Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Jumbo heeft gelukkig een functie voor de prijsbewuste consument die heel handig is als je niet te duur boodschappen wil doen.
Een COOP, Plus of AH hebben deze zeer klantvriendelijke functie niet op hun site geimplementeerd (terwijl dat automatiserings technsich zeer eenvoudig is) Wat mijn inziens aangeeft dat deze grootgrutters liever niet de prijsbewuste consument van dienst willen zijn.
Helaas is het mij opgevallen dat Jumbo de functie van het sorteren op prijs per eenheid niet juist uitvoerd en er producten tussen zet die slechts voor de oplettende consument duurder zijn dan de vorige en het volgende artikel in de lijst.
De sorteren 'op prijs per ' functie wordt gebruikt door mensen die bewust zoeken naar een product dat goedkoop is en, omdat Jumbo dat weet, benadeeld zij deze clienten door er producten tussen te zetten die volgens de gevraagde sorteermethode veel verderop in de lijst zouden moeten staan.
Heb al diverse malen aangegeven dat dit niet juist is, maar krijg daar geen reactie op en de Jumbo volhard in deze werkwijze.
Voorbeeld: zoek koffiebonen,
Sorteren op prijs per eenheid(laag - hoog)
Resultaat (in prijs per KG)
1 8.24/kg
2 8.99/kg
3 11.99/kg
4 8.99.kg
5 ...
Zo zijn er nog vele voorbeelden op de Jumbo-site te vinden
Aardappelen
Volgorde: 1.00 1.00 1.02 1.02 1.02 1.32 1.00 1.00 1.00
Sinas (Zitten ook foute prijzen per eenheid in!) 0.08 / ltr ipv 2.00 / ltr)
Volgorde: 0.08 0.09 2.59 0.11 0.45 0.46
Ook heeft de Jumbo rare aanbiedingen : Jumbo Kipfilet van 2.45 voor 1.99. 2 stuks voor 4 euro!!!!
En wat ook tot denken stemt : Waarom moet je bij iedere zoekvraag opnieuw kiezen voor 'sorteren op prijs per eenheid'.
De Jumbo weet op dat moment toch al dat je een prijsbewuste consument bent? Of hopen ze misschien dat je het vergeet en uit gewoonte gewoon het eerste artikel aanklikt.
Dit alles lijkt verdacht veel op gewilde misleiding en is volgens mijn iets wat onderzocht zou moeten worden.
Zijn er nog meer supermarkten die online proberen hun klanten op een of andere manier te misleiden?
Kortom Jumbo:
De functie 'Sorteren op prijs per eenheid' is van grote toegevoegde waarde voor de prijsbewuste consument en waarschijnlijk geinitieerd door een klantrelatiemanager die de klanten van de Jumbo begrijpt. Voor ons was het de doorslaggevende reden om van AH over te stappen naar de Jumbo. Het idee van met de klant meedenken stond ons zeer aan.
Helaas hebben daarna er zich een aantal zeer slechte programmeurs mee bemoeit of een marketeer met slechts dollartekens in zijn ogen of misschien wel beide.
Een COOP, Plus of AH hebben deze zeer klantvriendelijke functie niet op hun site geimplementeerd (terwijl dat automatiserings technsich zeer eenvoudig is) Wat mijn inziens aangeeft dat deze grootgrutters liever niet de prijsbewuste consument van dienst willen zijn.
Helaas is het mij opgevallen dat Jumbo de functie van het sorteren op prijs per eenheid niet juist uitvoerd en er producten tussen zet die slechts voor de oplettende consument duurder zijn dan de vorige en het volgende artikel in de lijst.
De sorteren 'op prijs per ' functie wordt gebruikt door mensen die bewust zoeken naar een product dat goedkoop is en, omdat Jumbo dat weet, benadeeld zij deze clienten door er producten tussen te zetten die volgens de gevraagde sorteermethode veel verderop in de lijst zouden moeten staan.
Heb al diverse malen aangegeven dat dit niet juist is, maar krijg daar geen reactie op en de Jumbo volhard in deze werkwijze.
Voorbeeld: zoek koffiebonen,
Sorteren op prijs per eenheid(laag - hoog)
Resultaat (in prijs per KG)
1 8.24/kg
2 8.99/kg
3 11.99/kg
4 8.99.kg
5 ...
