Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Jablan
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

De zorgverzekeraars kunnen een algemeen beeld schetsen aan de hand van de verleende zorg, losgekoppeld van de personen. Daarvoor duurt dit circus nu wel lang genoeg.

Het steigeren tegen de voorwaarden voor herstelzorg vind ik nog steeds terecht. Dat is niet de manier waarop een regering met de eigen bevolking hoort om te gaan. Maar dit ligt in het verlengde van mijn kritiek op de Nederlandse aanpak - hier is het nooit gegaan om het voorkomen van besmettingen, maar om de druk op de zorg. Voor mij bestaat volksgezondheid in de eerste plaats uit het gezond houden van het volk.
Onkruid71 schreef:
11 jan 2022 22:49
ReCOVer is een project van ZonMW over het behandelen van long COVID. Projectleider is de heer Knoop.
Bij Recover zie ik rechts een tijdlijn staan. Onderzoek gestart in 2020, zou dit jaar moeten worden afgerond. Het zit op ongeveer 2/3e van de looptijd.

Twitterlink moet ik nog een keer doornemen. Samengevat roept Jet Roz op tot actie, sneller handelen, verzamelen van kennis, ook kijken naar vergelijkbare symptomen, die andere virussen veroorzaken.

Til ik alles een niveau omhoog, iets abstracter, dan is Long Covid erg geschikt om te laten wat er mis is in de zorg: alles per contract regelen, de marktwerking, is niet bestand tegen nieuwe ziektes en de huidige organisatievorm heeft een vervelend bij-effect: als artsen het niet zeker weten, dan doen ze niets, omdat elke handeling aan een richtlijn of aan een contract moet voldoen. In één woord: Systeemslavernij.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scharrelschipper schreef:
11 jan 2022 20:43
Jablan,met alle respect (mag ik vast niet zeggen van MM) ik waardeer je bijdragen zeer want ik leer er van.
Maar zou het iets minder kunnen met het promoten van vaccins?
Ik begrijp je standpunt gezien je corona geschiedenis,maar het wordt wat vermoeiend langzamerhand.
Zoals je weet ben ik geen voorstander van al dat geprik,maar dat promoot ik toch ook niet?
Het begint er op te lijken dat hier op dit forum een aantal mensen in dienst zijn van Rutte en de Jonge,en dat komt de objectiviteit niet ten goede.
En alles wat ook maar lijkt op iets positiefs wat betreft uit deze lockdown ellende komen wordt onmiddelijk de kop ingedrukt met zoveel mogelijk doem scenario`s.
Als voorbeeld:zie het nieuws over Spanje.
Behoeft geen uitleg toch?
@Jablan ga vooral door en laat je niet lijden door een paar mensen die in dienst zijn van Willem Engel, Thierry Baudet of Maurice de Hond, ik kan je objectieve en met bron vermelde stukken erg waarderen.

@scharrelschipper Het nieuws van Spanje is niet anders dan wat door de wetenschappers en beleidmakers al maanden wordt geroepen in Nederland, op een bepaald moment moeten we gaan leven met Corona. In Spanje is dit nu ook geroepen, veel mensen lezen echter dat er nu direct wat veranderd in Spanje maar zover ik het lees gaat dit ook over de langere termijn. Maar zolang er meer patiënten hulp nodig hebben van het ziekenhuis dan we bedden/zorgpersoneel hebben is dit geen optie.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
11 jan 2022 16:03
Tja, niet als er verder geen klachten of weinig klachten zijn. Uiteindelijk willen naar een wereld toe waarin je pas ziek bent als je klachten hebt en niet omdat je toevallig een test hebt gedaan, toch?

Edit: zeg maar, zoals ze in Spanje willen gaan doen.
De Spaanse overheid werkt aan een lange termijnvisie, waarin ze coronaverspreiding willen monitoren zoals elke ander endemisch virus. Simpel gezegd, hoe landen in de EU al jaren bijvoorbeeld de griep monitoren. Dus steekproefsgewijs mensen testen, en dat gebruiken om modellen te voedden en trainen. Dat is echter nog een plan in wording, wat ten eerste nog door de Spaanse virus-autoriteiten moet beoordeeld en ultimo geaccepteerd moet worden, en wat ze bij de EU aanhangig willen maken, zodat dit mogelijk overgenomen kan worden in EU-breed beleid, of door individuele lidstaten.

