Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
18 dec 2022 20:12
Het verleden is niet de tegenwoordige tijd en al helemaal niet de toekomst. Waar het inderdaad vroeger normaal was om eens in de 3 jaar een meteropnemer te laten komen zijn er nu andere alternatieven.
De netbeheerder zal een meteropnemer moeten blijven langs sturen zolang de politiek niet besluit dat afnemers verplicht een slimme meter moeten hebben.
NeoDutchio schreef:
18 dec 2022 20:12
En aan het nieuwe systeem hangen meer zaken. Zoals de dubbele meter en het blijvend kunnen salderen.
Salderen gaat er juist uit!
NeoDutchio schreef:
18 dec 2022 20:12
Natuurlijk kan je als klant je poot stijf houden, maar als je zelf niet mee wilt gaan dan ga je dus achterlopen. Wil je maandelijks de juiste standen kunnen doorgeven, dan kan dat op veel plekken niet meer op de oude manier. Dan moet je of overstappen op de nieuwe manier of overstappen naar een aanbieder waar het wel nog kan.
Je kan de meterstanden altijd per brief, per telefoon, per e-mail, per chat, per Whatsapp doorgeven, en dergelijke. De leverancier verwerkt dat misschien niet, de klant betaald misschien de rekening niet (volledig), en dit draait dan misschien uit op een rechtszaak, maar het doorgeven van je meterstanden kan altijd.
NeoDutchio schreef:
18 dec 2022 20:12
Maar ook dat zal niet oneindig zijn. Hoe minder mensen van een dienst gebruik maken, hoe duurder het word.
Al die meteropnemers moeten natuurlijk betaald worden door een steeds kleinere wordende groep afnemers.

NeoDutchio
Berichten: 12409
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
18 dec 2022 20:41
De slimme meters moeten er eerst door worden gedrukt, pas dan kan de huidige salderingsregeling de kop worden omgedraaid.
Dat is ieders keuze. Geen slimme meter is niet salderen straks. Idem voor DAB+. Koop je geen nieuwe radio, kan je niet meer luisteren. Heb je nog een oude 2G telefoon, dan kan je niet meer bellen. Heb je nog een computer op Window's XP, dan geen updates meer. Een oude afgeschreven smart tv, dan zonder hulpmiddelen geen tv kijken meer.
En dus ook bij het maandelijks willen doorgeven van meterstanden, zonder slimme meter werken diverse aanbieders daarin niet mee.

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kun je zeggen wat je wil, maar her en der rijden er in het land toch ook nog stoomtreinen. En heel oude trams, en heel oude bussen. En ze vervoeren nog mensen ook.

Waarom zou dat met energiemeters anders moeten zijn?

Bianzi
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2022 21:48

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Bianzi »

Wij hebben ook nog steeds een oude meter. Elke maand de stand op de foto zetten en in een mapje doen. Desnoods ook opschrijven, dubbel check.
Zo moeilijk kan het niet zijn, toch?

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
18 dec 2022 22:18
16again schreef:
18 dec 2022 20:41
De slimme meters moeten er eerst door worden gedrukt, pas dan kan de huidige salderingsregeling de kop worden omgedraaid.
Dat is ieders keuze. Geen slimme meter is niet salderen straks.
Waarom dan niet? De meter loopt gewoon terug, dus de rekensom eigen verbruik versus opgewekte energie kan nooit worden gemaakt.
In het slechtste geval krijg je met oude meter niets terug voor je netto teruglevering.
En in het slechtste geval met een slimme meter, dan wordt de energieprijs negatief als de zon flink schijnt, en moet je de zonnepanelen uitzetten.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
18 dec 2022 20:03
TS plaatst hier een post waarin zij zich beklaagd over dat sommige leveranciers geen faciliteit hebben op de meterstanden tussentijds door te geven. BudgetEnergie en EnergieDirect worden als voorbeeld genoemd.

Jouw reactie is dat TS maar een slimme meter moet laten installeren, dom en onbetrouwbaar is, en daarom meterstanden altijd door een meteropnemer moeten worden opgenomen en op kosten van de afnemer. Je hebt duidelijk geen idee hoe leveranciers aan de meterstanden komen wanneer klanten beschikken over een ferrarismeter of je wilt dat niet weten. En je bent respectloos in je reacties. Het lijkt erop dat je een politiek motief hebt: jij lijkt te vinden dat dit op een bepaalde manier geregeld zou moeten zijn en dat de wereld zich hiernaar zou moeten schikken. Die anderen zijn ten slotte dom en onbetrouwbaar.

De leverancier heeft met de afnemer een overeenkomst op grond waarvan de leverancier recht heeft op een vergoeding op basis van het werkelijke verbruik. Het gerechtshof 's-Hertogenbosch heeft aangegeven dat er alleen geschat mag worden wanneer het werkelijke verbruik onbekend is.
Wat een respectloze reactie. Alleen omdat ik het niet met je eens ben.

