| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe krijgen we een snelheidsbeperking voor onze straat?
-
Ophelialaan
Hoe krijgen we een snelheidsbeperking voor onze straat?
Wij wonen in een straat in 30 km zone. Helaas snelheden van 80 km zijn geen uitzondering. Gemeente werkt niet mee aan een andere straatinrichting en verwijst naar de politie. Politie kan niets doen omdat weg niet als 30 km zone ingericht is. Tot mijn verbazing aan een kant van de rotonde staan extra 30 km zone borden en vracht verkeer verbod, onze kant helemaal niets. Wij als bewoners hebben hulp nodig voordat ongelukken gebeuren. Hoe pakken we dit aan. Help ons aub
Re: Hoe krijgen we een snelheidsbeperking voor onze straat?
Bel het plaatselijke sufferdje voor een reportage.
"De gemeente" moet iets doen, minimaal de bebording op orde maken, maar de afdeling infrastructuur moet dan wel een opdracht krijgen. Die opdracht moet komen van het gemeentebestuur, de verantwoordelijke wethouder. Dat wordt dus brieven schrijven, door afzonderlijke bewoners of door een actiegroep. Niet alleen naar het College van B&W, maar ook naar alle partijen in de gemeenteraad. In combinatie met een artikel in het lokale nieuwsblad, krijgt u dan meer aandacht voor uw zaak.
Een volgende stap zou actievoeren kunnen zijn, letterlijk de straat op gaan. Dan helpt het wel als het merendeel van de bewoners het met elkaar eens is dat er iets moet gebeuren. Als een actie of demonstratie verkeershinder gaat geven, is vooraf overleg met de politie wel aan te bevelen. Overigens moeten demonstraties in veel gemeenten worden aangekondigd. Toestemming is niet noodzakelijk, maar er kunnen wel voorwaarden worden gesteld, meestal i.v.m. de veiligheid.
Wellicht dat een organisatie als Veilig Verkeer Nederland of de Voetgangersvereniging meer tips of informatie heeft.
Een volgende stap zou actievoeren kunnen zijn, letterlijk de straat op gaan. Dan helpt het wel als het merendeel van de bewoners het met elkaar eens is dat er iets moet gebeuren. Als een actie of demonstratie verkeershinder gaat geven, is vooraf overleg met de politie wel aan te bevelen. Overigens moeten demonstraties in veel gemeenten worden aangekondigd. Toestemming is niet noodzakelijk, maar er kunnen wel voorwaarden worden gesteld, meestal i.v.m. de veiligheid.
Wellicht dat een organisatie als Veilig Verkeer Nederland of de Voetgangersvereniging meer tips of informatie heeft.
-
Jansjepanje
1. Schakel uw lokale omroep in.
2. Stuur een mail naar alle partijen van het gemeentebestuur om aandacht te vragen voor deze zaak en nodig ze uit voor een buurtbezoek
3. Benader VVN
4. Koop samen met de buurt een snelheidsdisplay/smileybord
2. Stuur een mail naar alle partijen van het gemeentebestuur om aandacht te vragen voor deze zaak en nodig ze uit voor een buurtbezoek
3. Benader VVN
4. Koop samen met de buurt een snelheidsdisplay/smileybord
Als de gemeente die heeft, vraag of zo'n ding een tijdlang bij jullie in de straat mag hangen.
Of je met je buurt € 4235 bij elkaar krijgt ... ... ik weet het niet.
-
Jansjepanje
Ik heb ze goedkoper gezien, rond 1900 euro.Jablan schreef: ↑02 apr 2022 20:17Als de gemeente die heeft, vraag of zo'n ding een tijdlang bij jullie in de straat mag hangen.
Of je met je buurt € 4235 bij elkaar krijgt ... ... ik weet het niet.
Als het probleem maar groot genoeg is en de straat voldoende gemotiveerd is, dan is het haalbaar.
Wellicht is er een ergens een potje bij de gemeente voor zo'n voorziening. Niet ontmoedigd raken, niet opgeven, maar uitzoeken.
Meeste gemeenten hebben tegenwoordig zo'n ding, die dan om de zoveel weken ergens anders wordt opgehangen. Meestal na klachten over te snel rijden en dan blijkt 80 km/u in werkelijkheid veel minder te zijn en de bewoners zelf het hardste door de straat te rijden.Jansjepanje schreef: ↑02 apr 2022 20:21Ik heb ze goedkoper gezien, rond 1900 euro.
Als het probleem maar groot genoeg is en de straat voldoende gemotiveerd is, dan is het haalbaar.
Wellicht is er een ergens een potje bij de gemeente voor zo'n voorziening. Niet ontmoedigd raken, niet opgeven, maar uitzoeken.
Overigens kan de politie wel wat, als het een 30-kilometerzone is, namelijk een uurtje met een radarwagen daar gaan staan. Het weigeren op te treden zou ik wel meenemen in een mail/brief aan de gemeente of zelfs in een aparte brief aan de burgemeester (openbare orde en veiligheid) benoemen en vragen of hij/zij dit met de politie wil bespreken.
-
irene.van-houte-valkenburg
- Contacteer:
Bij ons werd er toen een controle uitgevoerd, helaas in die periode van 2 dagen hield iedereen zich aan de gewenste snelheid...Dan ben je uitgepraat. Geen rede voor eventuele maatregelen of veranderingen.
Xannemien
vindt dit leuk
Laat me raden, het was ook nog eens van tevoren aangekondigd, de controle was zelfs voor een blind paard niet te missen en snapt de poitiek niet waar de burgers over klagen?irene.van-houte-valkenburg schreef: ↑03 apr 2022 10:40Bij ons werd er toen een controle uitgevoerd, helaas in die periode van 2 dagen hield iedereen zich aan de gewenste snelheid...Dan ben je uitgepraat. Geen rede voor eventuele maatregelen of veranderingen.
