LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
moederslink

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door moederslink »

Teunbosseman schreef:
29 dec 2021 22:16
moederslink schreef:
29 dec 2021 22:05
Ik denk dat het de combinatie Facebook//Mollie is .
Ik betaal een doodenkele keer ook via Mollie en dat is altijd met bonafide bedrijven en gaat ook altijd goed.
Op FB kunnen oplichters zitten die via Mollie dan het geld binnen harken en ja ik kan me voorstellen dat Mollie daar niets mee kan doen.
Bijna, het is de combinatie Facebook ( of welke social media dan ook ) en alleen betalen via Mollie.
Dan nóg kun je Mollie niets verwijten.
Mollie werkt ook gewoon met bonafide bedrijven.
Ook via de Rabobank( als voorbeeld) kun je worden opgelicht.
En ook de Rabo doet dan niets.
Daar heb je dan ook geen garantie dat ze er in duiken.
Alleen via CC lukt dat.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u waarschuwt voor de verkeerde. U waarschuwt niet voor oplichters op Facebook, maar voor een bedrijf wat niets met oplichting te maken heeft.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Kannonnes wat een lappen tekst. Teveel om vlak voor mijn vakantie nog in detail door te lezen.

Mijn waarschuwing blijft, pas op met advertenties op Social media als Facebook en tiktok waarbij Mollie de enige betaalmogelijkheid is. Kans op oplichting.

Enkele schreven dat geen enkele betaalmogelijkheid aankoopbescherming heeft en deze zullen vermoedelijk niet bekend zijn met PayPal.

Ik ga naar Schiphol. De groeten, het beste en tot volgend jaar weer

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Laatst kwam ik in een winkel waar je alleen kon pinnen. Nu bleek mijn aankoop niet goed te zijn en wil de winkelier het niet oplossen. Ik kom dus in geen enkele winkel meer waar je alleen kan pinnen.

Teunbosseman, fijne vakantie, rust goed uit, u hebt het nodig.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
30 dec 2021 08:42
Laatst kwam ik in een winkel waar je alleen kon pinnen. Nu bleek mijn aankoop niet goed te zijn en wil de winkelier het niet oplossen. Ik kom dus in geen enkele winkel meer waar je alleen kan pinnen.

Teunbosseman, fijne vakantie, rust goed uit, u hebt het nodig.
Kansloze opmerking, zeg dan niks en sla dit topic verder over. Of is dit jouw ervaring 😉

Voor rust heb ik geen vakantie nodig hoor maar dank voor je bezorgdheid
Nog een uurtje en dan vliegen

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

fonsflons schreef:
29 dec 2021 23:37
Een psp regelt het technisch verkeer tussen verschillende betaalmethoden en de verkoper.
Ik als verkoper kan met alle methode aparte contracten sluiten of deze service via een psp laten verlopen.

In het eerste geval zal ik dus via mijn bank een contract moeten sluiten om klanten iDeal te bieden, met de verschillende cc bedrijven contracten sluiten om betalen via cc aan te bieden, bij PayPal een rekening openen zodat klanten met PayPal kunnen betalen, met Apple wat regelen om applepay aan te bieden, een Belgische rekening openen om mrcash en bancontact te bieden etc etc.

Of ik sluit een contract met een psp via welke ik al die methoden kan bieden omdat de psp die afzonderlijke contracten overbodig maakt. Als iemand bij mij betaald met cc komt dat op mijn psp rekening binnen, idem met een andere betaalmethode.

Vanuit de klant maakt het niets uit of ik het contract rechtstreeks met het cc bedrijf heb of via een psp. Het cc bedrijf biedt de klant bijv. een aankoopgarantie. Maak ik daar gebruik van, dan kan de psp dat niet tegenhouden.

Kort door de bocht, de psp regelt dus alleen technisch het betaalverkeer maar kan daar niet zelf eigen regels aan verbinden.

Mollie kan niet de aankoopbescherming via cc weigeren maar zal ook geen aankoopbescherming bieden op bijv iDeal omdat daar simpelweg niet op zit.
De psp is dus een verkeersregelaar die de regels niet bepaald maar hanteert.

