Ik huur een sociale huurwoning sinds vorig jaar, in een provincie die ik toen enkel heb gekozen ivm mijn werk. Helaas door veranderende werkomstandigheden ben ik dringend op zoek gegaan naar een mogelijkheid om dichter bij mijn nieuwe werk te kunnen wonen. Mijn inschrijfduur is nog veel te kort aangezien ik nog maar sinds vorig jaar in mijn huidige woning woon. Mijn nieuwe functie zal zich bevinden in een heel andere provincie.
Bij mijn nieuwe baan komt ook veel lesstof kijken. Alle verloren reistijd zou ik liever benutten voor het leren van deze lesstof na mijn werkdagen. Dit zou zo'n 1,5 tot 2 uur reistijd per dag extra schelen. Wat ook zwaar meeweegt voor mij is dat ik nu in een dorp woon waar je zonder auto geen kant op kunt. Dit heb ik nooit gemerkt omdat ik altijd een bedrijfsauto had. Nu zonder auto is het al lastig om bij een winkel te komen, er is geen OV, en ook kan ik zonder auto niet meer bij mijn moeder in de andere provincie komen, welke hulpbehoevend is en waar ik ook nog vaak langs ging om te helpen. Buiten mijn vorige werk om had ik verder geen binding met de huidige woonplaats.
Nu kende ik het concept woningruil al wel, en dit leek mij de enige uitweg nog om binnen afzienbare tijd aan een andere woning te komen. Ik vond een zeer geschikte kandidaat in elk opzicht, en vele woningcorporaties blijken dit zelfs te stimuleren. Wat blijkt nu, na bezichtiging en alles, alle papieren in zijn orde, wij voldoen aan alle eisen voor passend toewijzen, blijkt mijn woningstichting helemaal niet aan woningruil te dóen...
Met een zeer lage inschrijfduur én geen mogelijkheid tot woningruil ben ik wel ten einde raad want dit betekent dat ik dus nog jaren lang vast zit aan een woning in een woonplaats waar ik vanaf nu alleen maar nadelen van ga ondervinden... Het belang van zowel mij als de andere kandidaat weegt zwaar, de andere kandidaat heeft vrienden familie en kennissen in mijn huidige woonplaats, zou daar binnenkort werk krijgen, woont in een flat en wil vanwege haar gezondheid en het bezit van 2 honden graag in een benedenhuis wonen en is al langere tijd op zoek naar een geschikte kandidaat. Er zijn verder geen enkele logische verklaringen waarom het niet zou kunnen, enkel "wij doen daar gewoon niet aan". Wij ondervinden beiden hinder van 1 woningstichting die niet akkoord wil gaan.
Mijn vraag is nu, zou ik hier iets mee kunnen m.b.v. een kantonrechter? Hoe groot zijn mijn kansen?
Helaas als ik dit allemaal van tevoren had geweten (dat mijn werk, waarvóór ik daarnaartoe ben verhuisd, zou stoppen) dan had ik nooit voor de huidige woning en diens ligging gekozen... Nu voel ik mij dus wel als een rat in de val en de tijd is nu niet meer terug te draaien...
Het is een lang verhaal geworden maar ik las op het juridisch loket ook dat dichter bij werk willen wonen en familieomstandigheden hier zwaarwegend in kunnen zijn.
Ook zou ik nu verplicht zijn om een eigen auto aan te schaffen met diens bijbehorende kosten en daartoe wil ik niet verplicht zijn.
De andere woningstichting zou trouwens wel akkoord gaan...
Mijn eigen woningstichting heeft mijn behoorlijk lange motivatie dan ook even beantwoord met slechts een kort en standaard mailtje waar ik in mijn (benarde) situatie niet echt genoegen mee wil nemen.
Graag jullie ideeën hierover en Wellicht tips waar ik zelf nog niet op gekomen ben...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)