| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Kijk, precies wat ik bedoel.
Je krijgt en een systeem met een enorme administratie en daarnaast ondermijn je de concurrentiepositie van elke kleine speler. Die is kansloos en dan houd je alleen de groten nog over. Sterker nog, zelfs voor de groten is dit waarschijnlijk niet te behappen.
Je krijgt en een systeem met een enorme administratie en daarnaast ondermijn je de concurrentiepositie van elke kleine speler. Die is kansloos en dan houd je alleen de groten nog over. Sterker nog, zelfs voor de groten is dit waarschijnlijk niet te behappen.
Nijogeth
vindt dit leuk
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Laten we eens beginnen met de toezichthouders toezicht te laten houden.k2p schreef: ↑18 dec 2021 12:26Ik zeg niet dat ze er niet zijn. Maar ze zijn niet voldoende. Wat is er mis met:
- zorg voor een systeem waarin het deel van voorschotten die niet zijn verbruikt op een derdengeldenrekening blijven staan.
- zorg ervoor dat alle vaste contracten met consumenten worden gedekt door inkoopcontracten bij leveranciers.
Dat schoot bij flexenergie zo te lezen te kort:
https://nos.nl/artikel/2406914-curator- ... mentenbond
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Ik vind het verbazingwekkend hoe weinig empathie er bij een aantal forumbezoekers is.
Dan en topic:
Niemand kon bevroeden dat een aantal (kleine, nu al 5 trouwens) energieleveranciers zo weinig vlees op hun botten had om zelfs het begin van de crisis te doorstaan;
M.i. heeft dat te maken met het feit dat veel bedrijven geen of nauwelijks eigen kapitaal hebben, de energie die ze inkopen wordt direct betaald uit de voorschotten van de klanten. Voorschotten te laag als gevolg van een vast (langdurend) contract, liquiditeitsproblemen. In de reiswereld zie je hetzelfde;
Eneco zat met zijn tarieven zeker niet in het midden van de markt, voor zover ik weet was het de duurste, ook in deze tijd van dure energieinkoop;
Opzeggen kon officieel pas na een maand. Dat het eerder kon wisten mensen niet, die zijn dus de dupe van een tekort aan informatie;
De overheid heeft de afgelopen decennia gekozen voor eigen controle door de markt. Geconstateerd mag worden dat dat niet goed werkt en dat de overheid dus in gebreke is gebleven. Kijk naar energieleveranciers, slachthuizen, ticketbureaus. Noem maar op;
Natuurlijk heeft ook de consument een verantwoordelijkheid. De belangrijkste is om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan.
Maar ik hoor nu te vaak naar mijn zin "eigen schuld, dikke bult". Zo weinig inlevingsvermogen verbaast mij. Of is het leedvermaak? Veel mensen zijn echt het schip ingegaan, laag tarief weg, betaalde (te hoge, immers spaarpotje) voorschotten weg, mogelijk terugleveropbrengsten weg, welkomstbonus weg.
Het is ook de taak van de overheid om zwakke (minder slimme?) burgers te beschermen. Niet iedereen heeft evenveel economisch inzicht.
Van een andere reageerder lees ik onderstaande voorstellen, m.i. direct invoeren:
- zorg voor een systeem waarin het deel van voorschotten die niet zijn verbruikt op een derdengeldenrekening blijven staan.
- zorg ervoor dat alle vaste contracten met consumenten worden gedekt door inkoopcontracten bij leveranciers.
Dan en topic:
Niemand kon bevroeden dat een aantal (kleine, nu al 5 trouwens) energieleveranciers zo weinig vlees op hun botten had om zelfs het begin van de crisis te doorstaan;
M.i. heeft dat te maken met het feit dat veel bedrijven geen of nauwelijks eigen kapitaal hebben, de energie die ze inkopen wordt direct betaald uit de voorschotten van de klanten. Voorschotten te laag als gevolg van een vast (langdurend) contract, liquiditeitsproblemen. In de reiswereld zie je hetzelfde;
Eneco zat met zijn tarieven zeker niet in het midden van de markt, voor zover ik weet was het de duurste, ook in deze tijd van dure energieinkoop;
Opzeggen kon officieel pas na een maand. Dat het eerder kon wisten mensen niet, die zijn dus de dupe van een tekort aan informatie;
De overheid heeft de afgelopen decennia gekozen voor eigen controle door de markt. Geconstateerd mag worden dat dat niet goed werkt en dat de overheid dus in gebreke is gebleven. Kijk naar energieleveranciers, slachthuizen, ticketbureaus. Noem maar op;
Natuurlijk heeft ook de consument een verantwoordelijkheid. De belangrijkste is om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan.
Maar ik hoor nu te vaak naar mijn zin "eigen schuld, dikke bult". Zo weinig inlevingsvermogen verbaast mij. Of is het leedvermaak? Veel mensen zijn echt het schip ingegaan, laag tarief weg, betaalde (te hoge, immers spaarpotje) voorschotten weg, mogelijk terugleveropbrengsten weg, welkomstbonus weg.
