Energienota opgemaakt op basis van inschatting

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bouwboy1980

Energienota opgemaakt op basis van inschatting

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

Ik zit al decennialang bij Vattenfall en/o diens voorgangers Nuon etc. Jaarlijks een afrekening op basis van de meterstanden. Voorheen door de meteropnemer en heden ten dage moeten we dat zelf doen. NB de slimme meter zou in 2020 geinstalleerd worden echter vanwege de Covid pandemie en wij zelf onder de risicogroepen vallen is dat opgeschort, tot op heden geen vervolg hierop. Nu waren de jaarlijkse stijgingen en/of dalingen marginaal en wij hebben een variabel contract. Echter vorig jaar kregen wij berichten met bovengemiddelde prijsstijgingen per kwartaal zoals ieder weet. Ik heb dan ook op de wijzigingsmomenten mijn meterstanden per SMS bericht en APP bericht doorgegeven. Via mijn Vattenfall was dat niet mogelijk en zover ik weet tot voor kort nog steeds niet. (ik vind dat dit een ernstige terkortkoming van Vattenfall, evenzo dat ze nergens aangeven verstandig is om standen door te geven vanuit een zorgplicht die zij mijns inziens hebben jegens de klant ) Nu kreeg ik op de jaarrekening een gemiddelde gasprijs die gebaseerd is op een inschattingsverbruik. Die inschatting wijkt sterk af t.ov. de doorgegeven meterstanden. Ik kom namelijk op een gewogen gemiddelde van nog geen €0,94 /m3 daar waar deze volgens het gemiddelde van Vattenfall ruim €1,07 / m3. Ik heb dit per brief medio juni aangekaart zonder enig reactie van Vattenfall. Vervolgens de brief via hun app (mail doen ze kennelijk niet aan dan eenzijdige communicatie die in hun straatje past) op nieuw aangeslingerd. Daar kwam uit dat ze dus een inschatting doen. Vervolgens wijs ik ze op de doorgegeven standen. Nu hebben zij van allerlei gegevens voor de beantwoording in de app nodig, zoals, klantnummer, laatste cijfers rek nu, postcode, huisnummer en geboortedatum. Ik geef deze gegevens Echter doordat mijn geboortedatum niet in hun systeem staat willen ze mij niet helpen. Ik geef aan dat ik al decenia lang gas geleverd krijg en deze betaal zonder dat iemand ooit om mijn geboortedatum vraagt. IS dus niet noodzakelijk en dus in kader van dataminimalisatie van AVG heb ik ook geen enkel belang om deze in het systeem te zetten. Echter VAttenfall geeft geen thuis en kunnen en willen mij niet helpen. Inmiddels aangegeven mijn machtiging dan maar in te trekken, die had ik ooit in 1995 afgegeven en dat ik deze elk moment kon opzeggen. In mijn VAttenfall kan hij niet uitgezet worden?. Hoezo elk moment een machting voor betaling in te trekken op elk moment? Daar waar ik de afgelopen decennia andere leveranciers die de deur bij wijze van spreke plat liepen om een energiecontract af te sluiten, hoef je ook niet zo maar ergens aan te kloppen. Ik heb er eertijds bewust om duurzame relatie met een vaste partij te houden in de veronderstelling om daarmee als er iets aan de hand is dat daar vanuit een klantenbinding sneller en adequater gehandeld zou worden. In mijn bedrijfstak lopen wij namelijk ook wat harder voor een vaste klant dan voor een incidentele gelegenheidsklant. Maar Vattenfall zit er anders kennelijk in. Wellicht dat RADAR hier in deze questie wat kan bewerkstelligen

Moneyman

Re: Energienota opgemaakt op basis van inschatting

Ongelezen bericht door Moneyman »

bouwboy1980 schreef:
14 sep 2022 10:11
Ik kom namelijk op een gewogen gemiddelde van nog geen €0,94 /m3 daar waar deze volgens het gemiddelde van Vattenfall ruim €1,07 / m3.
Bij variabele tarieven zegt een gewogen gemiddelde niets. Waar het om gaat, is of het verbruik waar vanuit gegaan wordt klopt.

Seinhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ergens gaat het mis, maar het is mij niet duidelijk waar het mis gaat.

Met de app en online zou u de meterstanden door moeten kunnen geven https://vattenfallevent-meterstanden.pti.nl/. Ook kan dit zonder opnamenummer https://vattenfallevent-meterstanden.pt ... omer-login. Uiteraard zijn dit de meterstanden van op dit moment. Het is niet mogelijk om historische meterstanden door te geven. Als het goed is ontvangt u een bevestiging in de mail dat de meterstanden zijn doorgegeven.

Als het goed is krijgt u 1x per jaar een brief of mail met het verzoek om uw meterstanden door te geven. U mag dit ook vaker doen.

Of het mogelijk is om historische meterstanden door te geven weet ik niet. Mocht u (bijvoorbeeld doordat de brief/mail niet is ontvangen) dit jaar te veel betaald hebben, dan betaalt u volgend jaar minder als de meterstanden wel op het juiste moment door is gegeven. Tip: zet in uw agenda/kaldender wanneer u dit moet doen.

Vraag eventueel aan uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl hoe u dit probleem kunt oplossen. Eventueel kunt u ook naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

bouwboy1980 schreef:
Ik heb er eertijds bewust om duurzame relatie met een vaste partij te houden in de veronderstelling om daarmee als er iets aan de hand is dat daar vanuit een klantenbinding sneller en adequater gehandeld zou worden. In mijn bedrijfstak lopen wij namelijk ook wat harder voor een vaste klant dan voor een incidentele gelegenheidsklant. Maar Vattenfall zit er anders kennelijk in.
U meent meer rechten te hebben omdat u al langer klant bent? Ik loop voor elke klant hard. Want ook die incidentele klant wil goed geholpen worden en kan sneller terugkomen bij een juiste behandeling. Juist de klanten die gaan eisen of denken een andere behandeling te moeten krijgen kunnen bij mij wachten.
bouwboy1980 schreef:
Wellicht dat RADAR hier in deze questie wat kan bewerkstelligen
Radar is een televisieprogramma, geen helpdesk. U kunt natuurlijk altijd contact opnemen met de redactie, maar of ze een niet algemeen probleem in een uitzending gaan behandelen betwijfel ik.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vermoed dat u de jaarafrekeningen van de afgelopen jaren nog wel hebt. U zult zien dat daar ook het verbruik in een periode geschat wordt bij wijzigingen in bv de belastingen. Zo'n schatting is geen slag in de lucht, maar wordt gemaakt aan de hand van een groot aantal gegevens, ook in vergelijking met andere huishoudens.
Ik verwacht dat de schatting van Vattenfall niet noemenswaardig zal afwijken van uw daadwerkelijke gebruik.

Als u de jaarafrekening ontvangt, kunt u zelf uitrekenen wat het eindbedrag zou zojn met uw genoteerde meterstanden. (U weet wat een gewogen gemiddelde is, dus die berekening lukt u wel.) Ik ben oprecht benieuwd hoe groot het verschil dan is.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
15 sep 2022 11:54
bouwboy1980 schreef:
Ik kom namelijk op een gewogen gemiddelde van nog geen €0,94 /m3 daar waar deze volgens het gemiddelde van Vattenfall ruim €1,07 / m3.
Bij variabele tarieven zegt een gewogen gemiddelde niets. Waar het om gaat, is of het verbruik waar vanuit gegaan wordt klopt.
Is het niet juist Vattenfall, die een gemiddeld tarief hanteert op de jaarafrekening? Wat juist foutief is.
TS probeert te rekenen met daadwerkelijk verbruik per periode

DeTeeler

Ongelezen bericht door DeTeeler »

Als de inschatting hoog uitvalt, dan werkt dat met de huidige prijzen alleen maar in u voordeel.
Volgend jaar zal de afrekening weer komen met een hogere prijs per kuub.

Moneyman

16again schreef:
15 sep 2022 17:26
Moneyman schreef:
bouwboy1980 schreef:
Is het niet juist Vattenfall, die een gemiddeld tarief hanteert op de jaarafrekening? Wat juist foutief is.
Ik acht het behoorlijk onwaarschijnlijk dat Vattenfall dat doet.

