Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?
Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?
Het verband is dat bureautijgers eerder een stapopleiding kunnen halen. je moet je wel eens kunnen indenken in een ander.
Petra1987 heeft hier gewoon een punt. Mensen met een kantoorbaan kunnen dit vanachter hun bureau doen. Een stratenmaker moet vrij nemen. En dan maar hopen dat de website niet weer overbelast is.Lowieze schreef: ↑27 apr 2022 13:49Ik mis even het verband tussen stratenmaker en de rest wat u schrijft.
Maar eerlijk, hoeveel mensen zouden nu niet op het internet kunnen? De inschrijving begint om 10.00 uur, dus dan maar naar een bibliotheek als je zelf geen internet hebt.
En iemand die werkt heeft geen kans? Kom op zeg, als je wilt zijn er altijd mogelijkheden.
Petra1987
vindt dit leuk
En wat denkt u dan van caissières, verpleegkundigen, vuilnismannen en ga maar door?
Nou ja zeg, een stratenmaker kan geen smartphone hebben?kuklos schreef: ↑27 apr 2022 13:54Petra1987 heeft hier gewoon een punt. Mensen met een kantoorbaan kunnen dit vanachter hun bureau doen. Een stratenmaker moet vrij nemen. En dan maar hopen dat de website niet weer overbelast is.Lowieze schreef: ↑27 apr 2022 13:49Ik mis even het verband tussen stratenmaker en de rest wat u schrijft.
Maar eerlijk, hoeveel mensen zouden nu niet op het internet kunnen? De inschrijving begint om 10.00 uur, dus dan maar naar een bibliotheek als je zelf geen internet hebt.
En iemand die werkt heeft geen kans? Kom op zeg, als je wilt zijn er altijd mogelijkheden.
Ging het hier niet om de ervaringen? Helaas zie ik meer commentaar als ervaringen.
Ondanks een zeer laag inkomen kon ik wel studiekosten van de belasting aftrekken. Ik studeer aan de Open Universiteit, al jaren, naast alle andere verplichtingen die je als volwassene hebt. Ik ben bezig met de laatste loodjes van de Master en hoop na mijn afstuderen eindelijk weer werk te vinden. Door de voorwaarden van het stap-budget wordt mijn studie ineens veel duurder. Ik zou het liever het “Laat de reeds studerenden maar vallen”-budget willen noemen. Zowel qua huidig inkomen (minimum) als qua doel (kans op nuttig werk en fatsoenlijk inkomen voor de jaren die ik nog in het arbeidsproces mag doorbrengen) zou ik in aanmerking moeten komen voor een tegemoetkoming, maar de regels laten dat niet toe. Ik ben vóór een opleidingsbudget voor iedereen, maar wel onder heel andere voorwaarden. Veel werkenden krijgen al vergoedingen voor opleidingen vanuit hun werk. Geregistreerde werklozen worden vaak geholpen door reïntegratiebedrijven. Die hebben wellicht geen STAP-budget nodig. Er is geen enkele garantie dat degenen die het geluk hebben voor het budget in aanmerking te komende opleiding niet gemakkelijk zelf hadden kunnen betalen. Deze regeling klopt gewoon niet. Ik weet zeker dat veel mensen tussen wal en schip vallen of hun opleiding moeten staken vanwege geldgebrek.
Nu de praktijk, ik probeer in te loggen bij stap en de wachtrij is inmiddels meer dan een uur. De statenmaker of een fabrieksarbeider of een monteur komt hier met zijn GSM nooit doorheen.
Ik als bureau tijger open een extra scherm, waarbij ik wacht totdat deze tijd voorbij is. Ik vind dit wel een manco voor het systeem. Degene die echt een opleiding nodig hebben krijgen dit dus niet.
Niet iedereen krijgt dezelfde kans!
Ik als bureau tijger open een extra scherm, waarbij ik wacht totdat deze tijd voorbij is. Ik vind dit wel een manco voor het systeem. Degene die echt een opleiding nodig hebben krijgen dit dus niet.
Niet iedereen krijgt dezelfde kans!
kuklos
, beeperhorrie
en IHensel
vinden dit leuk
Dat is toch alleen de nieuwigheid.
-
waarom mag ik als gepensioneerde (72 jaar) niet meedoen?
-
Het aanvragen is een drama...wie verzint dit. Uren in de wachtrij
Omdat jij AOW + mogelijk een pensioen ontvangt. Het gaat om het werkende gedeelte van de bevoking (tot 67 jaar) Dit gedeelte van de bevolking moet het geld verdienen om o.a. AOW te kunnen betalen.
Omdat het voor werkenden is. STAP staat dan ook voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie. Als gepensioneerde hoef je je arbeidsmarkt positie niet meer te stimuleren.
-
Voor mij is het STAP budget ook een verschrikking. Ik ben in 2020 begonnen met de HBO opleiding SJD via het NCOI. Ik betaal maandelijks 550 euro. Bij de belastingteruggave een mooi bedrag teruggekregen. Nu val ik tussen wal en schip, een STAP budget kan je alleen aanvragen als je binnen 4 maanden begint en niet al bent begonnen. Het is een schandalige bezuiniging die wordt verborgen.
IHensel
en beeperhorrie
vinden dit leuk
Je kunt de meest gekke cursussen volgen, bijvoorbeeld “wandelcoach”. Het moet niet dwazer worden.
Net van mijn opleider gehoord dat ik omdat ik bezig ben met een meerjarige opleiding niet in aanmerking kom voor het STAP-budget. Hierop contact met het UWV opgenomen en kreeg ik te horen dat dit klopt. De medewerker gaf aan dat opleiders met een meerjarige opleiding hier creatief in zijn en er i.p.v. een vierjarige opleiding 4 blokken van 1 jaar van maken. Dit kon ik dus doorgeven aan mijn opleider zei de medewerker van het UWV.
Ook gaf hij het advies om een officiële klacht in te dienen bij de overheid hierover.
Hebben jullie een voorbeeld klachtenbrief voor ons, zodat we die massaal kunnen gaan indienen?
Ik heb persoonlijk liever de aftrek van de belastingdienst terug want dan hoef ik niet aan alle eisen van het STAP-budget te voldoen en ik kan meer terug krijgen.
Ook gaf hij het advies om een officiële klacht in te dienen bij de overheid hierover.
Hebben jullie een voorbeeld klachtenbrief voor ons, zodat we die massaal kunnen gaan indienen?
Ik heb persoonlijk liever de aftrek van de belastingdienst terug want dan hoef ik niet aan alle eisen van het STAP-budget te voldoen en ik kan meer terug krijgen.
Joyce*69
vindt dit leuk