Niet reageren
Daar hebben wij er inmiddels vier van. Totaal niet reageren op een potentiële aanvraag. Bij een digitale aanvraag nog erachter aan gebeld of ze het wel hadden ontvangen (ja) en 'u wordt gebeld'. Ja, ja ...
Grote stilte lijkt een nieuwe ISO-norm te zijn.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Offerte te duur
Ook een nieuwe hobby in de bouwwereld. Niet zeggen, dat je de opdracht niet wilt, maar gewoon zo'n dure offerte neerleggen, dat de opdrachtgever zich wel drie keer bedenkt. Wel met het aanbod de offerte toe te lichten en door te spreken, maar op de afgesproken dag niet komen en vervolgens nergens meer op reageren. Ook twee keer gebeurd.
Waarom iemand de moeite neemt om een offerte te maken, terwijl die al niet wil, is een groot mysterie uit de Nevel van Noorwegen.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Offerte niet transparant
Wij zijn gewend aan offertes, die zijn opgedeeld in werkbare uren en dagen, in aanvullende kosten (gebruik gereedschap enz) en in materiaal. Wat krijgen we tot nu toe binnen? Alleen totaalbedragen.
Nee, dat willen wij niet. Als wij vragen om een offerte met een onderverdeling, dan willen wij zo'n soort offerte en niet anders. Want we kennen de trucs, waardoor schroeven van 3 eurocent per stuk ineens 30 eurocent per stuk worden. Waarom weigeren Bouwgarant & Co hierin mee te gaan? Of welk excuus wordt er gebruikt om niet aan de wensen van de klant tegemoet te komen?
ZZP'ers
Officieel een zelfstandige zonder personeel, tegenwoordig eerder een zwaar-zuchtend-persoon. Er zijn te veel mensen zzp'er tegen wil en dank. Binnen het vakgebied nog oké, maar als het gaat om plannen, werken onder tijdsdruk, goed calculeren, basis ondernemerschap, dan storten ze in. Wel verklaarbaar, want op lts-mts of (v)mbo-techniek wordt dit totaal niet aangeleerd.
Bij een eerste gesprek ligt er een hamer op tafel en wij kijken dan exact hoe die hamer wordt beetgepakt. Dan weten wij genoeg over het vakmanschap.
Bij aannemers net zo. Op het moment, dat wij moeten uitleggen wat een warm dak is, ben je dan nog een vakman?
Overig
Inflatie, prijsstijgingen, slecht verkrijgbare materialen, we weten het. De ene leverancier reageert met toeslagen, de ander met prijsverhogingen.
Geen reden om nu niets te doen en geen nieuwe opdrachten aan te nemen. Je kunt afspreken om vlak voor aanvang van de werkzaamheden de dan geldende prijzen in de definitieve offerte mee te nemen. Je kunt tijdig bestellen. Of als je nette offerte met materiaal apart hebt geleverd, kunnen wij als opdrachtgever alvast het nodige inkopen en opslaan totdat de aannemer tijd heeft.
Een volle agenda is geen reden om nu niet te reageren, je kunt mensen een plek op de wachtlijst aanbieden.
Toch zijn we geconfronteerd met dit soort verhalen als reden om niet verder te gaan.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ligt het aan ons?
Alles is duidelijk en gedetailleerd beschreven, met foto's en maatvoering erbij. Op zich genoeg om direct mee te gaan rekenen of te zien of je / jouw bedrijf dit of niet of gedeeltelijk kan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bouwen begint en eindigt met communiceren. Daar gaat het nu al mis. Daarom zijn wij benieuwd hoe het anderen vergaat, die momenteel op zoek zijn naar een aannemer.