Het is dus een politiek plan wat in de steigers staat, verre van af is, en wat nog niet op zijn merites is beoordeeld door bijvoorbeeld het Spaanse equivalent. Bron.

In het slechtste geval is het een politiek opportuun stuk, wat inhaakt op de mildere effecten van een omicron besmetting, wat veel politici vermoedelijk zien als de magische way out uit een pandemie waar ze keer op keer mee worstelen. In het beste geval wordt het wel een bruikbaar stuk, en zal dit dankzij die milder ziekmakende omikron variant, icm vaccinaties, zorgen voor een lange termijn scenario ala de griep.

Echter is er op Cyprus ook al een hybride variant opgedoken, met volgens eerste indicaties de hogere besmettelijkheid van Omikron, en de ziekmakender kracht van Delta. En dan kan dat Spaanse plan meteen de prullenbak weer in.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Wat nou als er van omicron ook long COVID patiënten komen valt het scenario ala groep in duigen. Ik heb liever zware griep als long COVID in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 12 jan 2022 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, en ik heb liever alles open, dan bang te zijn voor COVID of long-COVID. Die angst hebben we nu lang genoeg gehad, het wordt tijd dat in elk geval de groepen zonder risico vrijgelaten worden.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
12 jan 2022 08:11
Wat not als er van omicron ook long COVID patiënten komen valt het scenario ala groep in duigen. Ik heb liever zware groep als long COVID in ieder geval.
Wat zegt u?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
12 jan 2022 08:28
Onkruid71 schreef:
Wat not als er van omicron ook long COVID patiënten komen valt het scenario ala groep in duigen. Ik heb liever zware groep als long COVID in ieder geval.
Wat zegt u?
Gooi het in de griep, zou ik zeggen... :lol:

Onkruid71

Aangepast weer.

Lowieze

Nijogeth schreef:
Tja, en ik heb liever alles open, dan bang te zijn voor COVID of long-COVID. Die angst hebben we nu lang genoeg gehad, het wordt tijd dat in elk geval de groepen zonder risico vrijgelaten worden.
Maar wat zijn de groepen zonder risico? Kinderen, mensen die 2x gevaccineerd zijn, of 3x gevaccineerd zijn?
Ik kreeg gisteren het bericht dat een schoondochter van een vriendin, 35 jaar en 2x gevaccineerd, corona heeft en er behoorlijk ziek van is.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
Helaas heeft niet iedereen die luxe om te zeggen dat we die angst nu lang genoeg gehad hebben.
Overigens zijn er geen groepen zonder risico. Hooguit met een klein risico.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
11 jan 2022 21:34
Bovendien zie ik mijn werk de verschillen groeien. Waar de bedrijfsleiding zelf geen vaccin wil, zijn de verliezen groter, is het verzuim hoger, is het einde van het bedrijf een kwestie van tijd. Waar vrijwel het voltallige personeel wel gebruik maakt van het vaccinatie-aanbod, gaat het verzuim juist omlaag (vergeleken met 2020) en kun je een redelijk betrouwbare planning maken voor dit jaar.
???
Of de bedrijfsleiding wel of geen vaccin wil, heeft weinig te maken of het personeel zich laat vaccineren.
Het bedrijf verstuurt niet de uitnodiging tot vaccinatie, dat doet de GGD.

Als bedrijven al omvallen, reken dan ook even het effect van de maatregelen mee.

Lowieze

Onkruid71 schreef:
Wat nou als er van omicron ook long COVID patiënten komen valt het scenario ala groep in duigen. Ik heb liever zware griep als long COVID in ieder geval.
Vreemde gedachte, als u zich laat vaccineren tegen Covid dan wordt de kans op long Covid toch vanzelf kleiner?
In uw situatie zou een zware griep ook chronische gevolgen kunnen hebben.

