Mijn tip om te bezuinigen: Meten is weten.
Behoorlijk arbeidsintensief (vooral in het begin) maar je gaat van aannames naar werkelijkheid en dat gaf mij een goed gevoel.
Dus ik heb er maar een hobby van gemaakt.
Met gas, je zal het moeten doen met wat je gasmeter aangeeft.
Maar om toch een beter beeld te krijgen over hoe het in het verleden was en wat evt maatregelen opleveren etc.
zou je eens op 'minder gas' kunnen rond stoeien. Je hebt vast je jaarrekeningen nog ergens om te kijken hoeveel kub per jaar je gebruikt.
Als je vanaf nu nog meer dingen gaat doen (gordijnen/graad lager etc.) om te bezuinigen kun je dat ook vrij snel zien. Koude dagen, minder koude dagen ook daar word rekening mee gehouden.
Met stroom
Gun je zelf een 'stroommeter', geen idee wat ze nu kosten maar de mijne was 10 jaar geleden 10 euro of zo.
Ieder apparaat met een stekker kun je nu meten. Meet zoveel mogelijk zelf.
Alle overige apparaten zou je op het energielabel of in de handleiding kunnen kijken, of desnoods globale info van internet afhalen.
Als je nu nog handig bent met Excel ben je klaar. Je zal versteld staan. Ook erg gemakkelijk als je tarief weer eens omhoog gaat, hoef je alleen het tarief aan te passen om te zien wat een apparaat jou kost.
Als je hebt gemeten is alles overzichtelijker en kan je gemakkelijker keuzes maken om te bezuinigen.