TS doet het echter blijkbaar wél.

bouwboy1980

Ik heb geen app van vattenfall, ben daar ook niet op de hoogte gebracht door vattenfall dat die daar is. ik kan alleen in mijn vattenfall de meterstanden doorgeven op het moment dat ik van Vattenfall een opnamenummer ontvang. ik kan wel mijn termijnbedragen aanpassen alleen zit daar een ondergrens aan inmiddels die hoger is dan de vorige termijnbedrag ( die van voor de jaarnota van juni jl. Ik wil niet te veel betalen, daar bij faillisement van Vattenfall ik mijn geld kwijt ben. Zal niet snel gebeuren zult u zeggen, maar dat dachten we voorheen ook bij banken. En als veel mensen hun termijnbedragen naar beneden bijstellen vind er in feite een "bankrun" plaats waardoor zelfs bij Vattenfall een liquiditeitsprobleem kan ontstaan met faillisement tot gevolg.

Tevens heb ik aan Nuon die inmiddels als rechtsopvolger door overname door Vattenfall door deze laatste vertegenwoordigd word, ooit een machtichting ,
gegeven. Deze zou ik op elk moment weer kunnen intrekken. Echter in mijn vattenfall is daar die mogelijkheid niet om aan te klikken. Als ik daar wat over vraag krijg ik ook geen melding terug laat staan een bevestiging.

bouwboy1980

16again schreef:
15 sep 2022 17:26
Moneyman schreef:
bouwboy1980 schreef:
Ik heb deze inderdaad nog. De tariefswijzigingen waren marginaal als die er al binnen het jaar waren. In dat geval hadden we het ook verschillen van hooguit enkele euro's Nu echter hebben we het over verschillen van meer dan 100 euro dat ik meer berekend krijg dan welke ik op grond van mijn meterstanden die ik doorgegeven heb. Als ik in het winter/vroege voorjaar in een ander land verblijf zijn mijn energieverbruik niet conform de standaard. En zolang het hele jaar er geen verschillen in de tarief zit, maakt dat niet uit. Dan wordt elk willekeurig verbruik op welk moment tegen een nagenoeg zelfde tarief. Nu wordt mijn verbruik van het najaar 2021 afgerekend tegen een tarief welke gemiddeld in april gold. Dit verschil is echt expotentioneel. In de brief van Vattenfall wordt op geen enkele wijze melding gemaakt over het belang van metersstanden. Ik ben dit zelf maar gaan doorgeven aan Vattenfall via whatts app en berichten. In mijn vattenfall lukt dit tot op heden niet. En ik zal echt niet de enige zijn die nog geen slimme meter heeft.

Moneyman

bouwboy1980 schreef:
16 sep 2022 14:12
Nu echter hebben we het over verschillen van meer dan 100 euro dat ik meer berekend krijg dan welke ik op grond van mijn meterstanden die ik doorgegeven heb.
Heb je al eens gecheckt wat je voorwaarden zeggen over de wijze van doorberekenen? Uiteindelijk is dat wat telt.
bouwboy1980 schreef:
16 sep 2022 14:12
Dit verschil is echt expotentioneel.
Eh wat? Ik neem aan dat je het woord "exponentieel" bedoelt - maar van een exponentieel verschil is helemaal geen sprake.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

bouwboy1980 schreef:
16 sep 2022 14:02
Ik heb geen app van vattenfall, ben daar ook niet op de hoogte gebracht door vattenfall dat die daar is. (…)
Dat is vreemd. Ik zit ook bij Vattenfall. In elk bericht van hen staat dat je via hun Energie-app je gegevens kunt doorgeven.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Ik heb even de laatste twee berichten van Vattenfall erbij gepakt maar in beide geen bericht over de energie-app en doorgeven van de gegevens zoals meterstanden. Er staat wel dat ze een app hebben maar in dezelfde zin als bij mijnvattenfall op de website dus verwacht je ook hetzelfde bij beide.

