Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit schreef u in de OP.

De daarop volgende weken kreeg ik een uitnodiging voor t move account. Hierin worden documenten enz klaargezet.
Tevens had hij een opdracht tot dienstverlening in gezet.
Wij hebben niet getekend. Daarop volgende weken herinneringen. Ik heb aangegeven , als jij ons helpt aankopen krijg je de opdracht

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U zegt steeds dat u geen opdracht heeft gegeven "want niks ondertekend", maar een mondelinge overeenkomst is ook bindend. Als u na bezichtingen (zonder de makelaar) overlegd heeft met de makelaar zoals u schrijft, is de makelaar voor u aan het werk. U heeft ook gevraagd/ opdracht gegeven om biedingen uit te brengen, dat is ook werk dat betaald moet worden.
De makelaar heeft dus voor u werkzaamheden verricht, dat is zeker. Maar het bedrag lijkt ook mij te hoog - en zal iets te maken hebben met verontwaardiging. Het is niet raar dat de makelaar verontwaardigd is, dus als u minder hoog van de toren blaast zal die emotie wat kunnen normaliseren en kunt u onderhandelen over een redelijk bedrag.
Stop dus met beweren dat u alleen een verkennend gesprek heeft gevoerd, u heeft opdrachten gegeven.
Het is geen volledige aankoopbegeleiding, er zijn geen afspraken gemaakt over tarieven dus die moeten alsnog gevoerd worden. U zal dus moeten inbinden om het bedrag omlaag te krijgen.

Harry44!

Ongelezen bericht door Harry44! »

Het is geen volledige aankoopbegeleiding, er zijn geen afspraken gemaakt over tarieven dus die moeten alsnog gevoerd worden. U zal dus moeten inbinden om het bedrag omlaag te krijgen.

Reactie hierop:

Bedankt voor dit antwoord. En van beide kanten zat de emotie hoog, want wat hij ook allemaal zei dat kon ook niet.
Ik heb inderdaad gereageerd op "aanvallende telefoontje"....

Ik probeerde tijdens het gesprek ook aan te geven dat ik hem ging betalen voor de uren die hij erin had zitten.

Toen zei hij gelijk duizend euro.... nou dat leek me sterk...
Denk dat ik die man,3 uur (is nog veel, in zijn totaliteit heb gesproken )

Harry44!

De daarop volgende weken kreeg ik een uitnodiging voor t move account. Hierin worden documenten enz klaargezet.

Reactie hierop:
Dit klopt , maar in een move account worden documenten klaar gezet. In de onze stond alleen de accordering van opdracht tot dienstverlening verkoop onze woning .
Hem ook aangegeven dat hier nog geen sprake van was.

Verder stond er niks in dat account

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 20:36
In de onze stond alleen de accordering van opdracht tot dienstverlening verkoop onze woning .
En daar zaten geen algemene voorwaarden bij? Kom op...

witte angora

Lady1234 schreef:
06 mei 2022 20:18
Dit schreef u in de OP.

Wij hebben niet getekend. Daarop volgende weken herinneringen. Ik heb aangegeven , als jij ons helpt aankopen krijg je de opdracht
Kortom: je hebt een mondelinge opdracht gegeven, maar weigert dat schriftelijk te bevestigen. En dat ondanks meerdere herinneringen. Desondanks zet je de beste man wel aan het werk.

Vind je het vreemd als ik denk dat je van tevoren al dit plan had bedacht? De man voor niks laten werken? Want waarom zou je niet tekenen voor iets wat al is afgesproken?

Van mij mag de rechter straks een nulletje of drie achter die 750 euro plakken. Want je snapt het wel, maar je wil het niet snappen omdat het je dan geld kost.

Harry44!

Nouja anders zeg ik het toch niet.
Ik had die mail ontvangen. Ik zag op t account alleen de opdracht tot dienstverlening verkoop huis.
Alleen formulier betrekking tot ONS huis.

Vervolgens makelaar opgebeld dat wij dit niet ondertekenen, omdat dit in t gesprek was besproken en dat daar nog geen sprake van was van verkoop eigen woning.

Alles in dat account ging alleen om ons eigen huis

witte angora

Je blijft er maar omheen draaien. Sorry, ik kan mijn tijd wel beter besteden.

Harry44!

Nou dan besteed je je tijd beter.

Je doet net alsof die man maaaaaanden voor ons bezig is geweest...bloed zweet en tranen heeft geleverd.
Alles kwam van ons uit ... hij heeft 3 telefoontjes gepleegd ... verder niks

Maar wel binnen de eerste week de verkoop opdracht binnen willen hebben...

Harry44!

En ik vraag me nu alleen af wat REDELIJK is om te betalen....