Zo zijn er nog vele voorbeelden op de Jumbo-site te vinden
Aardappelen
Volgorde: 1.00 1.00 1.02 1.02 1.02 1.32 1.00 1.00 1.00
Sinas (Zitten ook foute prijzen per eenheid in!) 0.08 / ltr ipv 2.00 / ltr)
Volgorde: 0.08 0.09 2.59 0.11 0.45 0.46
Ook heeft de Jumbo rare aanbiedingen : Jumbo Kipfilet van 2.45 voor 1.99. 2 stuks voor 4 euro!!!!
En wat ook tot denken stemt : Waarom moet je bij iedere zoekvraag opnieuw kiezen voor 'sorteren op prijs per eenheid'.
De Jumbo weet op dat moment toch al dat je een prijsbewuste consument bent? Of hopen ze misschien dat je het vergeet en uit gewoonte gewoon het eerste artikel aanklikt.
Dit alles lijkt verdacht veel op gewilde misleiding en is volgens mijn iets wat onderzocht zou moeten worden.
Zijn er nog meer supermarkten die online proberen hun klanten op een of andere manier te misleiden?
Kortom Jumbo:
De functie 'Sorteren op prijs per eenheid' is van grote toegevoegde waarde voor de prijsbewuste consument en waarschijnlijk geinitieerd door een klantrelatiemanager die de klanten van de Jumbo begrijpt. Voor ons was het de doorslaggevende reden om van AH over te stappen naar de Jumbo. Het idee van met de klant meedenken stond ons zeer aan.
Helaas hebben daarna er zich een aantal zeer slechte programmeurs mee bemoeit of een marketeer met slechts dollartekens in zijn ogen of misschien wel beide.
- Moneyman
- Berichten: 31667
- Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door TonSaevus
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Onkruid heeft wel een punt (en TS dus ook). Ik heb eens een blik geworpen op de webshops die ik veel gebruik, en overal is de sortering gewoon conform de instelling (dus: van laag naar hoog).
Als er zonder duidelijke herkenbaarheid ineens afwijkende producten tussen worden gezet, duidt dat inderdaad op misleiding.
Discussies over nut en noodzaak van een dergelijke sortering voegen niets toe aan dit topic, behalve ruis. Of de functie nuttig is of niet: als hij aangeboden wordt, mag je als consument verwachten dat die functie doet wat hij zegt.
Als er zonder duidelijke herkenbaarheid ineens afwijkende producten tussen worden gezet, duidt dat inderdaad op misleiding.
Discussies over nut en noodzaak van een dergelijke sortering voegen niets toe aan dit topic, behalve ruis. Of de functie nuttig is of niet: als hij aangeboden wordt, mag je als consument verwachten dat die functie doet wat hij zegt.
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Ik denk dat dat een soort reclame op de site is (wel heeeeel vreemd) want er staat "gesponsord" bij de koffiebonen die verkeerd in de sortering staan.
Dit zou niet mogelijk moeten zijn lijkt me
Dit zou niet mogelijk moeten zijn lijkt me
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Ja betaalde misleiding dus bewuste misleiding
En je zou verwachten dat zoiets dan bovenaan zou staan en niet sneaky ergens midden in.
Bij het aardappelen voorbeeld is het verkeerd geplaatste artikel overigens niet gesponsord.
En je zou verwachten dat zoiets dan bovenaan zou staan en niet sneaky ergens midden in.
Bij het aardappelen voorbeeld is het verkeerd geplaatste artikel overigens niet gesponsord.
Laatst gewijzigd door TonSaevus op 26 sep 2022 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Prijs is niet alles.
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
@Lady1234
@breien
Ik heb het over ONLINE niet over een winkel, ik heb nog nooit een winkel gezien waar ze op 'prijs per eenheid' sorteren.
; dat weet iedereen. De functie is misleidend geimplementeerd als je er dit soort dingen mee uithaalt en daar gaat het om.Prijs is niet alles
@breien
Ik heb het over ONLINE niet over een winkel, ik heb nog nooit een winkel gezien waar ze op 'prijs per eenheid' sorteren.
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Maar bijvoorbeeld die aardappelen. Wat is het nut van sorteren? Er zit zoveel verschil tussen aardappelen.
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
In de winkel hebben ze ook aardappels van 50 cent per kilo. Scheelt al veel met de goedkoopste online van 1 euro per kg
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
@pgros (eerste post was relevant), @lady1234, @ breien.
