De slapstick van de IKEA keuken...
De slapstick van de IKEA keuken...
Onze ervaring met de IKEA keukens was positief, dus wij hadden besloten om in ons nieuwe huis weer te kiezen voor een IKEA keuken. Na een prettig gesprek met de verkoopster zijn wij overgegaan tot de aankoop van de keuken inclusief maatwerk blad. Gesteld werd wel, er zijn enkele leveringsproblemen met de frontjes maar in jullie geval zijn dat er maar een paar (5 in totaal). "Maakt u zich geen zorgen wij houden in de gaten dat wanneer deze binnen komen, wij u er van op de hoogte stellen". So far so good! Zou je zeggen...
Op zondag worden wij gebeld door een collega van de verkoopster met de mededeling dat de leverancier van het maatwerkblad failliet is gegaan maar dat de IKEA er bijna uit is met een andere leverancier. (In eerste instantie dacht ik nog, wat is nu precies mijn probleem want de IKEA is toch niet failliet?) Helaas was dat een domme aanname want het was wel degelijk ons probleem want die bieden wel bladen aan maar met de verplichting dat dit bedrijf ook het blad inmeet en plaatst. Dit kost ons dan wel 700 euro extra vanwege de garantie. De discussie over die 700 euro ben ik niet aangegaan aangezien dit naar mijns inziens niet mijn probleem was. Na een paar dagen konden wij in ieder geval op internet kijken hoe de nieuwe bladen eruit zouden komen te zien. Nadat we een nieuw blad hadden uitgekozen op internet duurde het twee weken (nadat ik de klantenservice maar eens had gebeld) voordat er weer eens contact was. Na een heel verhaal werd ons verteld dat we naar de winkel konden gaan zodat we naar de nieuwe bladen konden gaan kijken en de 700 euro zou voor rekening komen van de IKEA.....
Het zou geen slapstick zijn als het nu ook klaar was geweest maar niks was anders waar want de order werd in zijn geheel gecanceld zonder dat wij daar akkoord voor hadden gegeven met als gevolg dat er nu nog meer frontjes niet geleverd konden worden! Onderhand alweer 9 frontjes die niet geleverd konden worden.
Na een gesprek met de teamleider zijn we dan toch maar gaan kijken naar de nieuwe werkbladen bij de IKEA Delft (OP ZATERDAG met twee kleine kinderen) Maar je raadt het niet? De bladen waren nog niet beschikbaar in de showroom. Dus weer voor niks die kant op gereden.
RESUME: we hebben nu uit pure wanhoop maar alleen de binnen kasten besteld omdat anders de aannemer weg zou lopen en zijn onderhand maar zelf op zoek naar de frontpanelen en het werkblad van onze keuken. Zucht!! NOOIT MEER EEN KEUKEN VAN DE IKEA
Op zondag worden wij gebeld door een collega van de verkoopster met de mededeling dat de leverancier van het maatwerkblad failliet is gegaan maar dat de IKEA er bijna uit is met een andere leverancier. (In eerste instantie dacht ik nog, wat is nu precies mijn probleem want de IKEA is toch niet failliet?) Helaas was dat een domme aanname want het was wel degelijk ons probleem want die bieden wel bladen aan maar met de verplichting dat dit bedrijf ook het blad inmeet en plaatst. Dit kost ons dan wel 700 euro extra vanwege de garantie. De discussie over die 700 euro ben ik niet aangegaan aangezien dit naar mijns inziens niet mijn probleem was. Na een paar dagen konden wij in ieder geval op internet kijken hoe de nieuwe bladen eruit zouden komen te zien. Nadat we een nieuw blad hadden uitgekozen op internet duurde het twee weken (nadat ik de klantenservice maar eens had gebeld) voordat er weer eens contact was. Na een heel verhaal werd ons verteld dat we naar de winkel konden gaan zodat we naar de nieuwe bladen konden gaan kijken en de 700 euro zou voor rekening komen van de IKEA.....
Het zou geen slapstick zijn als het nu ook klaar was geweest maar niks was anders waar want de order werd in zijn geheel gecanceld zonder dat wij daar akkoord voor hadden gegeven met als gevolg dat er nu nog meer frontjes niet geleverd konden worden! Onderhand alweer 9 frontjes die niet geleverd konden worden.
Na een gesprek met de teamleider zijn we dan toch maar gaan kijken naar de nieuwe werkbladen bij de IKEA Delft (OP ZATERDAG met twee kleine kinderen) Maar je raadt het niet? De bladen waren nog niet beschikbaar in de showroom. Dus weer voor niks die kant op gereden.
RESUME: we hebben nu uit pure wanhoop maar alleen de binnen kasten besteld omdat anders de aannemer weg zou lopen en zijn onderhand maar zelf op zoek naar de frontpanelen en het werkblad van onze keuken. Zucht!! NOOIT MEER EEN KEUKEN VAN DE IKEA
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Een mooi verhaal en bedankt voor je bericht.
Onze oplossing: zelf aan de slag of elders maatwerk bestellen.
Onze oplossing: zelf aan de slag of elders maatwerk bestellen.