Stel Jan koopt iets op internet, betaald met iDeal. De verkoper heeft als psp Mollie. Jan ziet bij het afrekenen het idealscherm van Mollie, kiest daar zijn bank (Rabobank) en betaald. Nu krijgt Jan echter geen product.

Jan belt naar Mollie:ik wil mijn geld terug. Mollie zegt dan geheel terecht: dan moet je bij de verkoper of de Rabobank zijn. Wij hebben alleen het betalingsverkeer tussen de Rabobank en de verkoper mogelijk gemaakt. De rabobank zegt: iDeal betalingen zijn niet herroepbaar. De verkoper zegt: dikke neus. Dus rest Jan niets anders dan Mollie als schuldige aan te wijzen. Maar als Mollie hun klanten of contractanten gaat overrulen overtreden ze (denk ik) de wet.
Wat Mollie wel mag doen is bij voldoende bewijs het contract met een klant opzeggen en wellicht (denk ik) eventuele geparkeerde tegoeden bevriezen. Maar een oplichter houdt die tegoeden natuurlijk minimaal door zich zo vaak en snel mogelijk uit te laten betalen. En eenmaal uitbetaald kan Mollie er niet meer aan.

Toch blijft Jan boos op Mollie. Terwijl Mollie in dit geval niets fout gedaan heeft. Maar daar heeft Jan niets mee te maken en gaat online waarschuwen voor Mollie. Die Jan, dat is me er eentje.
Dank voor de uitgebreide uitleg; maar de psp is volgens mij pas zichtbaar na de betaling, dus online-bestelling via Mollie niet doorzetten kan denk ik niet? Wat ik inmiddels heb geleerd is dat in het bankafschrift moet staan naar wie de betaling gaat/is gegaan. Dat is in mijn ervaring niet het geval; als er alleen staat dat het naar een derdengeldrekening is gegaan van Mollie (of andere psp) dan houden ze zich niet aan de wet- en regelgeving.
Als de ontvanger niet vermeld staat, dan is de psp (Mollie of een andere) dus wel wat te verwijten. Oplichters en hun bankrekeningnummer zijn dan moeilijk te achterhalen en bij de politie te melden, een bijeffect van het betaalcircus. De politie publiceert banknummers van malafide bedrijven, maar als je een oplichter wilt melden dan moet je dat bankrekeningnummer wel weten.
https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... tijen.html

Techneut71

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Ik zie bij mijn IDEAL betalingen regelmatig staan Xxx via Mollie.
Ik zie dus wel naar wie de betaling gaat.
Overigens heb ik nog nooit een verkoopsite gezien waar je alleen via Mollie kan betalen. Wel alleen via IDEAL.
Maar ik koop nooit van advertenties op FB of tiktok.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

Frans Schutz schreef:
29 dec 2021 16:21
Poging tot oplichting via Facebook ?
direct nadat ik een advertentie op facebook (in een regionale groep) geplaatst had kreeg ik dit bericht. Na een paar keer beantwoord te hebben vond ik dat deze aspirant koper vreemd reageerde en ik de indruk kreeg met een oplichter te maken te hebben en de conversatie dus gestopt.
Trouwens, niet veel later kwam er nog een reactie met een soortgelijk bericht. (staat onderaan)
Dit is de conversatie:
Een contactpersoon heeft de groepsfoto gewijzigd.
Adamou
Adamou
Hallo Frans, is dit artikel nog beschikbaar?
Vandaag om 13:49
13:49
Door jou verzonden
Jazeker
Adamou
Adamou
bedankt voor je reactie, dus als ons item nog steeds beschikbaar is, zou ik graag de vaste prijs willen hebben
Door jou verzonden
Hij staat te koop voor €50,00.
Adamou
Adamou
Dus ik zou graag willen weten waar je bent, zodat ik mezelf beter kan situeren
Door jou verzonden
Hulst, Zeeuws Vlaanderen
Door jou verzonden
ps. staat allemaal in de advertentie. 😀
Adamou
Adamou
Oké, ik kom uit Philippeville, laat me weten wanneer je beschikbaar bent zodat een CHRONOPOST postbode naar je huis kan komen om je het geld hand op hand te geven en het pakket op te halen om het naar mijn huis te sturen en de verzendkosten zijn dan voor mijn rekening. Ik ben echt geïnteresseerd en zou graag een antwoord hebben.

