie vanuit het Vrije Keuze Topfit-pakket. Dit echter wel onder het voorbehoud van 'medische acceptatie'. Je betaalt hiervoor € 69,75 per maand. Dit lijkt aardig, maar wie stottertherapie nodig heeft, krijgt dit pakket niet. De 'medische acceptatie' houdt namelijk in dat je een vragenformulier moet invullen. Als je hierop invult dat je stottert, kun je alleen maar het Vrije Keuze Benfit-pakket afsluiten met een 100% vergoeding tot max. € 350,- (eenmalig). Met een premie vanaf € 22,15 per maand betaal je nog steeds € 270 van de € 350 Euro zelf. Je wordt er natuurlijk niet erg blij van als je het leeuwendeel toch zelf moet betalen...

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door marnix »

Ik had voorheen een best dure tandartsverzekering,
die heb ik opgezegd en het geld dat ik daarmee bespaar gaat naar een spaarrekening,
het eerste jaar was een beetje een gok, maar is goed gegaan,
En ik had het "geluk" dat de meeste behandelingen in het ziekenhuis waren.

Hausdörfer
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2021 10:52

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Hausdörfer »

Lady1234 schreef:
23 nov 2021 09:36
Laantje63 schreef:
23 nov 2021 08:51
Hai, vraag: Ik wil in 2022 twee nieuwe kronen laten plaatsen, de offerte heb ik al van de tandarts. De duurste aanvullende tandarts verzekering dekt dit bijna helemaal op 100 euro na. Het is voor mij wat voordeliger om het op deze manier te doen dan zelf te betalen. Mag je dan wel zo'n verzekering afsluiten als je al weet dat dit plan op tafel ligt ??
U mag zo’n verzekering wel afsluiten, maar normaal gesproken neemt geen één verzekeraar u voor die verzekering met zo’n hoge dekking aan.
Daar komt nog bij dat je - bijv. bij Menzis - één jaar verzekerd moet voordat er überhaupt iets wordt uitgekeerd. Als je dan de premies van twee jaar bij elkaar optelt, heb je waarschijnlijk het grootste deel of zelfs méér dan dat zelf betaald. Voorbeeld: Menzis Tandverzorgd 750. De maximale vergoeding - pas na 1 polisjaar - bedraagt € 750. Je moet je dus minstens 2 polisjaren verzekerd zijn en dan heb je al 24 x € 34 = € 816 Euro zelf betaald. Een tandartsverzekering is dus alleen zinvol voor wie een gat in de hand heeft, daarom geen geld opzij kan zetten en € 66 wil betalen om Menzis voor je te laten 'sparen'.

Monique OM
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2021 14:52

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Monique OM »

Als chronisch ziek persoon ben ik afhankelijk van de fysio, liefst 1 tot 2x per week, om een beetje normaal te kunnen functioneren.
In de loop der jaren is het er niet beter op geworden en voor 2022 al helemaal niet. Ik weet niet meer hoe ik nog een beetje kan blijven functioneren

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@hausdorfer

Maar in dat eerste jaar zullen er ongetwijfeld wel vergoedingen zijn voor gewone behandelingen naast die kroon. Dus je betaalt niet een heel jaar voor niets.

Maar zonder ben je volgens mij beter af.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Anderidee »

Heb helaas geen vrije keus ( chronisch progressief ziek )…..

DeZevendeHenk
Berichten: 889
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Monique OM schreef:
23 nov 2021 14:56
Als chronisch ziek persoon ben ik afhankelijk van de fysio, liefst 1 tot 2x per week, om een beetje normaal te kunnen functioneren.
In de loop der jaren is het er niet beter op geworden en voor 2022 al helemaal niet. Ik weet niet meer hoe ik nog een beetje kan blijven functioneren
Volgens mij is fysio voor chronische aandoeningen dit jaar naar de basisverzekering gegaan.

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Lowieze »

DeZevendeHenk schreef:
23 nov 2021 23:48

Volgens mij is fysio voor chronische aandoeningen dit jaar naar de basisverzekering gegaan.
Dat klopt niet helemaal.
“Fysiotherapie wordt in principe niet uit de basisverzekering vergoed. Je moet een aanvullende zorgverzekering hebben afgesloten om je behandelingen vergoed te krijgen. Als je een chronische aandoening hebt ligt dit iets anders. Dan kan het zijn dat je fysiotherapie vanaf de 21ste behandeling wel uit de basisverzekering vergoed krijgt. “

https://www.independer.nl/fysiotherapie ... lijst.aspx

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door kweenie »

Corhanna hobbelen schreef:
22 nov 2021 23:08
Nou is maar net hoe groot je knip is,verw8 je veel fysio of tandzorg is aanvulling bij kleine beurs wenselijk, mijn man 3 keer mondhyginist 600, euro lichter. Fysio is ook gauw 40 euro p. 30 min.. en pas bij 20 en speciale code op bassis gratis.. bij je belasting verrekenen klinkt keuk, naar is a op inkomen, boven bepaald drempel bedrag en niet iedereen hoeft aangifte te doen..
Daarbij moet je wel kijken wat een aanvullende verzekering kost die dit allemaal dekt. En of dit kosten zijn die jaarlijks terugkeren. Vaak valt het dan toch tegen en ben je op termijn beter uit als je het zelf betaalt. En de premie uitspaart.

Zelf heb ik overigens wel een aanvullende verzekering, omdat ik dan via de werkgever een extra bedrag per maand krijg. Aangezien dat bedrag hoger was dan de maandpremie van de goedkoopste aanvullende verzekering, heb ik wel gekozen voor een aanvullende verzekering.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
24 nov 2021 08:21
Zelf heb ik overigens wel een aanvullende verzekering, omdat ik dan via de werkgever een extra bedrag per maand krijg.
Hoe werkt dat belasting technisch uit?