TJonge jonge wat een reacties. Allemaal niet gebaseerd op het probleem maar waarschijnlijk alleen op de drang om maar wat te zeggen zonder dat er naar het probleem gekeken of over het probleem nagedacht wordt. Het probleem wordt door jullie niet op zijn merites beoordeeld. Ik wordt zo moe van mensen die denken dat hun benauwde wereldbeeld en gebrek aan situationele inleving voor iedereen geldt en die dat online steeds weer duidelijk weten te etaleren door het posten van irrelevante meningen. Alsof de posters daar op zitten te wachten. Bent u gevraagd uw mening te geven of vindt u uw eigen mening zo goed onderbouwd en ter zeer zake doende en helpend dat deze perse gepost moet worden.
@pgros en @breien: Ooit wel eens gedacht aan mensen voor wie de dichtsbijzijnde winkel zo ver weg is dat bezorgen goedkoper is dan naar een winkel rijden of aan mensen die problemen hebben om in een winkel te lopen of aan mensen in een scootmobiel die doodmoe worden van het gemanouvreer in te smalle winkelpaden of aan bijvoorbeeld blinde mensen die met goede hulpmiddelen online wel kunnen bestellen? Is Jullie wereld zo klein dat je alleen je eigen stukje ziet
@Lady1234 Je snapt het probleem niet en daarbij is sorteren voor sommige mensen juist een hele goede optie; Maar als jij niet wilt hoef je hem niet te gebruiken hoor. Zelfs de Jumbo marketing dacht dat het een optie was die ze moesten toevoegen
Dus waarom reageren jullie eigenlijk als je niets wezenlijks toe kan voegen aan het in de initiele post gestelde; als je niet reageert op de essentie.
Is de drang om je te doen gelden zo groot dat je zonder je te verdiepen in een post gewoon maar jouw absoluut niet relevante mening geeft?
TJonge jonge wat een reacties. Allemaal niet gebaseerd op het probleem maar waarschijnlijk alleen op de drang om maar wat te zeggen zonder dat er naar het probleem gekeken of over het probleem nagedacht wordt. Het probleem wordt door jullie niet op zijn merites beoordeeld. Ik wordt zo moe van mensen die denken dat hun benauwde wereldbeeld en gebrek aan situationele inleving voor iedereen geldt en die dat online steeds weer duidelijk weten te etaleren door het posten van irrelevante meningen. Alsof de posters daar op zitten te wachten. Bent u gevraagd uw mening te geven of vindt u uw eigen mening zo goed onderbouwd en ter zeer zake doende en helpend dat deze perse gepost moet worden.
@pgros en @breien: Ooit wel eens gedacht aan mensen voor wie de dichtsbijzijnde winkel zo ver weg is dat bezorgen goedkoper is dan naar een winkel rijden of aan mensen die problemen hebben om in een winkel te lopen of aan mensen in een scootmobiel die doodmoe worden van het gemanouvreer in te smalle winkelpaden of aan bijvoorbeeld blinde mensen die met goede hulpmiddelen online wel kunnen bestellen? Is Jullie wereld zo klein dat je alleen je eigen stukje ziet
@Lady1234 Je snapt het probleem niet en daarbij is sorteren voor sommige mensen juist een hele goede optie; Maar als jij niet wilt hoef je hem niet te gebruiken hoor. Zelfs de Jumbo marketing dacht dat het een optie was die ze moesten toevoegen
Dus waarom reageren jullie eigenlijk als je niets wezenlijks toe kan voegen aan het in de initiele post gestelde; als je niet reageert op de essentie.
Is de drang om je te doen gelden zo groot dat je zonder je te verdiepen in een post gewoon maar jouw absoluut niet relevante mening geeft?
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Nou je het zegt, het was me laatst toevallig, toen ik goedkoop roomijs zocht, sorteerde op het goedkoopste, maar er inderdaad niet het goedkoopste boven aan stond.
Ik was verder niet aan het boodschappen, dus niet echt gekeken of dat bij alle producten zo was. Maar vreemd vond ik het wel.
Ik was verder niet aan het boodschappen, dus niet echt gekeken of dat bij alle producten zo was. Maar vreemd vond ik het wel.