Het is ook de taak van de overheid om zwakke (minder slimme?) burgers te beschermen. Niet iedereen heeft evenveel economisch inzicht.
Van een andere reageerder lees ik onderstaande voorstellen, m.i. direct invoeren:
- zorg voor een systeem waarin het deel van voorschotten die niet zijn verbruikt op een derdengeldenrekening blijven staan.
- zorg ervoor dat alle vaste contracten met consumenten worden gedekt door inkoopcontracten bij leveranciers.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Dat is natuurlijk niet waar. Men kón het wel bevroeden - alleen dat vereist dat men erover nadenkt. En dat hebben veel mensen niet gedaan. Veel anderen ook wel, en die zijn vervolgens niet met deze prijsvechters in zee gegaan.
Dat zou inderdaad helpen.WZZ schreef: ↑19 dec 2021 12:31Van een andere reageerder lees ik onderstaande voorstellen, m.i. direct invoeren:
- zorg voor een systeem waarin het deel van voorschotten die niet zijn verbruikt op een derdengeldenrekening blijven staan.
- zorg ervoor dat alle vaste contracten met consumenten worden gedekt door inkoopcontracten bij leveranciers.
Ik ben niet zo van "de overheid moet ingrijpen", maar bij dit soort eerste levensbehoeften wel - zeker nu de prijsexplosie ook nog eens voor een flink deel aan de overheid zelf te danken is.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Eens dat het zonder meer toelaten van elke leverancier tot deze markt te kort door de bocht is.
Echter lang geleden is besloten dat de energiemarkt geprivatiseerd moest worden en helaas hoort bij privatisering ook dat daar de nodige risico bij komen kijken. Tot bepaalde hoogte is een controlerende (regulerende?) instantie zeker niet verkeerd maar het wegnemen van risico's heeft helaas weinig met privatisering te maken en werkt marktwerking helaas tegen (net als het geen gegeven is dat de overheid overal verantwoordelijk voor moet zijn en de gevolgen van bepaalde ontwikkelingen altijd moet compenseren).
Op dit moment zit het helaas tegen en vallen de zwakste partijen om wat uiteraard vervelend is echter, consumenten die continu opzoek zijn naar de laagste prijs en continue van contract naar contract hoppen (begrijpelijk) valt zeker wat te verwijten aangezien het puur op prijs selecteren een risico met zich meebrengt en ook dat maakt deel uit van een goede marktwerking.
Echter lang geleden is besloten dat de energiemarkt geprivatiseerd moest worden en helaas hoort bij privatisering ook dat daar de nodige risico bij komen kijken. Tot bepaalde hoogte is een controlerende (regulerende?) instantie zeker niet verkeerd maar het wegnemen van risico's heeft helaas weinig met privatisering te maken en werkt marktwerking helaas tegen (net als het geen gegeven is dat de overheid overal verantwoordelijk voor moet zijn en de gevolgen van bepaalde ontwikkelingen altijd moet compenseren).
Op dit moment zit het helaas tegen en vallen de zwakste partijen om wat uiteraard vervelend is echter, consumenten die continu opzoek zijn naar de laagste prijs en continue van contract naar contract hoppen (begrijpelijk) valt zeker wat te verwijten aangezien het puur op prijs selecteren een risico met zich meebrengt en ook dat maakt deel uit van een goede marktwerking.
xflorisx
vindt dit leuk
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Dat is wel erg zwart wit.
-Veel klanten van het failliete Energieflex zijn destijds binnengekomen via en dankzij de consumentenbond.
-Iedereen wiens contract nu afloopt, gaat fors meer betalen. Dat hadden ook de denkers niet kunnen voorzien
-Een hoop mensen hadden gewoon slapende contracten: Die hebben niet eens nagedacht over prijsvechters, en jarenlang teveel betaald bij de oude vertrouwde energie maatschappij.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Niets van wat je zegt doet iets af aan mijn stelling. Wat er dus zo zwart wit is, is me niet duidelijk.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Quatsch. Het was wel degelijk te voorspellen en verwachten. Maar ja, dan moet je niet blind tekenen als je een lage prijs ziet en je afvragen waarom die prijs zo laag is.
Wat zullen de kosten van dit voorstel zijn?WZZ schreef: ↑19 dec 2021 12:31Van een andere reageerder lees ik onderstaande voorstellen, m.i. direct invoeren:
- zorg voor een systeem waarin het deel van voorschotten die niet zijn verbruikt op een derdengeldenrekening blijven staan.
- zorg ervoor dat alle vaste contracten met consumenten worden gedekt door inkoopcontracten bij leveranciers.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Nu zijn die aanbieders niet omgevallen door te lage consumentenprijzen.