Deze regeling heeft bij mij een bijsmaak: Het maakt de aanvullende verzekering toegankelijker voor werkenden.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 nov 2021 08:28
Deze regeling heeft bij mij een bijsmaak: Het maakt de aanvullende verzekering toegankelijker voor werkenden.
Dat is toch wel vaker het geval? Ook als het om gezondheid gaat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
24 nov 2021 08:28
kweenie schreef:
24 nov 2021 08:21
Zelf heb ik overigens wel een aanvullende verzekering, omdat ik dan via de werkgever een extra bedrag per maand krijg.
Hoe werkt dat belasting technisch uit?

Deze regeling heeft bij mij een bijsmaak: Het maakt de aanvullende verzekering toegankelijker voor werkenden.
Vrij simpel, je krijgt iets van 20 euro bruto extra. Is dus geen fiscale constructie, je betaalt er gewoon belasting over. Netto houd je daar dus minder van over, maar soms is de simpelste aanvullende verzekering ook dan nog goedkoper.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
24 nov 2021 08:39
16again schreef:
24 nov 2021 08:28
Deze regeling heeft bij mij een bijsmaak: Het maakt de aanvullende verzekering toegankelijker voor werkenden.
Dat is toch wel vaker het geval? Ook als het om gezondheid gaat?
Als dat al vaker het geval is, dan is dat nog geen justificatie.
Merkwaardig dat je als werknemer extra bruto loon krijgt, niet op grond van je arbeidsprestaties, maar op grond van je besteding van dat geld.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 nov 2021 08:52
Moneyman schreef:
24 nov 2021 08:39
16again schreef:
24 nov 2021 08:28
Deze regeling heeft bij mij een bijsmaak: Het maakt de aanvullende verzekering toegankelijker voor werkenden.
Dat is toch wel vaker het geval? Ook als het om gezondheid gaat?
Als dat al vaker het geval is, dan is dat nog geen justificatie.
Klopt. Maar het roept wél de vraag op waarom dit ineens een bijsmaak oproept. Al dan niet collectieve acties van zorgverzekeraars met werknemersvoordeel zijn immers volkomen normaal.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
24 nov 2021 08:57

Klopt. Maar het roept wél de vraag op waarom dit ineens een bijsmaak oproept. Al dan niet collectieve acties van zorgverzekeraars met werknemersvoordeel zijn immers volkomen normaal.
Zo normaal is collectiviteit niet meer, denk ik. Naar mijn weten is 2022 het laatste jaar voor deze zgn. 'korting'.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
24 nov 2021 08:52
Moneyman schreef:
24 nov 2021 08:39
16again schreef:
24 nov 2021 08:28
Deze regeling heeft bij mij een bijsmaak: Het maakt de aanvullende verzekering toegankelijker voor werkenden.
Dat is toch wel vaker het geval? Ook als het om gezondheid gaat?
Als dat al vaker het geval is, dan is dat nog geen justificatie.
Merkwaardig dat je als werknemer extra bruto loon krijgt, niet op grond van je arbeidsprestaties, maar op grond van je besteding van dat geld.
Werkgevers doen wel meer om de gezondheid van de werknemers te stimuleren. Je ziet bijvoorbeeld ook dat sinds korting op de sportschook wordt gegeven. Uiteindelijk betekent een gezonde(re) werknemer namelijk op de lange termijn ook beter werk of lagere kosten.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
24 nov 2021 09:04
Moneyman schreef:
24 nov 2021 08:57
Klopt. Maar het roept wél de vraag op waarom dit ineens een bijsmaak oproept. Al dan niet collectieve acties van zorgverzekeraars met werknemersvoordeel zijn immers volkomen normaal.
Zo normaal is collectiviteit niet meer, denk ik. Naar mijn weten is 2022 het laatste jaar voor deze zgn. 'korting'.
Als je leest wat ik schrijf, zie je dat ik mijn bijdrage uitdrukkelijk niet beperk tot collectiviteitskorting. EN los daarvan: al zou volgend jaar het laatste jaar zijn, dan is het nu nog normaal.

LHD
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 sep 2014 08:38

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door LHD »

Een voorbeeld:
ONVZ heeft een tandplus verzekering voor circa 156 euro per jaar. In 2020 kreeg je de tandarts en de mondhygiënist voor 75% vergoed tot maximaal 250 euro per jaar.
In 2021 krijg je de tandarts 100% vergoed tot een maximum van 200 euro per jaar, maar de mondhygiëniste mag nog maar 75 euro daarvan zijn. Kortom een forse verlaging van de uitkering zolang je geen tandartsbehandeling hebt. Preventie is nu grotendeels voor eigen rekening.
Voor mij eigenlijk niet meer rendabel want ik betaal zo'n 210 euro per jaar aan preventie en de tandarts is 2x per jaar zo'n 30 euro. Want door de preventie doet hij/zij niet zo veel meer.

Anderzijds snap ik ook waarom dit gebeurt. Een mondhygiëniste kostte tot een paar jaar geleden circa 40 euro per behandeling. De tandartsen hebben nu een deel van hun werk overgedragen aan de mondhygiënistes. Sommigen vullen zelfs al gaatjes en van de kosten gaat een gedeelte naar de tandarts, die tegenwoordig de mondhygiënisten meestal in loondienst heeft. Kortom, ik betaal tegenwoordig ruim 70 euro per behandeling door de mondhygiënist. Verzekeraars betalen dat dus niet meer. Kortom, laat de vullingen gewoon door de tandarts doen, want dat wordt wel 100% vergoed of zeg de tandartsverzekering op als het niet meer rendabel is.

Gesloten