J. Deltoer
en Xannemien
vinden dit leuk
wij hebben een dergelijk probleem gehad in onze oude woonplaats.
30km zone, wegens wegwerkzaamheden werd het een sluiproute, 60/70 geen uitzondering , helling op, onoverzichtelijke weg. Gevaarlijk voor iedereen eigenlijk.
helaas maakten buurtbewoners zich er ook schuldig aan.
Politie is gebeld, eerst allerlei redenen waarom controle niet zou kunnen (te meten afstand te kort, te weinig draagvlak bla bla.)
Vervolgens heb ik naar de naam gevraagd van degene die ik gesproken heb, uitgebreid gespeld en terugkoppeling gevraagd of naamspelling juist was. Op de verwachtte vraag waarom zo nauwkeurig heb ik geantwoord dat de journalist die dit op zou gaan pakken niet graag fouten in namen maakt bij de publicatie. Volgende dag stond de eerste controle er, onaangekondigd, week lang, niet duidelijk zichtbaar (wel de donkere maanden overigens, maakt het al wat makkelijker slecht zichtbaar te positioneren) . meerdere mensen hebben dus meerdere bekeuringen gehad omdat CJIB nu eenmaal met vertraging stuurt. Na een week werd de controle zichtbaarder gemaakt, een week later was het rustig.
30km zone, wegens wegwerkzaamheden werd het een sluiproute, 60/70 geen uitzondering , helling op, onoverzichtelijke weg. Gevaarlijk voor iedereen eigenlijk.
helaas maakten buurtbewoners zich er ook schuldig aan.
Politie is gebeld, eerst allerlei redenen waarom controle niet zou kunnen (te meten afstand te kort, te weinig draagvlak bla bla.)
Vervolgens heb ik naar de naam gevraagd van degene die ik gesproken heb, uitgebreid gespeld en terugkoppeling gevraagd of naamspelling juist was. Op de verwachtte vraag waarom zo nauwkeurig heb ik geantwoord dat de journalist die dit op zou gaan pakken niet graag fouten in namen maakt bij de publicatie. Volgende dag stond de eerste controle er, onaangekondigd, week lang, niet duidelijk zichtbaar (wel de donkere maanden overigens, maakt het al wat makkelijker slecht zichtbaar te positioneren) . meerdere mensen hebben dus meerdere bekeuringen gehad omdat CJIB nu eenmaal met vertraging stuurt. Na een week werd de controle zichtbaarder gemaakt, een week later was het rustig.
-
juliomariner
Dat heb ik inderdaad bewust niet gequoot omdat dat wel goede ideeën waren.
Uw laatste idee vind ik gewoon misdadig
Uw laatste idee vind ik gewoon misdadig
Xannemien
en J. Deltoer
vinden dit leuk
-
PeterPeters1966
Hier ook in meerdere wijken. En wel logisch: de plekken waar je echt last hebt van te hoge snelheden zijn meestal niet de doorgaande wegen. Daar maakt het niet echt uit of je 50 of 60 rijdt. Maar juist in de woonwijken is een te hoge snelheid gevaarlijk, dus daar ga je extra controleren. En daar komt alleen maar bestemmingsverkeer.snuffel1 schreef: ↑04 apr 2022 13:34Schrijf een brandbrief ondertekend door alle omwonende naar de burgemeester van uw gemeente waarin u namens alle bewoners de gevaarlijke situatie kenbaar maakt. De burgemeester heeft ook verkeersveiligheid in het takenpakket en kan wellicht e.e.a. in gang zetten. Saillant detail is dat en na klachten van om de omwonenden in een gemeente een onaangekondigde snelheidscontrole werd gedaan en wat bleek het merendeel die de snelheid overtrad waren de omwonenden zelf.
Dat is hier ook zo, en zoals ik al eerder schreef, de politie hier houdt heel af en toe een laagdrempelige inventarisatie, meestal via social media accounts van wijkagenten oid, en dan wordt er bij excessen echt gericht opgetreden. Maar het is lastig, vaak zijn de lokale/bekende aso's die zo door de wijk crossen, niet het type persoon waar je een betekenisvolle dialoog mee kan voeren. We hebben sinds kort wel een paar van die flitsende kliko's die overal en nergens opduiken, en die hebben op een paar bekende hardrijstukken, van die lange rechte wegen van 50, waar men toch al gauw 60 à 65 rijd na verloop van tijd, inmiddels echt voor een gedragsverandering gezorgd, inclusief bij mij na een boete van 37 euro oid, zo'n schlemielenboete zegmaar.PeterPeters1966 schreef: ↑05 apr 2022 21:16Hier ook in meerdere wijken. En wel logisch: de plekken waar je echt last hebt van te hoge snelheden zijn meestal niet de doorgaande wegen. Daar maakt het niet echt uit of je 50 of 60 rijdt. Maar juist in de woonwijken is een te hoge snelheid gevaarlijk, dus daar ga je extra controleren. En daar komt alleen maar bestemmingsverkeer.snuffel1 schreef: ↑04 apr 2022 13:34Schrijf een brandbrief ondertekend door alle omwonende naar de burgemeester van uw gemeente waarin u namens alle bewoners de gevaarlijke situatie kenbaar maakt. De burgemeester heeft ook verkeersveiligheid in het takenpakket en kan wellicht e.e.a. in gang zetten. Saillant detail is dat en na klachten van om de omwonenden in een gemeente een onaangekondigde snelheidscontrole werd gedaan en wat bleek het merendeel die de snelheid overtrad waren de omwonenden zelf.
Flitsende kliko's ... korps IJsselland?