PostNL verhoogt inklaringskosten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Sknvh19

PostNL verhoogt inklaringskosten

Ongelezen bericht door Sknvh19 »

25 febr. een brief van PostNL gekregen dat ik inklaringskosten moet betalen. Geen probleem, wist ik. Alleen de brief van PostNL gaf ook aan dat ik de VOOR 25 febr. €4,54 inklaringskosten moest betalen. Dat lukte dus niet. Nu moet ik ineen €7,54 inklaringskosten betalen. Volgens de factuur €0,54 btw en €7 afhandelingskosten.

Mag dit zomaar? Het is een factuur van PostNL, btw dient volgens mij via de belastingdienst betaalt te worden. En €7 afhandelingskosten lijkt mij ook buitenproportioneel veel. Zeker omdat ik ook aan de afzender verzendkosten heb betaald.

sylvesterb

Re: PostNL verhoogt inklaringskosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Sknvh19 schreef:
26 feb 2022 12:02
25 febr. een brief van PostNL gekregen dat ik inklaringskosten moet betalen. Geen probleem, wist ik. Alleen de brief van PostNL gaf ook aan dat ik de VOOR 25 febr. €4,54 inklaringskosten moest betalen. Dat lukte dus niet. Nu moet ik ineen €7,54 inklaringskosten betalen. Volgens de factuur €0,54 btw en €7 afhandelingskosten.

Mag dit zomaar? Het is een factuur van PostNL, btw dient volgens mij via de belastingdienst betaalt te worden. En €7 afhandelingskosten lijkt mij ook buitenproportioneel veel. Zeker omdat ik ook aan de afzender verzendkosten heb betaald.
Er is niet verhoogd, het tarief is € 4,00 als je online betaald en € 7,00 als je bij het PostNL punt betaald. De inklaringskosten staan los van de BTW deze betaalt PostNL door aan de belastingdienst, zij regelen de gehele afhandeling (inklaring) voor jouw.

Dus als je het wist waarom verbaast over de tarieven ze zijn gewoon online te vinden:

https://www.postnl.nl/campagnes/aankope ... lsrc=aw.ds

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Verzendkosten hebben natuurlijk niets met inklaringskosten te maken. En als je het buitensporig veel vindt wat ze vragen kan je ons waarschijnlijk ook wel voorrekenen wat de werkelijke kosten zijn. Ben benieuwd.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Sknvh19 schreef:
26 feb 2022 12:02
Ja, net als u, elke burger en elk bedrijf staat het PostNL vrij zèlf haar tarieven te bepalen. Of het "buitenproportioneel" is of niet is daarbij géén factor maar als u het vergelijkt met de afhandelingstarieven van andere koeriers en zelfs van postbedrijven in andere EU lidstaten, komen de PostNL tarieven ergens onder de middenmoot uit.

Er moet een electronische aangifte worden gedaan en BTW worden voorgeschoten door PostNL - dat, en dan voor miljoenen pakketjes, zorgt voor een kostenpost. Maar wat veel mensen vergeten is dat onbetaalde pakketjes uit de stroom moeten worden gevist en apart moeten worden opgeslagen in een RTO (Ruimte voor Tijdelijke Opslag), een soort opslag onder douane supervisie waar zowel IT systemen als fysieke faciliteiten en mankracht voor nodig zijn.

Dáár zijn die €4 (of €7 bij afhalen) slechts een druppel op een gloeiende plaat en de te verdelen marges met de verzendende partijen, meestal in het verre oosten, zijn dan ook flinterdun en uitgedrukt in fracties van een cent per pakje. De èchte winst moet komen van de kwantiteit. Eén miljoen keer één cent is nog steeds €10K en de pakjesstroom wordt tegenwoordig in miljoenen geteld.

De taart is zó groot dat véél externe partijen ook proberen een romige punt te bemachtigen. IOSS administratie bedrijven, fiscaal vertegenwoordigers, software leveranciers moeten allemaal vol aan de bak om de nieuwe EU Douane systemen werkbaar te maken. Iets dergelijks gebeurt nu in het UK die vorig jaar óók nieuwe regels op B2C pakketjes heeft ingevoerd.