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Voor 't eerst op een forum?TonSaevus schreef: ↑26 sep 2022 13:58TJonge jonge wat een reacties. Allemaal niet gebaseerd op het probleem maar waarschijnlijk alleen op de drang om maar wat te zeggen zonder dat er naar het probleem gekeken of over het probleem nagedacht wordt. Het probleem wordt door jullie niet op zijn merites beoordeeld. Ik wordt zo moe van mensen die denken dat hun benauwde wereldbeeld en gebrek aan situationele inleving voor iedereen geldt en die dat online steeds weer duidelijk weten te etaleren door het posten van irrelevante meningen. Alsof de posters daar op zitten te wachten. Bent u gevraagd uw mening te geven of vindt u uw eigen mening zo goed onderbouwd en ter zeer zake doende en helpend dat deze perse gepost moet worden.
-
- Berichten: 32327
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Lady1234
vindt dit leuk
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Ik zie het nut van die sortering niet in. Ik koop mijn vaste merken.
En dat bijvoorbeeld Eigenheimers duurder zijn dan Bintjes, wat is het nut daarvan in een lijstje te zetten. Wil je friet maken, neem je Bintjes, stamppot dan Eigenheimers.
Iemand die altijd DE koffie koopt, stapt toch niet ineens over naar Kanis & Gunnik omdat dat voordeliger is?
En altijd die grote woorden. Misleiding, en nogal liefst “bewuste”, u ziet de bedragen toch staan? Even verder kijken dan uw neus lang is, als u het goedkoopste wilt.
En dat bijvoorbeeld Eigenheimers duurder zijn dan Bintjes, wat is het nut daarvan in een lijstje te zetten. Wil je friet maken, neem je Bintjes, stamppot dan Eigenheimers.
Iemand die altijd DE koffie koopt, stapt toch niet ineens over naar Kanis & Gunnik omdat dat voordeliger is?
En altijd die grote woorden. Misleiding, en nogal liefst “bewuste”, u ziet de bedragen toch staan? Even verder kijken dan uw neus lang is, als u het goedkoopste wilt.
JozJan
vindt dit leuk
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Bij normale webshops werkt die sortering wel, vandaar dat de vraag gesteld is. Ook doet iedereen anders boodschappen, en vele kijken om naar hun budget.Lady1234 schreef: ↑26 sep 2022 14:35Ik zie het nut van die sortering niet in. Ik koop mijn vaste merken.
En dat bijvoorbeeld Eigenheimers duurder zijn dan Bintjes, wat is het nut daarvan in een lijstje te zetten. Wil je friet maken, neem je Bintjes, stamppot dan Eigenheimers.
Iemand die altijd DE koffie koopt, stapt toch niet ineens over naar Kanis & Gunnik omdat dat voordeliger is?
En altijd die grote woorden. Misleiding, en nogal liefst “bewuste”, u ziet de bedragen toch staan? Even verder kijken dan uw neus lang is, als u het goedkoopste wilt.
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Welke normale webshops bedoelt u?
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Onkruid heeft wel een punt (en TS dus ook). Ik heb eens een blik geworpen op de webshops die ik veel gebruik, en overal is de sortering gewoon conform de instelling (dus: van laag naar hoog).
Als er zonder duidelijke herkenbaarheid ineens afwijkende producten tussen worden gezet, duidt dat inderdaad op misleiding.
Discussies over nut en noodzaak van een dergelijke sortering voegen niets toe aan dit topic, behalve ruis. Of de functie nuttig is of niet: als hij aangeboden wordt, mag je als consument verwachten dat die functie doet wat hij zegt.
Als er zonder duidelijke herkenbaarheid ineens afwijkende producten tussen worden gezet, duidt dat inderdaad op misleiding.
Discussies over nut en noodzaak van een dergelijke sortering voegen niets toe aan dit topic, behalve ruis. Of de functie nuttig is of niet: als hij aangeboden wordt, mag je als consument verwachten dat die functie doet wat hij zegt.
TonSaevus
, juliomariner
, ZeerPrivé
en Onkruid71
vinden dit leuk
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Degenen die het zichzelf kunnen veroorloven, zullen niet overstappen op een goedkoper merk. En lang niet iedereen zit vastgeroest aan zijn eigen vaste merken.Iemand die altijd DE koffie koopt, stapt toch niet ineens over naar Kanis & Gunnik omdat dat voordeliger is?
Re: Jumbo helpt prijsbewuste consument (of niet?)
Een afwijkend product valt zo op, waar is dan de bewuste misleiding?
Het lijkt wel of een consument zelf steeds minder kan nadenken.
Het lijkt wel of een consument zelf steeds minder kan nadenken.