Het is ook, althans hier, een uitspraak van mij. Ietwat gechargeerd wellicht, maar deze regering heeft volgens mij het afgelopen jaar op geen enkel moment laten blijken dat er een langetermijnvisie is voor de energiemarkt. Er waren wat doekjes tegen het bloeden, die vaak te klein bleken of op de verkeerde plek werden geplakt. Ook die 800 en nog eens 500 extra bleef deels bij gemeenten op de plank liggen omdat de mensen niet bereikt werden of het niet durfden aan te vragen.
Natuurlijk is dat zo, maar zowel bij de 2x190 euro als het prijsplafond zijn er wel erg veel en lange losse eindjes. Bij het prijsplafond zelfs zo veel dat invoering op 1 januari twijfelachtig is. Een betere en langere voorbereiding had dat kunnen voorkomen.
Ik heb zes jaar in een appartement met blokverwarming gewoond (gebouwd ca. 1990). Ik was daar zeer ontevreden over, juist vanwege de hoge kosten. Van die voordelen heb ik nooit iets gemerkt.
Natuurlijk klaagden ze niet. Nu de energiekosten van elektriciteit ook voor hen flink stijgen omdat de prijs bepaald wordt door gascentrales, klagen ze natuurlijk wel. Ook zij worden met veel hogere kosten geconfronteerd dan waarmee ze rekening hebben gehouden. Net als dieselrijders, overigens.
Toen vorig jaar september de prijzen begonnen te stijgen, was nog niet te voorzien hoe lang dat duren en met welke effecten. Na de inval van Oekraïne was het duidelijk dat dit grote gevolgen voor de energiemarkt zou gaan hebben. De regering heeft ruimschoots de tijd gehad om voorbereidingen te treffen.