Erfeniskwesties

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234

Re: Erfeniskwesties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sorry voor de fout. Spellingscontrole. 🙁

@WA

Testamenten zijn vaak gespiegeld opgemaakt. Dus als u weet wat er in het testament van uw moeder staat, weet u waarschijnlijk ook de inhoud van het testament van uw vader.

Voor de verkoop/aankoop van die woning door uw broer zal er toch een taxatie moeten plaatsvinden.

U hebt recht op inzage van de afwikkeling van de nalatenschap van uw moeder.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
13 dec 2021 23:03
(...) Overigens heb ik geen idee wie de erfenis indertijd heeft afgewikkeld. Dat is allemaal geheim, dat mag ik niet weten.
Natuurlijk mag je dat weten, de andere erfgenamen willen het alleen niet zeggen. Maar met onwillige honden is het slecht hazen vangen. Dan wordt het behalve een notaris ook nog een advocaat. Wat een treurigheid.

Toevoeging: al hoefde er geen erfbelasting betaald te worden, er moet wel aangifte zijn gedaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, Lady. Het oorspronkelijke testament van mijn vader zal een spiegeling van dat van mijn moeder zijn. Maar na de dood van mijn moeder heeft hij het herzien. Geen idee wat er in staat, en waarom dat gewijzigd zou moeten zijn. Het enige wat ik weet is dat de thuiswonende broer recht van eerste koop heeft, en dat het geld onder alle kinderen verdeeld moet worden. Mogelijk is dat de aanpassing, want het oorspronkelijke testament stamt uit de tijd dat we allemaal nog thuis woonden. Dan is het niet zo heel moeilijk.

Met de broer heb ik gisteren afgesproken dat er inderdaad een taxatie komt, en dat we ons aan die taxatie zullen houden. Gedoe en gezeur inzake mogelijk overbieden (dat komt nu eenmaal veel voor op het ogenblik) wil ik laten rusten, enerzijds om hem tegemoet te komen, anderzijds heb ik geen zin in allerlei moeilijk gedoe en geruzie. Een paar honderd of duizend euro meer of minder, het boeit me niet. De taxatie is niet zo moeilijk, in september zijn er twee identieke woningen te koop gezet, de vraagprijs was voor beiden gelijk, dus het uitgangspunt hebben we in feite al. De verkoopprijs weet ik niet, en dat vind ik dus niet belangrijk.

witte angora

Erthanax schreef:
13 dec 2021 23:13
witte angora schreef:
13 dec 2021 23:03
(...) Overigens heb ik geen idee wie de erfenis indertijd heeft afgewikkeld. Dat is allemaal geheim, dat mag ik niet weten.
Natuurlijk mag je dat weten, de andere erfgenamen willen het alleen niet zeggen. Maar met onwillige honden is het slecht hazen vangen. Dan wordt het behalve een notaris ook nog een advocaat. Wat een treurigheid.

Toevoeging: al hoefde er geen erfbelasting betaald te worden, er moet wel aangifte zijn gedaan.
Als mijn theewater klopt dan gaat er nog wel meer gedoe komen. Van de week eerst een mail naar de notaris sturen, misschien kan het online al geregeld worden. Dan nog even contact opnemen met de politie, ze hebben er ongebruikelijk veel werk van gemaakt, en ik vermoed zo dat ik wel weet waarom. Denk dat hier nog een flinke staart aan zit te komen. Ik heb in ieder geval nog wel wat vraagjes.

Maar die erfbelasting moet ik toch gewoon bij de bd op kunnen vragen?

witte angora

Erthanax schreef:
13 dec 2021 22:50
wozwaardeloket.nl.
Gevonden, prima link. Heel bijzonder dat de WOZ waarde van 01-01-2020 een heel eind in de richting komt van de vraagprijs van de beide identieke woningen in september 2021, terwijl volgens mijn broer de economische waarde bij het overlijden van mijn moeder 11.000 euro lager zou liggen dan de WOZ-waarde van 01-01-2016. Waarbij er volgens hem nog meer van af moet omdat er nogal wat achterstallig onderhoud is.

Erthanax

Wat er nu aan achterstallig onderhoud is, is alleen van belang voor de huidige waarde en dus toekomstige nalatenschap van je vader. De hoogte van de vordering is destijds bepaald met de waarde op datum van overlijden van je moeder.