Robert 41
vindt dit leuk
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Voor hetzelfde geld koop je een maatwerk keuken bij een keukenspecialist.
Kies er dan een die direct de netto prijs geeft en waar je niet hoeft te onderhandelen over de prijs, dan betaal je namelijk altijd teveel. Geef eerlijk het budget aan en investeer in het adviesgesprek.
Kies er dan een die direct de netto prijs geeft en waar je niet hoeft te onderhandelen over de prijs, dan betaal je namelijk altijd teveel. Geef eerlijk het budget aan en investeer in het adviesgesprek.
Robert 41
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Ik dacht het bier en de chips klaar te zetten, valt dat even tegen met die slapstick.
Maar even to the point: dat die leverancier failliet is, daar kan Ikea niets aan doen, dat snap je zelf wel. En leveringsproblemen? Dat is intussen met veel producten. Oorzaak: vervoer vanuit Azië gaat belabberd, logistieke en personele problemen enzovoorts. Zelfs Ikea kan geen ijzer met handen breken, dus ja...
Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken? Dat jullie geen keuken meer bij Ikea zullen kopen is duidelijk. Maar aangezien er met de kwaliteit niets mis is ( ) zullen anderen dat gewoon blijven kopen.
Maar even to the point: dat die leverancier failliet is, daar kan Ikea niets aan doen, dat snap je zelf wel. En leveringsproblemen? Dat is intussen met veel producten. Oorzaak: vervoer vanuit Azië gaat belabberd, logistieke en personele problemen enzovoorts. Zelfs Ikea kan geen ijzer met handen breken, dus ja...
Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken? Dat jullie geen keuken meer bij Ikea zullen kopen is duidelijk. Maar aangezien er met de kwaliteit niets mis is ( ) zullen anderen dat gewoon blijven kopen.
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Dat heb ik toen der tijd gedaan, keuken bij IKEA en apparatuur en blad ergens anders.
Blad kwam eigenlijk omdat IKEA niet had wat wij wilden.
bupaul
vindt dit leuk
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
in vorm en functie zijn de in prijs vergelijkbare keukenboeren, net zulke dozenschuivers als Ikea. Sterker nog, er gaan vrij irritante reclames rond van eentje, en daarin zie je gewoon een spaanplaatfabriek waar ze die kastjes in standaardmaten produceren in bulk.crazyme schreef: ↑17 feb 2022 22:37Voor hetzelfde geld koop je een maatwerk keuken bij een keukenspecialist.
Kies er dan een die direct de netto prijs geeft en waar je niet hoeft te onderhandelen over de prijs, dan betaal je namelijk altijd teveel. Geef eerlijk het budget aan en investeer in het adviesgesprek.
Een echte maatwerkkeuken, koop je niet voor de prijs van een Ikea keuken.
Het feit dat TS vrij bot stelt dat het faillissement van het maatwerk keukenblad bedrijfje niet zijn probleem is, somt de insteek vanuit de klant wel aardig goed op wat mij betreft. Dat is weliswaar in theorie zo, maar in de praktijk sijpelen die gevolgen wél door tot aan de klant. Idem de globale logistieke problemen, die nog lang niet voorbij zijn.
bupaul
vindt dit leuk
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Dat is eindelijk het grootste manco aan Ikea keukens, de frontjes zijn ontworpen voor een internationaal publiek, en de Nederlandse smaak wijkt hier van af.
Daarbij is het aantal kastjes beperkt en moet je de kastjes ook nog eens monteren. Is een kastje niet haaks gemonteerd dan is een strak resultaat onmogelijk.
Robert 41
vindt dit leuk
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Als je een natuur stenen aanrecht blad wil, ga een bij een grafstenen bedrijf langs of die misschien ook aanrecht bladen kan leveren.
Scheelde ons een hoop geld, stuk goedkoper dan in een keuken zaak.
Dit geldt ook voor keramische bladen.
Gewoon eens rond kijken op internet, genoeg te vinden.
Let wel op dat je bij het bedrijf de bladen kunt gaan bekijken.
Frontjes kun je ook voor rondkijken, gezien je standaard kasten hebt, zijn die frontjes ook los leverbaar bij andere bedrijven.
Scheelde ons een hoop geld, stuk goedkoper dan in een keuken zaak.
Dit geldt ook voor keramische bladen.
Gewoon eens rond kijken op internet, genoeg te vinden.
Let wel op dat je bij het bedrijf de bladen kunt gaan bekijken.
Frontjes kun je ook voor rondkijken, gezien je standaard kasten hebt, zijn die frontjes ook los leverbaar bij andere bedrijven.
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Hornbach. Ik dacht dat in Alphen a/d Rijn een fabriek zat die composiet aanrechtbladen maakt. Hebben wij ook n.l.
Robert 41
vindt dit leuk
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Bedankt voor je reactie en sorry dat de entertainment waarde niet voldoende was voor de chips en cola.witte angora schreef: ↑18 feb 2022 00:53Ik dacht het bier en de chips klaar te zetten, valt dat even tegen met die slapstick.