Lisa29

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Nee, u bent degene die onder betaling uit probeert te komen door te blijven zeggen dat u niks ondertekend heeft. U gaat hier niet uw gelijk halen, want de makelaar heeft wel degelijk werk voor u verricht. Hoeveel dat is en hoeveel u daarvoor moet betalen is de enige kwestie waarover u nog in onderhandeling kunt met de makelaar. En dat kunt u het beste niet vanuit emotie doen want dan krijgt u emotie terug die zal resulteren in een hoger bedrag ipv een lager bedrag.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 20:55
Hiermee overschat je jouw werk, en onderschat je zijn werk.
Harry44! schreef:
06 mei 2022 20:56
En ik vraag me nu alleen af wat REDELIJK is om te betalen....
Dat is een goede vraag. €750 lijkt me ook te veel. Wat lijkt je redelijk? Ga netjes het gesprek met hem aan, doe hem een net voorstel en probeer uit te komen op een bedrag dat jou netjes lijkt.
Een tip van mijn kant, ga niet te laag zitten, dus €100 is niet netjes.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
06 mei 2022 19:55
Maar dat betekent niet dat er niet betaald hoeft te worden voor geleverde diensten.
De mondelinge overeenkomst begrijp ik zo dat (i) voor de geleverde diensten niet betaald hoeft te worden; én (ii) TS de wederpartij een lucrative opdracht zou gunnen. Als er geen algemene voorwaarden van toepassing zijn, dan heeft TS geen ontbindingsrecht en zal hij de wederpartij een lucrative opdracht moeten geven. De wederpartij lijkt achteraf TS alsnog een ontbindingsrecht te willen gunnen onder de voorwaarden dat TS voor de geleverde diensten betaald. Mijn indruk is daarom dat de wederpartij kiest voor het nobele pad en TS voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Drie telefoontjes? Dat zijn dan die telefoontjes met u. Daarnaast heeft hij tweemaal een bod uitgebracht; dat zijn dan weer twee telefoontjes of e-mails. Er is een dossier aangemaakt en waarschijnlijk ook nog wat desk research gedaan. Bovendien is dat eerste, vrijblijvende gesprek natuurlijk nooit écht gratis. De kosten daarvan zijn gewoon verwerkt in de tarieven van de klanten die wel gewoon betalen. Net als de tijd en kosten die verloren gaan aan gezeur met lastige klanten.

Verbintenissenrecht is niet mijn grootste expertise, maar als ik u was zou ik het niet voor de rechter durven laten komen. Bied hem bv aan 500 euro te betalen, dan bent u er misschien van af.

Overigens heb ik de indruk dat u van geluk mag spreken dat u zonder aankoopmakelaar zaken kunt doen met een verkoopmakelaar; de meeste willen dat niet eens.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 20:55
Je doet net alsof die man maaaaaanden voor ons bezig is geweest...bloed zweet en tranen heeft geleverd.

Maar wel binnen de eerste week de verkoop opdracht binnen willen hebben...
Eerlijk: de 750 euro komt op mij als een redelijk bedrag over. Niet te veel, niet te weinig.

Bij 1,8% commissie is de factuur van de makelaar bij een verkoopprijs van 4 ton 7200 Euro. Als je ziet hoeveel transacties een makelaar per jaar kan doen, valt het behoorlijk mee met je idee van 'weinig doen, veel verdienen.' Een professionele makelaar heeft nu eenmaal veel meer kosten. Bezichtigen, opmeten, goed beeldmateriaal maken, verkoper en koper checken (wwft-verplichting), potentiële (ver)kopers zoeken, er zit veel meer tijd in de aan-/verkoop dan je op het eerste gezicht denkt.

Ik zou deze rekening gewoon betalen en klaar.

Harry44!

Dank jullie allemaal voor de reacties.

Wij hebben ook geluk gehad met de verkoop makelaar.
Waar ik woon gebeurd het vaker dat jij als koper, kan onderhandelen met de verkopend makelaar en/of eigenaar woning

Er hoeft niet meer gereageerd te worden.
Ik ga de makelaar mailen om tot een oplossing te komen

kuklos

Harry44! schreef:
06 mei 2022 21:45
Ik ga de makelaar mailen om tot een oplossing te komen

Lijkt me verstandig.

Kom gerust terug voor eventueel advies en laat a.u.b. de afloop weten.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lady1234 schreef:
16again schreef:
06 mei 2022 19:48
witte angora schreef:
06 mei 2022 19:31
Je hebt via de mail toch een heel pak papieren gekregen? Zaten daar dan geen algemene voorwaarden tussen? En anders kun je daar toch om vragen?
Daar kun je om vragen, dat hoeft niet. Maar om de AV van toepassing te laten zijn, dient de ondernemer de AV ter hand te stellen. Anders gelden ze simpelweg niet
Maar dat betekent niet dat er niet betaald hoeft te worden voor geleverde diensten.
toch wel, als de voorwaarden niet ter hand gesteld zijn is een overeenkomst nietig!

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... -ongeldig/

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Hawk-Eye schreef:
07 mei 2022 07:34
Lady1234 schreef:
16again schreef:
06 mei 2022 19:48
Daar kun je om vragen, dat hoeft niet. Maar om de AV van toepassing te laten zijn, dient de ondernemer de AV ter hand te stellen. Anders gelden ze simpelweg niet
toch wel, als de voorwaarden niet ter hand gesteld zijn is een overeenkomst nietig!

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... -ongeldig/
Niet de overeenkomst is nietig, maar de voorwaarden zijn niet van toepassing. Wat 2 verschillende dingen zijn.
De makelaar kan zich dus niet zomaar beroepen op de voorwaarden, die bepalen wat er gebeurt als iemand van de overeenkomst af wil.

De makelaar zal zijn schade moeten aantonen, om te proberen die vergoed te krijgen.

kuklos

16again schreef:
07 mei 2022 09:27
De makelaar zal zijn schade moeten aantonen, om te proberen die vergoed te krijgen.
Voordat we hier in theoretische discussies gaan verzanden zou mijn praktische advies toch zijn om te proberen dit met de makelaar te regelen, ongeacht waar je eventueel qua wet, wetsartikelen, jurisprudentie, etc. recht op zou hebben. Ga in deze niet vertrouwen dat bij een eventuele escalatie van de zaak het de kant van TS op valt.

Gesloten