afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra
Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra
Noem het dan zoals het heet ipv onzin en ruis te veroorzaken.
Je opgewekte energie wordt opgenomen op het net en er wordt door afnemers energie afgenomen van het net.
De rest is een belachelijke simplificatie die enkel het doel dient voor rens99 om zijn 1kwh te kunnen verrekenen met de buren.
Je opgewekte energie wordt opgenomen op het net en er wordt door afnemers energie afgenomen van het net.
De rest is een belachelijke simplificatie die enkel het doel dient voor rens99 om zijn 1kwh te kunnen verrekenen met de buren.
1 kWh die naar 800 verschillende afnemers gaat?angel1978 schreef: ↑09 sep 2022 14:27Dat zouden zomaar 800 verschillende afnemers kunnen zijn met talloze verschillende tarieven die ze daarvoor betalen.
Een deel zal naar mensen gaan die ook kunnen salderen ( dus hun energie wegstrepen ), een deel betaalt hiervoor een lagere prijs, een deel betaalt een hogere prijs of dezelfde prijs of krijgt zelfs geld om die energie te gebruiken.
Zinloos om daarover allerlei ruis te creeeren, het doet er niet toe.
Volgens mij maakt het weinig uit of die 1 kWh naar de buren gaat of naar 800 verschillende afnemers bij wie de teller voor afname dan 1 achthonderdste stijgt. Maar ik geloof niet dat 1 kWh naar 800 verschillende afnemers gaat. Wat hun tarief is, maakt niet uit of het daar naartoe gaat of niet.
Het lijkt mij beter en eenvoudiger om het bij buren te houden omdat het geen verschil maakt en het een onzinbewering noemen is dus onzin.
Die 1 kWh kan niet naar mensen gaan die ook kunnen salderen en ook op dat moment ook stroom opwekken.
Het maakt niet uit... buren of 800 verschillende afnemers met 800 verschillende tarieven en jij veroorzaakt ruis.
Laten we het dus houden bij buren, want dat is en was geen onzinbewering.
En bij 800 kWh en 800 afnemers met 800 verschillende tarieven blijft het principe hetzelfde.
Mijn leverancier hoeft die 800 kWh niet af te trekken van zijn voorraad en ik betaal mijn gebruik min 800 kWh
Andere leveranciers trekken de 800 kWh van hun voorraad af en ze krijgen betaald door hun afnemers die de 800 kWh hebben gebruikt.
De overheid krijgt 800 keer ODE, energiebelasting en BTW van de gebruikers van die 800 kWh en geeft dat aan mij.
Per saldo kost het de overheid niets en de leveranciers krijgen gewoon 800 keer de volle prijs van de afnemers.
Over ruis gesproken…rens99 schreef: ↑09 sep 2022 16:051 kWh die naar 800 verschillende afnemers gaat?angel1978 schreef: ↑09 sep 2022 14:27Dat zouden zomaar 800 verschillende afnemers kunnen zijn met talloze verschillende tarieven die ze daarvoor betalen.
Een deel zal naar mensen gaan die ook kunnen salderen ( dus hun energie wegstrepen ), een deel betaalt hiervoor een lagere prijs, een deel betaalt een hogere prijs of dezelfde prijs of krijgt zelfs geld om die energie te gebruiken.
Zinloos om daarover allerlei ruis te creeeren, het doet er niet toe.
Volgens mij maakt het weinig uit of die 1 kWh naar de buren gaat of naar 800 verschillende afnemers bij wie de teller voor afname dan 1 achthonderdste stijgt. Maar ik geloof niet dat 1 kWh naar 800 verschillende afnemers gaat. Wat hun tarief is, maakt niet uit of het daar naartoe gaat of niet.
Het lijkt mij beter en eenvoudiger om het bij buren te houden omdat het geen verschil maakt en het een onzinbewering noemen is dus onzin.
Die 1 kWh kan niet naar mensen gaan die ook kunnen salderen en ook op dat moment ook stroom opwekken.
Het maakt niet uit... buren of 800 verschillende afnemers met 800 verschillende tarieven en jij veroorzaakt ruis.