Zoals je zelf al zegt, de klant beklaagt zich omdat er geen mogelijkheid is tussentijds de meterstanden door te geven. Die is er wel, namelijk de slimme meter. Case closed, al het andere doet er eigenlijk al niet meer toe.

Nergens zeg ik dat TS dom is, ik zeg dat we in Nederland zoveel wetgeving hebben om de consument te beschermen, omdat deze te dom is om zelf na te denken. Als men ook maar iets zelf uit zou moeten vogelen, dan zijn ze al beschermd, want dat kunnen ze blijkbaar niet. Hoe kunnen we diezelfde consumenten dan wel vertrouwen met hun meterstanden?

Nogmaals. Ik vind niet dat je een energiemaatschappij kan verplichten mensen in te huren om meterstanden die mensen ongevraagd doorgeven bij te houden, terwijl er bij het aangaan van het contract afspraken worden gemaakt over hoe de meterstanden doorgegeven worden en hoe dit verrekend gaat worden.

En nogmaals. De consument die op willekeurige momenten meterstanden gaat doorgeven, dat is geen objectieve waarneming. Dat jij dat wel vindt, prima. Ik vind dat niet. Voor mij komt het over als de politie die langs de kant staat te flitsen, maar waar je als autorijder zelf even komt aangeven hoe hard je reed. Prima als de politie dat schat op basis van hoe lang je erover deed om van hectometer paal a naar hectometer paal b te rijden. Maar bizar als je als autorijder 20 kilometer te hard hebt gereden en gewoon kan doorgeven dat je dat niet deed.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
18 dec 2022 23:31
Wat een respectloze reactie. Alleen omdat ik het niet met je eens ben.
Nee, omdat je ongefundeerde uitspraken doet en hoe je over mensen praat. Er is op zichzelf niets mis met het hebben van een (politieke) mening over hoe het zou moeten werken.
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 23:31
Nergens zeg ik dat TS dom is
Dat doe je hier:
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 16:48
Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.
TS is een consument.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
18 dec 2022 22:18
Dat is ieders keuze. Geen slimme meter is niet salderen straks.
Die meter blijft gewoon terugdraaien. Wat ik heb vernomen is dat er je een boete moet betalen als je geen digitale meter hebt. De meter hoeft niet slim te zijn, maar moet enkel over vier telwerken te beschikken.
NeoDutchio schreef:
18 dec 2022 22:18
En dus ook bij het maandelijks willen doorgeven van meterstanden, zonder slimme meter werken diverse aanbieders daarin niet mee.
Het levert zeker gedoe op. Als je in de situatie zit dat je moet bij betalen, dan is het een kwestie van gewoon de rekening na rekenen en alleen betalen wat je verschuldigd bent op basis van de meterstanden.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
19 dec 2022 01:58
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 23:31
Wat een respectloze reactie. Alleen omdat ik het niet met je eens ben.
Nee, omdat je ongefundeerde uitspraken doet en hoe je over mensen praat. Er is op zichzelf niets mis met het hebben van een (politieke) mening over hoe het zou moeten werken.
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 23:31
Nergens zeg ik dat TS dom is
Dat doe je hier:
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 16:48
Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.
TS is een consument.
Als je goed de discussie hebt gevolgd (zal wel niet, want je bent al een tijdje niet meer op inhoud met de discussie mee aan het doen), dan had je kunnen lezen dat de overheid dat vindt, vandaar dat er allemaal wetten zijn om de consument te beschermen.

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
19 dec 2022 01:58
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 16:48
Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.
TS is een consument.
Nijogeth is ook consument.
16again ook.

PGros
Berichten: 1168
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door PGros »

Nijogeth schreef:
19 dec 2022 08:34
alfatrion schreef:
19 dec 2022 01:58
Dat doe je hier:
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 16:48
Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.
TS is een consument.
Als je goed de discussie hebt gevolgd (zal wel niet, want je bent al een tijdje niet meer op inhoud met de discussie mee aan het doen), dan had je kunnen lezen dat de overheid dat vindt, vandaar dat er allemaal wetten zijn om de consument te beschermen.
Ik heb even teruggekeken maar het woordje dom komt voor het eerst voor in de zin: Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
19 dec 2022 08:37
alfatrion schreef:
19 dec 2022 01:58
Nijogeth schreef:
18 dec 2022 16:48
Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.
TS is een consument.
Nijogeth is ook consument.
16again ook.
Ik ook. Wij zijn dus ook dom en onbetrouwbaar. En ook wij zouden niet in staat zijn om de cijfers op de meter en de datum waarop wij deze heb gezien door te geven.
Nijogeth schreef:
19 dec 2022 08:34
Als je goed de discussie hebt gevolgd (zal wel niet, want je bent al een tijdje niet meer op inhoud met de discussie mee aan het doen), dan had je kunnen lezen dat de overheid dat vindt, (...).
Dat schrijf je niet. De overheid neemt dat standpunt niet in. De overheid verbiedt ook niet dat consumenten de meterstanden doorgeven noch verplicht zij dat consumenten de meterstanden door een derde laten opnemen. De algemene voorwaarden van de energieleverancier verplicht de afnemers hier ook niet toe.