Maar even to the point: dat die leverancier failliet is, daar kan Ikea niets aan doen, dat snap je zelf wel. En leveringsproblemen? Dat is intussen met veel producten. Oorzaak: vervoer vanuit Azië gaat belabberd, logistieke en personele problemen enzovoorts. Zelfs Ikea kan geen ijzer met handen breken, dus ja...
Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken? Dat jullie geen keuken meer bij Ikea zullen kopen is duidelijk. Maar aangezien er met de kwaliteit niets mis is ( ) zullen anderen dat gewoon blijven kopen.
Het is echter niet correct dat het faillissement het probleem van de consument moet zijn. Want wij hebben namelijk een overeenkomst met de ikea en niet met de leverancier van de Ikea. De hele grondstoffen discussie snap ik, maar daar hebben meer ondernemers last van en die leveren (soms later) hetgeen wat je bestelt. Dus is geen excuus om je achter te verschuilen en dan maar gewoon niet te leveren of achteraf de spelregels veranderen.
En verder prima dat mensen gewoon een keuken bij Ikea kopen is prima. Maar met onze ervaring wellicht weer een stukje wijzer worden om de juiste afweging te maken.
P.s. Fijn dat de mensen meedenken om een maatwerkblad ergens anders te halen. Dit gaan we nu ook doen met de frontjes
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Dat die stelling wel degelijk correct is bewijst dit topic. Je miskent het verschil tussen theorie en praktijk. Als de verkoper niet kan leveren, om wat voor reden dan ook, is dat weliswaar mogelijk wanprestatie van de kant van de verkoper. Maar de facto is het gewoon jouw probleem als koper.
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Bedankt voor deze open deurMoneyman schreef: ↑21 feb 2022 18:21Dat die stelling wel degelijk correct is bewijst dit topic. Je miskent het verschil tussen theorie en praktijk. Als de verkoper niet kan leveren, om wat voor reden dan ook, is dat weliswaar mogelijk wanprestatie van de kant van de verkoper. Maar de facto is het gewoon jouw probleem als koper.
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Graag gedaan, soms zijn zelfs open deuren blijkbaar nodig.
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Kun je met dekkingskoop dit probleem weer bij IKEA leggen?Moneyman schreef: ↑21 feb 2022 18:21Dat die stelling wel degelijk correct is bewijst dit topic. Je miskent het verschil tussen theorie en praktijk. Als de verkoper niet kan leveren, om wat voor reden dan ook, is dat weliswaar mogelijk wanprestatie van de kant van de verkoper. Maar de facto is het gewoon jouw probleem als koper.
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Lastig verhaal word dat; vind maar eens exact hetzelfde product als de IKEA levert. Dezelfde dikte, gewicht, folie of gebruikte lak.16again schreef: ↑22 feb 2022 23:28Kun je met dekkingskoop dit probleem weer bij IKEA leggen?Moneyman schreef: ↑21 feb 2022 18:21Dat die stelling wel degelijk correct is bewijst dit topic. Je miskent het verschil tussen theorie en praktijk. Als de verkoper niet kan leveren, om wat voor reden dan ook, is dat weliswaar mogelijk wanprestatie van de kant van de verkoper. Maar de facto is het gewoon jouw probleem als koper.
Gaat niet werken denk ik, zo'n dekkingskoop
Re: De slapstick van de IKEA keuken...
Ja, dat kan, mits:16again schreef: ↑22 feb 2022 23:28Kun je met dekkingskoop dit probleem weer bij IKEA leggen?Moneyman schreef: ↑21 feb 2022 18:21Dat die stelling wel degelijk correct is bewijst dit topic. Je miskent het verschil tussen theorie en praktijk. Als de verkoper niet kan leveren, om wat voor reden dan ook, is dat weliswaar mogelijk wanprestatie van de kant van de verkoper. Maar de facto is het gewoon jouw probleem als koper.
- er daadwerkelijk een koopovereenkomst inclusief de ontbrekende delen is gesloten (dat is bij Ikea niet vanzelfsprekend);
- je een vergelijkbaar product kunt vinden. Het product hoeft niet exact hetzelfde te zijn, zoals Riddert in de post hiervoor suggereert, maar wel vergelijkbaar;
- het prijsverschil redelijk is.
Als Ikea niet kan leveren en andere leveranciers wél, zou dit een voorbeeld zijn van een casus waarin een dekkingskoop het probleem op kan lossen.
Nadeel is natuurlijk wel dat je dan met een keuken zit die bij diverse partijen vandaan komt, zodat je bij garantie-issues gedoe krijgt. Zelf zou ik, als er aan de bovengenoemde voorwaarden is voldaan, eerder voor ontbinding gaan.
Ik denk overigens, gezien de laatste alinea van TS waarin hij aangeeft slechts de binnenkastjes besteld te hebben, dat er géén sprake is van een overeenkomst inclusief ontbrekende delen, en dat een dekkingskoop en ontbinding dus geen van beide tot de mogelijkheden behoren.
Persoonlijk zou ik, na deze voorgeschiedenis, helemaal niets besteld hebben en linea recta naar een andere leverancier zijn gereden.