Laten we het dus houden bij buren, want dat is en was geen onzinbewering.
En bij 800 kWh en 800 afnemers met 800 verschillende tarieven blijft het principe hetzelfde.
Mijn leverancier hoeft die 800 kWh niet af te trekken van zijn voorraad en ik betaal mijn gebruik min 800 kWh
Andere leveranciers trekken de 800 kWh van hun voorraad af en ze krijgen betaald door hun afnemers die de 800 kWh hebben gebruikt.
De overheid krijgt 800 keer ODE, energiebelasting en BTW van de gebruikers van die 800 kWh en geeft dat aan mij.
Per saldo kost het de overheid niets en de leveranciers krijgen gewoon 800 keer de volle prijs van de afnemers.
Alweer nietszeggend en dus ruis.
Als je geen ander idee hebt waar de stroom heengaat, gaat de stroom naar de buren.
Er is geen discussie als je geen ander idee hebt.
Stroom gaat dus naar de buren en daar is geen discussie over.
Voor de zoveelste keer: Waar de stroom heengaat is totaal niet van belang in deze discussie. Waarom je dat toch keer op keer op keer tot onderwerp van de discussie wil maken is me een raadsel.
Ruis
Salderen gaat over stroom die naar de buren gaat en is dus 100% relevant en dat het amper op het net komt en in seconden, kun je wel rechtstreeks noemen.
Niemand beweerd dat het ergens anders gaat dan naar de buren en die discussie is dus gesloten... mijn 1 kWh stroom gaat naar de buren.
Ik heb het zo simpel mogelijk gemaakt, maar blijkbaar is dat nog te moeilijk.
Mensen die zeggen dat mijn stroom naar het net gaat stoppen daar.
Of ze zeggen dat mijn stroom naar mijn leverancier gaat.
Maar dan?
Waar gaat die stroom dan heen? In een accu? En ik krijg het dan terug als de stroom duur is?
Nee, niemand gaat dan verder dan... het gaat naar het net of het gaat naar de energieboer.
Het net is de dikke kabel in de straat en het gaat dan naar een afnemer, b.v de buren.
Als het al naar een energieboer gaat dan levert die het naar een afnemer... b.v de buren.
Er is geen discussie als het enige aanneembare is dat het naar de buren gaat of naar een andere afnemer die de volle prijs betaald.
Discussie gesloten zolang niemand een ander idee heeft waar het naartoe gaat... het gaat naar een gebruiker, b.v. de buren.
Maar dan?
Waar gaat die stroom dan heen? In een accu? En ik krijg het dan terug als de stroom duur is?
Nee, niemand gaat dan verder dan... het gaat naar het net of het gaat naar de energieboer.
Het net is de dikke kabel in de straat en het gaat dan naar een afnemer, b.v de buren.
Als het al naar een energieboer gaat dan levert die het naar een afnemer... b.v de buren.
Er is geen discussie als het enige aanneembare is dat het naar de buren gaat of naar een andere afnemer die de volle prijs betaald.
Discussie gesloten zolang niemand een ander idee heeft waar het naartoe gaat... het gaat naar een gebruiker, b.v. de buren.
Waarom blijf je keer op keer op keer op keer de discussie vertroebelen door steeds dit irrelevante stuk erbij te willen halen?rens99 schreef: ↑09 sep 2022 16:23Ik heb het zo simpel mogelijk gemaakt, maar blijkbaar is dat nog te moeilijk.
Maar dan?
Er is nog niemand die een ander aanneembaar idee had!
Als het naar het net gaat en dan naar de buren is niets anders en als het naar een energieboer gaat en dan naar de buren is niets anders.
Het komt er allemaal op neer dat de buren de volle prijs betalen voor de door mij opgewekte stroom.
Of denk jij echt dat het naar een accu gaat bij mijn leverancier of op het net en dat ik die stroom dan later terugkrijg?
Eerlijk gezegd barst ik in lachen uit met dat alternatief.
Nee, niemand had een ander aanneembaar idee., dus is mijn situatie het enige en is de discussie over.
Ja. het is moeilijk blijkbaar om mij gelijk te geven.