Maar door onvoldoende vaste contracten bij toeleveranciers, veranderde internationale marktomstandigheden en soms ook mismanagement.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
angel1978 schreef: ↑18 dec 2021 18:11Kijk, precies wat ik bedoel.
Je krijgt en een systeem met een enorme administratie en daarnaast ondermijn je de concurrentiepositie van elke kleine speler. Die is kansloos en dan houd je alleen de groten nog over. Sterker nog, zelfs voor de groten is dit waarschijnlijk niet te behappen.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Natuurlijk komt het voor een deel wel door te lage consumentenprijzen. Een jaarcontract van een consument voor 1,10 / m3 terwijl je 1,60/m3 moet betalen is niet vol te houden voor zo’n kleine maatschappij met (te) weinig buffer. Als je alles vast legt met lang lopende contracten, dan is de enige manier om voldoende marge te krijgen de prijzen flink verhogen ( en dan ben je geen prijsvechter meer en is onderscheiden t.o.v. Een Eneco en Vattenfall gewoon niet mogelijk ). Je bent je concurrentiepositie kwijt, kunt geen buffers opbouwen omdat je geen klanten kunt werven ( onderscheidend vermogen is weg ) en bij de eerste beste tegenslag lig je alsnog om..16again schreef: ↑19 dec 2021 13:21Nu zijn die aanbieders niet omgevallen door te lage consumentenprijzen.
Maar door onvoldoende vaste contracten bij toeleveranciers, veranderde internationale marktomstandigheden en soms ook mismanagement.
kuklos
vindt dit leuk
-
moederslink
- Berichten: 10356
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Goh, de eindstand van Eneco vandaag via de mail ontvangen :
zowaar € 21 terug
. Jippie!
Zo te zien klopt het.
zowaar € 21 terug
Zo te zien klopt het.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Wat velen vergeten is dat er een paar jaar geleden ook enkele energieleveranciers failliet zijn gegaan. Ik herinner mij Robin energie nog. Maar er zijn er meer. Dat zijn velen al weer vergeten. Wat ook vergeten is dat veel kleintjes de laatste jaren overgenomen zijn door de grote jongens. Waarschijnlijk voor een appel en ei.
Zo durfde ik enkele jaren geleden niet over te stappen naar van der Bron. Was in alle vergelijkingen de goedkoopste. Is ook overgenomen door een grote maatschappij.
Met de gokkers die nu een forse schade hebben, heb ik geen medelijden. Wel met de mensen die echt van een minimum moeten rondkomen.
Zo durfde ik enkele jaren geleden niet over te stappen naar van der Bron. Was in alle vergelijkingen de goedkoopste. Is ook overgenomen door een grote maatschappij.
Met de gokkers die nu een forse schade hebben, heb ik geen medelijden. Wel met de mensen die echt van een minimum moeten rondkomen.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Dit noem ik niet echt gokken. En personen zoals TS kunnen over een termijn van de afgelopen 6 jaar nog steeds goedkoper uit zijn dan de denkers die vastgeroest zaten bij grote maatschappij.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Maar dan maak je dus een keuze.. niet miepen dan nu.
kuklos
vindt dit leuk
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Ik voel mij dan ook niet vastgeroest. Wel zit ik nu al 3 jaar bij dezelfde en nu nog bijna 2 jaar. Het verschil bij de berekening is meestal niet meer dan enkele tientjes per jaar. Daar ga ik niet moeilijk over doen en blijf ik bij mijn vertrouwde.
Het is voor de gemiddelde consument ook niet makkelijk te achterhalen hoe goed en betrouwbaar een maatschappij is. Als we dan zien hoeveel klanten de bedrijven hadden die failliet gingen, is natuurlijk goed te begrijpen dat dit niet goed kan gaan met het kleinste tegenwindje. Voor 20.000 klanten een website, een directeur, een helpdesk, een pandje en nog veel meer personeel.
kuklos
vindt dit leuk
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Daar lezen ze helemaal overheen.moederslink schreef: ↑19 dec 2021 13:29Goh, de eindstand van Eneco vandaag via de mail ontvangen :
zowaar € 21 terug. Jippie!
Zo te zien klopt het.
Fijn dat je geld terug hebt gekregen, kan je een ruit mee ingooien
moederslink
vindt dit leuk
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Ik kan niet controleren of de rekening klopt. Neem contact op met www.juridischloket.nl, hun kunnen een paar vragen stellen en advies geven.
Indien je de rekening niet kan betalen, neem contact op met je gemeente.
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Top, dat valt mooi mee! Heb je niet voor niets zuinig aan gedaan!moederslink schreef: ↑19 dec 2021 13:29Goh, de eindstand van Eneco vandaag via de mail ontvangen :
zowaar € 21 terug. Jippie!
Zo te zien klopt het.
moederslink
vindt dit leuk
-
moederslink
- Berichten: 10356
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?
Blijft natuurlijk idioot hoog, zo.n termijnbedrag van € 285 voor krap 5 weken
.