16again
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
19 dec 2022 09:34
16again schreef:
19 dec 2022 08:37
alfatrion schreef:
19 dec 2022 01:58

TS is een consument.
Nijogeth is ook consument.
16again ook.
Ik ook. Wij zijn dus ook dom en onbetrouwbaar. En ook wij zouden niet in staat zijn om de cijfers op de meter en de datum waarop wij deze heb gezien door te geven.
Consumentenrecht. is ontwikkeld om de rechtspositie van consumenten ten opzichte van producenten te verbeteren, toen dat nodig bleek in de tweede helft van de 20e eeuw met de opkomst van de consumptiemaatschappij.
Insteek van Nijogeth was, dat dit nodig is omdat de consument dom is.
En daar kun je van mening over verschillen, zinloos om daar meer tijd in te stoppen.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PGros schreef:
19 dec 2022 09:32
Nijogeth schreef:
19 dec 2022 08:34
alfatrion schreef:
19 dec 2022 01:58
Dat doe je hier:

TS is een consument.
Als je goed de discussie hebt gevolgd (zal wel niet, want je bent al een tijdje niet meer op inhoud met de discussie mee aan het doen), dan had je kunnen lezen dat de overheid dat vindt, vandaar dat er allemaal wetten zijn om de consument te beschermen.
Ik heb even teruggekeken maar het woordje dom komt voor het eerst voor in de zin: Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.
Kijk nog eens terug en dan met name het 21e bericht dat geplaatst is.

angel1978
Berichten: 11114
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
20 dec 2022 08:30
PGros schreef:
19 dec 2022 09:32
Nijogeth schreef:
19 dec 2022 08:34

Als je goed de discussie hebt gevolgd (zal wel niet, want je bent al een tijdje niet meer op inhoud met de discussie mee aan het doen), dan had je kunnen lezen dat de overheid dat vindt, vandaar dat er allemaal wetten zijn om de consument te beschermen.
Ik heb even teruggekeken maar het woordje dom komt voor het eerst voor in de zin: Een consument is dom en dus onbetrouwbaar.
Kijk nog eens terug en dan met name het 21e bericht dat geplaatst is.
Ik ben zelfs zo gek geweest om bet uit te tellen maar in het 21e bericht komt het woord dom niet voor

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nijogeth schreef:
17 dec 2022 12:29
De observatie van de klant is geen goede graadmeter, want consumenten zijn dom (zie alle overdreven regeltjes om consumenten te beschermen).
Mijn excuses. De 22e. Mijn fout.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een filmpje op 31-12 om 23.59 uur waarop je de meterstanden laat zien en direct zonder onderbreking met je telefoon/ camera naar buiten om het vuurwerk te filmen, dat moet genoeg bewijs zijn lijkt mij.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

https://www.ed.nl/wonen/zo-werkt-het-pr ... ~a00606ef/

Hier staat wel enigszins wat bruikbare info in. Overigens zegt de expert ook dat de energiemaatschappij niet verplicht is om ongevraagd doorgegeven standen vanuit de consument te accepteren.

Moneyman
Berichten: 30419
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
22 dec 2022 11:23
Overigens zegt de expert ook dat de energiemaatschappij niet verplicht is om ongevraagd doorgegeven standen vanuit de consument te accepteren.
Dat is onjuist. En dat zegt de expert ook niet. Wat die wél zegt, is dit:
Ze zijn niet verplicht om jouw ingestuurde gegevens direct te verwerken.
En de belangrijke nuance is het woordje "direct". Ze moeten het wel degelijk verwerken in de afrekening.

Jij maakt er nu van dat ze het niet zouden hoeven accepteren - en dat is niet alleen een verkeerd citaat, het is ook gewoon onjuist.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Toch denk ik echt dat je daarin wel reëel moet blijven. Dadelijk bedenkt er iemand dat ie ieder uur de meterstanden gaat doorgeven. Het lijkt me niet dat de energiemaatschappij verplicht is om die allemaal te verwerken.

Er is overigens niets mis met schatten, dat is op basis van een heel goed systeem en wijkt niet heel veel af. Zeker nu wordt fraude door consumenten veel te makkelijk. Als je weet dat je in januari door dat plafond heen gaat en dan de prijzen buiten het plafond nog hoger zijn, dan geef je gewoon wat extra's op in december. En dat verbruik je dan pas in januari.

Plaats reactie