Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
montein
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2022 09:43

Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door montein »

Hallo, ik heb werkzaamheden laten verrichten op een perceel. In de offerte stond een post Onvoorzien die bijna 20 % was van het totaal bedrag. Ik heb toen al aangegeven dat ik dit opmerkelijk hoog vond. Maar bedacht mij dat ik gewoon even moest wachten op de eind afrekening om te zien wat hier mee gedaan zou worden.

Nu, in de eindafrekening, willen ze die post volledig afrekenen, maar ik heb gevraagd naar bewijs van van die post. De tegenpartij komt nu niet met bonnen maar met extra manuren op een post die ook al in de gewone factuur stond (verrekend was), maar nu met bijna 1,5 keer zoveel extra manuren.

Ik vind dit ongeloofwaardig. In het hele proces is nergens aangegeven of overlegd dat er meer manuren nodig zouden zijn (en volgens mij zijn die ook niet gemaakt).

Een extra punt is ook nog dat de tegenpartij de opdracht niet volledig heeft kunnen afronden. Er was van onze kant extra inspanning nodig om de laatste restjes op te ruimen. Ook die uren worden door de tegenpartij niet mee gerekend (danwel van het totaal afgetrokken).

Ik hoor graag een mening.

rvjapio
Berichten: 1025
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft een stelpost 'onvoorzien' geaccepteerd van 20%, zonder toelichting. Dat is dus een maximum bedrag. Het is niet meer dan logisch dat die post uiteindelijk concreet wordt gespecificeerd, want het bedrag kan ook minder zijn. Zie bijgaande toelichting van eigen huis: https://www.eigenhuis.nl/actueel/blog/2 ... et-je-op#/ .

Zo te lezen heeft u nog niet betaald. Dat zou ik zo houden totdat u de concrete specificatie heeft ontvangen plus de redenen van die post. Want die heet niet voor niks 'onvoorzien'.

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door DeetjeB »

vraag een uren-specificatie op. hopelijk kunt u die controleren, als u weet wanneer ze er waren van en tot hoelaat.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dit is gewoon pure oplichting. Trap er niet in

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

J. Deltoer schreef:
23 mar 2022 19:16
Dit is gewoon pure oplichting. Trap er niet in
Dan moet TS aangifte doen.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
23 mar 2022 20:53
J. Deltoer schreef:
23 mar 2022 19:16
Dit is gewoon pure oplichting. Trap er niet in
Dan moet TS aangifte doen.
Waarom MOET TS dat?
Volgens mij moet een mens maar een ding.....

montein
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2022 09:43

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door montein »

Als eerste dank voor alle adviezen / meningen. Zeer behulpzaam om deze te lezen.

Ik heb inderdaad nog niet alles betaald. Er is een Voorschot betaald van 75 %, met de rest wacht ik natuurlijk nog :)

Verdere uitleg:
In de offerte zijn werkzaamheden begroot over 2 posten, respectievelijk van 22 en 32 uur
Nu achteraf, worden als post Onvoorzien, 28 uur gedeclareerd met werkzaamheden uit dezelfde posten.

In de tussentijd en na afloop is nergens melding gemaakt dat er extra uren nodig zouden zijn.

Ik heb de werkzaamheden zelf niet kunnen controleren maar uit correspondentie blijkt dat het project in circa 5 dagen is afgerond. Ook in dat kader vind ik die extra 28 uur nogal veel :)

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Uren die besteed zijn aan de werkzaamheden die reeds in de offerte gespecificeerd zijn, tellen niet als onvoorzien. Als je een badkamer hebt laten verbouwen, dan is het aan de aannemer om voor zijn offerte in te schatten hoelang bijvoorbeeld het verleggen van de leidingen en het opnieuw betegelen duurt. Als het werk in de praktijk langer duurt, maar dat niet komt omdat er "onaangename verrassingen" tijdens het werk tevoorschijn kwamen, dan is dat het risico voor de aannemer.

De stelpost "onvoorzien" gaat over werkzaamheden die niet direct te voorzien waren tijdens het opnemen van de offerte. Als we weer het voorbeeld van de badkamer nemen:
Stel dat in die badkamer altijd al een koof aanwezig was met daarin veel leidingen, en na het wegbreken van de oude tegels blijkt dat die koof door een kleine lekkage helemaal verrot is, dan is het vervangen van de leidingen in die koof en het vernieuwen van de koof zelf wel "onvoorzien".

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

montein schreef:
23 mar 2022 22:27
Ik heb inderdaad nog niet alles betaald. Er is een Voorschot betaald van 75 %, met de rest wacht ik natuurlijk nog :)
Als die resterende 25% overeenstemt met het meerwerk, is dat terecht. Als daar nog een gat tussen zit, zou ik het onbetwiste deel wél vast betalen. Aan je eerdere post te zien zou dat nog 5% van het totaalbedrag zijn.
montein schreef:
23 mar 2022 22:27
Verdere uitleg:
In de offerte zijn werkzaamheden begroot over 2 posten, respectievelijk van 22 en 32 uur
Nu achteraf, worden als post Onvoorzien, 28 uur gedeclareerd met werkzaamheden uit dezelfde posten.

In de tussentijd en na afloop is nergens melding gemaakt dat er extra uren nodig zouden zijn.
Dat is niet acceptabel. Meerwerk is geen vrijbrief om verkeerd ingeschatte uren alsnog te kunnen rekenen, maar ziet echt op werkzaamheden niet ten tijde van de offerte niet voorzien waren. Het klinkt vooral als een manier om stijgende inkoopprijzen even via de achterdeur aan jou in rekening te brengen.

Ik zou schriftelijk aangeven:
- dat je de meerwerkpost betwist;
- dat de aangegeven onderbouwing niet volstaat;
- dat je het onbetwiste deel zult betalen (als dat nog niet gebeurd is);
- dat je, behoudens een meer concrete en aantoonbare onderbouwing (waarna je je standpunt kunt heroverwegen), niets meer van hen wilt horen;
- dat je je het recht voorbehoud om, als ze verdere stappen zetten, een tegenclaim in te dienen voor de onterecht in rekening gebrachte uren terzake het opruimwerk.

Als ze die meerwerkuren willen hebben, moeten ze maar gaan dagvaarden.

criticus2
Berichten: 1121
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door criticus2 »

is de offerte verder op basis van aangenomen werk? of op basis van nacalculatie? gezien de post onvoorzien denk ik het eerste. Dan mag aan de andere posten niet getornd worden in ieder geval.

montein
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2022 09:43

Re: Post Onvoorzien factuur van 20% zonder specificatie

Ongelezen bericht door montein »

Veel dank voor alle bijdragen!

Ik heb nu genoeg voor een gedegen tegen reactie.

Dank voor jullie moeite!

Gesloten