Onkruid71

Lowieze schreef:
12 jan 2022 08:42
Onkruid71 schreef:
Vreemde gedachte, als u zich laat vaccineren tegen Covid dan wordt de kans op long Covid toch vanzelf kleiner?
In uw situatie zou een zware griep ook chronische gevolgen kunnen hebben.
Dat valt gelukkig wel mee. Of de kans kleiner wordt bij vaccinatie, geen idee, bij besmetting, milde of zware, heb je ook kans op long COVID. Ik weet ook niet of er cijfers over zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
12 jan 2022 07:57
Echter is er op Cyprus ook al een hybride variant opgedoken, met volgens eerste indicaties de hogere besmettelijkheid van Omikron, en de ziekmakender kracht van Delta. En dan kan dat Spaanse plan meteen de prullenbak weer in.
Dat doemdenken lees ik niet op je link:
“We will see in the future if this strain is more pathological or more contagious or if it will prevail” over delta and omicron, he said. But his personal view is that this strain will also be displaced by the highly contagious omicron variant.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 jan 2022 08:39
Jablan schreef:
11 jan 2022 21:34
Bovendien zie ik mijn werk de verschillen groeien. Waar de bedrijfsleiding zelf geen vaccin wil, zijn de verliezen groter, is het verzuim hoger, is het einde van het bedrijf een kwestie van tijd. Waar vrijwel het voltallige personeel wel gebruik maakt van het vaccinatie-aanbod, gaat het verzuim juist omlaag (vergeleken met 2020) en kun je een redelijk betrouwbare planning maken voor dit jaar.
???
Of de bedrijfsleiding wel of geen vaccin wil, heeft weinig te maken of het personeel zich laat vaccineren.
Het bedrijf verstuurt niet de uitnodiging tot vaccinatie, dat doet de GGD.
Dat is natuurlijk veel te simpel. Mensen laten zich wel degelijk beïnvloeden door hun sociale context, en daar hoort een leidinggevende zeker bij. Het levende bewijs is Nijogeth, die zich laat omkopen om een booster te nemen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan,met alle respect (mag ik vast niet zeggen van MM) ik waardeer je bijdragen zeer want ik leer er van.
Uiteraard mag je dat wel zeggen, graag zelfs. En al helemaal als je het vervolgens ook nog in de praktijk brengt.
Maar zou het iets minder kunnen met het promoten van vaccins? Ik begrijp je standpunt gezien je corona geschiedenis,maar het wordt wat vermoeiend langzamerhand.
Vind je? Jablan is één van de weinigen hier die én evident goed op de hoogte is, zich daadwerkelijk verdiept, zijn stellingen meestal ook nog eens goed onderbouwt én reageert op feedback. Hoezo, "vermoeiend"? Wat mij betreft nemen vele anderen er een voorbeeld aan, dat zou de discussiekwaliteit zeer bevorderen.
Zoals je weet ben ik geen voorstander van al dat geprik, maar dat promoot ik toch ook niet?
Waarom heb ik het dan al zo vaak van je gelezen?
Het begint er op te lijken dat hier op dit forum een aantal mensen in dienst zijn van Rutte en de Jonge,en dat komt de objectiviteit niet ten goede.
Dat noem je respectvol? Een andere mening dan de jouwe, en het is gelijk niet objectief? Kijk dan eens goed in de speigel, want als jouw bijdragen iets niet zijn, is het wel objectief.
En alles wat ook maar lijkt op iets positiefs wat betreft uit deze lockdown ellende komen wordt onmiddelijk de kop ingedrukt met zoveel mogelijk doem scenario`s. Als voorbeeld: zie het nieuws over Spanje. Behoeft geen uitleg toch?
Grappig dat je dit soort verwijten steeds zo selectief plaatst. Je steunt openlijk mensen als Jose, die niets anders doen dan wat je hier aanstipt, en dat verwijt je dat juist anderen? Het beste bewijs van het gebrek aan objectiviteit.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
Absoluut wel. Want juist op dit soort plekken worden de basisregels al niet aangehouden, zit er geen druk op de ketel om iedereen gezond te houden en het resultaat is zoveel uitval, dat de continuïteit op het spel staat.
Het is overigens steeds moeilijker om voor dit soort bedrijven nieuwe mensen te vinden.
sylvesterb schreef:
12 jan 2022 07:17
@Jablan ga vooral door en laat je niet lijden door een paar mensen die in dienst zijn van Willem Engel, Thierry Baudet of Maurice de Hond, ik kan je objectieve en met bron vermelde stukken erg waarderen.
:P Apart om mijn naam in één zin met die drie andere namen te zien. Het lijkt mij sterk, dat die anderen hier als spamrobot actief zijn of mensen daarvoor betalen.