Wat je als erfgenaam niet zijnde executeur nu nog bij de BD kan opvragen weet ik niet. De aanslagen voor de erfgenamen zijn destijds verstuurd naar de executeur, maar ze staan wel op naam van de afzonderlijke erfgenamen. Ik zou verwachten dat je bij de BD wel je eigen aangifte kan opvragen. Dat zal waarschijnlijk wel tijd kosten, want dat ging/gaat allemaal op papier. De afdeling Erfbelasting is nog lang niet volledig digitaal. Ik heb het net nog gecontroleerd: zelfs de aangiften en aanslagen erfbelasting die ik zelf gedaan/ontvangen heb, kan ik niet zien in mijnBD.

Corhanna hobbelen

Ongelezen bericht door Corhanna hobbelen »

Pas ook op, mogelijk als je vader al tijd niet ok was zonder dat jij wist. Zijn er mogelijk schulden onstaan. Die al dan niet door b.v de inwonende broer zijn gebruikt. Zeg niet dat zo is maar je zal niet de eerste zijn die straks voor deze gein kan gaan betalen..dus zoek alles goed uit voor je uberhaupt iets accepteerd. Eigenhuis betekend niet altijd geld..

witte angora

Erthanax schreef:
13 dec 2021 23:58
Wat je als erfgenaam niet zijnde executeur nu nog bij de BD kan opvragen weet ik niet. De aanslagen voor de erfgenamen zijn destijds verstuurd naar de executeur, maar ze staan wel op naam van de afzonderlijke erfgenamen.
Dan moet ik dus in principe mijn eigen aangifte op kunnen vragen, en weet ik meteen wie de executeur is. Wel bizar, als dat klopt, dat ik post gericht aan mij dus niet krijg. Het tekent opnieuw de geheimzinnigheid en de verhoudingen.

Ik had al even gekeken, in principe moet ik als erfgenaam dat wel op kunnen vragen omdat het overlijden voor 2017 ligt. Gaat een week of vier duren inderdaad. Maakt niet uit, ik heb de tijd.

witte angora

Erthanax schreef:
13 dec 2021 23:58
Wat er nu aan achterstallig onderhoud is, is alleen van belang voor de huidige waarde en dus toekomstige nalatenschap van je vader. De hoogte van de vordering is destijds bepaald met de waarde op datum van overlijden van je moeder.
Naja, ik weet wel wat mijn broer wil proberen. Niet zo moeilijk, toch? Ik weet in ieder geval dat een nieuwe keuken en badkamer geen tienduizenden euro's hoeven te kosten. Want om meer als dat gaat het niet. Dus ik denk dat de vraagprijs van de andere twee woningen een prima richting aangeven. Desnoods een duizendje of vijf er af, meer zal het niet worden.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

U schrijft dat uw nog thuiswonende broer de eerste keus heeft voor dat huis eventueel te kopen. Dan is dus de vraag:
Heeft hij daarvoor genoeg financiële middelen?? Als dat niet het geval is wordt het lastig om dat huis te verkopen aan
een ander. Immers uw broer is ook een bewoner van dat huis. Of gelden er hier andere regels ??? Het beste wat uw
broer kan doen is eerst een gesprek aanvragen bij zijn bank en het antwoord of het financieel haalbaar is om het huis
over te kopen kan hij meedelen aan een info gesprek bij een notaris. Die kan dan precies uitleggen wat U en Uw broer
verder moeten doen.

Jasper45

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Erthanax schreef:
13 dec 2021 22:50
Voor de (afgewikkelde) nalatenschap van je moeder en de daaruit voortgekomen vordering is het testament van je moeder belangrijk. Je moet echt met een notaris gaan praten.
Ikzelf verkeerde ook in zo'n soort situatie. Mijn eerstoverleden vader had een testament laten opmaken, waarin alles naar mijn moeder ging, inkl. mijn vordering, maar die kan ze gewoon dus opmaken; conform dit topic van begin november jl.
Het testament had ik gewoon opgevraagd.
Ben toen ook bij de notaris geweest ivm situatie met een thuiswonende broer, maar die kon/wilde niets voor mij betekenen.

