van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Wij hebben sinds een jaar een nieuwe woning, waar geen slimme meter in zit. Ons energiecontract liep af in mei van dit jaar en sindsdien gaan de prijzen steeds omhoog natuurlijk.
Nu wilde wij de meterstanden doorgeven bij het aflopen van het contract en bij de verhogingen, maar dat kan online niet. Die optie is er simpelweg niet, want er staat "op dit moment hebben wij uw meterstanden niet nodig".
In juni heb ik telefonisch de standen doorgegeven maar deze zijn niet terug te vinden in het overzicht. In augustus heb ik het ook maar gemaild, maar daarop kwam alleen een standaard reactie dat het ook online doorgegeven kan worden (wat dus niet werkt) en dat ik ook een slimme meter kan nemen. (wat ik niet wil eigenlijk.
Waar ik bang voor ben is dat Van de bron zelf schattingen gaat maken. recent hebben wij veel geïsoleerd en zijn we deels van het gas af en dan wil ik wel dat de meterstanden van de overgang vast-contract naar variabel exact kloppen. eveneens steeds als het tarief omhoog gaat.
wat moet ik doen? waarom blokkeert Van de Bron de doorgifte meterstanden?
Nu wilde wij de meterstanden doorgeven bij het aflopen van het contract en bij de verhogingen, maar dat kan online niet. Die optie is er simpelweg niet, want er staat "op dit moment hebben wij uw meterstanden niet nodig".
In juni heb ik telefonisch de standen doorgegeven maar deze zijn niet terug te vinden in het overzicht. In augustus heb ik het ook maar gemaild, maar daarop kwam alleen een standaard reactie dat het ook online doorgegeven kan worden (wat dus niet werkt) en dat ik ook een slimme meter kan nemen. (wat ik niet wil eigenlijk.
Waar ik bang voor ben is dat Van de bron zelf schattingen gaat maken. recent hebben wij veel geïsoleerd en zijn we deels van het gas af en dan wil ik wel dat de meterstanden van de overgang vast-contract naar variabel exact kloppen. eveneens steeds als het tarief omhoog gaat.
wat moet ik doen? waarom blokkeert Van de Bron de doorgifte meterstanden?
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
De kortste klap? Neem een slimme meter.
Een langere klap? Kijk in je voorwaarden wat er overeengekomen is mbt het doorgeven van de standen.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Dit staat in een mail die ik onlangs van Van de Bron kreeg:
Hoe gaan ze nu berekenen welke energie onder het oude contract is verbruikt of het nieuwe (ruim 3 X duurder)?
echter die knop werkt niet want er staat nu onder dat ze de standen niet nodig hebben.De volgende zaken kun je via Mijn Vandebron regelen:
• Je termijnbedrag herberekenen of aanpassen
• Meterstanden doorgeven
Hoe gaan ze nu berekenen welke energie onder het oude contract is verbruikt of het nieuwe (ruim 3 X duurder)?
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
ik denk dat van de bron wil voorkomen dat mensen creatief met hun meterstanden omgaan
xflorisx
vindt dit leuk
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
De knop voor het doorgeven van de meterstanden is uitsluitend bestemd voor de jaarlijkse standen.Henry Ford schreef: ↑26 sep 2022 12:03Dit staat in een mail die ik onlangs van Van de Bron kreeg:
echter die knop werkt niet want er staat nu onder dat ze de standen niet nodig hebben.De volgende zaken kun je via Mijn Vandebron regelen:
• Je termijnbedrag herberekenen of aanpassen
• Meterstanden doorgeven
Hoe gaan ze nu berekenen welke energie onder het oude contract is verbruikt of het nieuwe (ruim 3 X duurder)?
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door geen slimme meter te willen.
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Volgens mij zijn er 3 opties.
Optie 1 : hou vast aan je principe dat je geen slimme meter wil en accepteer de gevolgen daarvan. Vergeet dan niet dat principes geld kunnen kosten en/of lastig vol te houden zijn. Dit forum staat vol met vragen van mensen die aan hun principes vast willen houden.
