Testament

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
chileen

Testament

Ongelezen bericht door chileen »

Is het mogelijk om in een testament de erfgenamen te benoemen op basis van hun relatie ipv met hun volledige namen??

Mijn familie is nog niet geheel uitgekristalliseerd en ik wil daar graag rekening mee houden.

Ivo.w

Re: Testament

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik vermoed dat dat wel mogelijk is, indien de vastlegging eenduidige is.

Bijvoorbeeld: "vijftig procent van mijn vermogen moet worden verdeeld over mijn kleinkinderen" is een heel duidelijke verwijzing over wie dat deel van het vermogen verdeeld wordt. Of er maar één kleinkind is op moment van overlijden, of dat het er misschien wel 15 veranderd niets aan die duidelijkheid. Het veranderd alleen de grootte van het aandeel per kleinkind. Voor veel familieleden is zo een eenduidige verwijzing op te nemen, zonder daadwerkelijk de naam of namen van de persoon/personen te noemen.

Een verwijzing als "mijn beste vriend erft mijn gouden horloge" is dan wel weer problematisch en onduidelijk. Degene die de erfenis afhandelt kan moeilijk weten wij van uw 3 goede vrienden in uw ogen ook uw 'beste vriend' is. Daarmee is verwijzen naar vrienden en kennissen zonder hun naam in het testament op te nemen heel lastig en waarschijnlijk vaak onmogelijk.

chileen

Ongelezen bericht door chileen »

Ivo.w schreef:
29 mar 2022 17:42
Ik vermoed dat dat wel mogelijk is, indien de vastlegging eenduidige is.

Bijvoorbeeld: "vijftig procent van mijn vermogen moet worden verdeeld over mijn kleinkinderen" is een heel duidelijke verwijzing over wie dat deel van het vermogen verdeeld wordt. Of er maar één kleinkind is op moment van overlijden, of dat het er misschien wel 15 veranderd niets aan die duidelijkheid. Het veranderd alleen de grootte van het aandeel per kleinkind. Voor veel familieleden is zo een eenduidige verwijzing op te nemen, zonder daadwerkelijk de naam of namen van de persoon/personen te noemen.

Een verwijzing als "mijn beste vriend erft mijn gouden horloge" is dan wel weer problematisch en onduidelijk. Degene die de erfenis afhandelt kan moeilijk weten wij van uw 3 goede vrienden in uw ogen ook uw 'beste vriend' is. Daarmee is verwijzen naar vrienden en kennissen zonder hun naam in het testament op te nemen heel lastig en waarschijnlijk vaak onmogelijk.
Dat is inderdaad het geval.

De erflater heeft:

5 kinderen allemaal in de leeftijd eind 50 tot begin 70
Een behoorlijk aantal kleinkinderen waarvan de jongste in de 40 zijn.
Een behoorlijk aantal achterkleinkinderen waarvan de eerste 3 nu de volwassenheid hebben bereikt.

Een kleinkind is recentelijk gescheiden en heeft met zijn nieuwe vrouw plannen voor een gezin, het is belangerijk dat deze achterkleinkinderen niet achtergesteld worden.

Daarnaast is het niet onmogelijk dat een van de achterkleinkinderen kinderen krijgt voordat de persoon overlijdt.

Is het ook mogelijk om een verschil te maken tussen minderjarig en meerderjarig op moment van overlijden?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

chileen schreef:
29 mar 2022 17:52
Is het ook mogelijk om een verschil te maken tussen minderjarig en meerderjarig op moment van overlijden?
Ja, dat kan ook, want ook dat is expliciet vast te leggen en een objectief criterium.

Ik vraag me alleen wel gelijk af waarom puur de leeftijd een criterium zou zijn, maar dat terzijde.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals al opgemerkt is het geen probleem om kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen en zelfs achter-achterkleinkinderen generiek te noemen in een testament en ook de leeftijd (op datum overlijden van de erflater) is geen probleem. Althans voor zover het de formulering van de tekst betreft. Er zijn wel wat andere punten waar de erflater rekening mee moet houden.

Kinderen hebben altijd recht op de legitieme portie, kort door de bocht is dat de helft van wat ze zouden krijgen volgens de wettelijke verdeling. Als de erflater geen echtgenoot/echtgenote meer heeft, kan dus maximaal de helft van de nalatenschap verdeeld worden onder kleinkinderen (en verder).