Nadat mijn moeder ook overleden was, bleek zij geen testament te hebben nagelaten en kreeg ik van die notaris het verzoek om mijn broer te machtigen op te treden als executeur. Ben toen ook bij hem geweest voor info over de nalatenschap, maar die had hij/kreeg ik niet. Ik heb later begrepen, dat een notaris een familie beschouwd als één groep: maw ik moest dat maar met mijn broer, die hij blijkbaar beschouwde als enige contactpersoon, regelen.
Uiteindelijk is het via de rechter geregeld.
Het is een lastige situatie, want die notaris werkt natuurlijk ook niet voor niks.
Het is idd een lastige situatie, want, althans zoals ik het ervaren heb, werkt de notaris voor degene, die hem heeft ingeschakeld.
Voor zover hij in kwesties bemiddelt, is dat m.i. in opdracht van zijn opdrachtgever en dat hoeft m.i. niet de groep erfgenamen te zijn.
Is althans mijn idee op grond van wat ikzelf meemaakte; althans 'mijn' notaris heeft me dat niet (zo) uitgelegd en ik ben zeer benieuwd hoe het WA in deze verder vergaat.
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 14 dec 2021 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

peter17111962 schreef:
14 dec 2021 08:28
Dan is dus de vraag:
Heeft hij daarvoor genoeg financiële middelen??
Geen zorg, dat is een gepasseerd station. Dat, en een aantal andere zaken, heb ik een aantal jaren geleden al met hem besproken. Waar het toen om ging was: 'je hoeft nu geen beslissingen te nemen, maar het is wel belangrijk dat je op een rijtje zet wat je wil als het zover is. Als je dat weet, kunnen we met elkaar eens kijken wat er mogelijk is'. Die gesprekken heb ik met een reden gevoerd. Het resultaat is er naar, het ziet er prima uit, goed en helder doordacht en verwoord. We kunnen er inderdaad mee verder.

Nu wordt ik met een aantal feiten geconfronteerd die ik niet verwacht had. Inmiddels begint de rook op te trekken en worden veel dingen duidelijker. Juist die duidelijkheid maakt dat ik een eventueel komend gesprek met de notaris en de politie vele malen effectiever kan voeren. Denk zelfs dat we er vrij snel uit zijn hoe het verder moet, inclusief de vraag of mijn vader al dan niet zelfstandig kan blijven wonen. Om kort te zijn: ik denk dat er weliswaar flinke fouten zijn gemaakt, maar dat het geen kwestie was van onwil, maar van onmacht/onkunde/onwetendheid/geen besef. Oftewel: de verwijtbaarheid kon wel eens vrijwel nihil zijn, van alle kanten en op alle manieren.

Dus ik vermoed zo dat een professional die door dingen heen kan prikken en een luisterend oor kan bieden, iemand die in staat is de boel in beweging te brengen, wel eens de juiste stap zou kunnen zijn, en dat veel meer als dat voorlopig niet nodig is.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat nog niet voorbij gekomen is: volgens mij kan je "een erfenis aanvaarden voor zover er baten zijn". Vraag dit ook na bij de notaris.

Erthanax

Beneficiair aanvaarden heet dat. Dat is soms wel verstandig.

Een notaris werkt inderdaad voor zijn opdrachtgever, maar is natuurlijk wel gebonden aan de wet en aan het testament.

De erven moeten doorgaan gezamenlijk overeenstemming bereiken, bv over de waarde van een huis, of een bod geaccepteerd moet worden, of wie het rode stoeltje krijgt. Als de erven het daarover niet eens worden, kan de notaris daar niets aan doen en wordt het een slepende kwestie. Daarom is het verstandig om in een testament een afwikkelingsbewindvoerder te benoemen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Helaas heb ik hier geen verstand van, dus kan er niks zinnigs over zeggen.
Er komen goede adviezen voorbij en ik hoop en verwacht dat je daar mee verder kan.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte, succes en doorzettingsvermogen!

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
14 dec 2021 12:09
Helaas heb ik hier geen verstand van, dus kan er niks zinnigs over zeggen.
Er komen goede adviezen voorbij en ik hoop en verwacht dat je daar mee verder kan.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte, succes en doorzettingsvermogen!
Ik sluit me hierbij aan. Sterkte wa.

Kolibrie

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het is belangrijk dat u weet wat in het testament staat. Mogelijk is het erfdeel van uw moeder opeisbaar wanneer uw vader in een verzorgingshuis wordt opgenomen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is geen recht om de inhoud van een testament te kennen tenzij de betrokkene is overleden.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kolibrie schreef:
14 dec 2021 12:50
Het is belangrijk dat u weet wat in het testament staat. Mogelijk is het erfdeel van uw moeder opeisbaar wanneer uw vader in een verzorgingshuis wordt opgenomen.
Dat moet dan in het testament van moeder gestaan hebben.

Gesloten