Juiste basisverzekering kiezen als contracten 1 januari niet rond zijn
Juiste basisverzekering kiezen als contracten 1 januari niet rond zijn
Hoe kan je een juiste basis verzekering kiezen als de verzekeraars de contracten op 1 januari nog niet rond hebben?
Bij mijn verzekering IZZ /VGZ heb je nog de kans om de basisverzekering voor 31-1 aan te passen maar je kan niet meer overstappen naar een andere verzekering. Waarom niet eerst contracten rond en daarna de keuze voor de klant…..
Bij mijn verzekering IZZ /VGZ heb je nog de kans om de basisverzekering voor 31-1 aan te passen maar je kan niet meer overstappen naar een andere verzekering. Waarom niet eerst contracten rond en daarna de keuze voor de klant…..
Re: Juiste basisverzekering kiezen als contracten 1 januari niet rond zijn
Dan moet je gewoon je huidige zorgverzekering voor 31 december opzeggen. En dan heb je tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.
-
Ik wil even waarschuwen dat er ook zorgverzekeraars zijn die aanpassingen in januari NIET accepteren, ook niet van aanvullende verzekeringen. Bijv. CZ.
Als er bij een verzekeraar twijfel is of jouw gewenste zorgverlener wel gecontracteerd wordt, dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen en overstappen. Genoeg keus.
naar een van de aanbieders van een restitutiepolis gaan, dan heb je vrije keuze en geen last van contracten. Veel zorgverleners kunnen ook bij een restitutie polis ook gewoon regelrecht declareren.
Het gaat niet om een aanpassing maar een nieuw contract. Je moet de basisverzekering opzeggen voor 1 jan en hebt dan tot 1 feb om wen nieuw contract af te sluiten.J. Deltoer schreef: ↑15 nov 2022 23:26Ik wil even waarschuwen dat er ook zorgverzekeraars zijn die aanpassingen in januari NIET accepteren, ook niet van aanvullende verzekeringen. Bijv. CZ.
Overigens zouden alle prijzen nu bekend moeten zijn.
De prijzen zijn idd wel bekend maar de onderhandelingen tussen zorgverleners en verzekeraars laten heel vaak op zich wachten tot zelfs na januari. Daar zou ook een datum op gezet moeten worden zodat de klant passend kan kiezen.
-
De door mij gemaakte uiting geldt voor verzekerden die hun verzekering NIET opzeggenalfatrion schreef: ↑16 nov 2022 16:32Het gaat niet om een aanpassing maar een nieuw contract. Je moet de basisverzekering opzeggen voor 1 jan en hebt dan tot 1 feb om wen nieuw contract af te sluiten.J. Deltoer schreef: ↑15 nov 2022 23:26Ik wil even waarschuwen dat er ook zorgverzekeraars zijn die aanpassingen in januari NIET accepteren, ook niet van aanvullende verzekeringen. Bijv. CZ.
Overigens zouden alle prijzen nu bekend moeten zijn.
Zijn er lijsten van met welke zorg elke verzekeringsmaatschappij contracten, of moet je dat zelf opvragen overal.
Het zou namelijk wel makkelijk zijn als je dat van te voren ff rustig kan doornemen.
Het zou namelijk wel makkelijk zijn als je dat van te voren ff rustig kan doornemen.
J. Deltoer
vindt dit leuk
Je hebt niet echt veel aan die link. Ja dan nee een contract in 2020.
Niets bijzonders, je kunt je dan tot 1 februari bij elke zorgverzekeraar aanmelden per 1-1-2023.
-
Het klopt dat de kosten dan betaald worden door de zorgverzekering die je gaat kiezen. Maar die maand is wel een beetje lastig in de praktijk. Bij een apotheek wordt je als passant gezien, want op dat moment onverzekerd. Naderhand kun je die kosten wel declareren , maar niet tot het volledige bedrag. Ditzelfde probleem zal gelde; bij een ziekenhuis. Bij binnenkomst ben je in feite onverzekerd. Het is vervelender dan je denkt!
-
Iets anders dat je kan doen is overstappen naar ‘n zorgverzekeraar die wel zijn contracten op tijd klaar heeft. De afgelopen jaren was dat steeds Menzis. Dus bijvoorbeeld de goedkope versie: VinkVink,
Overigens vind ik het te stressvol om elk jaar al die contracten na te lopen. Kies liever een verzekeraar waarbij dit niet nodig is. Of een restitutie verzekering. Stad Holland ( de restitutie verzekering van DSW) is niet duur. €140,75 per maand of €1689 per jaar.
Overigens vind ik het te stressvol om elk jaar al die contracten na te lopen. Kies liever een verzekeraar waarbij dit niet nodig is. Of een restitutie verzekering. Stad Holland ( de restitutie verzekering van DSW) is niet duur. €140,75 per maand of €1689 per jaar.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 16 nov 2022 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mathilde D. schreef: ↑16 nov 2022 22:34Het klopt dat de kosten dan betaald worden door de zorgverzekering die je gaat kiezen. Maar die maand is wel een beetje lastig in de praktijk. Bij een apotheek wordt je als passant gezien, want op dat moment onverzekerd. Naderhand kun je die kosten wel declareren , maar niet tot het volledige bedrag. Ditzelfde probleem zal gelde; bij een ziekenhuis. Bij binnenkomst ben je in feite onverzekerd. Het is vervelender dan je denkt!
Dat valt dus wel mee. Die apotheek of dat ziekenhuis weet helemaal niet dat je de oude verzekering hebt opgezegd en nog geen nieuwe hebt afgesloten.
Dus het loopt gewoon nog een maand door op de oude verzekering, wat later wel weer rechtgetrokken wordt.
-
Dat is meestal ook zo. Maar niet in geval van een nieuw ziekenhuis of nieuwe apotheek.
Dan heb je toch nog je pasje van de oude verzekering?
Jammer dat zo'n lijsten er niet zijn van te voren die compleet zijn.