Ergens kijk ik met dezelfde verbazing naar de anti-vaxxers als naar mensen, die nu hiv oplopen. Op zich is leven met hiv mogelijk, het vraagt wel een roestvaststalen discipline en zelfs dan is de levensverwachting fors korter. Dus waarom ben je niet voorzichtiger geweest? (Antwoord: de roes van het moment.) Met Corona hebben we het geluk van min of meer goede basisbescherming. Dus waarom wil je het risico lopen? Zo'n beetje alle antwoorden hebben iets van ontkenning, escapisme, religie in zich en slechts in hoge uitzonderingen feiten.
Onkruid71 schreef:
11 jan 2022 21:47
Ook wel een interessante tweet van een long COVID patiënt.
Voor de liefhebber dus.
https://threadreaderapp.com/thread/1480 ... .html?s=09
Ik pak hier de vermoeidheid uit om aan te geven, dat het niet zo makkelijk is. Meerdere oorzaken met wat voorbeelden.
Als eerste iemand, die na de laatste dosis vaccin dezelfde moeheid had als tijdens Covid. Hier mag je de toestand koppelen aan de reactie van het immuunsysteem. Dat is druk bezig met de aanmaak van specifieke T-cellen. (Het lemma op Wikipedia over T-cellen geeft de hele onderverdeling.)
Tweede is goede dagen, slechte dagen hebben. Dan werken niet alle organen even goed en is de vermoeidheid een signaal van herstel.
Als derde langere perioden van vermoeidheid na een virusinfectie. Hier zal een goede arts in meerdere richtingen gaan zoeken. Is het immuunsysteem nog bezig virusresten op te ruimen? Of heeft het virus het immuunsysteem deels verlamd, waardoor de moeheid een auto-immuunreactie is? Of heeft het virus zich verstopt, bijvoorbeeld in lever of beenmerg en komt het elke dag in kleine hoeveelheden terug in de bloedbaan, waardoor het immuunsysteem permanent in alarmtoestand is?
De vierde is het permanente gevoel van uitputting. Dit is als drie, maar hier wordt ook naar de werking van de schildklier en/of spijsvertering gekeken.

Om dit beter te kunnen behandelen, ontbreekt het nu aan voldoende kennis. Er is weinig onderzoek gaande, omdat het commercieel (nog) niet interessant is. Als er lange termijn beleid wordt ontwikkeld, hoort daar in mijn ogen ook structureel geld bij om dit type onderzoek te vergroten, te versnellen, zodat de werking van het immuunsysteem nog beter wordt ontrafeld.

Onkruid71

Jablan schreef:
12 jan 2022 09:14
16again schreef:
Absoluut wel. Want juist op dit soort plekken worden de basisregels al niet aangehouden, zit er geen druk op de ketel om iedereen gezond te houden en het resultaat is zoveel uitval, dat de continuïteit op het spel staat.
Het is overigens steeds moeilijker om voor dit soort bedrijven nieuwe mensen te vinden.
sylvesterb schreef:
12 jan 2022 07:17
:P Apart om mijn naam in één zin met die drie andere namen te zien. Het lijkt mij sterk, dat die anderen hier als spamrobot actief zijn of mensen daarvoor betalen.

