LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ-Rotterdampakket voor de minima

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Betsy10

VGZ-Rotterdampakket voor de minima

Ongelezen bericht door Betsy10 »

Rotterdam heeft al jaren geleden, voornamelijk voor inwoners met de laagste inkomens, het "voordelige" VGZ Rotterdampakket in het leven geroepen.
Bij deze zorgverzekering mag het verplichte eigen risico van 385 euro per jaar gespreid worden betaald in 12 maandelijkse termijnen, dat lijkt heel sociaal.
Maar tot mijn verbazing lees ik in de informatiefolder dat die maandelijkse termijnbedragen bij niet afgenomen zorg niet worden terug betaald!
Dus als je het hele jaar geen zorgkosten voor eigen risico hebt gehad ben je toch 385 euro kwijt.
Bij andere zorgverzekeraars, zoals DSW, kun je ook gespreid betalen maar krijg je de termijnen bij geen gebruik aan het eind van het jaar vanzelfsprekend wel terug.
Ik vraag me af wie dit heeft verzonnen bij de gemeente Rotterdam.
Naar mijn mening is dit pure diefstal en moet de gemeente het geld wel degelijk (met terugwerkende kracht) terug betalen aan mensen die het financieel al moeilijk genoeg hebben.
Misschien dat Radar hier aandacht aan kan besteden?

scontra

Re: VGZ-Rotterdampakket voor de minima

Ongelezen bericht door scontra »

Betsy10 schreef:
08 jan 2022 12:42
Rotterdam heeft al jaren geleden, voornamelijk voor inwoners met de laagste inkomens, het "voordelige" VGZ Rotterdampakket in het leven geroepen.
Bij deze zorgverzekering mag het verplichte eigen risico van 385 euro per jaar gespreid worden betaald in 12 maandelijkse termijnen, dat lijkt heel sociaal.
Maar tot mijn verbazing lees ik in de informatiefolder dat die maandelijkse termijnbedragen bij niet afgenomen zorg niet worden terug betaald!
Dus als je het hele jaar geen zorgkosten voor eigen risico hebt gehad ben je toch 385 euro kwijt.
Bij andere zorgverzekeraars, zoals DSW, kun je ook gespreid betalen maar krijg je de termijnen bij geen gebruik aan het eind van het jaar vanzelfsprekend wel terug.
Ik vraag me af wie dit heeft verzonnen bij de gemeente Rotterdam.
Naar mijn mening is dit pure diefstal en moet de gemeente het geld wel degelijk (met terugwerkende kracht) terug betalen aan mensen die het financieel al moeilijk genoeg hebben.
Misschien dat Radar hier aandacht aan kan besteden?
Ben wel benieuwd wat dat 'voordelige' pakket moet kosten, als het eigenrisico inclusief is.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Inderdaad, wat is het bedrag van de basisverzekering? Is het voordeel niet groter?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Normaal gesproken, ik heb het niet gecontroleerd bij de gemeente Rotterdam, heb je de keuze uit een gemeentepakket mét en zonder eigen risico. Je kunt van tevoren de voorwaarden doorlezen en daarin staat dan duidelijk dat, bij het niet volledig gebruik van het eigen risico, je dit niet terug krijgt. Vaak staat er een waarschuwing bij dat dit pakket incl. eigen risico geschikt is voor mensen die zeker weten dat zij het eigen risico ieder jaar volledig gebruiken. Dus om het nou over diefstal te hebben?

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

ZeerPrivé schreef:
08 jan 2022 12:56
Dit staat er over op de site van de gemeente Rotterdam:

........ Heeft u het eigen risico niet geheel verbruikt? Dan ontvangt u het teveel betaalde eigen risico terug van VGZ. [/b]Meer over het gespreid betalen leest u op de website van VGZ.

Dus als je jong en dynamisch bent, moet je daar geen verzekering afsluiten.

Er staat toch dat VGZ het teveel betaalde (voorschot) eigen risico terugbetaald?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik lees:
“Kiest u voor het uitgebreide VGZ Rotterdampakket?

Dan betaalt u een eigen risico van € 50 in plaats van € 385. De overige € 335 zijn meeverzekerd met de premie. U betaalt daardoor meer premie, maar u heeft naast de € 50 verder geen extra kosten. Dat geeft u zekerheid. U ontvangt namelijk geen onverwachte rekeningen.

Let op: u krijgt geen geld terug als u uw eigen risico niet verbruikt.”

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de tandarts, fysio, WMO en ga maar door zit in dat pakket.

Het is maar waar je voor kiest.

Lisa29

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Tja, ik heb voor een tientje minder per maand 7 fysiobehandelingen meer en ook vergoeding voor tandarts. WMO zit als het goed is gewoon in het basispakket. De vraag is vooral waarom het eigen risico niet terugbetaald wordt als mensen dit niet gebruiken.
In mijn gemeente had ik ook recht op zo'n speciale gemeentepolis, maar mijn eigen zorgverzekeraar bleek uiteindelijk goedkoper met betere dekking.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

HandigeHarrie heeft laten zien dat het ongebruikte eigen risico wordt terugbetssld volgens de info van VGZ.

Lisa29

Volgens wat Lowieze quote lijkt het er juist op dat het eigen risico niet terug betaald wordt. Ik ben wel nieuwsgierig wie er nu gelijk heeft.

Lady1234

Maar dat komt omdat er twee verschillende Rotterdam polissen zijn. Een waarbij het eigenrisico terugbetaald wordt, als het niet gebruikt is.en de ander waarbij dat dus niet het geval is.