Maar zonder andere uitleg, is het enige dat overblijft mijn uitleg.
Maar zonder andere uitleg, is het enige dat overblijft mijn uitleg.
Ja, de uitleg dat het dan naar een accu gaat op het netwerk of bij mijn leverancier en dat ik die stroom dan later terugkrijg.
Dat is het enige alternatief.
Zoals ik al zei vind ik dat bijna te belachelijk om serieus te nemen.
Maar als ik dan vraag waar die accu dan staat blijft het stil.
Blijft over mijn scenario... mijn 1 kWh van mijn zonnepanelen gaat naar een afnemer waarschijnlijk mijn buren en die betalen de volle prijs.
Als het dan niet naar mijn buren gaat, gaat het dus naar een andere afnemer.
Met maar één plausibel scenario kun je niet discussiëren.
Dat is het enige alternatief.
Zoals ik al zei vind ik dat bijna te belachelijk om serieus te nemen.
Maar als ik dan vraag waar die accu dan staat blijft het stil.
Blijft over mijn scenario... mijn 1 kWh van mijn zonnepanelen gaat naar een afnemer waarschijnlijk mijn buren en die betalen de volle prijs.
Als het dan niet naar mijn buren gaat, gaat het dus naar een andere afnemer.
Met maar één plausibel scenario kun je niet discussiëren.
Ja, je veroorzaakt dit toch echt helemaal zelf.
Het doet er niet toe waar je stroom naartoe gaat. Jouw probleem is dat je voor de stroom die je levert niet hetzelfde betaald krijgt als wat je zelf betaalt voor de stroom die je van het net gebruikt. En je lijkt dat nog extra onrechtvaardig te vinden omdat die stroom meteen naar je buren zou kunnen.
Maar je hele idee gaat gewoon niet op. Jij verkoopt je stroom aan de energieleverancier en die betaalt je daar een vooraf afgesproken prijs voor. Uiteraard zal hij die stroom niet voor dezelfde prijs doorverkopen. Economie 101.
Het doet er niet toe waar je stroom naartoe gaat. Jouw probleem is dat je voor de stroom die je levert niet hetzelfde betaald krijgt als wat je zelf betaalt voor de stroom die je van het net gebruikt. En je lijkt dat nog extra onrechtvaardig te vinden omdat die stroom meteen naar je buren zou kunnen.
Maar je hele idee gaat gewoon niet op. Jij verkoopt je stroom aan de energieleverancier en die betaalt je daar een vooraf afgesproken prijs voor. Uiteraard zal hij die stroom niet voor dezelfde prijs doorverkopen. Economie 101.
Dan heb je echt een stuk (van Angel) gemist.
Stel: ik sta bovenop de berg in een riviertje te pissen. En jij staat onderaan de berg uit datzelfde riviertje te drinken. Volgens jouw logica pis ik dan in jouw mond.
Je vergeet daarbij te vermelden dat dit voor het volle pond betaald moet worden…
En dat jij dat pissen gewoon kan salderen
Zo zijn we toch weer terug bij het fysieke model dat kuklos (?) eerder schetste: Een groot vat met veel kleine afvoerleidingen en verschillende aanvoerleidingen, een wisselend aantal kleine en een paar grote die ervoor zorgen dat het vat altijd even vol is.
Of, om het voor Rens99 iets passender te maken: Een heel dikke hoofdleiding met heel veel afnemers (de buren), een wisselend aantal kleine toevoerleidingen (o.a. Rens99) en enkele grote (de energiecentrales), waarbij die laatste continu aan het regelen zijn om te zorgen dat de totale capaciteit/hoeveelheid (energie, stroom) precies voldoende is.
Of, om het voor Rens99 iets passender te maken: Een heel dikke hoofdleiding met heel veel afnemers (de buren), een wisselend aantal kleine toevoerleidingen (o.a. Rens99) en enkele grote (de energiecentrales), waarbij die laatste continu aan het regelen zijn om te zorgen dat de totale capaciteit/hoeveelheid (energie, stroom) precies voldoende is.
kuklos
vindt dit leuk