Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jablan
Contacteer:

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog eentje om minder energie te verbruiken: als je huis een loggia of inpandig balkon heeft, maak het dicht. Kan goedkoop met hout en plastic, kan duur met een schuifpui. Hiermee haal je een koudebrug weg.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan schreef:
07 sep 2022 12:36
Nog eentje om minder energie te verbruiken: als je huis een loggia of inpandig balkon heeft, maak het dicht. Kan goedkoop met hout en plastic, kan duur met een schuifpui. Hiermee haal je een koudebrug weg.
Dat mogen huurders niet doen en eigenaren van een appartement ook niet.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
07 sep 2022 12:09
16again schreef:
07 sep 2022 11:50
scontra schreef:
07 sep 2022 11:42
BTW verlaging is o.a. de reden van deze teruggave.
Uitgesloten.
De btw is per 1 juli verlaagd. Hoe hoog moet de rekening wel niet zijn, om daardoor nu al 800,- euro terug te krijgen?
Niks uitgesloten, op de site van de energieleverancier waar ik klant van ben staat ook een dergelijk bedrag aangegeven, terwijl ik anders netjes uitkom met het maandelijkse voorschotbedrag.
De hoogte van het bedrag is uiteraard afhankelijk van het verbruik.
Volgens deze link bespaart de btw verlaging zo'n 250, euro bij een gemiddeld huishouden. Wat ik niet kan rijmen met nu al 800,- euro terugkrijgen.
https://www.pricewise.nl/blog/btw-verla ... per-maand/

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
07 sep 2022 12:36
Ja en nee. Toevallig ben ik nu met mijn balkon bezig. Het is overdekt, dus de warmte blijft in principe al langer hangen. Nu ben ik bezig de eerste zijkant dicht te maken, de andere is over een paar weken. Reden: de wind kan niet meer via de balkons van de buren mijn warmte wegjagen. Althans: aanzienlijk minder.

Het plastic (van die goedkope witte schrootjes) is dus een 'nee' geworden. Het blijkt dat die nogal brandgevaarlijk kunnen zijn/snel kunnen smelten. In ieder geval niet veilig, aangezien het balkon een van de vluchtroutes is. Dus toch maar voor hout gekozen. Ben er nu mee bezig, en het gaat er strak uit zien. Aanzienlijk beter dan het was. En de rotzooi van de buurvrouw achter het gemeenschappelijke schot is meteen ook definitief buiten beeld.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

witte angora schreef:
07 sep 2022 12:45
Het plastic (van die goedkope witte schrootjes) is dus een 'nee' geworden. Het blijkt dat die nogal brandgevaarlijk kunnen zijn/snel kunnen smelten. In ieder geval niet veilig, aangezien het balkon een van de vluchtroutes is. Dus toch maar voor hout gekozen.
want hout brand niet?

witte angora

Dat gaat een beetje langzamer als plastic...

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wegvluchten via het balkon van de buren bij brand, is er dan ook niet meer bij.

En heeft de huisbaas toestemming gegeven?

witte angora

Via het balkon van de buren kon toch al niet. Ik zal gewoon over de rand moeten springen. Of wachten op hulp. En de wbv heeft er geen probleem mee, er zijn er meer die het zo hebben.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
07 sep 2022 14:09
Via het balkon van de buren kon toch al niet. Ik zal gewoon over de rand moeten springen. Of wachten op hulp. En de wbv heeft er geen probleem mee, er zijn er meer die het zo hebben.
Een "vluchtladder" kan hierbij uitkomst bieden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

scontra schreef:
07 sep 2022 14:22
witte angora schreef:
Zeker! Maak of koop een degelijke touwladder met 2 stevige kromme haken die je zo over de reling kunt leggen. Laat het permanent op je balkon liggen en met één beweging haak je die haken over de reling en gooi je die touwladder over die reling en weg ben je!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
07 sep 2022 14:36
scontra schreef:
07 sep 2022 14:22
witte angora schreef:
Zeker! Maak of koop een degelijke touwladder met 2 stevige kromme haken die je zo over de reling kunt leggen. Laat het permanent op je balkon liggen en met één beweging haak je die haken over de reling en gooi je die touwladder over die reling en weg ben je!
maken :shock:

Als je dit van plan bent, zorg dan voor een goede ladder en zorg dat je dit geoefend hebt, want gooien en weg zal er echt niet bij zijn.
Zeker in een stresssituatie is het een erg slecht plan om dit soort moeilijke dingen ongeoefend te doen, maar zelfs in alle rust zul je er achter komen dat het nog lastig genoeg is om ongeschonden beneden te komen.

ZeerPrivé

Dat wordt een hele lange vluchtladder als je 5 of 10 hoog woont. Ik zie een 80 plusser van 2 hoog ook geen vluchtladder gebruiken.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

ZeerPrivé schreef:
07 sep 2022 15:13
Dat wordt een hele lange vluchtladder als je 5 of 10 hoog woont. Ik zie een 80 plusser van 2 hoog ook geen vluchtladder gebruiken.
Al kom je maar één etage lager, dat kan het verschil maken tussen leven en dood.

witte angora

Belangrijkste is, denk ik, dat zoveel mogelijk mensen zichzelf in veiligheid weten te brengen. Dan kan de brandweer degenen redden die niet zelfredzaam zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
07 sep 2022 12:45
Het plastic (van die goedkope witte schrootjes) is dus een 'nee' geworden. Het blijkt dat die nogal brandgevaarlijk kunnen zijn/snel kunnen smelten. In ieder geval niet veilig, aangezien het balkon een van de vluchtroutes is. Dus toch maar voor hout gekozen. Ben er nu mee bezig, en het gaat er strak uit zien. Aanzienlijk beter dan het was. En de rotzooi van de buurvrouw achter het gemeenschappelijke schot is meteen ook definitief buiten beeld.
Wat vindt de brandweer dan van hout?
Dit betreft ook een constructie, waardoor brand makkelijker van woning op woning overspringt

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik zou een ladder ketting veiliger vinden als een van touwtjes en hout.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Hout is bij brand veiliger dan staal of beton.

Om een loggia of balkon winterdicht te maken, is het voldoende om rekening te houden met vuurwerk als risico.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Onkruid71 schreef:
07 sep 2022 17:20
Ik zou een ladder ketting veiliger vinden als een van touwtjes en hout.
Is ook veiliger natuurlijk, maar wanneer je 5-6 hoog woont? Wie heeft zo.n hoge ladder?
Je kunt ook goedkope lakens bij de Zeeman kopen en lakens aan elkaar knopen :idea: ?

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nou ik heb nog ff bij de tips gekeken om te bezuinigen, maar het hoofd echt op hier, mijn streaming service zou nog kunnen, maar dat never nooit niet. Of scootmobiel minder gebruiken. Dat gaat hem ook niet worden.
Ik denk toch dat de staat snel aan zet is, ze verdienen nog genoeg aan het gas, en nu blijkbaar ook aan stroom. Dus ik bezuinig niks meer.

ZeerPrivé

scontra schreef:
07 sep 2022 15:30
ZeerPrivé schreef:
07 sep 2022 15:13
Al kom je maar één etage lager, dat kan het verschil maken tussen leven en dood.
Zal niet voor anderen spreken, maar ik stap op 5 of 10 hoog echt niet over de balkonrand op een wiebel laddertje. Als het je tijd is, is het je tijd. Het leven heeft nu eenmaal risico's die kan je niet allemaal weg nemen.

Las van de week in de media dat iemand altijd heel erg voorzichtig leefde, maar nu was overleden door een val in het riool omdat hij zijn mobiel wilde pakken.

Gesloten