Ik heb account aangemaakt omdat ik een hulpvraag heb i.v.m. incasso-bureau Vesting Finance (begreep van Google, dat ik niet de enige ben...).
In het kort. Ontving rekening van ruim 800 euro, eerste brief (sommatie exploit) van Vesting Finance, verstuurd in envelop van ander bureau en probeerde zich voor te doen als officieel gerechtelijk document. Het gaat om een schuld die ik zou hebben bij Neckermann B.V. (blijkbaar heeft Vesting Finance bij het failliet Neckermann een schulden archief opgekocht..).
Ik ben over het algemeen vrij alert met dit soort dingen. Dus in eerste instantie heb ik gereageerd op de brief (per mail) en daarin aangegeven dat ik nooit iets bij Neckermann heb besteld. Omdat ik hier zeer zeker van ben vraag ik ze naar aanvullend bewijs. Wat zou ik hebben gekocht? wanneer? voor hoeveel geld? etc. Tevens dien ik een klacht in online.
Ruim 3 maanden later krijg ik antwoord. Het bewijs dat aangevoerd word is een overzicht betalingen bij Neckermann. Echter, op naam van iemand weliswaar met dezelfde achternaam, echter woonachtig op een adres waar ik zelf nooit heb gewoond. Dit geef ik vervolgens telefonisch aan bij Vesting Finance. Hun gaan er nog even mee aan de slag en vervolgens opnieuw een mail. Ze verzoeken me nu om aangifte te doen van identiteitsfraude. Bovendien verzoeken ze overzicht bevolkingsregister.. (hier blijkt idd uit dat ik nooit woonachtig ben geweest op adres dat vermeld staat op de onterechte factuur). Tot slot vragen ze om een kopie van mijn identiteitskaart.
Nu ben ik een beetje terughoudend. Is het wel verstandig een kopie bevolkingsregister en kopie identiteitskaart op te sturen zoals gevraagd? Ben ik dit verplicht?
Moet ik aangifte doen van identiteitsfraude? Zelf heb ik namelijk niet het idee dat hier sprake van is. Het lijkt eerder op slecht onderzoek van Vesting Finance, waarbij de schuld aan verkeerde persoon is gekoppeld (simpelweg vanwege de achternaam).
Volgens mij is het voldoende als ik reageer zonder dit bewijs te leveren, wat is uw advies?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)