Moneyman schreef: ↑20 dec 2021 22:37
Er zijn helaas legio aow-ers die niet aan jouw beeld voldoen, Nijogeth. Juist onder die groep komt zeer veel (verborgen) armoede voor.
Dat snap ik ook nog wel. Toch valt dat voor het grootste deel heel erg mee. Vergeet niet dat iedereen dat ontvangt die die leeftijd bereikt. Terwijl je weet dat iedereen met een minimumloon toch wel onder de noemer armoede valt.
In mijn ogen heb je meer aan een soort regeling om die minima dan te steunen, in plaats van iedereen die AOW krijgt te spiegelen aan het minimumloon.
Persoonlijk ben ik altijd fan geweest van een systeem met een basisloon, minder uren in een werkweek en geen toeslagen. Nu is de regering (heb ik het over 2019, want 2020 is natuurlijk een jaar met extra veel sociale lasten) na aftrek van de zorgkosten zo'n 123 miljard kwijt aan sociale premies. Dat is ongeveer 7000 euro per Nederlander per jaar.
Ga je dat basisloon dan vanaf de leeftijd van 15 doen, kun je al gauw 8000+ euro netto bij iedereen in zijn zak steken zonder lastenverzwaring (met lastenverzwaring, kun je dat optrekken tot een 1000 euro per maand). Dan kan iedereen wat minder uren maken of we verlagen de uurlonen een beetje om onze concurrentiepositie op de internationale markt te verbeteren.
Theoretisch gezien mogelijk, praktisch gezien zullen er bezwaren zijn, omdat er altijd uitzonderingen blijven. Mensen die niet een aantal uren per week kunnen werken om wat extra's bij te verdienen tot een acceptabel minimum, die zullen er op achteruit gaan. Heel veel anderen zullen erop vooruit, mensen zullen geestelijk erop vooruit gaan, doordat werken minder tijd in beslag neemt (ik blijf van mening dat het leven moet draaien om plezier maken en niet om werken. Werken faciliteert dat plezier maken alleen maar). Maar ja, dit zal altijd een utopie blijven.