En voor diegenen die alsmaar klagen dat dit overbodige bureaucratie is van macht- en geldbewuste overheden en van het gevaarlijke "Brussel" (of Straatsburg): géén van ons wil apparaatjes waarvan de accu's spontaan ontploffen, speelgoed met cadmium en ander gif voor onze kinderen. Niemand wil alle milieu-, gezondheid- en veilgheidseisen overboord gooien waar wij op willen vertrouwen. Niemand wil gelectrocuteerd worden door een telefoonoplader waar géén keurmerk op zit. Niemand van ons wil dat er gevaarlijke fakes van cruciale vliegtuig- of andere technische onderdelen in omloop komen. En ook: niemand wil dat er zo veel goedkope troep kan worden geimporteerd dat we de makers van onze eigen goedkope troep failliet laten gaan - je zal er maar werken bijvoorbeeld. We willen eigenlijk ook al niet overspoeld worden door grote hoeveelheden postpakketjes met gevaarlijke drugs, fake medicijnen of nier-beschadigende afslank thee en voedselsupplementen.

Dus hebben we een systeem nodig om die alsmaar groeiende tsunami van pakjes uit verre landen kritisch te bemonsteren, te volgen en waar nodig te blokkeren. Met de al-oude "paar mannetjes met uniform in een loods" hebben we jaren geleden al afgerekend maar er zijn blijkbaar drastischere maatregelen nodig om the stroom onder controle te houden.

Maar dit gaat allemaal NIET over u want u importeert dergelijke troep niet, u doet niet aan drugs of dropshipping van goedkope en gevaarlijke, milieu-vervuilende zooi. U zou nooit iets importeren terwijl u het ook gewoon hier kunt kopen voor een paar euro méér en mèt de nodige garanties en toezicht van de NVWA en andere consumenten-veiligheids organisaties. U koopt géén goedkope namaak Rolexen, Lacoste truitjes of Nike trainers voor onmogelijk lage prijzen want u wéét dat dat niet kàn kloppen...
Laatst gewijzigd door newmikey op 26 feb 2022 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als u die kosten hoog vind zou ik zeker nooit wat importeren met DHL want die vragen het tienvoudige. U importeert en bent verantwoordelijk voor de afdracht. Dar kost geld maar zelf importeren is een keuze, u kunt uw behoefte ook binnen de EU aanschaffen en dan zijn er geen importkosten

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

DeZevendeHenk schreef:
26 feb 2022 17:15
Als u die kosten hoog vind zou ik zeker nooit wat importeren met DHL want die vragen het tienvoudige. U importeert en bent verantwoordelijk voor de afdracht. Dar kost geld maar zelf importeren is een keuze, u kunt uw behoefte ook binnen de EU aanschaffen en dan zijn er geen importkosten
En als je het in de EU koopt heb je ook nog eens wettelijke consumentenbescherming. Als je buiten de EU koopt hangt dat helemaal af van de welwillendheid van de verkoper. Best wel een beetje krom: dan hebben de consumentenbonden van diverse Europese landen gezamenlijk jarenlang gelobbyd voor betere consumentenbescherming. Dan hebben we bescherming die het beste is ter wereld, en dan gaan mensen elders kopen.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

PeterPeters1966 schreef:
26 feb 2022 22:20
Best wel een beetje krom: dan hebben de consumentenbonden van diverse Europese landen gezamenlijk jarenlang gelobbyd voor betere consumentenbescherming. Dan hebben we bescherming die het beste is ter wereld, en dan gaan mensen elders kopen.
Het sleutelwoord is goedkoop. Ik vraag me wel eens af of een knop "ik zie af van m'n retour recht in ruil voor 10% korting" veel gebruikt zou worden en waarom dat dan niet mag maar zelf rommel importeren zonder garantie uit China halen dan wel.

Gesloten