Lowieze

PGros schreef:
16 sep 2022 15:00
Ik heb even de laatste twee berichten van Vattenfall erbij gepakt maar in beide geen bericht over de energie-app en doorgeven van de gegevens zoals meterstanden. Er staat wel dat ze een app hebben maar in dezelfde zin als bij mijnvattenfall op de website dus verwacht je ook hetzelfde bij beide.
Misschien moet u dan eens in de app zelf kijken wat er allemaal mogelijk is.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Ik heb de app niet. Maar er werd gesteld dat het in ieder bericht van vattenfall staat. Dat is niet zo.

Lowieze

PGros schreef:
16 sep 2022 15:14
Ik heb de app niet. Maar er werd gesteld dat het in ieder bericht van vattenfall staat. Dat is niet zo.
Bij mij wel.
U zegt zelf: “Er staat wel dat ze een app hebben maar in dezelfde zin als bij mijnvattenfall op de website dus verwacht je ook hetzelfde bij beide.”

U weet dus niet wat er daadwerkelijk in de app staat, u gaat alleen uit van uw verwachtingen.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Het is vervelend om te lezen dat de berekening niet lijkt te kloppen. Voor een tariefwijziging vragen we de meterstanden niet op. U kan deze in Mijn Vattenfall doorgeven door op de dag van een wijziging een termijnbedragadvies te vragen. Ook kan u altijd ons een berichtje sturen met de standen. De standen die u invult bij het kopje Verbruik gebruiken we niet voor de jaarafrekening.

Dat uw geboortedatum niet bekend is, is op zich geen probleem. Wel moeten we uw gegevens controleren voor we u kunnen helpen. Hiervoor hebben we dan uw volledige rekeningnummer nodig. Kan u mij hier een privéberichtje sturen met uw klantnummer, achternaam en volledige rekeningnummer? Dan kan ik met u meekijken of en hoe de jaarafrekening gecorrigeerd kan worden.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat een tip is voor allen: Maak (wat toch uw pc staat) Excel even gebruikt en elke week/maand/belangrijke datum effe invoert dan heeft u een helder overzocht gebruiks cijfers. Koppel in het werkblad prijzen en betalingen en je ziet of je min/plus/break even bent.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig kan de website van Vattenfall dat ook en hoef ik die moeite niet te doen.

bouwboy1980

Vattenfall Webcare schreef:
19 sep 2022 14:17
Goedemiddag,

Het is vervelend om te lezen dat de berekening niet lijkt te kloppen. Voor een tariefwijziging vragen we de meterstanden niet op. U kan deze in Mijn Vattenfall doorgeven door op de dag van een wijziging een termijnbedragadvies te vragen. Ook kan u altijd ons een berichtje sturen met de standen. De standen die u invult bij het kopje Verbruik gebruiken we niet voor de jaarafrekening.

Dat uw geboortedatum niet bekend is, is op zich geen probleem. Wel moeten we uw gegevens controleren voor we u kunnen helpen. Hiervoor hebben we dan uw volledige rekeningnummer nodig. Kan u mij hier een privéberichtje sturen met uw klantnummer, achternaam en volledige rekeningnummer? Dan kan ik met u meekijken of en hoe de jaarafrekening gecorrigeerd kan worden.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall
Het is inderdaad verveldend als de berekening niet lijkt te kloppen. Nog veel vervelender en frusterender is het om stelselmatig geen antwoord te krijgen ( inmiddels al vanaf 22/6/22 aan het communiceren zonder inhoudelijke antwoorden te krijgen ) en genegeerd te lijkt te worden.

Wat heb ik in al die jaren dat ik klant ben misdaan? ik heb trouw al mijn betalingen voldaan. afgezien dat u mij in al die jaren zover ik heb nagegaan slechts 1 maal een herrinnering heeft moeten sturen, van destijds een acceptgiro die aan mijn aandacht ontglipt was. Ik heb verder op alle voorgaande jaarafrekeningen ook geen bemerkingen/bezwaar gemaakt. Echter nu ik de meterstanden per nieuwe tariefperiode heb doorgegeven heb, (iets waarop Vattenfall zijn of haar klanten er niet actief op wijst en mijns inziens haar zorgplicht verzaakt) , en wij vervolgens een jaarrekening op basis van inschatting mijns inziens terecht bezwaar maak, word ik door Vattenfall niet gehoord en zelfs genegeerd.

Gesloten