Vattenfall heeft mij van dubbele meters naar enkele meter overgezet, hoe trek ik dit financieel recht?
Vattenfall heeft mij van dubbele meters naar enkele meter overgezet, hoe trek ik dit financieel recht?
Vattenfall heeft bij het verlopen van mijn contract van 2 jaar begin dit jaar, mij overgezet naar een variabel contract. Tot dusver, begrijpelijk gezien de huidige markt.
Ik heb al jaren dubbele meters en richt ook al net zo lang mijn energieverbruik daarop in, wassen en drogen in weekend, vaatwasser na 23.00 uur etc. Dubbele meters zijn ook terug te lezen in mijn jaarafrekeningen.
Echter kom ik er nu bij toeval achter dat Vattenfall bij deze overgang naar variabel contract mij op een tarief met enkele meter heeft gezet. Uiteraard via WhatsApp contact gehad, is per direct omgezet naar dubbele meters.
Maar nu mijn vraag, voor mijn gevoel heb ik dus al de afgelopen maanden teveel betaald. Ik heb immers altijd alleen maar enkel tarief betaald. Maar hoe reken ik nu uit om welk bedrag het zou gaan?
En hoe ga ik dit terugeisen van Vattenfall? Via een klacht?
Ik heb deze vraag ook in WhatsApp gesteld maar het blijft angstvallig stil….
Ik heb al jaren dubbele meters en richt ook al net zo lang mijn energieverbruik daarop in, wassen en drogen in weekend, vaatwasser na 23.00 uur etc. Dubbele meters zijn ook terug te lezen in mijn jaarafrekeningen.
Echter kom ik er nu bij toeval achter dat Vattenfall bij deze overgang naar variabel contract mij op een tarief met enkele meter heeft gezet. Uiteraard via WhatsApp contact gehad, is per direct omgezet naar dubbele meters.
Maar nu mijn vraag, voor mijn gevoel heb ik dus al de afgelopen maanden teveel betaald. Ik heb immers altijd alleen maar enkel tarief betaald. Maar hoe reken ik nu uit om welk bedrag het zou gaan?
En hoe ga ik dit terugeisen van Vattenfall? Via een klacht?
Ik heb deze vraag ook in WhatsApp gesteld maar het blijft angstvallig stil….
- bupaul
Beste antwoord
Gekozen door NancyG
Re: Vattenfall heeft mij van dubbele meters naar enkele meter overgezet, hoe trek ik dit financieel recht?
Voor iedereen die het onzin vind?
Wanneer je geen zonne panelen hebt kan het voordeliger zijn om een dubbele meter te hebben.
Het verschil wordt wel steeds kleiner maar wanneer je de wasmachine en vaatwasser na elf uur of in het weekend aanzet scheelt het financieel echt wel.
Wanneer je geen zonne panelen hebt kan het voordeliger zijn om een dubbele meter te hebben.
Het verschil wordt wel steeds kleiner maar wanneer je de wasmachine en vaatwasser na elf uur of in het weekend aanzet scheelt het financieel echt wel.
-
Re: Vattenfall heeft mij van dubbele meters naar enkele meter overgezet, hoe trek ik dit financieel recht?
Als u inzicht heeft in uw verbruik per uur kunt u makkelijk zien wanneer wat verbruikt is. En dat kunt u wegzetten tegen de verschillende prijzen. Reken u maar niet rijk, er zit maar een klein verschil tussen enkele en dubbele tarieven.
Die dubbele meters leveren allang geen voordeel meer op. Het “dag” tarief is hoger dan bij een enkeltarief en het “nacht” tarief maar een cent of wat lager.
NancyG
vindt dit leuk
Heb je wel een smart metet? Dat is een vereiste voir dubbele tarieven.
NancyG
vindt dit leuk
-
Gaat u echt om een bedrag van 5 a 10 euro aan de slag? Veel meer zal u niet teveel hebben betaald. Soms is enkeltarief zelfs voordeliger.
Ik heb geen idee van het bedrag , vandaar mijn vraag hier. Maar gaat me meer om t principe, fout maken oké maar geef t toe en trek t recht. In plaats van dat ik daar zelf achteraan moet gaan en om reactie blijven vragen.
bupaul
vindt dit leuk
Wat let je om bij Vattenfall te vertrekken, naar een leverancier die wel dubbele meters biedt.
cornel33
vindt dit leuk
Je kan inderdaad een klacht indienen en dan vragen om een afrekening op basis van dubbeltarief. Vattenfall moet wel de meterstanden nog per telwerk hebben.
Als je de tarieven en de meterstanden hebt dan kun je gewoon de afrekening na rekenen.
Er zijn drie type meters: de ferrarismeter, de digitale meter, en de slimme meter. Alleen de ferrarismeter is effectief een meter met een enkel telwerk geworden.
NancyG
vindt dit leuk
Bedankt Petra voor je reactie maar je draagt voor mij niet bij aan meedenken noch een oplossing. En wat betreft overstappen: heb je wel nieuws gekeken afgelopen maanden?!
bupaul
vindt dit leuk
Maar wat wil je voor 'oplossing' dan?
Je hebt het over hooguit enkele euro's
Je hebt het over hooguit enkele euro's
Beste Nancy, als je nog geen jaarnota hebt gehad, dan zal de omzetting naar dubbel tarief zeer waarschijnlijk voor de hele periode gelden.
Ik ken weinig energiebedrijven die binnen 1 jaarnota zowel een periode op enkel als op dubbel tarief afrekenen, tenzij dit niet anders kan ivm een enkele meter die is overgezet naar een dubbele meter.
Ik zou dus even je jaarnota afwachten voor je conclusies trekt zoals 'teveel betaald'
Ik ken weinig energiebedrijven die binnen 1 jaarnota zowel een periode op enkel als op dubbel tarief afrekenen, tenzij dit niet anders kan ivm een enkele meter die is overgezet naar een dubbele meter.
Ik zou dus even je jaarnota afwachten voor je conclusies trekt zoals 'teveel betaald'
Petra1987
vindt dit leuk
Je bent nu bezig om een paar euro, terug te krijgen. Dit kost je veel tijd en ergernis. Overstappen loont nog steeds, als je geen vast contract hebt.
Oude meters hebben wel een dubbel telwerk wat altijd gewerkt heeft. Maar sinds juli 2021 werken die niet meer en tellen die alleen als enkeltarief. Dus inderdaad wel belangrijk.
Indien u een ouwe meter hebt dan staat het nachttarief in de meeste regios stil. Alleen bij een slimme meter wordt dag en nachttarief vastgesteld. Echter moet toch de beide meters ingevoerd worden.
Ik vermoed dat bij de eindafrekening het laatste eindstandden en de huidige eindstanden van beide meters op uw rekening staat. Anders heeft u in de nacht gratis energie gehad.
Indien de eindrekening niet klopt (u betaalt te veel), dan kunt u een officiële klacht indienen. Indien geen gehoor neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl. Voor een bindend uitspraak kunt u terecht bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/.
Ik vermoed dat bij de eindafrekening het laatste eindstandden en de huidige eindstanden van beide meters op uw rekening staat. Anders heeft u in de nacht gratis energie gehad.
Indien de eindrekening niet klopt (u betaalt te veel), dan kunt u een officiële klacht indienen. Indien geen gehoor neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl. Voor een bindend uitspraak kunt u terecht bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/.
-
Het dubbeltarief meten is verschillend per netwerk beheerder. Als ik b.v. in Zeeland woon krijg ik niet de goedkope uren zoals Eneco het in Brabant doet.
Voor iedereen die het onzin vind?