Met verschillende premies, en ook nog wat verschillen in de dekking.

WMO zit overigens niet in de basisverzekering.

Dus VGZ Rotterdam pakket

Of

VGZ. Rotterdam pakket Compact.

alfatrion

Lisa29 schreef:
08 jan 2022 19:39
Volgens wat Lowieze quote lijkt het er juist op dat het eigen risico niet terug betaald wordt.
Ik denk dat dat gaat over de € 335,-, die gedekt is in de polis. Als je die € 50,- niet terug krijgt is dat geen eigen risico maar een verkapte verhoging.

Lisa29

Lady1234 schreef:
08 jan 2022 19:55
Maar dat komt omdat er twee verschillende Rotterdam polissen zijn. Een waarbij het eigenrisico terugbetaald wordt, als het niet gebruikt is.en de ander waarbij dat dus niet het geval is.

Met verschillende premies, en ook nog wat verschillen in de dekking.

WMO zit overigens niet in de basisverzekering.

Dus VGZ Rotterdam pakket

Of

VGZ. Rotterdam pakket Compact.
Aha, dank voor de verheldering. Hoewel ik het raar blijf vinden dat er een polis is waarbij het eigen risico niet terugbetaald wordt.
Je hebt gelijk dat WMO niet in de basisverzekering zit. Voor zover ik weet kun je je daarvoor niet bijverzekeren. Maar goed dat is ook het punt niet in deze discussie.
Die "goedkope" gemeentepolissen zijn in mijn berekeningen meestal duurder met minder dekking. Blijft vreemd want het idee is juist om mensen geld te laten besparen.
alfatrion schreef:
08 jan 2022 20:10
Lisa29 schreef:
08 jan 2022 19:39
Volgens wat Lowieze quote lijkt het er juist op dat het eigen risico niet terug betaald wordt.
Ik denk dat dat gaat over de € 335,-, die gedekt is in de polis. Als je die € 50,- niet terug krijgt is dat geen eigen risico maar een verkapte verhoging.
Daarom vind ik het ook zo vreemd.

Lady1234

Als men nou even op die link klikt, en de verschillen bekijk, dan is het compleet duidelijk.

Het eigen risico is 50 euro in plaats van 385 euro per persoon. De overige 335 euro is meeverzekerd en opgenomen in de maandelijkse premie. Let op: de maandpremie is hierdoor hoger, maar u heeft, behalve de 50 euro, geen extra kosten. Eigen bijdragen zijn dus ook vergoed.
De premie voor het VGZ Rotterdampakket (na verrekening van de premiekorting) per 1 januari 2022 is 187,62 euro per maand

Die polissen zijn dan ook geschikt voor mensen die al die zorg gebruiken, plus WMO, plus mantelzorg, cursussen en loop de hele toestand maar door.

Niet dat ik iemand zo’n polis zou aanraden.

Lisa29

Lady1234 schreef:
08 jan 2022 20:31
Als men nou even op die link klikt, en de verschillen bekijk, dan is het compleet duidelijk.

Het eigen risico is 50 euro in plaats van 385 euro per persoon. De overige 335 euro is meeverzekerd en opgenomen in de maandelijkse premie. Let op: de maandpremie is hierdoor hoger, maar u heeft, behalve de 50 euro, geen extra kosten. Eigen bijdragen zijn dus ook vergoed.
De premie voor het VGZ Rotterdampakket (na verrekening van de premiekorting) per 1 januari 2022 is 187,62 euro per maand

Die polissen zijn dan ook geschikt voor mensen die al die zorg gebruiken, plus WMO, plus mantelzorg, cursussen en loop de hele toestand maar door.

Niet dat ik iemand zo’n polis zou aanraden.
Ik heb wel degelijk op de link geklikt en gekeken. Helaas lukt het mij dan alsnog niet om het beeld duidelijk te krijgen vanwege mijn psychische toestand. Daarom ben en blijf ik dankbaar voor mensen die zaken kunnen uitleggen zodat ik het wel snap.
En ik ben blij met mijn goedkopere zorgverzekering die alsnog meer voordelen biedt dan deze.

Lady1234

Jammer dat @Betsy10 niet verder gekeken heeft.

Betsy10

Ongelezen bericht door Betsy10 »

Ik heb wel degelijk verder gekeken maar Lowieze heeft al duidelijk gemaakt dat het 2 verschillende verzekeringen betreft; ik heb het over 1 van die verzekeringen waarin wel degelijk in de voorwaarden staat dat er niet gerestitueerd wordt.

alfatrion

Heb je hier aan VGZ al schriftelijke vragen gesteld met als doel om hier een schriftelijk antwoord op te krijgen?

Lady1234

Betsy10 schreef:
08 jan 2022 22:20
Ik heb wel degelijk verder gekeken maar Lowieze heeft al duidelijk gemaakt dat het 2 verschillende verzekeringen betreft; ik heb het over 1 van die verzekeringen waarin wel degelijk in de voorwaarden staat dat er niet gerestitueerd wordt.
Maar dat is een polis voor mensen die zeker te weten hun eigen risico opmaken. En wellicht nog veel meer.

Lady1234

alfatrion schreef:
08 jan 2022 22:48
Heb je hier aan VGZ al schriftelijke vragen gesteld met als doel om hier een schriftelijk antwoord op te krijgen?
De voorwaarden zijn toch compleet duidelijk?

Gesloten