Ergens kijk ik met dezelfde verbazing naar de anti-vaxxers als naar mensen, die nu hiv oplopen. Op zich is leven met hiv mogelijk, het vraagt wel een roestvaststalen discipline en zelfs dan is de levensverwachting fors korter. Dus waarom ben je niet voorzichtiger geweest? (Antwoord: de roes van het moment.) Met Corona hebben we het geluk van min of meer goede basisbescherming. Dus waarom wil je het risico lopen? Zo'n beetje alle antwoorden hebben iets van ontkenning, escapisme, religie in zich en slechts in hoge uitzonderingen feiten.
Onkruid71 schreef:
11 jan 2022 21:47
Ook wel een interessante tweet van een long COVID patiënt.
Voor de liefhebber dus.
https://threadreaderapp.com/thread/1480 ... .html?s=09
Ik pak hier de vermoeidheid uit om aan te geven, dat het niet zo makkelijk is. Meerdere oorzaken met wat voorbeelden.
Als eerste iemand, die na de laatste dosis vaccin dezelfde moeheid had als tijdens Covid. Hier mag je de toestand koppelen aan de reactie van het immuunsysteem. Dat is druk bezig met de aanmaak van specifieke T-cellen. (Het lemma op Wikipedia over T-cellen geeft de hele onderverdeling.)
Tweede is goede dagen, slechte dagen hebben. Dan werken niet alle organen even goed en is de vermoeidheid een signaal van herstel.
Als derde langere perioden van vermoeidheid na een virusinfectie. Hier zal een goede arts in meerdere richtingen gaan zoeken. Is het immuunsysteem nog bezig virusresten op te ruimen? Of heeft het virus het immuunsysteem deels verlamd, waardoor de moeheid een auto-immuunreactie is? Of heeft het virus zich verstopt, bijvoorbeeld in lever of beenmerg en komt het elke dag in kleine hoeveelheden terug in de bloedbaan, waardoor het immuunsysteem permanent in alarmtoestand is?
De vierde is het permanente gevoel van uitputting. Dit is als drie, maar hier wordt ook naar de werking van de schildklier en/of spijsvertering gekeken.

Om dit beter te kunnen behandelen, ontbreekt het nu aan voldoende kennis. Er is weinig onderzoek gaande, omdat het commercieel (nog) niet interessant is. Als er lange termijn beleid wordt ontwikkeld, hoort daar in mijn ogen ook structureel geld bij om dit type onderzoek te vergroten, te versnellen, zodat de werking van het immuunsysteem nog beter wordt ontrafeld.
De wetenschap heeft dat wat mij betreft in gefaald, ook vanwege dat er altijd gezegd wordt dat het tussen de oren zit. Ook heeft dit te maken met bepaalde lobbies die er wel geld aan verdiende. Er werd beweerd dat CGT en GET altijd hielpen. Alleen de onderzoeken met CGT en GET bij bijvoorbeeld ME waren van zo slecht kwaliteit. Patiënten liepen eerder schade op dan dat ze er beter van worden. Doordat dat zo lang geloofd werd door wetenschappers en er niet naar patiënten geluisterd werd, werd er al die jaren verder niet veel onderzocht.
Nu komt het weer op gang, maar ook die lobbies is weer flink aanwezig helaas.
Ik weet niet waar de problemen in het lichaam zitten, maar ze hebben nog een hoop te onderzoeken in ieder geval.
Geld vrij maken niet niet zo moeilijk zijn lijkt me als je kijkt wat patiënten met vergelijkbare klachten de staat jaarlijks kosten. Maar ja, politiek he.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geld vrij maken niet niet zo moeilijk zijn lijkt me als je kijkt wat patiënten met vergelijkbare klachten de staat jaarlijks kosten. Maar ja, politiek he.
Je voorstel is om de patiënten niet meer te behandelen voor hun klachten en dit geld te gebruiken voor onderzoek? Begrijp ik dat goed?

Onkruid71

angel1978 schreef:
12 jan 2022 09:33
Je voorstel is om de patiënten niet meer te behandelen voor hun klachten en dit geld te gebruiken voor onderzoek? Begrijp ik dat goed?
Nee, gewoon simpel wat extra geld uitrekken daar voor, dat verdiend zich wel terug. Niks doen, dan blijft het elk jaar hetzelfde kosten zolang niemand er geld voor uittrekt.

Gesloten