Als in het testament ook de derde, vierde en zelfs vijfde generatie genoemd worden, wat gebeurt er dan als er kort na overlijden van de erflater nog een achterkleinkind of achter-achterkleinkind geboren wordt? "Ja sorry jij bent net te laat geboren, je broertje heeft nog net 1000 euro van overgrootvader geërfd." Dergelijke verschillen leiden gemakkelijk tot onenigheid in de familie ("Ja, jullie Chantal was net op tijd zwanger, maar ons Marieke heeft natuurlijk weer pech. Dat was ook al toen enz."

Is het de bedoeling dat klein/achter enz. kinderen per persoon hetzelfde bedrag krijgen (eventueel per laag verschillend)? Dat zou kunnen betekenen dat niet elke "staak" (kind plus nakomelingen) eenzelfde bedrag krijgt, als niet elk kind evenveel nakomelingen heeft.

Dat is te ondervangen met een staaksgewijze verdeling: voor elk kind plus nakomelingen is 20% beschikbaar, waarvan minimaal de helft (dus 10%) voor het kind; de overige 10% kan dan onder zijn/haar nakomelingen verdeeld worden. Bv. xxx euro voor achter en achter-achter kleinkinderen, het restant in gelijke delen onder de kleinkinderen.

Een andere mogelijkheid is om per laag een percentage van de nalatenschap te benoemen, dus (minimaal) 50% voor de kinderen, en dan bv 30% voor alle kleinkinderen, en 20% voor alle achterkleinkinderen. Persoonlijk zou ik achter-achterkleinkinderen die er misschien zouden zijn niet in een testament opnemen. Stel die percentages dan wel zorgvuldig vast, opdat "diepere lagen" steeds minder erven.

Als de kinderen allen 50-70 jaar zijn, kan ik me voorstellen dat die niet op "de erfenis van moeder" zitten te wachten. In iets mindere mate geldt dat ook voor de kleinkinderen, als de jongste al 40 is. De drie inmiddels volwassen achterkleinkinderen (en hun nog minderjarige broers/zussen) kunnen de erfenis waarschijnlijk het best gebruiken. Maar let op: achterkleinkinderen erven 2274 euro belastingvrij, over het meerdere moeten zij 18% erfbelasting betalen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heerlijk onderwerp. Iets voor een doorwrochte familieroman. 😁

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het is aan te raden om in het testament toe te voegen dat de erfenis "buiten de echt" valt. Dan krijgt bij toekomstige scheidingen de "koude kant" niet de helft van dat bedrag (als er sprake is van gemeenschap van goederen heeft de ex zonder deze bepaling recht op de helft).

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
29 mar 2022 19:09
Als de kinderen allen 50-70 jaar zijn, kan ik me voorstellen dat die niet op "de erfenis van moeder" zitten te wachten. In iets mindere mate geldt dat ook voor de kleinkinderen, als de jongste al 40 is. De drie inmiddels volwassen achterkleinkinderen (en hun nog minderjarige broers/zussen) kunnen de erfenis waarschijnlijk het best gebruiken. Maar let op: achterkleinkinderen erven 2274 euro belastingvrij, over het meerdere moeten zij 18% erfbelasting betalen.
Dat laatste is dus een belangrijke reden waarom er vaak toch voor gekozen wordt om juist niet te veel aan de achterkleinkinderen en kleinkinderen te geven. De vrijstelling is veel kleiner dan de ruim 20k voor kinderen en kleinkinderen en het tarief voor het deel boven de vrijstelling is ook bijna het dubbele van het tarief voor kinderen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Minimaliseren van de in totaal te betalen erfbelasting vind niet iedereen belangrijk. Er zijn genoeg (over)grootouders die (achter)kleinkinderen rechtstreeks iets willen nalaten. Maar als het de bedoeling is dat het bv om 1000 euro gaat, moet het legaat dus 1219 euro zijn (als de legataris de erfbelasting betaalt). De erflater moet zich daar wel van bewust zijn.

Uitsluitingsclausules (niet in een gemeenschap van goederen vervallen, niet opgenomen ogen woeden in huwelijkse voorwaarden, niet in enig verrekenbeding) vind ik vanzelfsprekend. Vaak wordt er een uitzondering gemaakt voor beëindiging van huwelijk enz door overlijden (zachte uitsluiting). De notaris zal daar ongetwijfeld over adviseren.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vrijwel iedere notaris heeft een gratis inloopspreekuur, tenminste hier wel. Kijk eens op de websites van een notaris in uw omgeving en stel daar deze vraag, dan weet U zeker dat het antwoord wat U krijgt een goed antwoord is.

Gesloten