Als ik daar zou staan met een kinderwagen, heb ik thuis veul uit te leggen, want wij hebben geen kinderen. En zoals in het artikel te lezen valt, er zijn liften waar ze van plan zijn om de roltrappen uit te zetten. Er is dus een alternatief voor mensen met grote koffers en kinderwagens etc.
Denk je echt dat de roltrappen uitgezet worden op het moment dat het alternatief niet werkt?
Ik vind het bijzonder hoe vanuit uitzonderingen en mogelijke problemen een in de basis goede stap wordt bekritiseerd.
Op dit moment krijgt Pro Rail niet automatisch een melding dat een lift op een station niet werkt. Dat moet door iemand doorgegeven worden die ziet dat de lift kapot is. Gebeurt dit niet, waarom zouden de roltrappen dan niet stopgezet worden? Niemand bij Pro Rail kent het probleem dan toch?
Ik merk wel dat mensen die de roltrap niet echt nodig hebben, er wel heel makkelijk over denken.
Dat is toch standaard, zolang je het niet nodig hebt beseffen mensen het vak niet, maar voor de mensen met beperkingen is het allemaal niet zo goed geregeld als we denken.
Denk je echt dat de roltrappen uitgezet worden op het moment dat het alternatief niet werkt?
Ik vind het bijzonder hoe vanuit uitzonderingen en mogelijke problemen een in de basis goede stap wordt bekritiseerd.
Op dit moment krijgt Pro Rail niet automatisch een melding dat een lift op een station niet werkt. Dat moet door iemand doorgegeven worden die ziet dat de lift kapot is. Gebeurt dit niet, waarom zouden de roltrappen dan niet stopgezet worden? Niemand bij Pro Rail kent het probleem dan toch?
Ik merk wel dat mensen die de roltrap niet echt nodig hebben, er wel heel makkelijk over denken.
Dat liften vaker niet dan wel werken, wordt door sommigen hier gewoon aan voorbij gegaan. Dat vind ik dan weer bijzonder.
Bij uitschakeling van roltrappen moet je er op kunnen vertrouwen dat de liften werken. En dat is niet het geval.
En hoe gezond is het in griep-corona tijd om met z'n allen in een bedompte lift te staan? Gebruik ik liever toch echt de (rol)trap.
Je zou kunnen denken aan de late avond en de nacht, om te beginnen. Hoeveel ouderen met rollators zullen er dan nog op pad zijn? Of mensen met kinderwagens en een meute kleine kinderen aan de rok? Het is niet dat ze helemaal afgeschaft worden; het streven is om het energieverbruik te verminderen. Als inderdaad het energieverbruik van die roltrappen 20% van het totaal is, en je zet die dingen laten we zeggen tussen 22.00 en 06.00 uur uit, dus 8 uur lang - dan heb je een besparing van bijna 7%. En dat voor een voorziening die op dat tijdstip niet echt noodzakelijk is.
Het gevolg is wel: minder kosten, en wellicht een minder grote stijging van de treintarieven, of een beter onderhoud van het spoor. Tel uit je winst...
En dat de liften zo vaak niet werken? Die ervaring heb ik zelf niet. Incidenteel, vanwege onderhoud. Maar verder werken ze net zo goed als hier in de flat: nagenoeg altijd.
Het gevolg is wel: minder kosten, en wellicht een minder grote stijging van de treintarieven, of een beter onderhoud van het spoor. Tel uit je winst...
(..)
Volgens mij gaat Pro Rail niet over de treintarieven….
Ik vind het ook wel bijzonder dat ProRail er nu pas achter komt dat de trap nemen gezonder is dan de roltrap.
Nee joh, daar hebben ze een specialiste voor bijgehaald:
“ “Traplopen is spier- en botversterkend", vertelt Noor Willemsen, specialist Fit & Gezond bij Kenniscentrum Sport en Bewegen.”
Je zou kunnen denken aan de late avond en de nacht, om te beginnen. Hoeveel ouderen met rollators zullen er dan nog op pad zijn? Of mensen met kinderwagens en een meute kleine kinderen aan de rok? Het is niet dat ze helemaal afgeschaft worden; het streven is om het energieverbruik te verminderen. Als inderdaad het energieverbruik van die roltrappen 20% van het totaal is, en je zet die dingen laten we zeggen tussen 22.00 en 06.00 uur uit, dus 8 uur lang - dan heb je een besparing van bijna 7%. En dat voor een voorziening die op dat tijdstip niet echt noodzakelijk is.
Het gevolg is wel: minder kosten, en wellicht een minder grote stijging van de treintarieven, of een beter onderhoud van het spoor. Tel uit je winst...
En dat de liften zo vaak niet werken? Die ervaring heb ik zelf niet. Incidenteel, vanwege onderhoud. Maar verder werken ze net zo goed als hier in de flat: nagenoeg altijd.
Lijkt mij een best goed plan. Zoals al eerder gezegd ben ik wel voorstander van energiebesparing, ook al zijn de roltrappen voor mij geen luxe. Dan moet ik gewoon wat extra overstaptijd inplannen voor mijn reizen na 22.00 uur
Zit me wel af te vragen of de andere 80% alleen opgaat aan treinen en wissels enzo of dat er daar ook nog zaken tussen zitten waar qua energie op bespaard kan worden.
Zit me wel af te vragen of de andere 80% alleen opgaat aan treinen en wissels enzo of dat er daar ook nog zaken tussen zitten waar qua energie op bespaard kan worden.
Je zou ook het licht uit kunnen doen, om de sarcasten onder ons een stok te geven...
Zit me wel af te vragen of de andere 80% alleen opgaat aan treinen en wissels enzo of dat er daar ook nog zaken tussen zitten waar qua energie op bespaard kan worden.
Je zou ook het licht uit kunnen doen, om de sarcasten onder ons een stok te geven...
Moet wel zeggen dat er 1 traject is waar ik nog steeds wat angstig ben. Daar heb ik 2 jaar geleden vast gezeten in de trein. Trein zou al moeten vertrekken maar er gebeurde niks. Er werd niks omgeroepen, geen conducteur te zien. 1 van de medereizigers wilde de trein uit maar alle deuren zaten dicht en bleven dicht. Het duurde een kwartier voordat er eindelijk een conducteur kwam zeggen dat als we die kant op liepen er 1 deur het wel deed. Gelukkig konden we er toen uit en de volgende trein heeft even op ons gewacht zodat we toch onze reis konden vervolgen. Maar sindsdien ben ik steeds bang dat er toch weer stroom gaat uitvallen in "mijn" trein....
De lichten deden het toen trouwens wel
Ik vind persoonlijk dat energieverbruik van 20% niet geloofwaardig. Maar zou dat juist zijn, dan maar investeren in sensoren.
Sensoren zijn er volgens NS al bij alle roltrappen, alleen zijn die sensoren soms vuil en dan blijven de roltrappen draaien.
Ik reis toch vrijwel wekelijks met de trein maar heb nog nergens roltrappen met sensoren gezien. Misschien niet op de trajecten waar ik reis
Sowieso ben ik al wantrouwend als er staat "volgens de NS". Meestal klopt hetgeen er dan volgt niet met de realiteit
Het lijkt alsof de roltrappen uit worden gezet als niemand op staat, en automatisch aan gaan als personen (reizigers) gebruik van de roltrappen willen maken door middel van censor.
Lijk mij een prima plan. Het verbaast mij dat dit niet eerder is bedacht.