Optie 2 : Ga voor een slimme meter en je meterstanden worden uitgelezen op afstand en je problemen zijn opgelost
Optie 3 : Kies voor een andere leverancier die het wel toe staat om de meterstanden handmatig door te geven.
Optie 1 : hou vast aan je principe dat je geen slimme meter wil en accepteer de gevolgen daarvan. Vergeet dan niet dat principes geld kunnen kosten en/of lastig vol te houden zijn. Dit forum staat vol met vragen van mensen die aan hun principes vast willen houden.
Optie 2 : Ga voor een slimme meter en je meterstanden worden uitgelezen op afstand en je problemen zijn opgelost
Optie 3 : Kies voor een andere leverancier die het wel toe staat om de meterstanden handmatig door te geven.
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Optie 3: ja maar die is duurder en dat wil ik niet.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 jan 2020 19:44
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Ik heb een gelijksoortig probleem. Budget-energie gaat mij 31 december een jaarafrekening sturen. De tarieven verschillen per maand. Alleen ik ken mijn verbruik per maand. Waarom hebben ze niet elke maand een meterstand gevraagd? Ik kan het niet zelf invullen op de website. Dit gaat vast conflicten opleveren.....
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
volgens mijn laatste info is een niet slimme meter gunstiger als de saldering wordt afgebouwd. Deze meter saldeert namelijk zelf altijd 100% (= draait terug); Dus geen slechte reden om aan je oude meter te blijven hangen.ZeerPrivé schreef: ↑26 sep 2022 12:16De knop voor het doorgeven van de meterstanden is uitsluitend bestemd voor de jaarlijkse standen.Henry Ford schreef: ↑26 sep 2022 12:03Dit staat in een mail die ik onlangs van Van de Bron kreeg:
echter die knop werkt niet want er staat nu onder dat ze de standen niet nodig hebben.De volgende zaken kun je via Mijn Vandebron regelen:
• Je termijnbedrag herberekenen of aanpassen
• Meterstanden doorgeven
Hoe gaan ze nu berekenen welke energie onder het oude contract is verbruikt of het nieuwe (ruim 3 X duurder)?
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door geen slimme meter te willen.
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Da's prima (zolang het nog kan tenminste), maar als je de lusten wilt, horen de lasten er ook bij.
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Als saldering stopt zal je zeker een andere meter krijgen. Het stoppen van afbouwen saldering is juist gedaan omdat nog niet iedereen een slimme meter heeft. Dus wees niet bang over twee jaar heeft iedereen een nieuwe meter.
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
"Vandebron blokt doorgeven meterstanden." Zo te lezen is er maar één die het doorgeven van de meterstanden blokkeert en dat is TS zelf..
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Volgens mij zijn energie maatschappijen verplicht om met alle bekende meterstanden mee te berekenen met de berekening. Dit moet wel redelijkerwijs zijn, dus niet elke dag.
Op https://vandebron.nl/blog/meterstanden- ... tappenplan staat hoe u de meterstanden door kunt geven. Ook is er een app.
Op het moment dat u overgaat naar een andere contract (in dit geval naar variabel tarieven) dan is een energie bedrijf verplicht om u een mail of brief te sturen met het verzoek om de meterstanden door te geven.
Indien de eindrekening niet klopt stuur dan naar Van der Bron een mail dat u een correctie wilt. Indien Van der Bron binnen 7 dagen de rekening niet verbeterd, vraag dan aan uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/ wat u het beste kunt doen. U kunt voor kiezen om naar www.degeschillencommissie.nl/ te gaan voor een bindend uitspraak.
Hou rekening mee dat vaak doorgeven van de meterstanden niet altijd in uw voordeel hoeft te werken.
Op https://vandebron.nl/blog/meterstanden- ... tappenplan staat hoe u de meterstanden door kunt geven. Ook is er een app.