Op welke datum ben je beschikbaar?
Adamou
Adamou
Dus geef me de volgende informatie zodat ik uw betaling snel kan doen ok

Achternaam: Voornaam
Voornaam:
E-mail adres:
Postadres:
Nummer: :
Prijs van het item:
Vandaag om 14:29
14:29
Door jou verzonden
Sorry. Op andere verkoopsite gereserveerd. gaat niet door
==============================
Laatste reactie van een andere aspirant koper (oplichter?)
Jacques heeft de groepsfoto gewijzigd.
Jacques
Jacques
Is dit nog beschikbaar?
Door jou verzonden
ja
Jacques
Jacques
wat de prijs van uw artikel?
Door jou verzonden
kijk in de advertentie
Jacques
Jacques
Nou, ik wil graag betalen met DPD EXPRESS Ik stuur je het geld contant bij je thuis, je krijgt het morgen in je brievenbus oke?
(verder niet meer op gereageerd)
---------------------------------------------
Voor mij is het duidelijk dat ik hier met oplichters te maken heb, Ik heb echter geen idee wat hun verdienmodel is.

Bedankt voor je reactie
die met een DPD betaallink herken ik. met een dpd.gmailadres ...hoe verzin je het... zou een account moeten aanmaken met mijn creditcard gegevens. Ging om een prijzig artikel, 1500,-. maar zo komen ze dus aan je creditcardgegevens.
toen ik stelde het via gewone banktransfer te willen bood ie ineens 1800 als ik het maar via de link deed.... ja daaaaag...

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Techneut71 schreef:
30 dec 2021 12:12
Overigens heb ik nog nooit een verkoopsite gezien waar je alleen via Mollie kan betalen. Wel alleen via IDEAL.
Zie je "Mollie" staan als je het artikel aanklikt / de opdracht voor de betaling aan klikt, zodat je nog kan besluiten om deze af te breken?
In mijn bankafschrift staat alleen Derdengeldrekening DigiWallet (= betaaldienst van TargetMedia) en hun bankrekeningnummer met een rits codes, zij houden zich dus niet aan de wet . Daardoor wordt het oplichters makkelijk gemaakt om zich te verstoppen. Zij verwijzen je naar een website om te achterhalen wie de ontvanger van de betaling is. Zie de link, in de kolom links.
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/s ... 50f527116f
en https://www.targetsupport.nl/nl
.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 30 dec 2021 12:46, 4 keer totaal gewijzigd.

Techneut71

Ongelezen bericht door Techneut71 »

HandigeHarrie schreef:
30 dec 2021 12:30
Techneut71 schreef:
30 dec 2021 12:12
Zie je "Mollie" staan als je het artikel aanklikt / de opdracht voor de betaling aan klikt, zodat je nog kan besluiten om deze af te breken?
In mijn bankafschrift staat alleen Derdengeldrekening DigiWallet (= betaaldienst van TargetMedia) en hun bankrekeningnummer met een rits codes, zij houden zich dus niet aan de wet . Daardoor wordt het oplichters makkelijk gemaakt om zich te verstoppen. Zij verwijzen je naar een website om te achterhalen wie de ontvanger van de betaling is. Zie de link, in de kolom links.
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/s ... 50f527116f
en https://www.targetsupport.nl/nl
.
Ik heb het vandaag toevallig weer eens gedaan, dus ik heb er nu expliciet op gelet. Ja, mijn (ING) Ideal betaling vanaf een NL webshop gaf een duidelijk zichtbaar scherm dat ik werd omgeleid naar Mollie. Daarna zat ik ook op de betaalpagina van Mollie. Dus ik had kunnen afbreken. Ik heb gewoon doorgezet, want ik zie geen reden om Mollie te wantrouwen.

Gesloten