LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Robeco naam bank niet gelijk aan Robeco naam
-
Robeco naam bank niet gelijk aan Robeco naam
Vorige week ontving ik een mail van de Robeco. Mijn tenaamstelling bij de Robeco staat op mijn naam en de tegenrekening is een en/of rekening. Nu vragen ze me dit te veranderen. Advies is de Robeco rekening op 2 namen te zetten.
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus dit kan niet. Ik stort maandelijks 200 euro net als mijn vrouw op een andere rekening. En het is een en/of rekening dus ik kan gewoon overboeken. Nu moet ik dus als eigen oplossing een rekening openen op mijn naam alleen wat me wederom kosten geeft. (Ik heb al een klacht ingediend voor deze kosten, maar antwoord krijg je niet)!
Wat kan ik hier tegendoen, kan de Robeco zomaar mijn tegenrekening weigeren omdat hij niet precies dezelfde naam heeft. Het is gewoon een en/of rekening met een persoon een zelfde naam. Kan ik dit juridisch aanvechten!
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus dit kan niet. Ik stort maandelijks 200 euro net als mijn vrouw op een andere rekening. En het is een en/of rekening dus ik kan gewoon overboeken. Nu moet ik dus als eigen oplossing een rekening openen op mijn naam alleen wat me wederom kosten geeft. (Ik heb al een klacht ingediend voor deze kosten, maar antwoord krijg je niet)!
Wat kan ik hier tegendoen, kan de Robeco zomaar mijn tegenrekening weigeren omdat hij niet precies dezelfde naam heeft. Het is gewoon een en/of rekening met een persoon een zelfde naam. Kan ik dit juridisch aanvechten!
Re: Robeco naam bank niet gelijk aan Robeco naam
En waarom zou uw huwelijkse voorwaarden beletten dat die rekening bij Robeco en/of wordt?
Maar als ik zo bij Google kijk, is het een rommeltje bij Robeco met de tegenrekeningen.
Maar als ik zo bij Google kijk, is het een rommeltje bij Robeco met de tegenrekeningen.
U schrijft 'advies' van Robeco en een advies kan terzijde worden gelegd.jos.van.lunt schreef: ↑04 feb 2022 14:10Vorige week ontving ik een mail van de Robeco. Mijn tenaamstelling bij de Robeco staat op mijn naam en de tegenrekening is een en/of rekening. Nu vragen ze me dit te veranderen. Advies is de Robeco rekening op 2 namen te zetten.
Hoewel het wel extra kosten met zich brengt, zou u er voor kunnen kiezen om een tegenrekening op eigennaam te openen en vanaf die rekening uw bij- en afschrijvingen bij de Robeco rekening te regelen. Voorkomt tevens problemen mocht het, onverhoopt, fout lopen in uw relatie.
Uw partner zou hetzelfde kunnen doen.
Waarom een rekening bij Robeco?
Fondsen Robeco e.d. kun je vanaf een eigen effectenrekening pakken.
Fondsen Robeco e.d. kun je vanaf een eigen effectenrekening pakken.
-
Er staat niet dat huwelijkse voorwaarden dat beletten, Ts wil dat niet, punt.
U schrijft: ze VRAGEN of u er een en/of rekening van wilt maken. Stellen ze verplicht dat Robeco-rekening en tegenrekening op precies dezelfde tenaamstelling komt? En op basis waarvan dan ?
Als u geen afzonderlijke bankrekening heeft, jagen ze u op kosten, daar moeten ze een goeie reden voor hebben.
(Al lijkt het mij sowieso verstandig om - naast de en/of rekening - beiden een eigen bankrekening te hebben voor salaris etc. en de en/of rekening alleen te gebruiken voor de gezamenlijke kosten).
@handige harrie
Dit schrijft de Ts.
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus dit kan niet.
Hij schrijft niet dat hij het niet wil. Dus blijkbaar beletten die huwelijkse voorwaarden dat.
Zal wel door de WFT komen die gelijknamige rekeningen.
Dit schrijft de Ts.
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus dit kan niet.