Op het moment dat u overgaat naar een andere contract (in dit geval naar variabel tarieven) dan is een energie bedrijf verplicht om u een mail of brief te sturen met het verzoek om de meterstanden door te geven.
Indien de eindrekening niet klopt stuur dan naar Van der Bron een mail dat u een correctie wilt. Indien Van der Bron binnen 7 dagen de rekening niet verbeterd, vraag dan aan uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/ wat u het beste kunt doen. U kunt voor kiezen om naar www.degeschillencommissie.nl/ te gaan voor een bindend uitspraak.
Hou rekening mee dat vaak doorgeven van de meterstanden niet altijd in uw voordeel hoeft te werken.
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Waarom zou dit conflicten opgeven? Zo gaat het al tientallen jaren voor mensen zonder slimme meter en dat was heel lang iedereen.jos vd Hijden schreef: ↑26 sep 2022 16:33Ik heb een gelijksoortig probleem. Budget-energie gaat mij 31 december een jaarafrekening sturen. De tarieven verschillen per maand. Alleen ik ken mijn verbruik per maand. Waarom hebben ze niet elke maand een meterstand gevraagd? Ik kan het niet zelf invullen op de website. Dit gaat vast conflicten opleveren.....
Het verbruik wordt geschat op basis van de gemiddelde verbruiken per maand. Als alle klanten samen gemiddeld 80% meer gas verbruiken in januari dan in augustus, rekent men dit door naar de klanten die hun meterstanden niet willen doorgeven via de slimme meter.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Dat is wel heel simpel zeg. "U heeft geen slimme meter meneer? dan bepaald de energiemaatschappij welke energie u volgens het oude en het nieuwe tarief (3x duurder) hebt verbruikt."
Er was gewoon altijd de mogelijkheid om de standen door te geven, zoals ook in de voorwaarden staat bij contract overgangen. De push naar een slimme meter mag daar nooit het tegenargument voor zijn (als je geen energie maatschappij pet op hebt)
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
Ik zou zeggen: wat’s new? Je doet alsof er ineens een rare situatie is ontstaan, terwijl er in feite niets is veranderd aan de wijze van standen doorgeven.
En je hebt mijn vraag nog niet beantwoord: wat zeggen je voorwaarden over het doorgeven van de standen? Dat is belangrijker dan wat jij ervan vindt.
En je hebt mijn vraag nog niet beantwoord: wat zeggen je voorwaarden over het doorgeven van de standen? Dat is belangrijker dan wat jij ervan vindt.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
Re: van de Bron blokkeert doorgeven meterstanden
@ Moneyman
what's new: eerst kon ik de standen doorgeven en nu niet. Terwijl de voorwaarden zeggen dat ik dat wel moet doen bij contractvernieuwingen. de situatie is dus totaal anders met tarieven die vaker omhoog gaan (waardoor het contract veranderd), maar de standen niet langer doorgegeven worden. Dat is dus nieuw.
In de voorwaarden staat dat binnen het contract jaarlijks de standen doorgegeven moeten worden of bij contractvernieuwing. Bij de variabele tariefverhoging ontvang ik steeds een nieuw contract. Dus in juni kreeg ik een nieuw contract toegestuurd en in september weer. conform de voorwaarden zou ik dan dus verplicht zijn de actuele standen door te geven. Maar dat lukt niet
what's new: eerst kon ik de standen doorgeven en nu niet. Terwijl de voorwaarden zeggen dat ik dat wel moet doen bij contractvernieuwingen. de situatie is dus totaal anders met tarieven die vaker omhoog gaan (waardoor het contract veranderd), maar de standen niet langer doorgegeven worden. Dat is dus nieuw.
In de voorwaarden staat dat binnen het contract jaarlijks de standen doorgegeven moeten worden of bij contractvernieuwing. Bij de variabele tariefverhoging ontvang ik steeds een nieuw contract. Dus in juni kreeg ik een nieuw contract toegestuurd en in september weer. conform de voorwaarden zou ik dan dus verplicht zijn de actuele standen door te geven. Maar dat lukt niet