Hij schrijft niet dat hij het niet wil. Dus blijkbaar beletten die huwelijkse voorwaarden dat.
Zal wel door de WFT komen die gelijknamige rekeningen.
-
Lijkt me heel raar, daardoor had ik het anders gelezen. Maar het staat er wel, idd.... vreemd. Waarom zou je niet samen een Robeco-rekening kunnen hebben? Robeco vraagt hier zelfs om ....
Dat de tegenrekening op precies dezelfde naam moet staan als de rekening, is gewoon standaard.
Dit doen ze omdat ze dan zogenaamd minder risico lopen op witwassen en financiering van terrorisme. Ze hebben daar een zware boete voor gehad van de AFM. Het is daarbij schandalig dat ze dan aangeven dat je dan maar de helft van je rekening moet weggeven. Ik zou daar zeker een formele klacht over indienen bij Robeco. Een eigen bankrekening is onnodig en kost alleen maar geld. Ik zou Robeco verder lekker negeren zolang ze op deze manier communiceren. En als ze dreigen met het opzeggen van de rekening; prima toch. Er zijn zat alternatieven.
-
Ts schrijft dat in zijn geval de benaming juist niet exact hetzelfde is, dus kon het tot nu toe blijkbaar wel - hoe standaard is het dan ? De vraag is of ze opeens eenzijdig kunnen eisen dat het moet veranderen.
De financiële instellingen moeten hun boeltje op orde gaan brengen. Veel zaken zijn lang op hun beloop gelaten.
Erthanax
vindt dit leuk
Precies, Robeco is daarvoor op de vingers getikt en ze zijn nu bezig om "hun klanten te kennen". Dat vergt kennelijk al ruim een jaar zo'n grote inspanning dat ze geen nieuwe klanten kunnen aannemen.
Overigens kiezen ze wel een beetje flauwe oplossing. Door nu te eisen dat de tegenrekening op op exact dezelfde naam moet staan als de Robeco-rekening, leggen ze de controle bij de bank van de tegenrekening en hoeft Robeci geen identificatieproces in te richten; dat is althans mijn indruk.
Overigens kiezen ze wel een beetje flauwe oplossing. Door nu te eisen dat de tegenrekening op op exact dezelfde naam moet staan als de Robeco-rekening, leggen ze de controle bij de bank van de tegenrekening en hoeft Robeci geen identificatieproces in te richten; dat is althans mijn indruk.
Klopt. Ze kunnen er ook voor kiezen de andere rekeninghouder van de tegenrekening om identificatie te vragen. Want daar gaat het om. Is echter wel weer iets lastiger.
Erthanax schreef: ↑07 feb 2022 18:54Precies, Robeco is daarvoor op de vingers getikt en ze zijn nu bezig om "hun klanten te kennen". Dat vergt kennelijk al ruim een jaar zo'n grote inspanning dat ze geen nieuwe klanten kunnen aannemen.
Volgens mij is dat niet juist. Ik heb al jaren een spaarrekening bij Leaseplanbank, met een tegenrekening bij ING. Nooit een andere tegenrekening gehad.
De beide rekeningen staan op precies dezelfde naam, maar onderlaatst kreeg ik van Leaseplanbank het verzoek mij te identificeren. Dat heb ik uiteraard gedaan.
"Het is bij de afdeling Beleggingsservice drukker dan normaal. Dit heeft te maken met onze oproep aan klanten om hun gegevens aan te vullen." Vorig jaar ook tevergeefs geprobeerd de gegevens aan te vullen. Dat lukte met geen mogelijkheid. Voorgesteld om de rekening op te heffen, dan is het probleem opgelost. Maar dat kan pas als je de gegevens hebt aangepast.
Er staat nog € 0,07 op de rekening. 

-
De vraag is dus nog steeds of ze dit kunnen eisen; ik krijg door de reacties de indruk dat het VRAGEN om de tenaamstelling hetzelfde te maken, voor Robeco de makkelijkste manier is om aan hun (controle)verplichtingen te voldoen. Wil de klant dit niet, dan moeten ze iets anders doen, leid ik daaruit af.